Pony op proef, zou jij dat doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

coroosje

Pony op proef, zou jij dat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 11:11

Ik ben op zoek naar een shet voor mij en m'n dochter. Het is de bedoeling dat m'n dochter naast het knuffelen en poetsen de shet ook gaat rijden (buiten en in de bak, 'alleen' met mij en in de les).

Nu staan er ontzettend veel shetten te koop en ze zijn volgens de advertentie allemaal even braaf... Toch heb ik de ervaring dat een shet heel lief kan zijn met poetsen enzo maar dat ie ander kan zijn bij het rijden. We willen graag een blijvend thuis bieden dus ik zou graag een proefperiode af willen spreken om te kijken of het klikt. Wat vinden jullie? Zou jij dat als verkoper doen?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:13

Nee, absoluut niet.
Ze komen hier maar een aantal keer rijden voor ze definitief beslissen.
Mensen nemen het niet zo nauw met andermans eigendom, dus het risico is mij te groot om je paard in slechte staat terug te krijgen. Dan zit jij vervolgens met de problemen.
Laatst bijgewerkt door Silence op 09-10-12 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:14

Zeker. Als er duidelijke afspraken gemaakt worden vind ik dat zeker een must. Vooral bij zo'n jong kind wil je zeker weten dat je een braaf paard koop.t

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:15

Nee absoluut niet. Slechte ervaringen mee.
Mag altijd bij mij komen kijken, ten alle tijden ook onverwachts maar ik geef geen paard mee op proef.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:15

Jazeker, want ik vind het belangrijker dat de pony op een goede plek terecht komt en dus de tijd krijgt om even geprobeert te worden, dan om een dier maar zsm weg te krijgen...ben overigens wel een keer goed genaaid: een paard absoluut goed weggebracht en kreeg hem stokkreupel en afgekeurd terug na 2 maanden, de dag voordat de proefperiode om was. Beest heeft hier trouwens tot zijn dood gestaan en na herstel geen dag meer gekreupeld..)

vinos

Re: Pony op proef, zou jij dat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:19

Ik heb ooit mijn super lieve fjord een maand op proef meegegeven aan een (onzeker na een flinke valpartij) meisje, na een maand kwam de Fjord toch retour, ze was te lomp voor het onzekere meisje. Ik ben blij dat ik dat zo gedaan heb, iedereen happy, meisje zat niet met mijn Fjord in d'r maag en ik kon een fijn ander plekje zoeken waar ze wel echt paste. Maar je loopt als verkoper wel even een maand met het gevoel, "oei zal dat allemaal wel goed gaan" dat was wel spannend.

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 11:21

Ik denk dat er ook wel verschil is tussen een shet en een paard mee op proef geven? Ik bedoel, een groot paard kan echt verkeerd/teveel gereden/getraind worden. De shet wordt dan alleen gereden door een klein meisje om te kijken of ze bij elkaar passen.

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:22

Ik heb het gewoon zo gedaan: Mijn verzorger kocht mijn paard, dus die heb ik, zo lang als zij nodig vond, de tijd gegeven. Zo kon zij voor een onbepaalde tijd mijn paard uitproberen en kijken hoe hij in bepaalde situaties reageerde. Nu weet ik zeker dat het klikt tussen hun :)

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 11:24

Een maand is ook wel veel misschien. Ik ben al blij met een weekje of desnoods een nachtje zodat m'n dochter een proeflesje kan rijden.
Misschien wat te naief, maar ik denk dan ' je wilt een fijn thuis voor je shet en niet dat ie zomaar weer doorverkocht wordt'. Ga uiteraard ook eerst kijken/rijden op de huidige plek van de pony, het moet wel bijna zeker zijn dat we de shet willen kopen. Het zou puur voor de zekerheid zijn.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:27

coroosje schreef:
Ik denk dat er ook wel verschil is tussen een shet en een paard mee op proef geven? Ik bedoel, een groot paard kan echt verkeerd/teveel gereden/getraind worden. De shet wordt dan alleen gereden door een klein meisje om te kijken of ze bij elkaar passen.

Daar heb je gelijk in. Ik denk dat ik een shet wel mee zou geven.

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:30

Mijn eerste pony heb ik 2 weken op proef gegeven, ik doe het NOOIT meer.
Ze mankeerde ineens vanalles.

Toen mijn 2de pony heb ik de kopers een keer of 4 laten komen toen hebben ze haar een dag verzorgd zonder dat ik erbij was. En alles was helemaal goed.

En toen ik mijn paard kocht, ben ik zelf een keer wezen kijken en ik wist gelijk dat is mijn paard.
Helaas heeft hij een flinke peesblessure gehad en OCD in zijn gewrichten.
Daar word hij nu aan geopereerd.
Ik doe er zelf alles aan om ze gezond te houden en ik zal nooit liegen, helaas is niet iedereen zo.

Dus als ik jou was zou ik een aantal keer gaan kijken!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:31

Ik zou zelf alleen een paard of pony een aantal keren willen uitproberen op de plek bij de huidige eigenaar. Dit om een paard geen stress aan te doen van een verhuizing waar een hoop paarden ook weer niet tegen kunnen waardoor ze weer anders zijn als normaal.

xMEGAN___95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:32

k heb mijn pony ook op proef gehad,
want ik vind dat je een pony pas echt leert kennen als je ze een poosje elke dag doet..
en of het 100% klikt zeg maar..
natuurlijk moet je meerdere keren gaat kijken etc.. maar ik vind zo een proefperiode altijd wel fijn,
en ik denk dat als je iemand hebt met een shetlander die hem alleen weg doen voor een goed tehuis dat wel goedkeurd hoor :)

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:34

Ik denk dat er ook een groot verschil is tussen de omgeving waar het nieuwe dier in moet gaan wennen: een paard past zich aan aan waar hij woont en zal zodoende toch echt weer iets anders zijn in de ene omgeving tov de andere..bij jou thuis kan hij een engeltje zijn omdat jij hem misschien door en door kent en al op hem anticipeert (bewust of onbewust) voordat hij gek kan doen, of staat hij in een dusdanige rangorde in de groep dat hij een heel ander gedrag laat zien bij jou op stal, dan op een nieuwe plek met nieuwe mensen. Juist even de tijd gunnen dus om te zien of er een klik is ook in de nieuwe situatie en niet alleen thuis.

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 11:39

Wat leuk zoveel reacties!
Ik snap de reacties van mensen die zeggen het nooit (meer) te zullen doen, zou ik denk ik ook niet doen bij een grote pony of paard, maar... ik heb het over een shet voor een klein meisje.
Het risico van de koper (shet braaf genoeg) lijkt me dan groter dan van de verkoper... of zie ik dat verkeerd? (Ik neem mezelf dan even als voorbeeld, heb ervaring met shetten en ben een betrouwbaar persoon :) )

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:41

Bij die fjord was het dus inderdaad zo: het meisje was zoooo onzeker dat het Fjordje daar echt op reageerde, voorbeeld, bij mij echt super braaf en gehoorzaam, maar het meisje kon met de fjord na 1 week al niet meer alleen door de pensionstal gang lopen, fjord walste gewoon door (verder niet gemeen, maar wel lomp).

Ze hebben het zo door die knollies (wie er voor hun staat) :D

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:43

er zijn echt 2 tegenpolen zeg!

Ik zou het persoonlijk als ik een shet verkocht, wel doen.
Je wil dat het goed gaat lijkt me?

Het ligt er ook aan hoever weg de koper is. Anders is vaker komen proberen misschien een leuke optie?

Gaat het om een sportpaard is het wat anders inderdaad...

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:43

Ik snap dat mensen het willen, maar ik zie er het nut niet van + het risico dat je loopt.

Persoonlijk ben ik van mening dat een paard dat een nieuwe eigenaar krijgt, nieuwe omgeving etc. sowieso een weekje moet kunnen wennen. Dus dan zou je al voor 2 weken proeftijd moeten gaan. (Je kunt niet van ieder paard verwachten dat hij als hij aankomt, meteen alles alweer netjes gaan doen... Heeft een paard veel wedstrijdervaring, is hij op veel verschillende locaties geweest, hebben er al veel ruiters op gereden, dan is dat misschien wat anders... maar die van mij is de eerste dagen toch echt van slag als die verhuisd (of van slag.... schrikachtiger, kijkeriger...)

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 11:47

@Serendip90 Het gaat mij echt om een shet, niet om een sportpaard. Ik denk dat dat wel verschil maakt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:48

Ik zou mijn pony ook niet meegeven op proef.Tegenwoordig praat iedereen heel braaf met je mond mee tot de elende is gebeurd en dan zit je zelf met de gebakken peren.
Nee dat ze hier maar komen kijken,rijden en uittesten met mij erbij zou ik mijn beesie ooit van de hand willen doen(wat toch niet gaat gebeuren dan sterf ik ter plekke haha)

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:58

coroosje schreef:
@Serendip90 Het gaat mij echt om een shet, niet om een sportpaard. Ik denk dat dat wel verschil maakt.

Dan nog loop je het risico natuurlijk als verkoper....

Voor mij heeft het allemaal weinig verschil :p stel dat er iets gebeurd... Gaat dan om een kleiner bedrag.. maar dat is het enige verschil.

En het is heel erg afhankelijk hoe je pony is, vindt hij snel alles best, dan is het al anders dan een pony die echt 2 maanden nodig heeft om te wennen. Soms geeft het een pony ook geen eerlijke kans :)

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 12:02

Nee, dat snap ik. Maar ik neem aan dat de verkoper wel in kan schatten of hun shet het aankan om 'even' te verhuizen?

En wat bedoel je met 'een kleiner bedrag'?

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:03

Ik vind 2 weken een goede proeftijd, niet te lang en niet te kort. Dan zou ik het wel doen.
Zelf heb ik mijn pony ook 2 weken op proef gehad en die heb ik na een week al gekocht.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:05

coroosje schreef:
Nee, dat snap ik. Maar ik neem aan dat de verkoper wel in kan schatten of hun shet het aankan om 'even' te verhuizen?

En wat bedoel je met 'een kleiner bedrag'?

Stel je geeft als verkoper een sportpaard op proef... Even er vanuitgaand dat dit een heel goed paard is en 10.000 euro kost.... en daar gebeurd iets mee (krijgt een trap in de wei van een ander paard, schrikt... loopt een blessure op... kan niet meer in de sport lopen) (heel doemdenkerig) dan is het risico bij een shetlander een stuk kleiner :)

Maar het is wel in te schatten of een pony het kan ja. En het voordeel vind ik dan weer als "koper" dat je op je eigen terrein kunt zien hoe de pony is. Sommige pony's zijn namelijk daar nog heel anders of toch minder rustig etc.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:10

Wij hebben destijd verschillende paarden op proef gehad, omdat wij echt opzoek waren naar een paar dat volledig bij ons paste en ook thuis fijn zou reageren, vind ik zelf heel makkelijk qua uitproberen.

Vanaf de andere kant zou ikzelf ook heel angstig zijn dat mn paard anders/verpest word teruggebracht..