Kleintje wil niet lopen/staan.... HELP!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wisje72

Kleintje wil niet lopen/staan.... HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 07:40

Gisteren schreef ik al dat de ponies er zijn. Louka was in de trailer gaan liggen en heeft dik twee uur zo gelegen. Het was haar eerste keer in een trailer....
Louka was was stijf, maar niet kreupel...

Vannacht heeft ze bijna de hele nacht gelegen op het koude gras.
Vanmorgen ging ik bij ze kijken en Louka stond op, liep heel stram een paar meter en ging weer liggen.

Nu heb ik het idee om straks als het wat warmer is even met haar te lopen om de stramheid er wat uit te stappen...
Is dat een goed idee? Andere tips zijn ook welkom...

_Mary

Re: Kleintje wil niet lopen/staan.... HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 07:46

Het is niet normaal voor een pony dat ze de hele tijd ligt! Een paard ligt misschien maar een uur per etmaal. En stijf lopen klinkt ook niet goed. Misschien is ze bevangen of heeft ze koliek. Een paarden- veearts bellen aub.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 08:37

Dit klinkt idd niet goed, ik zou even de dierenarts laten kijken. Het klinkt nu iig meer als hoefbevangenheid oid.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 08:45

Ik zou toch ook de dierenarts laten komen, misschien heeft ze zich tijdens de rit met de trailer wel geblesseerd en heeft ze behoorlijk pijn wat zich niet uit in kreupelheid maar gewoon niet willen lopen. Een paard/pony wat zoveel ligt/niet wil lopen is niet goed, ik zou haar dan ook niet 'laten lopen in het zonnetje' als ze dit zelf niet wil voor de dierenarts is geweest

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 08:54

Oei, klinkt niet goed! Zoals anderen al zeggen, even de DA laten kijken.
Ik hoor graag hoe het gegaan is!

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 09:07

Hou oud is die?
Net als wat de rest zegt... DA bellen!!

wisje72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 12:52

Ze is ongeveer een jaar....

Vanmorgen toen ik even in de wei kwam, stond ze wel op en heeft ze minstens een kwartier lopen grazen.
Toen moest ik weg, dus weet niet hoelang ze is blijven staan....
Zal zo de da bellen voor info...

Ga straks de oudste poetsen in de wei, zal dan eens goed op haar letten....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:04

Heb het andere topic ook gelezen en daar gingen m'n haren ook al overend van staan.

Geweldig leuk dat je nu 2 shetten thuis hebt lopen,
maar 'het kleintje' heeft toch écht wel met spoed een DA nodig. Het is zeker niet normaal dat ze zo stram/stijf zijn en zoveel liggen, en niet willen staan/lopen.

Dan ga je toch echt wel aan hoefbevangenheid denken bijv. en dat is héeeeeel belangrijk dat daar snél op wordt ingegrepen.

Daarnaast kun je je ook afvragen of je wel een pony in die conditie wil hebben. Ben je van te voren nog wezen kijken bij beide pony's? Hoe was 'het kleintje' toen dan?

Ben overigens toch ook wel benieuwd naar foto's van de pony's, eigenlijk :)

wisje72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 14:02

Ben net bij ze in de wei bezig geweest en daar kwam ze meteen bij me staan.
Heb haar geborsteld en daar genoot ze van. Op aanraden van de da gelet of ze op alle vier haar voetjes stond en dat deed ze.
Haar benen voelen niet warm en ze verdraait ook haar oren niet als ik haar benen bevoel.
Mocht het nog even aankijken, want ze vermoed zo even nog niks, behalve idd stramheid en stres vanwege de lange reis.

Ze staat nu inmiddels al dik anderhalf uur, dat heeft ze nog niet gedaan. Ook liep ik met de oudste wat weg om te kijken wat ze zou doen, maar ze kwam ons gewoon achterna, zonder te hinken.. Ben dus beetje hoopvol...

En of ik een veulen in die conditie wil?
Ik zou niet anders kunnen, want ik ben nu al stapel op ze <3

Vraag me alleen af: zou ik ze nu nog een wasbeurt kunnen geven, want ze zijn erg vies. Deze week is het nog reddelijk lekker weer... Wat denken jullie?

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 14:05

Zelfde mening, veearts bellen, dit is geen goed teken.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 14:11

wisje72 schreef:
Ben net bij ze in de wei bezig geweest en daar kwam ze meteen bij me staan.
Heb haar geborsteld en daar genoot ze van. Op aanraden van de da gelet of ze op alle vier haar voetjes stond en dat deed ze.
Haar benen voelen niet warm en ze verdraait ook haar oren niet als ik haar benen bevoel.
Mocht het nog even aankijken, want ze vermoed zo even nog niks, behalve idd stramheid en stres vanwege de lange reis.

Ze staat nu inmiddels al dik anderhalf uur, dat heeft ze nog niet gedaan. Ook liep ik met de oudste wat weg om te kijken wat ze zou doen, maar ze kwam ons gewoon achterna, zonder te hinken.. Ben dus beetje hoopvol...

En of ik een veulen in die conditie wil?
Ik zou niet anders kunnen, want ik ben nu al stapel op ze <3

Vraag me alleen af: zou ik ze nu nog een wasbeurt kunnen geven, want ze zijn erg vies. Deze week is het nog reddelijk lekker weer... Wat denken jullie?

Goed dat je je dierenarts gebeld heb en ik zou het inderdaad dan gewoon goed in de gaten houden hoe het met haar gaat.

Gezien het feit dat mijn paard al aardig in haar wintervacht aan het komen is en de shetjes van stal ook zou ik haar nu niet meer wassen mits er natuurlijk een goede reden voor is (luis, schimmel etc), als je haar wast gaat de vetlaag die ze nu aan het opbouwen is er vanaf en dat duurt even voor die weer voldoende is opgebouwd dat haar vacht weer waterdicht is.
Gewoon goed poetsen dus lol

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 14:11

Niet meer wassen, is het veel te koud voor en die vacht krijg je met geen mogelijkheid droog.
Flinke bui regen erover en dan regenen ze wel "schoon"

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 14:14

Goed dat je even gebeld hebt, de dierenarts kan dat vaak toch beter inschatten dan wij. Als je twijfelt kun je ook altijd even de temperatuur opnemen, dat zegt ook veel over de gezondheid van je paardje.

Wassen zou ik nu ook niet doen, tenzij het voor een keuring is of tegen luis oid. Vetlaag kunnen ze nu al weer goed gebruiken en met het natte weer zijn ze binnen no time weer vies.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 14:14

Even een vraag nav je berichten TS: Hoeveel ervaring heb je met paarden/pony's?

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 16:33

Niet wassen is tekoud en zeker voor het jaarling een te grote belasting. Krijgen de pony's bij jou dezelfde voeding als bij de vorige eigenaar. Denk daarbij aan 24/7 weidegang, of kregen ze hooi bij? En wat krijgen ze bij jullie? Gras na een frisse nacht kan veel fructaan bevatten en wellicht geeft ze hier een reactie op.

Mijn jaarling was de 1e 2 weken na aankomst ook wat stijfjes en erg moe van alle indrukken, ook slapen deze jonkies nog bij mij ook nog vrij veel in verhouding met de oudere merries.

wisje72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 20:05

Ik heb veel ervaring met paarden, maar nog nooit eigen paardjes gehad en de volledige zorg gedragen.
Ben dus erg bezorgd. Bedoel, heb na 35 jaar dromen eindelijk mijn eigen paardjes <3

Nee, ik heb de ponies niet gezien voor ze hier kwamen, alleen via foto's. Ze zijn van mijn vriendin die er door omstandigheden niet meer voor kon zorgen.
Ben eerlijk gezegd best geschrokken hoe ze eruit zagen, want ze zijn mager en waren vreselijk vies.
Maar ze stalen meteen mijn hart, dus ik ga ervoor.

Ze krijgen hier hetzelfde voer als bij het vorige baasje, het enige wat ze nu meer krijgen is aandacht en liefde...

Louka heeft de hele middag gestaan en loopt de wei rond *\o/* *\o/*
Ze lijkt alerter te worden en minder stram.... Hoop dus dat ze vannacht ook blijft staan...
Heb erg goede hoop.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 20:07

Zo'n idee had ik al een beetje inderdaad, uit je vorige reacties/posts.

Goed dat je contact hebt gezocht met een DA, al zou ik er in zo'n geval toch voor kiezen dit niet puur telefonisch te doen, maar de DA de paardjes toch echt even te laten komen bekijken.
Al helemaal als ze in een dergelijke slechte conditie verkeren........

Ook zou ik in overleg met de DA bloedonderzoek laten doen, en evt. ontwormen. Helemaal van die jonkies zijn daar erg gevoelig voor en dat kan ook 1 van de redenen zijn dat ze zo mager zijn etc.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 20:10

Mocht ze zo staan: http://www.mysites.nl/upload2/depaardjes/427331.jpg
Wil je dan 1 ding doen? onmiddelijk de vee arts bellen :(:)
Bij mijn oude verzorg pony was ik te laat doordat ik er niet (genoeg) verstand
van had en zij moest uiteindelijk worden ingeslapen.

als ze nu wel weer netjes loopt, ga dan ook een met haar op asvalt stappen en draven.
als ze dan moeilijk loopt ook ff hoefsmidt laten komen.

Ponys die je uit zon slechte staat haalt hebben nu eenmaal een beetje meer zorg nodig! :o

wisje72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 20:23

Nee, loveidefix, ze staat anders gelukkig.
Ik heb een pony verzorgd die hoefbevangen was. We hebben toen bij haar baas meteen aan de bel getrokken en gezegd dat hij de da moest bellen.
Dat heeft hij niet gedaan en haar verplaatst naar een nat en drassig weiland. Ik was toen 13 en moest met mijn ouders op vakantie.
Toen we terugkwamen ben ik meteen naar de pony toegegaan en vond haar in erbarmelijke staat.
Ik heb de dierenbescherming gebeld en ze was er zo slecht aan toe dat ze haar moesten laten inslapen...
Ik weet er dus best wat van... niet alles, maar heb genoeg meegemaakt....

Ze wordt alerter, loopt minder stram, dus ik heb goede hoop... Er is vooruitgang. Ik heb hoop...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 20:31

vergeet ze niet te ontwormen,doe dit even onder begeleiding van een goede da met kennis van (worm)zaken.

wisje72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 22:32

Wat kan een mens blij zijn......

Louka staat nog steeds *\o/* *\o/* *\o/*

Ik kwam in het donker aan en ze reageerde meteen...

Ik weet nu ook waarom ze te mager zijn, er stond een schaap bij ze en die vrat al het hooi op....
Ze zullen dus even verwend worden, binnen de grenzen... Dat ze weer lekker aankomen...

Ze zijn vorige maand ontwormt, is dat dan niet te snel achter elkaar?

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 22:41

over 2 mndn ff goed ontwormen (ik doe het bij mn hond en paard om de 3 mndn)

wisje72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 07:04

Heb gisteravond om 12.00 nog gekeken, toen stond ze. Vannacht om 04.00 lag ze, maar zojuist liep ze alweer heerlijk te grazen...
Minder stram als gisterochtend, zoals ik het kon zien in het donker...

Ik heb goede hoop inmiddels....

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 09:31

Het klinkt alsof ze zich al een stuk beter voelt!

Kijk trouwens niet al te veel naar een vieze vacht, alle pony's zien er met dit weer uit als varkens ;) Tenzij er natuurlijk mest oid in zit, dat hoort niet. Maar modder is geen probleem.

wisje72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 07:13

Nou, ik ben weer helemaal blij....

Kleintje doet het super! Gisteren ging ze zelfs in een drafje!

En wilde ze voor ik met ze ging wandelen een schriktraining met ze doen. Nou, daar heb ik al het volste vertrouwen in.
Gisteren was mijn man aan het klussen aan het hek en was met de klopboor aan het boren in de muur.
Ze liepen dus los in de tuin, maar reageerden bijna niet. Ze keken even op en graasden weer verder...
Ook met de kids zijn ze zo superlief. Kleintje moet nog wel wat wennen aan het gespring van mijn jongste, maar blijft lief.

We ontdekten helaas wel luizen |(
Ga dus vanmiddag even wat halen om ze te behandelen....
En een mineralensteen en nieuwe halsters en touwen...