Hengst voor palomino: Zambuka x Houston

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Casca

Hengst voor palomino: Zambuka x Houston

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 21:43

Wellicht zijn er hier mensen die het leuk vinden met mij mee te denken voor mijn merrie:

Foxy Foxtrot of Esbi
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/535858

Ik wil haar volgend jaar laten dekken, mits ze PROK in orde is. Daar gaan we binnenkort foto's voor maken, maar nadenken over een geschikte partner is leuk om vast mee te beginnen.

Wat ik zoek in een hengst:
- Vergrotend
- Goed karakter
- Hoogbenig/chique
- Liefst een bewezen hengst
- Geen Jazz

Ze is nu 2,5 jaar, de foto's zijn van een paar maanden geleden. Ze meet nu zo tegen de 1,60.

Merrie zelf heeft een prima karakter, naar mensen, maar is af en toe wat dominant naar anderen. Andere paarden uit de merrielijn zijn niet altijd even makkelijk, vandaar dat ik daar geen risico mee wil nemen bij het eerste veulen.

Foto's:
Afbeelding
Afbeelding
https://lh3.googleusercontent.com/-mFVg ... C01525.JPG
https://lh4.googleusercontent.com/-P8qE ... C01467.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/-nbBx ... C01426.JPG

Ik ben benieuwd naar de suggesties :D
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 10-10-12 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's zichtbaar, rest in link

NatasjavE

Re: Hengst voor palomino: Zambuka x Houston

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:32

Uphill. Om de halsvorm te verbeteren. Chique, hoogbenig. Groot.

Zorgen dat deze niet dikker wordt. Een vette gaan minder de lucht in.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 12:44

Klopt, ze heeft aanleg om gauw dik te worden, staat op een schrale wei, maar toen was het gras vol aan het groeien. Is nu wel weer wat slanker.. Haar moeder was een laatbloeier, op 3 jarige leeftijd 160 maar toch nog 168 geworden. Foxy zal geen grote worden, maar hoop een wat groter veulen te kunnen fokken, en dat ze natuurlijk de verdunning doorgeeft.

Maar uphill? Die is zelf niet heel groot. Ik zal eens kijken hoe zijn nakomelingen zijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:06

Hij is 168 dat vind ik ook niet heel erg klein.

Oscar, zijn vader, is groter.

Maar goed je wil ook modern en zonder Jazz.:P

Winningmood zou ook een leuke optie kunnen zijn.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:39

Ik ga mee met NatasjavE...of een nakomeling van Uphill...Briljant of Carlton Hill
Verwachtingswaarde is dat beide vergrotend fokken en idd kunnen ze de halsvorm en schouder ligging (schuinte) verbeteren!

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:42

Casca schreef:
Maar uphill? Die is zelf niet heel groot. Ik zal eens kijken hoe zijn nakomelingen zijn.

Mijn 2,5 jarige uphill uit een moeder van 1.59 is nu dik 164 :D men gelooft amper dat ze 2 is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 14:09

Wat een leuke merrie. Uphill kon wel eens een beetje degelijk worden en hij staat er niet om bekend maat te vererven.

Als je met een vos dekt heb je 50 % kans op palomino en met een bruine heb je kans op valk speelt dat nog mee in je hengstkeuze?

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 15:09

Bedankt voor het compliment, ik vind foxy ook erg leuk en bijzonder.

Voshengst heb ik uitvoerig over nagedacht, en een vos zal voorkeur hebben, echter heb ik dat expres niet in de OP gezet ;) ik bleef hangen bij charmeur en don schufro.

Allerbelangrijkste is natuurlijk dat haar minpunten worden verbeterd. Ik heb al zo veel in de fokwaarden gebladerd dat ik toch maar even hier advies vraag ;)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 15:21

Don Schufro zal de halsaanzet wel niet verbeteren. Ruglijn bij Don Schufro's is ook een aandachtspuntje.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 19:07

Maar charmeur durf ik qua karakter niet helemaal aan.. Ik heb hem nog nooit in het echt gezien, maar weet ik niet zo..

maar het stuk vos laat ik maar even varen, ik wil een hengst vinden die goed bij haar past, ik hoop dat ze nog wat veranderd komende winter, maar dit zullentoch de verbeterpunten blijven.

desi_urly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:09

haha , dat paardje ken ik nog als veulen !
kwam vaak op de manege esbi @ leidschendam en daar stond ze.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 20:06

Klopt, ;) daar heb ik haar gekocht.

Krist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 01:05

petraaken schreef:
Don Schufro zal de halsaanzet wel niet verbeteren. Ruglijn bij Don Schufro's is ook een aandachtspuntje.

Leuke merrie!
Klopt ja, hier ben ik het mee eens. Jammer dat er al Houston in zit anders was Broere Valdez misschien een optie.
Ik doe maar een gokje: Andretti?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 01:12

Puur naar karakter kijkend zat ik ook te denken aan Andretti, maar dat is nog geen bewezen hengst. Bij Charmeur zou ik wegblijven wat karakter betreft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 08:52

Wat mankeerd er aan het karakter van Charmeur?

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 08:54

Haha, krist wat grappig dat je Valdez noemt, ik baalde er namelijk al van dat daar houston in zit. Vind hem vaak mooie nakomelingen geven.

En Anouska, ik ga ook even kijken naar Andretti.

Bedankt voor de input weer :)

Zijn er volgens jullie ook nog voshengsten die goed bij haar zouden passen? Nu Charmeur en don schufro afvallen. Er mag dan wel Jazz in zitten, maar geen directe Jazz. Goed karakter, mooi front, langer voorbeen en vergotend.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 09:28

Charmeur heeft een prima karakter. Zelfs Jazz heeft een prima karakter(Grand Prix Dressuur,...dan heb je dus een goed karakter)
Charmeur is een Florencio en die staat juist bekend om een goed karakter.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 09:35

Anoeska27 schreef:
Puur naar karakter kijkend zat ik ook te denken aan Andretti, maar dat is nog geen bewezen hengst. Bij Charmeur zou ik wegblijven wat karakter betreft.

Waarom wel Andretti en niet Charmeur? Andretti is een Special D(Ferro bloed) x Sandro Hit. Die laatse staat niet bekend om het geven van goede karakters.

Denk dat mensen iets anders naar het kenmerk Karakter moeten gaan kijken voor wat betreft het fokken van dressuurpaarden. Een dressuurpaard moet scherp en voorwaarts zijn maar wel gehoorzaam.

Je moet niet alleen maar naar Jazz kijken.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 10:44

Ik wil niemand voor de kop stoten met geen Jazz, misschien is die grootmeester zelf nog wel de beste keuze voor mijn merrie.

Ik kan helaas niet alle hengsten persoonlijk kennen, ddaarom moet je het vaak doen met 'van horen zeggen'. Misschien is dat wel fout, maar wat ik wel weet is dat de merrie zelf een bazige is, tegen mensen braaf maar ik kan niet zeggen wat ze doet als ze onder het zadel komt. Vandaar dat ik graag een hengst wil die brave nakomelingen geeft.

Van de nakomelingen van charmeur kun je nog niet vel zeggen, die zijn nog zo jong. Vandaar dat dat gebaseerd moet worden op 'van horen zeggen' over hem zelf. Jazz nakomelingen zijn gevoellig, wat ik ervan gehoord heb, over het algemeen, dat in combinatie met niet braaf zou een bommetje kunnen geven. Zou ook zo maar dood braaf kunnen worden.. Ik weet het ook niet, vandaar dat ik het hier vraag. Misschien moet ik mijn idee over bepaalde hengsten wel bijstellen..

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:40

NatasjavE schreef:
Waarom wel Andretti en niet Charmeur? Andretti is een Special D(Ferro bloed) x Sandro Hit. Die laatse staat niet bekend om het geven van goede karakters.

Je moet niet alleen maar naar Jazz kijken.

Ik kijk zeker niet alleen naar Jazz, maar ik heb Charmeur nu 5x "in het echt" zien lopen en hij was alle keren gewoon gruwelijk stout en afgeleid. Ze rijdt hem niet voor niets in een afgelegen binnenhal buiten het zicht van anderen los. Andretti heb ik dat tot nu toe nog niet zien doen. Ik heb zelf een Andrettiveulen en dat is een heel makkelijk en ongecompliceerd dier. Terwijl moeders dat nu ook niet bepaald is.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:57

Casca schreef:
Zijn er volgens jullie ook nog voshengsten die goed bij haar zouden passen? Nu Charmeur en don schufro afvallen. Er mag dan wel Jazz in zitten, maar geen directe Jazz. Goed karakter, mooi front, langer voorbeen en vergotend.

Tango? Ik weet alleen niet waarom hij dit jaar niet dekt en of hij volgend jaar wel weer dekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:41

Anoeska27 schreef:
Ik kijk zeker niet alleen naar Jazz, maar ik heb Charmeur nu 5x "in het echt" zien lopen en hij was alle keren gewoon gruwelijk stout en afgeleid. Ze rijdt hem niet voor niets in een afgelegen binnenhal buiten het zicht van anderen los. Andretti heb ik dat tot nu toe nog niet zien doen. Ik heb zelf een Andrettiveulen en dat is een heel makkelijk en ongecompliceerd dier. Terwijl moeders dat nu ook niet bepaald is.

O er lopen ook heel veel brave Charmeur veulens hoor, maar dat zegt niks, een veulen met een volwassen hengst vergelijken slaat nergens op

Laat je Andretti maar eens 5 jaar hengst en dekken en dan is die ook gruwelijk stout

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 17:24

Er zijn er genoeg van de C-jaargang die ik meerdere malen heb zien lopen die niet stout waren. En die dekken ook, dus dat slaat nergens op. Ik zelf heb met Andretti gedekt vanwege zin karakter en Charmeur zou ik zelf laten staan voor een merrie die niet de makkelijkste is.

Ik vergelijk Charmeur ook niet met een veulen, maar heb juist met Andretti gedekt vanwege zijn prettige karakter.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 18:29

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 18:46

Hmm, die Aaron is ook leuk!! Ik weet alleen niet hoe dat voor het KWPN zit en hoe hij fokt, ik ga er later vanavond even naar kijken. :)