Even iets met jullie fjorden bokker s delen..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lisanne2409

Even iets met jullie fjorden bokker s delen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 21:36

Hallo Fjorden bokkers,
Ik wil graag even iets met jullie delen :(
Ik heb menno 30 maart dit jaar gekocht... ik was meteen verliefd echt super blij! Het is zo,n lief dier... heb hem beleerd met hulp van mijn collega,s. ook dit zorgt voor een sterkere band... Maar helaas ik heb een handicap aan mijn rechter arm; erbse parese. Dit houd in dat ik bij de geboorte klem ben komen te zitten met mijn schouder, en dat daardoor mijn zenuwen naar mijn rechterarm zijn gescheurd.....

Een lastige handicap waarmee je belemmert word in het functioneren.... maargoed, dit was nooit lastig voor mij want ik weet immers niet beter... maar natuurlijk ben ik weer een geval appart.... ik heb al een jaar lang veel pijn en ben naar de dokter gegaan voor controle, ik moet na lichamelijk oderzoek meteen door ct scans en rontgen fotos... 1,5 week later kreeg ik de uitslag.... mijn gewrichten in mijn arm verkeren in zeer slechte toestand.... de kom van mijn elleboog en schouder zijn beiden zo slecht, dat ze mijn arm helemaal niet vast houden, mijn arm is dus instabiel.

Nu moet ik heel veel operaties ondergaan en een heel erg lang revalidatie proces afgaan....

Het eerst waar ik aan dacht is Menno! Mijn lieverd... Mijn trots... Mijn alles!!! Die wil ik niet kwijt!!! Hoe zal mijn paarden toekomst zijn? Mag ik straks nog wel op het paard na al die operaties???

Ik besloot op zoek te gaan naar een leaser.. Omdat dit minimaal een jaar gaat duren bij elkaar.... en ik vind het zonde om Menno nu weg te zetten in het land, daarvoor is hij nog te kort onder het zadel... Er waren geinteresseerden voor menno maar niet geinteresseerden om mijn stal kosten te kunnen betalen, of ik was niet tevreden met hun rijvaardigheid. (Sorry hier ben ik heel kritisch in, omdat hij nog puppy is, wil hem niet laten verpesten door een ander)

Nu heb ik heel lang nagedacht... En heb besloten dat het beter is om hem te verkopen... :.( Ik ben er kapot van, maar ik vind het toch ook de verstandigste keuze die ik kan maken, vooral tegen over menno... hij word hier ook niet beter van... hij staat maar wat in het land, ik kan niets, en af en toe komt er iemand proef rijden om hem te leasen, hiervan raakt hij alleen maar in de war :(

Ik heb nu dus besloten om het beste voor hem te geven... Het zou heel egoistisch zijn als ik voor mezelf kies en zeg : IK hou van hem dus IK wil hem niet kwijt, maar ondertussen staat mijn pony een beetje ongelukkig te worden....

Nou dit moest ik even kwijt...... :( Bedankt voor het lezen... Als je meer wilt weten over menno kijk dan bij mijn advertenties...

Liefs Lisanne

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:42

Aller eerst beterschap, hopelijk gaat het met je arm de operaties en revalidatie lukken.

Menno is dit jaar 3 geworden?
(even verwarring want stamboek fjorden die in NL in het stamboek staan hun naam beging met een andere letter.. F jes zijn nu 3)

Dan zou ik zeggen lekker jaar in de wei parkeren, kan ie lekker uitgroeien en uitzwaren en dan weer oppakken.
Gezien zijn leeftijd lijkt me dat geen enkel probleem veel fjorden zijn laat rijp.
De mijne gaat ook pas later doorgereden worden, simpelweg omdat ik geen 50 kilo weeg.

Wil je dat niet, tja, dan is verkopen de enigste optie.

Rider01

Re: Even iets met jullie fjorden bokker s delen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:46

Ik zie ook het probleem niet van een jaar de wei op.
Is alleenmaar goed voor zijn lichamelijke en sociale ontwikkeling

Lisanne2409

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 21:46

Sjolvir schreef:
Aller eerst beterschap, hopelijk gaat het met je arm de operaties en revalidatie lukken.

(even verwarring want stamboek fjorden die in NL in het stamboek staan hun naam beging met een andere letter.. F jes zijn nu 3)

Dan zou ik zeggen lekker jaar in de wei parkeren, kan ie lekker uitgroeien en uitzwaren en dan weer oppakken.
Gezien zijn leeftijd lijkt me dat geen enkel probleem veel fjorden zijn laat rijp.
De mijne gaat ook pas later doorgereden worden, simpelweg omdat ik geen 50 kilo weeg.

Eigenlijk heet hij Faldesz op het paspoort... Maar ik vond dat geen mooie naam hehe. Ja wegzetten is een optie maar dan staat die arme stakker de hele winter op stal.... :( dat wil ik hem niet aandoen... daar heb ik ook over nagedacht inderdaad...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:47

Joh meid, maak een fjord gelukkig, gooi 'm in het land!
Volgens mij krijg je spijt als je 'm verkoopt...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:48

ga eens zoeken naar stallen die in de winter 24/7 weidegang bieden.
Toen mijn ruin 2,5 was heb ik hem op de veluwe in het bos gezet in een groep van een pensionstal. Ik heb die mensen gebeld, verhaal uitgelegd (stond toen op pensionstal waar hij alleen buiten kon als ik er was) en heb wel iets meer betaald dan de pensionklanten maar ben er ook de hele winter maar 2x even wezen kijken.
Die opties zijn er echt wel, zeker als je uitlegt wat je probleem is.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:50

3 is een prima leeftijd voor een jaar vakantie.

Lisanne2409

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 21:51

Polly schreef:
ga eens zoeken naar stallen die in de winter 24/7 weidegang bieden.
Toen mijn ruin 2,5 was heb ik hem op de veluwe in het bos gezet in een groep van een pensionstal. Ik heb die mensen gebeld, verhaal uitgelegd (stond toen op pensionstal waar hij alleen buiten kon als ik er was) en heb wel iets meer betaald dan de pensionklanten maar ben er ook de hele winter maar 2x even wezen kijken.
Die opties zijn er echt wel, zeker als je uitlegt wat je probleem is.

Kan inderdaadeen optie zijn.... maar het gaat minimaal om een jaar... het kan zo zijn dat ik 2 jaar lang niet kan, en sterker nog, als de dokter dsus zegt dat ik beter niet meer kan gaan rijden dan heb ik hem voor niks ZO lang weg gezet.... dan moet hij weer helemaal opgepakt worden, wat ik zelf niet kan doen, en dan is verkopen ook veel en veel moeilijker.... :(

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:52

Lisanne2409 schreef:
Sjolvir schreef:

Eigenlijk heet hij Faldesz op het paspoort... Maar ik vond dat geen mooie naam hehe. Ja wegzetten is een optie maar dan staat die arme stakker de hele winter op stal.... :( dat wil ik hem niet aandoen... daar heb ik ook over nagedacht inderdaad...

En hem bij een fjorden fokker 24/7 de winter het land op gooien?
Kost de wereld niet in het Noorden/oosten en zitten er zat die kuddes hebben lopen met niet werkende oudere hangjongeren.

Bv in dit topic, geen ongelukkig paard te zien..
En zo zijn er meer groepen bij diverse opfokkers/fokkers.
http://www.fjordenwereld.nl./phpBB3/vie ... 06fcee9b0f

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:52

Mijn fjorden zijn net deze week verhuisd naar een pensionstal waar ze de hele dag buiten staan, en 's nachts mooi veilig op stal. Ook 's winters.
Zoekt en gij zult vinden!

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:54

Je kan veel meer dan alleen rijden hoor, als je echt zou willen
Maar zoals ik het lees heb je je beslissing al gemaakt, dat is ook prima maar wat is dan precies je vraag/doel van dit topic?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:54

Als je het echt niet ziet zitten, is verkopen natuurlijk prima optie.
Maar er zijn dus arbeids on intensieve alternatieven.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:55

En bijvoorbeeld mennen, gaat dat wel nog een optie worden? Ik zou niet zomaar opgeven hoor, verkopen kan altjd nog :) vergeet niet dat hij ook je steun en toeverlaat kan zijn als je er straks even doorheen zit? Even een jaartje pauze is idd niks mis mee, juist goed vaak, op die leeftijd :j

Lisanne2409

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 21:57

Sjolvir schreef:
Als je het echt niet ziet zitten, is verkopen natuurlijk prima optie.
Maar er zijn dus arbeids on intensieve alternatieven.

Oke, ja misschien kan ik nog iets verzinnen, daar kan ik dan eventjes mee bezig, ik kan maar 1 arm gebruiken... maar het probleem is dus, want ik heb al na gedacht over heel veel dingen ; mennen, vrijheidsdressuur, alleeen wandelen, longeren etc etc ... maar als ik 1x in mn eerste OK beland kan ik niet eens naar stal toe...... :.(

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 22:01

Ik zie mijn nu jaarling maar af en toe, vorige keer zat er 3 maanden tussen, paard vermaakt zich in tussentijd prima.
Ze is niets verleerd en heeft een zalig leven.

pb eens met bianca op bokt (zal even kijken of ik haar boktnaam kan opgraven) zij heeft een haflinger Frankie
en rijdt er klasse 3? endurance mee, ze heeft 1 arm net zoals jij.
En geloof me de nodige problemen gehad, met stoute Frankie en maar 1 volledig werkende arm,
maar daar is ze heel knap overheen lijkt me zo.

Zal even kijken of ik haar bokt naam boven water kan krijgen.
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 05-10-12 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 22:01

Dan ga ik m'n beesten ook maar gauw verkopen, want ik HEB maar 1 arm.... ;)
Laat je niet uit het lood slaan!!!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 22:04

Sonja schreef:
Dan ga ik m'n beesten ook maar gauw verkopen, want ik HEB maar 1 arm.... ;)
Laat je niet uit het lood slaan!!!

Nou, dat lijkt me duidelijke taal...

Gevonden!
biancavos
is haar bokt naam en ze is klasse 4 startgerechtigd en geloof me ging in het begin ook niet altijd precies zoals het bedoeld was,
wat een eigewijs ding is die Frankie! (maar wel een leukerd!)
(Ik kan het weten, reed ernaast met mijn fjord)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 22:10

He ik heb ooit op stal gestaan met een Bianca Vos met toen nog een jonge haf die Frankie heette... Heeft ze heel mooi rood haar?
Maar die had niet maar 1 arm toen...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 22:12

Rood haar, jup...
nou ja rooig, nee heeft niet 1 arm, maar ook arm klem gehad net als TS, dus daar maar beperkt functie in.
En bijzonder stoute Frankie..grinnik....en dat is best lastig als je hem met 1 goede arm in toom moet houden met 2 was al moeilijk genoeg
(Vriendin van me ving hem ooit in het bos toen ie er vandoor ging (handig, ze was er om voor mij te groomen, nu multifunctioneel)
bij tussen keuring tijdens de endurance, wel heel veel lol gehad, om die stouterd, en met Sjol ging het super!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 22:14

Klinkt wel als DE Frankie :D

Ma_ris_ka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 10:08

Rider01 schreef:
Je kan veel meer dan alleen rijden hoor, als je echt zou willen
Maar zoals ik het lees heb je je beslissing al gemaakt, dat is ook prima maar wat is dan precies je vraag/doel van dit topic?

TS heeft aangegeven dat ze haar verhaal wil delen, dat is al een prima doel op zich? Ze heeft vast lang voor het openen van dit topic alles al tegen elkaar afgewogen en is tot een conclusie/besluit gekomen. Ze vraagt niet om oplossingen of alternatieven. Ze heeft al een beslissing genomen en zoekt kennelijk langs deze weg wat steun en dat is prima.

Veel sterkte TS. Moet een loodzware beslissing zijn geweest. Als het onzeker is of je ooit weer redelijkwijs wat met je paard kunt gaan doen begrijp ik je keuze. Het kan geen kwaad om hem weg te zetten nee.. Lekker het land op en verder uitgroeien.
Maar met zoveel onzekerheid over je revalidatieproces begrijp ik waarom je dat niet wilt. Ook alleen al om het praktische. Ik weet niet hoe je verder zit (en dat gaat me ook niet zoveel aan), maar kan me zo voorstellen dat je ook niet kunt werken zolang je in die medische molen zit dus aan het praktische dient ook gedacht te worden.

Ik hoop van harte voor je dat je nooit gaat denken "had ik maar...." of "wat nou als...." Het is wel heel definitief en er is geen weg terug. Ik wens je veel succes en sterkte toe met de verkoop en ik hoop voor Menno op een heel mooi en liefdevol nieuw thuis stiekum vindik Faldesz en leukere naam dan Menno :=

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 10:57

Lekker op land gooien word hij echt wel gellukkig zijn als hij gewoon lekker gepoets word en aandacht krijgt is hij vast wel tevreden.

milrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 22:36

Ik zou hem lekker op een landje gooien, eventueel bij een boer die een kleine kudde heeft en lekker veel land. Hij past ook prima tussen andere rassen als haffies of zo. Waar in het land zit je, misschien kunnen mensen je helpen met een leuk koppeltje vinden waar je fjordje even kan verkassen, vakantie houden en jij toch zo vaak als je wilt langskomen.
Een kennis van mij heeft maar 1 arm en ze rijdt nu zelfs wedstrijden. Ik zelf rijd zelf western op een fjord en wij doen alles met 1 arm/hand. Dus dat zou ook een optie zijn. Mijn paard luistert volledig naar been en zit hulpen. Er zijn vast mensen die je na een jaartje rust weer op weg kunnen helpen. En bedenk er zijn ook paarden die vanwege hun eigen gezondheid een jaartje op rust moeten, en dat gaat ook goed.
Volg je eigen gevoel, jij moet er een goed gevoel over hebben, je mag me ook een pb-tje sturen als je er privé over wilt schrijven.

renate75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:02

Ik heb een paar jaar geleden mijn toen 3 jarige fjord chuus Ingmar ook verkocht wegens een pols blessure.
Ik zag het niet zitten om hem zo lang te laten lummelen in het land en dacht dat het beter was om hem te verkopen.
Daar heb ik achteraf wel heel veel spijt van gehad.
Een goeie grote fjord is niet zo makkelijk te vinden.
Gelukkig heb ik inmiddels weer een nieuwe top fjord gevonden, en kan ik mijn pols nu na 2 jaar weer redelijk gebruiken.
Je zal zelf wel weten wat het beste is, dus goed naar je eigen gevoel luisteren.

Ma_ris_ka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 18:02

renate75 schreef:
Ik heb een paar jaar geleden mijn toen 3 jarige fjord chuus Ingmar ook verkocht wegens een pols blessure.
Ik zag het niet zitten om hem zo lang te laten lummelen in het land en dacht dat het beter was om hem te verkopen.
Daar heb ik achteraf wel heel veel spijt van gehad.
Een goeie grote fjord is niet zo makkelijk te vinden.
Gelukkig heb ik inmiddels weer een nieuwe top fjord gevonden, en kan ik mijn pols nu na 2 jaar weer redelijk gebruiken.
Je zal zelf wel weten wat het beste is, dus goed naar je eigen gevoel luisteren.

Mijn paard dus?! Die Conny heeft gekocht?
Er klopt iets niet in dit verhaal of jij bent Conny zelf := haha