KWPN of NRPS hengst gebruiken voor papierloze merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nicole_hetty

KWPN of NRPS hengst gebruiken voor papierloze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 12:05

oke, ik wil me graag verdiepen in het fokken. ik heb zelf een geweldige merrie, helaas papierloos. voor eigen gebruik wil ik hier 1 veulen mee fokken. om het veulen toch wat meerwaarde te geven wil ik dit doen met een goed gekeurde hengst. zodat er een (half) papier bij komt. ik ben al wat aan het snuffelen geweest, maar ik ben er achter gekomen, de keuze is reuze :D hier heb ik een aantal vragen over.

als eerste word het een KWPN hengst of een NRPS hengst?
Wat zijn de voor en na delen van beide stamboeken? en waar heb je de meeste mogelijkheden voor een paard die een half papier zal krijgen.
is er een verschil in kwaliteit van de hengsten? zijn de hengsten van het ene stamboek beter dan van het andere?
hoe zit het met de mogelijkheden van het veulen qua keuringen? ik wil hier graag ervaring op doen. ik bedoel dan niet het gedeelte "hengsten keuring" een hengst zal bij mij geen hengst blijven. maar meer veulen keuringen, keuringen onder het zadel of op oudere leeftijd.
als je een springpaard hengst gebruikt, mag je dan keuringen voor dressuur paarden lopen of moet je dan bij de spring paarden blijven? ( bv een IBOP of dergelijke )
zijn er nog andere stamboeken die aantrekkelijk kunnen zijn?

ik geloof dat dit het eerst wel was. er zal vast nog wel meer zijn maar daar kom ik dan later op terug.

Anoniem

Re: KWPN of NRPS hengst gebruiken voor papierloze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 13:39

Bij het kwpn krijg je reg b en kan je nergens aan meedoen
Nrps weet ik niet

In deze tijden koop je onder de kostprijs een veulen met goed papier als je het leuk lijkt om aan keuringen ed mee te doen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 03:00

Wat je kwijt zou zijn aan dekgeld kun je idd ook gebruiken om een veulen met papier te kopen.

Maar anders: nrps, is goedkoper en geeft iets meer mogelijkheden maar volgens mij mag je daar met half papier ook geen keuringen lopen, hengsten zijn daar over het algemeen ook wat betaalbaarder qua dekgeld.
Wbt kwaliteit is er weinig verschil, het fokdoel van beide is net ietsje anders waardoor ze ook anders naar hengsten kijken, kwpn hecht veel waarde aan het papier, nrps geeft een goed paard met minder spectaculair papier ook een kans. Voor beide valt wel wat te zeggen maar voor jou is er geen verschil en gaat het gewoon om de juiste combi met je merrie.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 10:39

bedankt voor de reacties :)

ik had op de site van het NRPS gezien dat je mee kan doen aan de veulen keuring voor het B register en later wel de zadel rubrieken maar niet de ster, keur en dat soort keuringen kan doen.
KWPN heb ik me nog niet verdiept.
ik heb zowel bij het KWPN, NRPS en Holstein een paar leuke hengsten gevonden waar ik me in wil verdiepen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:21

Hou wel rekening ermee dat als je een Holstein ggk hengst gebruikt je ook nog met DNA onderzoek zit bij inschrijving van het veulen. Afhankelijk van het Stamboek kost dit 125 - 250 euro.
Holstein registratie is absoluut niet mogelijk omdat dit een gesloten stamboek is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:45

nicole_hetty schreef:
bedankt voor de reacties :)

ik had op de site van het NRPS gezien dat je mee kan doen aan de veulen keuring voor het B register en later wel de zadel rubrieken maar niet de ster, keur en dat soort keuringen kan doen.
KWPN heb ik me nog niet verdiept.

Ja zoiets meende ik ook, bij het kwpn krijg je B register en kun je nergens aan meedoen, dus ook geen veulenkeuring ed.

Ben benieuwd welke hengsten je hebt gezien en watvoor merrie je hebt.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 14:07

Peterina schreef:
Hou wel rekening ermee dat als je een Holstein ggk hengst gebruikt je ook nog met DNA onderzoek zit bij inschrijving van het veulen. Afhankelijk van het Stamboek kost dit 125 - 250 euro.
Holstein registratie is absoluut niet mogelijk omdat dit een gesloten stamboek is.

hier ben ik inderdaad bekend mee. zou je een veulen van een Holstein hengst met onbekende moeder kunnen inschrijven bij het NRPS? ik zie bij het NRPS namelijk ook wel interessante hengsten staan met een volledig Holstein stamboom. of moet je dan een Holstein hengst gebruiken die ook ggk is bij het NRPS om het veulen bij het NRPS in te kunnen schrijven?

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 14:10

het gaat om deze merrie:

Afbeelding

de hengsten die ik nu in het hoofd heb. ( ik heb me nog niet in deze hengsten verdiept)

Cartano Carthago x Alasca
Kojak Pit 1 x Rex Fritz
Vaillant For Pleasure x Nimmerdor
Cedric Cartano x Caletto 1
Dayano Dolany x Linaro
Biscayo Contendro 1 x Lux z

dit zijn hengsten die mij op het eerste oog aan spreken. of het ook echt zal passen met mijn merrie moet ik me dus nog in verdiepen :)
Laatst bijgewerkt door nicole_hetty op 05-10-12 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:21

ik zou voor een nrps hengst gaan je hebt een mooie merrie die wel in het nrps plaatje past.
Volgens mij als je een goedgekeurde hengst met genoeg arabisch bloed gebruikt kan je uiteindelijk een volpapier krijgen.Je kan volgens mij met je eigen merrie nog mee doen met de keuringen register b.

Even contact met stamboekbureau opnemen.

Welke nrps hengsten had je op het oog?

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 14:25

owja kan ik met mijn merrie nog wat aan keuringen doen? ik heb me laten vertellen dat dat niet mogelijk is omdat ze inmiddels al 6 is en er helemaal niks over haar bekend is :)
Arabische bloed wou ik eigenlijk zo veel mogelijk vermijden.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:26

Bij het gebruik van een NRPS ggk hengst krijgt je veulen een reg a papier.
Daarmee kan je als veulen, enter en twenter gewoon naar de keuring.
Op 3 jarige leeftijd kan je het veulen aanbieden voor stamboek opname. Het reg a papier wordt dan omgezet naar een 'gewoon' stamboek papier mits het dier aan de eisen van het stamboek voldoet.

Omdat je niet weet wat er in je merrie zit moet je wel op de bloedvoering van de hengst letten.
Want bij het NRPS moet er minimaal 12,5% arabisch of anglo-arabisch bloed in zitten.
De hengst moet dus minimaal 25% voeren om de bloedvoering bij het veulen aan de normen te laten voldoen.

Mocht je meer willen weten over het NRPS mag je het altijd vragen!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:29

nicole_hetty schreef:
owja kan ik met mijn merrie nog wat aan keuringen doen? ik heb me laten vertellen dat dat niet mogelijk is omdat ze inmiddels al 6 is en er helemaal niks over haar bekend is :)

Bij het NRPS zou ze in het register b kunnen worden ingeschreven. Daarvoor zou je dan ook 1malig met een keuring mee kunnen doen.
Voordeel in jou geval is dat je dan wel weet wat het NRPS als stamboek van je merrie vindt.
Verder kan je dan zoals je zelf al had gelezen mee doen aan zadelrubrieken. En aan b.v. de kampioenschappen van het NRPS.
Je merrie kan geen exterieur predikaten krijgen.
Maar weer wel bijvoorbeeld het sport predikaat.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:35

Wat een leuke merrie zeg!
Heb je erover gedacht haar voor te brengen bij het appaloosa stamboek? Zou ik zeker doen, je zou maarzo een premie kunnen krijgen.
Van daaruit zou ik ook zeker niet voor kwpn gaan maar eerder kijken naar een nrps hengst, appaloosa of misschien bont (bp)

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 14:46

ik heb haar aangeboden aan het NAS maar daar willen ze haar niet hebben omdat ze voor het Appaloosa een "verboden" kleur heeft. het pintaloosa was ze heeft accepteren ze niet binnen dat stamboek.

mocht het voor het veulen meerwaarde hebben als ik mijn merrie aan het NRPS aanbied dan zal ik me daar zeker in gaan verdiepen. echter zijn zadel rubrieken met mijn merrie niet mogelijk. maar aangezien mijn andere merrie wel gereden word en ook papierloos is wil ik me ook in de zadelrubrieken voor het B register gaan verdiepen :)

het BP stamboek ben ik op dit moment nog niet zo weg van. ik vind de hengsten daar nog niet goed genoeg/ geschikt voor mijn merrie. ik heb er al wel eens rond gekeken, ik ben ook al eens op een keuring van hun geweest. maar het sprak me niet aan.

qua Appaloosa zit ik natuurlijk met de kleur van mijn merrie die ze daar niet accepteren. ik weet niet wat mijn merrie qua kleur vererft. om deze rede wil ik voorlopig buiten het NAS blijven :) ook denk ik dat het voor mijn merrie minder meerwaarde heeft dan bijvoorbeeld een KWPN of NRPS hengst.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:52

Wat wil je bereiken met het dekken?
Welke punten wil je aan je merrie verbeteren?

Ze is 1,56m zag ik in je profiel.
Dat is voor het KWPN ook een min punt. Die nemen met moeite een paard van 1,60m in het stamboek.
Verder kan je met een reg. b papier van het KWPN ook niet veel.

Ik zou de merrie een hengst geven die meer maat en meer massa geeft.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 14:59

waar ik op wil fokken:

zoals je zegt idd meer maat en massa.
meer kracht in de achterhand. en een stabieler karakter.
dit zijn wel de punten die ik bij mijn merrie mis :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:03

Dan denk ik dat er binnen het NRPS veel geschikte kandidaten zijn.

http://www.nrps.nl/hengsten/rijpaarden.pdf
Kijk eens in de lijst!

Persoonlijk zou ik wel gaan naar een hengst waarvan al de afstammingsonderzoeken bekend zijn.
Zodat je weet wat de hengst door geeft.
Laatst bijgewerkt door ponyparadijs op 05-10-12 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:05

Maar ik zag afgelopen jaar op de keuring ook een pintaloosa in de ring...
Mag het wel als het vol papier heeft soms?
Beetje jammer, dan zou ik idd voor het nrps gaan.

Overigens moet je bij het bp echt selectief kijken, ze hebben hengsten die echt bagger zijn maar ook echt wel kwalitatief goede hengsten, valt mij ook op dat de hengstenhouders daar niet zo goed zijn in foto's maken dus in het echt gaan kijken is wel aan te raden.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 15:12

dat zijn dus alle hengsten van Fokklasse 1 met meer dan 25% Anglo-Arabisch bloed die voor mijn merrie kunnen?

ik denk dat het met BP nog wel goed komt. alleen moeten ze eerst nog groeien en meer ervaring op doen qua goedkeuring en fokken. omdat ik zelf qua fokken ook ervaring loos ben en dus ook nog geen ervaring heb met hengsten keuzes wil ik eerst toch een beetje op safe spelen. ik denk dat ik dan bij het NRPS beter te plek ben dan bij het BP

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:13

ponyparadijs schreef:
nicole_hetty schreef:

Bij het NRPS zou ze in het register b kunnen worden ingeschreven. Daarvoor zou je dan ook 1malig met een keuring mee kunnen doen.
Voordeel in jou geval is dat je dan wel weet wat het NRPS als stamboek van je merrie vindt.
Verder kan je dan zoals je zelf al had gelezen mee doen aan zadelrubrieken. En aan b.v. de kampioenschappen van het NRPS.
Je merrie kan geen exterieur predikaten krijgen.
Maar weer wel bijvoorbeeld het sport predikaat.

Kan een merrie zonder bekende afstamming en zonder arabisch bloed in het NRPS b-register worden ingeschreven? Volgens mij niet hoor.

En TS, aangezien je eigenlijk geen arabisch bloed wilt (wel een vereiste bij het NRPS) en je verder aan niet zo veel keuringen etc mee kunt doen met een b-register (en je dat wel graag wilt) is het dan geen beter idee om een drachtige papiermerrie te kopen met een veulen 'erin' dat helemaal aan je eisen voldoet? Die kosten nu niet de hoofdprijs en je hebt alle voordelen (geboorte, zelf opvoeden, veulen naar je wens) en geen van de nadelen (:gevaren voor je eigen merrie). Als het veulen is afgespeend kun je dan kiezen of je moeder of veulen houdt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:19

nicole_hetty schreef:
dat zijn dus alle hengsten van Fokklasse 1 met meer dan 25% Anglo-Arabisch bloed die voor mijn merrie kunnen?

ik denk dat het met BP nog wel goed komt. alleen moeten ze eerst nog groeien en meer ervaring op doen qua goedkeuring en fokken. omdat ik zelf qua fokken ook ervaring loos ben en dus ook nog geen ervaring heb met hengsten keuzes wil ik eerst toch een beetje op safe spelen. ik denk dat ik dan bij het NRPS beter te plek ben dan bij het BP

Het is vooral de keuze van de juiste hengst, dat het een 'ouder' stamboek is en ze wat strenger zijn met aankeuren wil niet zeggen dat automatisch alle hengsten beter zijn voor je merrie. Je kunt bij het nrps net zo goed een foute keuze maken als bij het bp.
De vraag is meer; wil je de kleur erin houden of heb je net zo lief een effen veulen als het maar een fijn paard is?

Ik zie zeker wel waarom ze met deze merrie wil fokken, het is een leuk dier en de kleur is zeker apart.
Bij het nrps zit je ook safer qua stokmaat, mocht je veulen in de ponymaat blijven is dat daar geen enkel probleem.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:21

Cocktail Whinny?
Moet de merrie wel een sterke galop hebben.
Douglas?
Ferrolan
Maar ik denk dat je dan teveel lengte krijgt.
Goodlord?
Rico?
Sandro's Match?
Dat zijn zomaar wat hengsten waar ik voor zou kunnen gaan met jou merrie.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:24

sallandval schreef:
Kan een merrie zonder bekende afstamming en zonder arabisch bloed in het NRPS b-register worden ingeschreven? Volgens mij niet hoor.

Register b houdt niets anders in als dat er een papier bij zit waar bij de ouders of onbekend zijn.
Of de vader niet goedgekeurd dan wel erkend is.
En als het dier een tikkeltje arabisch toont krijg je 'gewoon' register b papier bij het dier.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:26

Ik denk dat je inderdaad het beste voor het NRPS kunt kiezen, je veulen zal dan sowieso een b register papier krijgen. En dus zorgen voor een hengst met minstens 25 % anglo - arabisch bloed, (dus je hoeft niet perse een 25% arabier te hebben) anglo arabier is een stuk groter en zwaarder dus misschien dat je kunt kijken welke hengsten er vooral veel anglo arabisch bloed voeren.
Wil je liever de dressuur of spring kant op? De scheiding is bij het NRPS niet zo groot als bij KWPN, maar er zijn natuurlijk een hoop wat dressuur of spring gerichte paarden.

ontzettend leuk paard heb je trouwens :D

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:29

sallandval schreef:

En TS, aangezien je eigenlijk geen arabisch bloed wilt (wel een vereiste bij het NRPS) en je verder aan niet zo veel keuringen etc mee kunt doen met een b-register (en je dat wel graag wilt) is het dan geen beter idee om een drachtige papiermerrie te kopen met een veulen 'erin' dat helemaal aan je eisen voldoet? Die kosten nu niet de hoofdprijs en je hebt alle voordelen (geboorte, zelf opvoeden, veulen naar je wens) en geen van de nadelen (:gevaren voor je eigen merrie). Als het veulen is afgespeend kun je dan kiezen of je moeder of veulen houdt.

Voor rijpaarden is dat minimaal 12,5 % anglo arabisch bloed. Bij veel hengsten staat dan ook nog minder dan ...% ox. Dus 12,5% XX is volgens mij al voldoende. TS wil groter, dus dan moet ze daar aan voldoen.