Welke hengst voor mijn merrie ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hiluxfautras

Welke hengst voor mijn merrie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 13:05

hallo,

Ik ben volledig nieuw op dit forum en ook in de trakehner wereld eigenlijk.
Ik heb een merrie uit de (reeds overleden jammer genoeg ) Tenor hengst en uit de Pe moederlijn. Haar moeder is Pearl/T uit Spring Dive xx en Parel/T.

Het is geen al te grote merrie, 1.60 van stokmaat en als veulen kreeg ze volgende beoordeling :

Type : 7 lichaam : 7 fundament : 7
stap : 6 draf : 8 galop : 7
totale indruk : 7 puntenaantal : 49

Kan mij iemand enkele hengsten voorstellen die op deze merrie zouden passen ?
We denken wel dat we de dressuurrichting uitmoeten. Ze beschikt over 3 toch goeie gangen. Springkwaliteiten zijn net iets minder.

alvast bedankt voor het op weg helpen van een nieuwkomer bij de trakehner paarden ......

groetjes :z

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 13:15

Ik denk dat een aantal foto's (standofoto's) de beoordeling makkelijker zouden maken :)

hiluxfautras

Re: Welke hengst voor mijn merrie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 13:19

ik zorg nog wel voor foto's - dit zou het inderdaad wel makkelijker maken. Alleen wil ik niet op het uiterlijke alleen afgaan - denk dat de bloedlijn zeker ook van belang is. Misschien is dit wel het allerbelangrijkste ....

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 13:24

hiluxfautras schreef:
ik zorg nog wel voor foto's - dit zou het inderdaad wel makkelijker maken. Alleen wil ik niet op het uiterlijke alleen afgaan - denk dat de bloedlijn zeker ook van belang is. Misschien is dit wel het allerbelangrijkste ....

Maar ik neem aan dat je bepaalde punten van je merrie (zeker qua exterieur) wilt verbeteren/ behouden? :)

hiluxfautras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 13:33

exterieur : veulen zou misschien iets groter mogen zijn - al wil ik dan ook weer geen paard van 1.75 fokken ( al is dit misschien wel commerciëler ?)
Ze is redelijk compact gebouwd. Iets hoger op de benen misschien. Maar al bij al vind ik haar exterieur goed, sprekend hoofd zoals een trakehner hoort te hebben, elegant en van niets onder de indruk ( karakter)

hiluxfautras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 17:31

heb geprobeerd om een foto van mijn merrie te uploaden. Hopelijk is dit gelukt. Zoals ik al zei: ik ben nieuw op dit forum dus 't is nog wat zoeken

Afbeelding

ja inderdaad de eerste foto staat er dus op.
Is nu niet bepaald de beste foto die ik heb maar ik wou er alvast ééntje op zetten. De volgende worden wel in de loop van de volgende dagen ge-uploaded.

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:36

Welke eigenschappen wil je benadrukken / houden?
Welke eigenschappen wil je verbeteren?

Kun je de merrielijn meer benadrukken? Staat ze toevallig op horsetelex?

hiluxfautras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 17:40

en een tweede foto.
Je ziet wel dat ik gene goeie fotograaf ben maar toch ....

Afbeelding

dus als iemand met kennis van zaken mij een gepaste hengst zou kunnen aanraden, alle info en tips zijn welkom.

groetjes

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:51

Heb je geen mooie standfoto van opzij van haar?

hiluxfautras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 17:59

nee op horsetelex staat ze denk ik niet. wat bedoel je met de merrielijn meer benadrukken ?

moeder : pearl DE 309091504091 uit Spring Dive xx DE 306064947474 en Parel DE 309090503882.

Spring Dive xx uit Deep Diver xx en Fortunes Lady.
Parel uit Kantor en Parade VIII

moet ik nog verder ?

hiluxfautras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 18:07

het is het paard dat rechts staat op de foto.
Heb voorlopig geen andere zijwaartse foto's. Ik probeer er wel eens eentje te maken.

Afbeelding

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 18:10

Zal even plaatsen wat de merrielijn van mijn merrie is:

NIKI-stam
Merrijlijn 11, fokfamilie 199
Wanlik – Galiki – Aliki – Peliki – Liki – Niki.
Niki is geboren in 1961. Het is een model preferente prestatie merrie. Haar moeder is Fikina en haar vader is Sinaeda.
Niki is de moeder van het wereldberoemde springpaard Apollo, die onder Nick Skelton vele prijzen wist te winnen. Niki's moeder Fikina is de stammoeder van een lijn, die met regelmaat van de klok springpaarden van grote klasse en goedgekeurde KWPN-hengsten bracht. Voorbeelden hiervan zijn Carnaval en Palfrenier.
Verder staat ze bekend om de goedgekeurde hengsten Consul, Equador, Galveston, Serville, Ekstein, Zeno, Whin Whin, Palfenier en Zunikki. Ook het international springpaard Baniko van Ian Millar stam uit de Niki -stam net als het international springpaard Jalisco. Verder komen er uit deze stam nog talrijke internationale dressuur- en springpaarden voort alsmede een waslijst van keurings- en veilingstoppers. Het is dan ook onmogelijk om al deze paarden op te noemen. Hieruit blijkt wel het succes van deze stam.

Moest dit op school uitzoeken voor fokkerij. Van hieruit ging je weer verder kijken.
Ik zal kijjken dat ik het formulier wat ik daarvoor moest volgen om de ideale hengst te vinden voor je merrie nog ergens kan achterhalen.

hiluxfautras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 18:52

hey bedankt zulle !
Inderdaad jouw lijn is toch veel gedetailleerder. Maar al wat ik heb is haar officiele paspoort waarin haar stamboom vermeld staat.
Naar ik me liet vertellen is vooral de lijn Parade VIII ( dit is de moeder van de moeder van de moeder van mijn merrie - oef ben eruit geraakt ) van belang. zij komt dan vervolgens uit de merrie persjanka en die familie zou indertijd door de familie M Demedts uit ronse naar belgie gebracht zijn.

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 19:00

Als je dat intypt bij google, kom je dan niet verder? Zo heb ik ook een groot gedeelte gevonden.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 20:01

hiluxfautras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 06:52

moet ik eens proberen, haar afstamming op google ingeven. Ik laat je wel weten wat het voor resultaat heeft.
Ja cryssie, op trakehnercontact.nl heb je inderdaad een ganse lijst met hengsten. De vraag is wel echter hoe haal je hier de meest geschikte voor jou merrie uit .....

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 08:13

Wat wil je verbeteren of behouden??
Wat voor een hengst zoek je: Springen/Dressuur of allebij??

hiluxfautras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 08:31

aangezien ze toch meer aanleg heeft voor dressuur denk ik dat we die richting uit moeten. Springen doet ze ook wel ( dat doet toch ieder paard) maar ik vind ze daarvoor net iets minder. Ze loopt lichtvoetig en heeft mooie gangen - en ik ben nu dressuurmatig gene hoogvlieger.
Ze is ook nie van de grootste dus een hengst die beetje groter kweekt zou goed zijn. Maar het hoeft ook geen veulen te worden dat tot 1.75 uitgroeit ! moeilijk en kieskeurig he.

Wereldpaarden dat wil iedereen wel fokken maar de meeste gefokte paarden worden gewoon goeie sport of recreatie paarden en met dat in het achterhoofd ( kans is toch veel groter dat het een gewoon goed paard wordt dan dat het een wereldtopper zal zijn) is het dan toch ook beter rekening te houden met het feit dat we het paard waarschijnlijk wel voor eigen gebruik zullen inzetten ......

hiluxfautras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 18:03

voila nog een foto die een globaal beeld zou moeten geven van mijn merrie.
Nog mensen die me met raad voor een gepaste hengst kunnen helpen ?

Afbeelding

en eentje van haar in actie

Afbeelding

bedankt voor de reacties

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:01

hiluxfautras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 07:26

peterina, hey nee jammer genoeg niet. De moederlijn is wel degelijk dezelfde dus dit moet een halfzus van mijn merrie zijn. De hengst van dienst van mijn merrie is EH Tenor en niet PolarjÄger.
goh merci da je de moeite hebt gedaan om dit op te zoeken maar ik denk niet dat ze in die databank terug te vinden is. Ikzelf heb haar nooit in die databank ingevuld dus ....

Nicolien84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 18:22

Ja wat wil je? Het moet groter, sjieker en het fijne karakter behouden?
Ben je aan kleur gebonden? Hoe is je Duits? Of ben je meer geïnteresseerd in de Nederlandse en Belgische hengsten?
En niet geheel onbelangrijk wat is je budget?

Hofrat is nu in Nederland te verkrijgen. Jonge hengsten zijn, All Inclusive, echt dressuur talent, wel vos maar ik vind het een mooie vos.
Herbstkoning, zal het een stuk sjieker maken, kan ook wel eens een wat kleinere geven. Editorial, doet het goed als er een stukje bloed in de merrie zit

hiluxfautras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 07:02

hey nicolien,
blijkbaar ken jij er toch heel wat van !
iets groter ja
het fijne karakter van mijn merrie behouden : zeker !
sjieker ? is mooi meegenomen maar geen absolute vereiste. Bovendien zijn alle trakehners toch van het sjiekere type ....
Hofrat daar was ik ook al bij terecht gekomen. Maar misschien moeten we ook in de richting van jongere hengsten kijken ..... Hererbstkonig moet ik eens gaan opzoeken. wat denk je van Karolinger of Eiskonig, of Kaiserkult ?

Nicolien84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 19:48

Ach ik ga nu een paar jaar naar de hengstenkeuring in Duitsland. Ben meestal op de stamboek en sportdag van het TCN. Dus ik zie er een aantal voorbij komen.
Karolinger gaat het niet lichter maken, vind het zelf nogal een zware hengst. Wat ik zelf wel mooi vind.
Hou er rekening mee dat een aantal stoeterijen in Duitsland gaan minderen. Wiesenhof gaat stoppen, waardoor bv. Titiano niet meer beschikbaar is.

Welfare

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:24

Dit is wel een oude topic, maar ik kan ook niets nog recenter vinden... en misschien lukt het op deze manier.

Ik ben nieuwsgierig wie er allemaal een Trakehner (of een halve) heeft en wat hij of zij er mee doet? Sporten, fokken enzovoort....