[TI] Deken gebruik

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mukkie1979

Deken gebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 21:47

Ik ben begonnen met het gebruiken van dekens omdat ik de wintervacht wat wil beperken.
De tien cm vacht en 24/7 weide lijkt mij niet een goede combi met het mennen.
Hoe gebruiken jullie de dekens of hoe bouwen jullie het op?

rommulus

Re: Deken gebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:16

Ik gooide er gewoon een deken op wanneer hij vacht ging aan maken en daar mee was het af :+ (een 350 grams geloof ik).
Deken ging ook af op warme dagen en weer op wanneer het weer koeler was, zo een beetje op bouwen en af bouwen.
Ik ben niet zo'n moeilijk figuur :o
Nadeel bij sil is dat dekens hem niet meer passen dus laat hem nu dekenloos.

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:17

Mijn verzorg tinker had enkel een regendeken. soms met extreme kou nog een fleece deken eronder maar zelden
Maar wij hadden niet zoveel moeite met de beren vacht.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:29

Hier ben ik ook begonnen met een regendeken .
Ook om de vacht te voorkomen !

Wanneer het superkoud wordt , xal er een fleece onder gaan , maar er is mij erteld dat dat misschien niet eens nodig zou zijn !

Heb de smartex big neck van Bucas
Het is even een uitgave , maar je zou er lang mee doen !

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 20:39

Er is mij altijd verteld dat een regendeken het warmhouden van een paard vermoeilijkt omdat het de vacht niet overeind kan zetten, hebben jullie dat nooit in praktijk ondervonden?

Ik twijfel hier enorm, enerzijds met rijden wel fijn als paard niet nat bemodderd is wanneer er een zadel op moet, maar ze staat 24/7 buiten, dus kom ik er dan met een regendeken? Met meer grams zit je weer met op- en afbouwen, en daarbij vind ik dat ze prima haar eigen vachtje kan maken.

Ik heb hier een HH regendeken liggen voor dr (moet m wel ff maken), maar dat ding is in de gewone wasmachine gewassen, dus twijfel ook nog eens aan de waterdichtheid. Deken kopen is geen probleem, maar als ik hem vervolgens in de kast laat liggen zou wel zonde zijn.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 21:38

deken = warmte. Maar de vacht reguleert zichzelf niet meer. Maargoed, daarom leg je er een deken op. Om zelf die vacht (aanmaak) te reguleren.
Noedel heb ik een maand geleden al een 100 grams opgegooid. Sinds 2 weken staat hij onder een 200 grams en is afgelopen zaterdag toch geschoren. Stond nog wel dun in z'n vachtje maar ik wou het gewoon eens proberen (hij zweet sowieso altijd heel erg).

Als je dekens op gaat leggen om ze kort in de vacht te houden moet je dat wel optijd doen! Een 100 grams kunnen ze nu prima hebben :j

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 21:43

Ik zou je Tink gewoon dekenloos laten. Als je paard op adem is gestapt na een flinke rit en niet meer warm is kan hij gewoon nat de wei in. Doe ik al jaren zo en nog nooit problemen gehad bij geen enkele temperatuur.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 21:45

Maar Diny, hoe dat je dat dan als ze nat/bemodderd zijn? Gewoon zadel erop? Ik wil nog wel eens ritten maken van 4 uur of langer zelfs, kilometertje of 30 afleggen, dan lijkt het me niet fijn om nat + modder + zweet onder het zadel te hebben zitten... Dat zou voor mij de enige reden van een deken zijn.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 21:48

Rijden met een bemodderd paard zie ik geen probleem in.

Het zweten nadien wel. Noedel zweet heel erg en ze blijven zó lang nat na afloop. Ik zet geen zeiknat paard tijdens vorst terug in de wei hoor :n Maar heb dan ook 1 dampig staan en 1 af moeten alten maken aan die gevolgen. Dus ik ben zuinig op de longetjes e.d. van mijn paard.

Maargoed, hier wordt dan ook écht flink getraind en dan moeten de spieren ook goed de tijd hebben om gelijkmatig af te koelen. Als ik ze (al stap ik een kwartier uit) zo de kou in zou moeten zetten zijn ze de volgende dag hartstikke stijf.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 21:50

Nat van buiten wil niet zeggen dat hij op de huid nog nat is, dat is wat er droog en koud moet zijn, daarna kan het geen kwaad meer voor zover ik heb kunnen uitzoeken. Heb daar zelf ook nog nooit problemen mee ondervonden gelukkig. Maar ik ben er denk ik wel uit, we gaan gewoon dekenloos dit jaar, als het niet bevalt kan ik het volgend jaar anders gaan doen :Y)

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 21:54

cp112 schreef:
deken = warmte. Maar de vacht reguleert zichzelf niet meer. Maargoed, daarom leg je er een deken op. Om zelf die vacht (aanmaak) te reguleren.
Noedel heb ik een maand geleden al een 100 grams opgegooid. Sinds 2 weken staat hij onder een 200 grams en is afgelopen zaterdag toch geschoren. Stond nog wel dun in z'n vachtje maar ik wou het gewoon eens proberen (hij zweet sowieso altijd heel erg).

Als je dekens op gaat leggen om ze kort in de vacht te houden moet je dat wel optijd doen! Een 100 grams kunnen ze nu prima hebben :j

Deze week was het hier 17 / 19 graden overdag. Een 200-grams opleggen bij een ongeschoren paard zou te warm zijn.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 21:54

Als ze echt heel nat en vies zijn rij ik gewoon niet :+ , maar ga ik iets anders met ze doen (longeren, grondwerk, wandelen), zou je perse moeten/willen rijden dan zou je het gedeelte onder het zadel kunnen schoonmaken en drogen met een handdoek en de rest droogt dan wel onder het rijden.

Baal ook wel eens dat ik met m'n 24/7 paarden niet altijd schoon en netjes op pad kan, maar ze hebben wel een topleven.

Met wedstrijd/keuring doe ik de nacht van tevoren nog wel eens een ongevoerde regendeken op, maar puur om ze een beetje schoon te houden (wat helaas nog steeds niet altijd lukt.....). Bij onze stalling doen sommige mensen wel eens enkele dagen een ongevoerde regendeken op als er langere tijd regen is voorspeld, gewoon om het paardje wat te beschermen tegen de nattigheid. Heb ik ook nooit gedaan en Cesair en Fenore zijn er beide gezond 7 mee geworden.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 21:55

Nou bij die van mij maakte dat nat van buiten toch écht wel uit hoor :j Vatte toch echt koud buiten.

Nee ik doe het niet meer :n Vind het gewoon ook zo'n gedoe iedere keer. Vorig jaar dan wel Noedel een deken opgehad en verder nog 24/7 buiten.
Dit jaar voor het eerst snachts op stal, samen met Mella. Bevalt perfect tot nu toe. Kan hem dan lekker binnen zetten met zweetdeken om goed op te drogen.

Heb hem nu dus ook geschoren, en dat is allemaal puur zodat hij optimaal zijn warmte kwijt kan en niet zo allemachtig zweet en zo lang nat blijft.
Heb nu 3 keer gereden met een kale Noedel, en kan écht aan hem merken dat hij veel meer energie heeft tijdens het rijden en niet na een 20 minuten al warm en moe wordt.
Kan nu lekker 45 minuten lekker trainen. Daarna even op stal met zweetdekentje op (nu nog maar heel even vanwege z'n geschoren vachtje) en dan hup, winterdekentje weer op en lekker naar buiten :j Ideaal!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 21:55

Dona85 schreef:
cp112 schreef:

Deze week was het hier 17 / 19 graden overdag. Een 200-grams opleggen bij een ongeschoren paard zou te warm zijn.

Hier max 15. Zolang ze er niet onder gaan zweetten gaat het prima :j Vroeg een deken opleggen gaan ze ook mooi van glimmen :j

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 22:00

Ik zet ze ook met vorst gewoon nat (wel afgekoeld en helemaal op adem) terug. Moet ik wel bijzeggen dat ik altijd overdag rijd. Heel soms leg ik nog wel eens een tijdje een zweetdekentje op, daar komt dan mooi wat van het het vocht op te liggen, maar ze gaan altijd zonder deken terug de wei op.
Denk dat je ook een beetje moet uitvogelen wat bij je paard past.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 22:06

Ik merk dat bij Janus een deken opleggen om een dikke vacht te voorkomen niet werkt. Hij wordt teddy-beer, met of zonder deken. Aangezien Janus een erge hekel heeft aan dekens, en ik het ook maar onhandig vindt, laat ik hem zonder deken staan. Tótdat ik merk dat hij met werken last krijgt van de hitte (sneller buiten adem, eerder moe, heel snel door en door nat etc) dan gaat het scheerapparaat erover en krijgt ie een soort jachtmodel (waar de deken over ligt wordt kaal, de rest laat ik de haren staan, ziet er niet uit, maar is wel praktisch ) .

Merken jullie dan echt verschil in de vacht door voortijdig een deken op te leggen? Ik heb het idee dat de natuur gewoon zijn werk doet en zorgt voor een dikke vacht. Zover ik weet wordt de vacht aangemaakt doordat het minder lang licht is, en niet verminderd door een temperatuurisolatie van een deken.

Sandra1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 22:27

afgelopen winter had ik king een deken op gedaan tegen een dikke vacht, maar hij kreeg nog steeds veel vacht.
het was toen in het voorjaar lekker weer, dus deken eraf gelaten(hij stond toch snachts op stal) maar een dag niet geweest en het regende toen heel erg hard en meneer stond te trillen van de kou!

uit eindelijk nog steeds een paard dat zweette met het rijden en aan het einde het nog veel te koud had.
voor mij geen dekens meer!

piene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 23:09

Ik heb sinds vorig jaar ook de dekens uitgevonden.
Melchior kwam daardoor minder dik in zijn vacht te zitten , was smorgens niet zo koud en stijf en het winterse weer heeft ook niet zo'n aanslag op hem gehad zoals de vorige jaren, want ookal maakt hij vanzichzelf een dikke vacht het koste hem toch behoorlijk wat energie om zich warm te houden.

ik rijd dagelijks en vind het schurende zand en de moder onder een singel en zadel niet fijn en de dekjes drogen en schoonhouden vond ik ook een ramp en dan het twijfelen, wel of niet poetsen? immers als ze buitenzijn haal je dan de vetlaag niet uit de vacht? en doet anders het rijden onder het zadel dat niet?
Toen iemand ook nog eens tegen me zei, ze hebben in de winter hun eigen skipak aan door hun beharing en hoe zou jij het vinden om een uur in je skipak rond te hollen dacht ik tja daar zit ook wat in.

ik heb het horseware rambo liner systeem een losse 0 grams regendeken en daar kan een 100 of een 200 grams liner onder heel handig.
Melchior kwam heerlijk schoon en niet warm onder de deken vandaan en ook met die regendagen liep hij lekker heen en weer te scharrelen terwijl sommige andere paarden telkens met de kontjes in de wind en de koppies naar beneden zaten te kniezen.
Dus ik ben heel tevreden over dit systeem omdat ik aan Melchior merk dat het voor hem een verbetering is.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 11:08

Ik heb hetzelfde probleem. Sjim zweet echt enorm. Na 2 rondjes stappen is hij al nat als hij zijn mammoetenpelsje heeft. Vorig jaar heb ik geschoren. Dit jaar ben ik al begin september begonnen met een deken. Ik ben benieuwd of vroeger beginnen werkt.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 11:21

Sharmila en Piene staan jullie paarden 24/7 buiten? Rijden jullie in een binnenmanege? Hoe is hun conditie? Zijn ze misschien al wat ouder?

piene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 12:08

Melchior staat overdag de hele dag buiten en gaat snachts met zijn vriendjes samen in 1 grote stal hij is 15 jaar en wordt 5 a 6 keer per week gemiddeld een uur anderhalf gereden ook gaan we normaal gesproken een paar keer pervjaar met ze op vakantie

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 12:14

Hier ligt er nu een ongevoerde regendeken op en is de hals/borst geschoren. Ze bleef maar nazweten na het werk (en tijdens het werk begon het natuurlijk al). Deken is er ook voornamelijk om schoon te blijven, een paard wassen met koud water bij winterse temperaturen vind ik ook niets.

Ze staat op dit moment in principe 24/7 buiten, is 6 jaar en we rijden 4-5x per week 30-40 minuten in de buitenbak.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 14:20

B.J. van 8 jaar staat 24/7 buiten, heb er sinds 1,5 week een Bucas ongevoerde 0-grams regendeken met halskap op.
NIET tegen de kou, maar omdat ik 's-morgens rijd, vaak erg vroeg ook, dan heb je dus een kletsnat, vies paard (grasland is 'smorgens nat, meneer slaapt nogal vaak liggend) dat je niet kunt poetsen , en waarom een halskap aan de deken, dat is dus punt 2 : zijn manen, die bij natworden/in gras liggen en rollen hopeloos in de klitterij raken, komt nog bij dat de Haflingers die nu weer tijdelijk in het weiland aangrenzend staan, fervente manenafknagers zijn, verschrikkelijk gewoon.Daar heb ik bij B.J. echt geen zin in! Die halskap beschermt daar ook goed tegen.

Mijn 3-jarige bonte merrie Khavanna, die ook 24/7 bij B.J. in de wei staat, is nog niet beleerd, mag gewoon een wintervachtje aanmaken (dus geen deken), haar staartwortel en manen smeer ik dagelijks in met anti-bijt, vloeibare groene zeep met peper gemixt en alles wat ik maar kan bedenken zodat die buurpaarden er af blijven (dat werkt overigens).

Zodra Khava onder het zadel gaat zal ze ook een 0-grams regendeken met halskap op krijgen.

Overigens is het waar dat de wintervacht niet wordt aangemaakt o.i.v. de temperatuur, maar door het korter worden van de duur van daglicht.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 20:48

Mona die heeft nu al een behoorlijke winter vacht gecreerd. Nu heeft zij deze winter vakantie, dus is het wat minder lastig. Ze staat 24/7 buiten met een schuilstal en voldoende hooi. Wel heb ik voor de ergste winderige dagen (staan in polder) en de natte dagen voor de zekerheid een 200 grams deken liggen. Bewust 200 en niet gewoon een winterdeken, omdat de deken op gaat met echt koude en natte dagen en als ze haar vacht niet meer kan gebruiken, dan heeft ze wel warmte van de deken nodig.

Dus hier verder geen deken voor het verminderen van de vacht.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 23:06

Tamadine, hoezo zou ze op natte en koude dagen haar vacht niet meer gebruiken? Kan me voorstellen dat dit zo is bij een oud of ziek paard, maar een gezonde, jonge Tink kan daar prima tegen.

Kan me een ongevoerde regendeken tegen viezigheid overigens goed voorstellen. Wij zijn gezegend met een heerlijke droge weide in de winter, maar waar ze nu op staan is het ook veel eerder en langer nat en dan wordt je wel eens moedeloos als je er weer een moddermonster uitplukt :+
Over halskappen hoor ik wel dat die erg slecht zijn voor de manen.......Hoop dat alles mooie blijft zitten.

Ook als je veel wedstrijden rijdt en je paard 24/7 buiten hebt is het zonder regendeken niet te doen lijkt me. Ook omdat je met wassen continu de beschermende vetlaag weg haalt waardoor de isolatie van vacht en huid minder gaat werken.

Denk dat voor een heel erg snel en sterk zwetend paard het scheren van de onderhals en borst al een groot deel van het probleem oplost, maar ja dan moet je wel aan een deken.....