[KG] 'Vrij van vosfactor'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[KG] 'Vrij van vosfactor'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:08

ja, dat zie je wel eens bij hengsten staan in hengstenboeken of op websites.
Maar waarom?
Ik snap dat er geen vos mee door gegeven wordt, maar wat is er verkeerd aan vos?
Je ziet toch ook niet staan: vrij van schimmelfactor oid?
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 22-09-12 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:11

Omdat zwart de mode is en fokkers willen veulens fokken die verkoopbaar zijn. En zwart is 'in' dus gaan ze liever naar een hengst waar vos niet in de mogelijkheden zit wat kleur betreft.

Vos is de basis kleur in mijn merrie stapel dus ben een vos fan. Zal ook een goede vos altijd boven een zwarte kiezen! :D

Anoniem

Re: 'Vrij van vosfactor'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:13

Pff jeetje je fokt toch op prestatie lijkt me...
Tenminste de meeste fokkers wel.
Nou idd, heb ook een vosponytje, vind het een mooie kleur, vaak mooier dan zwart!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:15

Donkere kleuren zijn commerciëler. Verkoopt makkelijker. Zo is het nou eenmaal.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:18

er zijn natuurlijk ook stamboeken die als rasstandaard de zwarte kleur hebben, maar hengsten in het bestand hebben die vosfactor dragen, evenals merries met vosfactor. Een combinatie van deze 2 kan dan ongewenst een vosje geven die dan vervolgens niet in het stamboek kan worden opgenomen vanwege de kleur.
Maar veelal is het vanwege commercie inderdaad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:20

Discriminatie eigenlijk :=

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:21

Kleur is nu eenmaal het laatste waar je naartoe moet kijken, tenminste dat is mijn mening. Eerst moet de conformatie/exterieu er zijn, de karakter moet goed zijn, de gezondheid moet optimaal zijn ... en dan moet het passen bij een geschikte henst, die niet alleen wat afstamming er bij past maar ook voldoet aan die eisen. En dan als je het geluk hebt om een korte lijst te hebben wat geschikte vaderdieren betreft kan je gaan kijken naar kleur.

Maar omdat de meeste fokkers toch (tenminste als ze eerlijk zijn) fokken om te verkopen, moeten ze de market volgen en op dit moment is het donker gekleurde veulens/paarden die verkopen.
Iedereen droomt van een zwart Totilas op stal. ;)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:22

Heeft ook iets met de geschiedenis van het paardenfokken te maken waarom vos niet zo gewild is.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:30

amykimmie schreef:
Je ziet toch ook niet staan: vrij van schimmelfactor oid?

Dat hoeft ook niet want alleen schimmels kunnen dat gen bij zich dragen. Een zwarte bijvoorbeeld kan soms wel vos doorgeven maar nooit schimmel, tenzij het zelf een schimmel is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:32

Oja is ook zo :p Maar het was ook een voorbeeld, wel een foute dus.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:36

Ik dacht dat alleen bij friese paarden zo op de vosfactor gelet werd... maar misschien zijn er ook mensen die graag een KWPN-er hebben die aan bekende zwarte toppaarden doet denken... heeft er iemand ervaring met niet-friesen die toch "vosfactor vrij" verklaard zijn?

edit: ik heb even rondgeneusd, en zie het inderdaad ook bij andere warmbloeds... sjongejonge zwart is "in" blijkbaar.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 22-09-12 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:39

Ja, Sandreo heeft geen vosfactor bijvoorbeeld. Staat gewoon bij de advertentie :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:41

Kwpn, holstein, hannoveraan, heel veel staat het er bij!

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:44

Peterina schreef:
Kleur is nu eenmaal het laatste waar je naartoe moet kijken, tenminste dat is mijn mening.

Echt niet, een vos is voor mij de laatste waar ik naar gaan zal kijken............

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:47

Ik kwam laatst een advertentie tegen van een hengst waar het ook bij stond, alleen zat er in de 6de of 7de generatie wel weer een vos, maar die staat dan weer niet op paardenfokken ;) Wordt bij de rijpaard en ony stamboeken puur voor de commercie vermeld.

Vriendin van mij heeft haar hele donkerbruine merrie 2 keer laten dekken door een donkerbruine hengst (misschien ook wel 1 zwarte) en 2 keer een vos (geen koffievos, maar lichter) eruit.

Een goed paard heeft geen kleur ;)

Er was laatst een opmerking gemaakt door een bokker over sinterklaas, onzichtbaar zijn in de nacht en daarom donkere pieten, maar het enige paard wat dan op het dak kon lopen was een schimmel.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:57

Hangt van de fokker af waar zijn voorkeur licht, ook de fokrichting speelt een rol. Wellicht voor de dressuur wat meer gericht op donkere kleuren en geen vos, dan in verhouding bij springrichting of cross. Echter is Jazz een hengst waarbij zelfs vos nakomelingen al commercieel genoeg zijn vanwege de afstamming en kwaliteit.

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 20:01

amykimmie schreef:

:') _O-

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 20:03

amykimmie schreef:

Alsof die paarden er iets van merken.... :+

Ik hoef ook liever geen vos te fokken. Ik snap de drukte er niet om.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 20:05

Ik vind vos juist mooi, zou geen bruine willen :Y) Al heb ik genetisch gezien zelf een bruine, oliebol..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 20:05

Nouja ik maak me er niet druk om ofzo, als jij geen vos wil dan wil je geen vos, dat maakt mij niet uit.
Was meer mn vraag waarom het er nou stond.
Ik bedoel er staat toch ook niet standaard geen bruin/zwart/valk weet ik wat voor kleur factor bij.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 01:31

Peterina schreef:
Heeft ook iets met de geschiedenis van het paardenfokken te maken waarom vos niet zo gewild is.

In de Gelderse fokkerij was juist de voskleur in de mode.

Ik zie nog steeds liever een vos.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 02:28

Michellette schreef:
Peterina schreef:
Kleur is nu eenmaal het laatste waar je naartoe moet kijken, tenminste dat is mijn mening.

Echt niet, een vos is voor mij de laatste waar ik naar gaan zal kijken............

Neem een Dales Pony! Allemaal vosvrij *\o/*

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 06:09

gr_roos schreef:
Ik kwam laatst een advertentie tegen van een hengst waar het ook bij stond, alleen zat er in de 6de of 7de generatie wel weer een vos, maar die staat dan weer niet op paardenfokken ;) Wordt bij de rijpaard en ony stamboeken puur voor de commercie vermeld.

Vriendin van mij heeft haar hele donkerbruine merrie 2 keer laten dekken door een donkerbruine hengst (misschien ook wel 1 zwarte) en 2 keer een vos (geen koffievos, maar lichter) eruit.

Een goed paard heeft geen kleur ;)

Er was laatst een opmerking gemaakt door een bokker over sinterklaas, onzichtbaar zijn in de nacht en daarom donkere pieten, maar het enige paard wat dan op het dak kon lopen was een schimmel.

Maar vrij zijn van vos factor heeft toch niets van doen of er een vos in de afstamming zit. :o

Liselot

Re: [KG] 'Vrij van vosfactor'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 09:24

Met Urissa hebben wij ook gedekt met een vosvrije hengst, namelijk Spielberg. Na al 2 vosveulens te hebben gehad wilden we toch een keer wat anders :D

Nimber

Re: [KG] 'Vrij van vosfactor'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 09:32

Ik fok groningers. De kleur wordt in de rasstandaard beschreven en is zwart of (donker)bruin. Andere kleuren zijn wel toegestaan maar liever niet zeg maar.
Er komen wel wat vossen en een enkele schimmel en of bonte voor.
http://cms.szh.nl/Uploads/Het%20Groning ... _paard.pdf

Ikzelf heb er geen probleem mee. Ik heb een vos merrie gehad en daarmee alleen maar zwarte veulens gehad en een enkele bruine.

Zelf zal ik niet snel dekken bij een hengst met vosfactor maar als er echt een topper is die wel vos doorgeeft zal ik hem daar ook weer niet om laten staan als hij beter is dan de rest. Kan ik kiezen uit 2 gelijken dan liever de hengst die geen vos geeft.

Ik heb verder niets tegen vos hoor vind het wel de minst mooie kleur.Een goed paard heeft echter geen kleur en ik zou eerder een vos nemen dan een schimmel. Ondanks dat ik schimmel mooier vind is mij dat teveel was werk :D