fries 6 jaar en 8 maand onder zadel....doen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

myrENlucca

fries 6 jaar en 8 maand onder zadel....doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 14:33

hallo,

ik zou wat info willen.... We willen een mooie fries 6 jaar en pas 8 maand onder het zadel kopen.
Wij zijn mijn dochter 17en ik 45 recreatie rijders dat wil zeggen heerlijk rijden in bossen en weiden. Paard pakken en weg wezen... ook alleen.
We gaan ons paard verkopen omdat ze ons te pittig is, zijn haar niet meer echt de baas. (verwend) Ik ga er van uit dat het karakter van een fries milder is en dan die van ons.
Welke (friezen) kenner kan ons helpen met advies? Heb ik gelijk dat een Fries milder is?

Groetjes Myr

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 14:34

Dat is afhankelijk van paard tot paard :-)

Ik ken heel veel hete friezen, maar ik ken er een pak die ook gerust kunnen doorgaan als kinderpaard!

Als je interesse hebt is het beste gewoon gaan kijken :j

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 14:35

Verschilt heel erg per paard. Ik heb nu inmiddels 4 friezen gereden en kan je vertellen, geen een is hetzelfde.
Allemaal zijn ze ontzettend verschillend en totaal niet vergelijkbaar. Dus dat zal per paard verschillen.

Veel mensen denken dat friezen sloom zijn, maar tot nu toe heb ik eigenlijk vooral het tegendeel ervaren :)

WildJes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 14:36

Het ligt er ook aan wat voor soort karakter ze hebben maar mijn ervaring met onze friezen is dat ze inderdaad rustig zijn maar ze hebben wel een eigen willetje (dat is mijn ervaring) maar ze zijn echt heel lief,lui,rustig en vinden alles eigelijk wel best.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 14:36

Geheel van het paard afhankelijk. Wij hebben een fries gehad die er net zo bijstond te springen als ieder ander paard. Ga eens wat vaker proefrijden en kijk of je het paard aan kan. Wat zegt de eigenaar? ga je het paard doorrijden, heb je les? hoe doet het paard het op dit moment, is hij al eens buiten geweest. Wat kent hij verder?

Je kijkt altijd eerst naar het dier en dan pas naar ras. Het wilt niet zeggen omdat het een fries is, deze milder is en dus makkelijker. Maar het kan wel :)

sliert

Re: fries 6 jaar en 8 maand onder zadel....doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 14:42

ik ken weinig friezen die bomproef zijn eerlijk gezegt. Wel heel veel kijkerige friezen. En verder kunnen ze qua karakter alle kanten op, net als een gewone kwpn-er. Ik zou me niet blind staren op het ras, maar gewoon op zoek gaan naar een paard wat bij jullie past.

myrENlucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 14:44

Bedankt!! ohh leuk zo snel antwoord.
We zijn al eens gaan rijden in de bak en even buiten. Mijn dochter rijdt overal gewoon op. maar ik wil met een gerust hart naar buiten gaan en met haar rijden. we gaan deze week nog eens rijden. Ze is echt mooi... maar ja dat is het uiterlijk....

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 15:02

En als je deze hebt verwend en ook niet meer de baas bent...en dan weer een nieuwe??

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 15:07

laudi_summer schreef:
We gaan ons paard verkopen omdat ze ons te pittig is, zijn haar niet meer echt de baas. (verwend) Ik ga er van uit dat het karakter van een fries milder is en dan die van ons.

Niet meer? Dus in het begin ging het wel goed? Niet l*llig bedoeld, maar als je nu het ene paard weg doet omdat je er een verwend stuk vreten van gemaakt hebt en er niet meer mee om kan gaan, is het wellicht verstandiger om naar jezelf te kijken en daar wat te veranderen voor je een ander koopt en het verhaal weer van vooraf aan begint.

Ik wil niet zeggen dat het paard dat je nu hebt misschien niet wat "te veel" voor jullie is en jullie inderdaad beter een ander paard kunnen kopen, maar alleen een ander paard kopen lost niets op. Zelfs de meest brave en lieve paarden hebben opvoeding en leiderschap nodig.

Je doet er goed aan een milder paard te kopen, maar je doet er nog beter aan om ook zelf hulp erbij te zoeken en zelf te leren hoe je met een paard om moet gaan. Dan kan je voorkomen dat je een paard koopt dat nu heel braaf en lief is, maar straks bij jullie onhandelbaar blijkt te zijn.

Daarnaast is een paard dat net 8 maanden onder het zadel is, denk ik wat te groen voor jullie. 6 jaar is al niet oud, maar zeker als hij dan pas zo kort onder het zadel is, moet ie wel in de categorie schijndood vallen, wil dit goed gaan.

Van wat ik uit jouw verhaal haal, zou ik eerder op zoek gaan naar een wat oudere, bomproof gemaakte, brave goedzak die alles al heeft meegemaakt. Daarnaast zou ik voor jullie zelf hulp inschakelen (wellicht wat ervaren mensen op stal?) zodat het nieuwe paard ook niet verwend raakt.

Beau_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 15:13

Karakter verschilt zeker van paard tot paard, ik ken aardig wat Friezen en allemaal verschillend qua (rij)gedrag en karakter.
Zo is die van mijn vriendin de bekende Bomproof versie, terwijl mijn eigen Fries alles behalve bomproof is en waar we nog best wel eens een ongewild rondje galop oid doen :')
Vaak is een hoop nog te herleiden naar de afstamming, weet niet of die bekend is? (igg mijne schijnt aardig wat van z'n paps te hebbben in gedrag)
Mijn ervaring is ook dat consequente opvoeding bij een fries (bij alle paarden eigenlijk) heel belangrijk is, dus duidelijke regels hanteren en zeker niet verwennen :n

Maar ook als je opzoek bent naar iets braafs, zal ik niet snel naar iets wat pas 8 maanden onder het zadel is gaan

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 15:19

Voor een Fries veel te laat onder het zadel gekomen,heeft dan in de regel veel te veel eigen wil,en als je je vorige paard al verprutst hebt(niet bewust denk ik) zou ik hier zeker niet aan beginnen.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 15:20

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Zelfs paarden die braaf/lief/bomproef ZIJN, geven geen garantie op braaf/lief/bomproef BLIJVEN.
Daarvoor moet je als eigenaar heel consequent zijn. Je verdiepen in grondwerk of freestylen kan als ruiter trouwens nooit kwaad :)
Veel succes met jullie zoektocht!

mylittlejoy schreef:
laudi_summer schreef:

Niet meer? Dus in het begin ging het wel goed? Niet l*llig bedoeld, maar als je nu het ene paard weg doet omdat je er een verwend stuk vreten van gemaakt hebt en er niet meer mee om kan gaan, is het wellicht verstandiger om naar jezelf te kijken en daar wat te veranderen voor je een ander koopt en het verhaal weer van vooraf aan begint.

Ik wil niet zeggen dat het paard dat je nu hebt misschien niet wat "te veel" voor jullie is en jullie inderdaad beter een ander paard kunnen kopen, maar alleen een ander paard kopen lost niets op. Zelfs de meest brave en lieve paarden hebben opvoeding en leiderschap nodig.

Je doet er goed aan een milder paard te kopen, maar je doet er nog beter aan om ook zelf hulp erbij te zoeken en zelf te leren hoe je met een paard om moet gaan. Dan kan je voorkomen dat je een paard koopt dat nu heel braaf en lief is, maar straks bij jullie onhandelbaar blijkt te zijn.

Daarnaast is een paard dat net 8 maanden onder het zadel is, denk ik wat te groen voor jullie. 6 jaar is al niet oud, maar zeker als hij dan pas zo kort onder het zadel is, moet ie wel in de categorie schijndood vallen, wil dit goed gaan.

Van wat ik uit jouw verhaal haal, zou ik eerder op zoek gaan naar een wat oudere, bomproof gemaakte, brave goedzak die alles al heeft meegemaakt. Daarnaast zou ik voor jullie zelf hulp inschakelen (wellicht wat ervaren mensen op stal?) zodat het nieuwe paard ook niet verwend raakt.
Laatst bijgewerkt door Rumpleteaser op 04-09-12 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 15:20

Als ik het zo hoor zou ik lekker een brave bok kopen van +10 jaar die jullie wat kan leren in plaats van andersom. Ik zou ook goed kijken voor juiste begeleiding, anders krijg je het zelfde probleem geheid weer.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 15:24

Een fries is een paard wat vaak later word beleerd omdat ze er volgens kenners er later aan toe zijn ivm bouw enz. (heb hier zelf geen verstand van). Maar met andere woorden je kan deze 6 jarige vergelijken met een 3 tot 4 jarige KWPNer die dan 8 maanden onder het zadel is. Dus vaak niet geschikt voor 'beginners'
Nou kan deze fries natuurlijk een goedzak zijn en heb je gewoon mazzel

Mijn 6 jarige is superbraaf met kinderen, maar kan soms nog wel fel reageren met mij erop.

karakters zijn enorm verschillend. heb hele dominante gereden en ook erg werkwillende. ik heb nu een liever lui dan moe paard haha

Ik zou hem/ haar gewoon op proef vragen, dan kom je er snel genoeg achter

succes

oja zorg voor instructie bij een groen paard om in de toekomst problemen te voorkomen

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 15:26

Als je zegt dat jullie huidige paard verwend is en daardoor te pittig is zou ik voorkomen dat je jullie nieuwe paard te veel verwend. Daar word de braafste nog vervelend van.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 15:26

ter aanvulling

ik weet niet of je voor een ruin of merrie gaat???
bijkomstigheid van een merrie is hengstigheid, deze verschillen per paard enorm
die van mij was niet te houden tijdens deze hengstigheid (krijgt hiervoor een middel)
iets om even te onthouden

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 15:29

Jenny_S schreef:
Een fries is een paard wat vaak later word beleerd omdat ze er volgens kenners er later aan toe zijn ivm bouw enz. (heb hier zelf geen verstand van). Maar met andere woorden je kan deze 6 jarige vergelijken met een 3 tot 4 jarige KWPNer die dan 8 maanden onder het zadel is. Dus vaak niet geschikt voor 'beginners'

Mijn 6 jarige is superbraaf met kinderen, maar kan soms nog wel fel reageren met mij erop.

karakters zijn enorm verschillend. heb hele dominante gereden en ook erg werkwillende. ik heb nu een liever lui dan moe paard haha

succes

oja zorg voor instructie bij een groen paard om in de toekomst problemen te voorkomen

Onzin....Friezen met aanleg,worden gewoon met drie a vier jaar beleerd....6 jaar is voor een slimme Fries veel te oud,je kan er dan best nog een braaf dier van maken ,maar dan moet je wel wat in huis hebben..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 15:33

papagroom schreef:
Jenny_S schreef:

succes

Onzin....Friezen met aanleg,worden gewoon met drie a vier jaar beleerd....6 jaar is voor een slimme Fries veel te oud,je kan er dan best nog een braaf dier van maken ,maar dan moet je wel wat in huis hebben..

Idd, de meeste gaan gewoon vanaf 2.5jaar aan de longe ter voorbereiding op het rijden.
Mijn merrie en die van mijn moeder zijn met 7 en 6 jaar ohz gekomen. Opzich niks mis mee, maar die hebben al meer een eigen mening zoals PPG ook verteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 15:33

Hhmm....de fries is 6 jr. en nog maar 8 maand ohz!?

Hoeft an sich geen probleem zijn maar als je niet consuquent bent (nee, is nee en Ja, is ja punt)zou ik er niet aan beginnen, elk paard heeft een leider nodig en dat kan je niet ff een dag niet zijn of af en toe wat minder zijn..

Koop gewoon een paard/pony van 12 jaar oud waar alle knopjes al op zitten en waarvan de basis goed is bevestigd...( ik weet wel een leuke te koop, een vrij barrok type nog pb maar voor meer info.)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 16:39

Zou me even af gaan vragen waarom ze nu pas ohz komt. Mijn Fries is met 3 ingereden, beleerd voor de kar en ohz en met veulen geschopt en daarna stil gezet. Die kocht ik toen ze 6 was en idd... daar ZAT een behoooorlijke kop op. Ik heb haar zelf verkeersmak gemaakt en had al de nodige paarden onder handen gehad maar toch mijn handjes vol gehad. Het is namelijk geen dooie trapzak, en ik ken er die dat wel zijn en die nog heter zijn. Een Fries is buiten dat best een drammer en heeft dus JUIST grenzen nodig en opvoeding. Niet alleen naar de buitenkant van een paard kijken, je gaat met de binnenkant op pad.

En ik ga mee met mylittlejoy, ga voor jezelf na hoe het komt dat 't paard dat je nu hebt niet meer geschikt is en los dat eerst op voor je op een ander kruipt, zéker zo'n groen paard.

myrENlucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 16:41

Dames bedankt voor alle tips!

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 16:43

Als je een paard koopt zou ik net paard eerst 2 weken op proef kopen dan kun je alles goed zelf bekijken :)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 17:58

laudi_summer schreef:
Dames bedankt voor alle tips!

En de heer niet? :D

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 19:11

papagroom schreef:
Jenny_S schreef:

succes

om te zeggen onzin, vind ik een beetje overdreven je leest vaal dat mensen schrikken als een fries al vroeg beleerd is om verschillende reden
komt vast niet uit de lucht vallen
ik heb niet gezegd pas beleren rond 6 jaar, maar wel vaak later dan de vaak 2.5 a 3 jaar wat bij andere rassen vaak gebeurd

@chaos: aan longe bij 2.5 is niet beleren onder het zadel. TS heeft volgens mij niet gezegd wat er daarvoor mee is gedaan

en ik denk ook dat wat je doel is ook van belang is... wil je er mee op wedstrijd of alleen recreatief
toch?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 19:51

Ik zou het niet doen. Het kan natuurlijk nu wel een brave zijn maar is nog jong en pas onder het zadel, kans dat ze toch nog gaan proberen zeker als je een wat onzeker bent zelf of niet weet hoe het op te lossen niet heel handig het advies is al vaker gegeven maar ik zou ook voor een paard gaan van 10+ wat al veel gedaan en gezien heeft.