Wat hebben mensen ..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kasiderambo

Wat hebben mensen ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 22:34

Hoi,

Wat hebben mensen tegen shetlanders .. de meesten vinden ze maar niks omdat je er niet op kan rijden.
vindt ik heel jammer dat ze daarom de shetlander achterwegen houden, het zijn best leuke dieren hoor!
Zijn er dan echt geen paarden mensen meer ? Waarom valt rijden meer en meer op de eerste plaats? oké,
het is leuk om te doen, een leuke afwisseling .. maar dan vindt ik een shetter toch leuker dan rijden.
Ikzelf rij bijna niet meer.. door slechte ervaringen op manege's en met eerdere verzorgpaarden, achteraf gezien
ben ik heel blij met mijn verzorg ukkie's , ben ik ook opslag verliefd op geworden - heb ze nu reeds 4jaar! <3

Groetjes!

Nickas

Re: Wat hebben mensen ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 22:45

Waaruit maak je op dat mensen tegen shetlanders zijn? Volgens mij zijn er een hele hoop liefhebbers op bokt.
En houd daarnaast in gedachten dat iedereen zijn voorkeuren qua ras en/of type paard heeft. Dat moet gewoon kunnen toch?

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 22:47

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook liever iets met een paard doe als met een shet :o
weet niet hoe dat komt eigenlijk, vind shetten hartstikke leuk, en rijden doe ik ook niet veel, verzorg ze veel liever.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 22:55

Zoveel mensen, zoveel wensen.

Ik hoef ook geen Shetlander, dan moet ik mijn hele omheining aanpassen en aangezien ik mennen doodeng vind, vrijheidsdressuur niks aan vind en wandelen kan ik ook wel zonder pony :j
En ik vind het zonde om een pony te kopen met als enig doel grasmaaien.

Is toch niets mis mee?

xSietske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 23:59

ik heb een shet, en ben het wel met de TS eens, maar ook met vuurneon.
Sommige mensen vinden shetten leuk, de andere houden meer van grotere paarden.
Rijden op een shetlander heb ik vroeger veel gedaan. Maar ik moet wel zeggen dat je op een groter paard toch beter zit :o
Vrijheidsdressuur en mennen vind ik helemaal geweldig, dus ik rijd ook echt bijna nooit meer :D
maar mensen die tegen shetten zijn.. ?

kasiderambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 08:30

xSietske schreef:
ik heb een shet, en ben het wel met de TS eens, maar ook met vuurneon.
Sommige mensen vinden shetten leuk, de andere houden meer van grotere paarden.
Rijden op een shetlander heb ik vroeger veel gedaan. Maar ik moet wel zeggen dat je op een groter paard toch beter zit :o
Vrijheidsdressuur en mennen vind ik helemaal geweldig, dus ik rijd ook echt bijna nooit meer :D
maar mensen die tegen shetten zijn.. ?

Ik,'tegen'was misschien het verkeerde woord,maar ik hoor van veel mensen dat ze Shetlanders maar niks vinden omdat ze er niet op kunnen rijden.,

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 09:44

Hier een topic dat ook over zoiets ging ;) : [SMP] shetjes minderwaardig?

Ikzelf ben heel erg blij met mijn shetlander, doe er vanalles mee; mennen, vrijheidsdressuur, mijn kleine broertje rijdt er af en toe op... :)
Vind het totaal geen probleem dat ik er niet mee kan rijden, ik ga 1x per week naar de manege om te rijden, eigen paard zou ik niet willen...

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 09:46

Ook ik ben happy met mn shet. Er zijn genoeg shetland/minipaarden liefhebbers op bokt hoor :)
Ieder zn ding!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 13:01

"]
Citaat:
Ik,'tegen'was misschien het verkeerde woord,maar ik hoor van veel mensen dat ze Shetlanders maar niks vinden omdat ze er niet op kunnen rijden.,

Wat geeft dat nou? :) ieder z'n hobby toch?
Ik vind honden ook niets, omdat ik geen zin zou hebben om een paar keer op een dag een hond uit te laten. Shetlanders vind ik voor mij ook niks, ik kan er alleen naar kijken omdat ik geen lol heb in wandelen, mennen of vrijheidsdressuur. Dan is het een duur paardje hoor om er alleen maar naar te kijken :')
Ik vind rijden niet het belangrijkste, maar wel erg leuk om te doen. Ik geniet ervan om heerlijk op buitenrit te gaan. Dat gaat niet op een shet :).
En wat is daar erg aan? :) ik heb gewoon een D pony gekocht.

Ik heb wel een pony gekocht voor mijn eigen plezier, dus dan zoek je natuurlijk ook iets wat bij je past en ook bij je eigen wensen :)

mowgli7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:56

Mijn favoriertje is een Falabella ruintje, daar rijdt ik ook niet op.
ik denk dat mensen vallen op een bepaald karakter van een paard in het leven,
en daarom voor een bepaald dier kiezen, niet perse of het een shet is of niet.
En als je graag wedstrijden wilt rijden in de dressuur of springen dan ga je dat niet behalen met een shet.

ilse_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:00

Ik vind shetters helemaal geweldig..
Wij hebben zo'n 12 shetters en 2 grotere pony's.
Ik ben meer met de shetlanders bezig als dan dat ik op m'n grotere pony's rijd.

Ieder z'n ding toch ;)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:04

Ik ben in zoverre tegen shets, als het slecht opgevoede shets betreft. Als je een goed opgevoede shet hebt, is daar niks mis mee. Maar de meesten zijn draken! Zelf persoonlijk hoef ik echt geen shetje te hebben, dan heb ik toch liever een iets groter paardenbeest. Maar een goed gebouwde, net opgevoede shet zie ik graag. Maar van die worsten op pootjes, vreselijk verwend, nou laat maar.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 12:13

Iedereen heeft zijn eigen smaak, er zijn ook genoeg mensen die niks aan een tinker vinden of een arabisch volbloed, oid.
Daar ga ik mij ook niet druk om maken.
Ik heb zelf 2 shetjes voor de kar staan maar rijd daar ook een fries bij.
Ik vind het jammer dat je zo kortzichtig doet, er zijn genoeg liefhebbers die wel van shets houden ;)

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 15:18

Dat weet ik ook niet, veel mensen doen inderdaad erg minderwaardig, daarintegen denk ik dan; mijn shet is veelzijdiger dan het gemiddelde paard, ze loopt OHZ, aangespannen, doet VD, loopt aan de fiets, is super voor kinderen, 99% verkeersmak, ect. Dingen die menig sportpaard niet kunnen

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 12:00

tegen shetlander? vind ik wel een grote uitdrukking.

Maar ik snap wel wat je bedoel altijd als mensen vragen 'heb jij ook een paard of pony' en ik zeg 'ja een shetlander'
beginnen ze gelijk met wat heb je daar nou aan. pff... enkel en alleen omdat ik er zelf niet op kan rijden maakt een shetlander echt niet minder waard.

Ik loop met hem, speel, doe vrijheidsdressuur, laat hem berijden door kinderen, men met hem en ga zo maar door. Maar vaak hoor ik wel... waarom heb je geen grotere pony. Nou gewoon ik vind mijn shet prima. Heb wel in gedachten om een veulentje erbij te doen maar de kans zit er in dat dit niet eens een berijbaar veulen wordt voor mij dan :P ik vind die kleintjes wel prima eigenlijks. Je kan er zo veel mee.

Cier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 12:33

ik heb liever een pony met karakter dan een super braaf groot paard
maar dat geld ook voor super brave kleine ponnies, ik vind het juist leuk als er een groot karakter in zit, altijd een uitdaging om hem goed aan het lopen te krijgen of met vrijheidsdressuur weer iets te bereiken

ik heb jaren fanatiek gereden M springen en L dressuur maar nu kan ik dat niet meer vanwege mijn rug
ik ben super blij met mijn kleine pony, er zit een groots karakter in en hij is meer paard dan ik ooit in de rijpaarden gehad heb

mij maakt het ook niet uit wat mensen zeggen over shetjes of mini paardjes
maar ik vind het wel altijd heel vreemd dat er verbaasd gereageerd word als je zegt dat je maar 1 shet hebt..... blijkbaar hoor je er minimaal 2 te hebben of zo iets

Mandy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 17:12

Ik ben blij met mijn Shet :) ( UhHum, behalve de sommige iets te ver gaande streken)
Iedereen heeft zijn eigen smaak, ik kan dan wel niet rijden op mijn Shetje, maar je kan der nog vele meerdere dingen mee doen, vrijheidsdressuur, voor de kar ect. Ik loop ook met hem en dat is juist zo leuk :)

Waarom heb ik geen grotere pony?
Ik keek altijd uit naar een Shetlandertje omdat ik gewoon blind was aan die schattige oogjes.
Ik heb nu eenmaal me Shetlander en ik ben der heel blij mee :) Zelf heeft me ma 2 grotere paarden dus dat scheelt :o
Maar met mijn Shetlander kan ik persoonlijk veel meer mee doen :D

Tovie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:48

Er zijn inderdaad heel veel mensen die shetlanders maar niks vinden.
Altijd als ik zeg dat ik shetlanders heb krijg ik altijd de twee zelfde opmerkingen. Dat zijn:
* O, van die k*t pony's die altijd bijten en vals zijn.
&
* Shetlanders? Wat moet je daar nou mee? Daar kan je helemaal niks mee. Zijn alleen maar goed als grasmaaier.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat echt k*t op merkingen vind. Shetlander hebben zo'n slechte naam in de wereld. Terwijl het echt geweldige pony's zijn. Helemaal niet vals. De pony's die vals zijn, zijn de pony's die slecht opgevoed zijn. Dit zijn meestal (dus niet altijd, anders word ik daar straks nog op aangevallen) de kinderpony's of geweze kinderpony's. Omdat kinderen niet streng genoeg zijn. Want de ene keer is het grappig als de pony een keer een touwtje uit je handen trekt en de andere keer weer niet. Terwijl het eigenlijk gewoon altijd 'nee dat is niet leuk' moet zijn. En zo zijn er nog meer voorbeelden. Net als dat kinderen ze altijd maar snoepjes willen geven.

En wat kan je met Shetlanders? Ik zeg altijd alles wat je met een groot paard ook kan. En dit is in prencipe nog waar ook. Dat de mens nou soms niet de goede lengte of gewicht heeft ligt niet aan de pony. Ik heb vroeger ook echt allerlei sporten met mijn shetland pony's beoefend toen ik iets korter was zoals: dressuur, springen, agility, races, draverije, voltige, polo, recreatief rijden, recreatief mennen, marathon. Echt van alles. En dat allemaal met de zelfde pony. Dan zien je meteen hoe veelzijdig ze zijn.
Nou ik groter ben men ik nog steeds met ze. Het zijn echt geweldig pony's. Ze gaan echt voor je door het vuur, onwijs gehoorzaam, doen alles voor me en teminsten pony's met karakter. Helemaal niet wat ik ook veel hoor dat ze lui zijn. Juist niet. Mijn pony's hebben een pit en energie. Heb ook kwpners, haflingers en new forest en engels volbloed gehad (groot deel nog wel in bezit hoor, niet dat jullie denken dat ik elk jaar een ander koop). Maar ik heb nog nooit zo'n goede pony/paard gehad als een Shetlander.
Maar kijk ook maar eens naar alle prestatie's die shetlanders neer zetten terwijl ze het tegen grote paarden en pony's moeten opnemen. Ze hebben een hele tijd het record meeste pony's voor de wagen op hun naam gehad. Dit jaar waren ze op een kracht/trek wedstrijd ook eerste. Mooi dat de trekpaarden op de tweede plaats stonden. Ik zie ook heel veel pony's die in de marathon kampioen worden. Of voor de wagen zowel als onder het zadel in de z/zz lopen. Heel veel mensen met een groot paard kunnen dat nog niet eens. Mijn pony liep in races ook alle grote paarden er uit. Zelfs volbloeden. Ze haalde makkellijk 70km per uur. Er zijn zo ontzetten veel leuke en goede plus punten aan Shetlanders. Zou nog eeuwig door kunen gaan over de goede punten van shetlander. Maar het is al zo'n lang verhaal. :o
Dus ik snap niet dat mensen altijd zo'n cometaar hebben op Shetlanders. Er zijn toch ook andere paarden/pony's van ander rassen die wel eens bijten, lui zijn of nergens echt talent voor hebben. Kan er zo een paar opnoemen. Kijk maar eens naar al die paarden met singelnijt.
We moeten gewoon met zijn alle proberen om de slechte naam van de Shetlander de wereld uit te helpen.
Laatst bijgewerkt door Tovie op 19-09-12 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:53

Ik geloof er geen snars van dat een Shetlander 70 km/h haalt... Dat redden alleen de top renpaarden die ervoor gefokt zijn (en ja ik ben mij bewust van het shetlandgen van 300 kaar geleden) en super getrained. En dan is het slechts een topsnelheid, absoluut niet als gemiddelde snelheid.
Dan moet de tijdmeting echt verkeerd geweest zijn, of iemand overdrijft :')

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:58

Nop.... mijn mini's halen gemakkelijk 70 km per uur

als ze in de trailer staan, die achter de auto hangt

Tovie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 14:01

vuurneon schreef:
Ik geloof er geen snars van dat een Shetlander 70 km/h haalt... Dat redden alleen de top renpaarden die ervoor gefokt zijn en super getrained. En dan is het slechts een topsnelheid, absoluut niet als gemiddelde snelheid.
Dan moet de tijdmeting echt verkeerd geweest zijn, of iemand overdrijft :')

Ik heb het gemeten. Door op volle snelheid naast een auto te gaan rijden. Die met mij mee reed hé om de zelfde snelheid als mij te hebben. Dus als ik langzamer of harder ging deed de auto dat ook. Was wel echt topsnelheid. Harder kon ze niet(niet dat ik dat had verwacht hoor). Wij hebben dan ook bijna alle wedstrijden gewonnen. Ooit één keer verloren door oneerlijke start. Maar ze renden ook echt gewoon de grote paarden uit. Helaas is ze nou overleden. Maar vergeet niet dat de volbloeden hun snelheids gen hebben van de Shetlander.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 14:05

alle gekheid op een stokje (van mijn eerdere mail) Ik zou het niet weten. Lijkt mij wel erg hard, maar moet erbij zeggen dat de shetland-draverij hier in zweden wel erg populair is en ik neem aan dat die snelheidsmonstertjes wel een aardige snelheid halen.

mijn mini's zijn niet zo denderend gebouwd, maar het viel mij wel op dat vooral mini Billy in een sprint door de wei (6 ha) de grote voorbij rende. Maar die renden dan niet op het hoogste tempo. Desalnietemin wist hij er aardig wat snelheid uit te persen. Helaas is hij nu ernstig ziek.

Tovie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 14:12

Die van mij was wel een echte sport Shetlander. Ook echt zo gebouwt. Dat was ook de eerste opmerking die ik kreeg toen ik met haar naar de stamboekopnamen ging. 'Die moet je voor de sport gaan gebruiken'. Als ze niet overleden was had ik had je zo laten zien. Echt waar. Maar een paar vreemde kinderen moesten zo nodig op haar gaan joyriden. Die hebben der helemaal kapot gereden en toen was het einde pony. Veel sterkte met je eigen pony.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 14:13

Dat heb ik ook in mijn bericht staan: Shetlandgen van 300 jaar geleden :)

En dat is geen accurate meting natuurlijk (snelheidsmeters in auto's hebben vaak een afwijking en de waarnemer is ook niet objectief) een Shetlander haalt dat echt niet. 50 km/h is al ranzendsnel voor een Shetlander! :j kan daar best iets boven komen natuurlijk. Maar 70 km/h is echt heel erg onwaarschijnlijk, een volbloed ervaren renpaard heeft daar al moeite mee.
Maar goed klinkt wel stoer haha

(je kan beter een gps waarneming doen)

Tovie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 14:16

Ja, maar die heb ik niet. Of op een weg met een snelheidsmeter er naast.