fokken met afgekeurde merrie..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mlous

fokken met afgekeurde merrie..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 19:35

Hoi,

Weet iemand of je nog kan/mag fokken met een merrie als deze is afgekeurd (door verzekering), maar nog wel zeer geschikt kan zijn voor de fokkerij? En komt er iets op het papier van de merrie te staan als ze is afgekeurd? En dan ook eventueel op het papier van het veulen?
Ik hoop dat iemand hier iets over weet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 19:37

Waar is je paard voor afgekeurd? Tussen het ene afgekeurd en het andere afgekeurd zit namelijk nog wel verschil.

Edit: Grapje, ik miste even dat ze afgekeurd is door de verzekering. Ik denk dat je daar voor het beste even kunt bellen met het stamboek waar je paard bij ingeschreven staat.

Mlous

Re: fokken met afgekeurde merrie..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 19:41

Ze heeft ruim een jaar geleden de diagnose ataxie gekregen, we vragen ons wel af of deze diagnose helemaal correct is, maar ze heeft nu al die tijd lekker op het land gelopen en het gaat heel erg goed met haar. Ze heeft een super papier dus ik zit er aan te denken om een veulentje met haar te fokken, maar dan wel met het idee om het veulen dan te verkopen. Binnenkort loopt de verzekering af en moet ik beslissen of ik haar definitief laat afkeuren of niet. Weet namelijk niet of er wat op het papier komt te staan, dat zou natuurlijk niet heel gunstig zijn als ik met haar wil fokken..

Mlous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 19:44

Ja zou natuurlijk altijd kunnen bellen, maar dacht ik vraag hier eens naar ervaringen..

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 19:45

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 19:46

Nee, met een paard met ataxie niet fokken.

Overigens betekent ook een goed papier niet direct dat een merrie geschikt is voor de fok.
Laatst bijgewerkt door Thirty op 28-08-12 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 19:47

Ik zou er niet aan beginnen, zeker niet voor de verkoop! Er loopt op dit moment al genoeg rond dat men niet aan de straatstenen kwijt kan krijgen. En als er dan nog een ''ataxie" moeder achter zit, ik zou het risico niet willen lopen.

Ik weet niet van welk stamboek de merrie is, maar er komt op het PAPIER niks te staan. Op het PASPOORT (van de merrie) kan het een ander verhaal zijn :) Dus ik denk dat je dat door de war haalt en anders is het nieuw :?

Overigs zat ataxie paarden die het op de wei of als recreatie/buitenrijd paard nog een paar jaar prima doen, maar dat wil niet zeggen dat ze niks mankeren. :)
Laatst bijgewerkt door Sammie op 28-08-12 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 19:47

persoonlijk zou ik niet fokken met een paard met ataxie.Of je moet idd zeker zijn dat de diagnose fout is.Maar dan zou ik toch eerst een rondje dierenarts doen.

Voor de verzekering mag je volgens mij gewoon fokken,ik neem aan dat ze afgekeurd voor de sport is.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 19:51

Voor de verzekering mag je fokken. Ik fok met een afgekeurde merrie. Zij is echter door een trauma van buitenaf afgekeurd en heeft er geen last van alleen kun je haar niet meer berijden.

Mlous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 19:54

Thanks voor alle reacties!
Ik begrijp heel goed dat jullie zeggen, niet fokken met een paard met ataxie, maar ze is als veulen achterover gevallen, dus bij haar niet erfelijk. Zit er inderdaad ook aan te denken om haar nog eens na te laten kijken door een andere dierenarts, maar vraag me af of je dan de afkeuring terug kunt draaien van de vorige diagnose...
Ze is trouwens inderdaad afgekeurd voor de sport.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 19:57

tgv waarvan ataxie? een virus, trauma of aangeboren...

Als het tgv trauma is (dus niet erfelijk) zou je er wel mee kunnen fokken, een virus of aangeboren is een ander verhaal. Heb je haar alweer onder het zadel geprobeerd? Tgv een trauma, een osteopaat bij gehad?

Succes!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 20:03

Een dracht is zwaar voor een gezonde merrie, voor een merrie die iets mankeert nog veel zwaarder. Daar moet je wel goed rekening mee houden. Er zijn paarden die door een dracht lichamelijk hard achter uit gaan.

Denk er ook goed over na of er kopers voor jou veulen zullen zijn, de markt is echt enorm slecht. Je zal je kosten er niet uit kunnen halen.
Heeft je merrie zelf predikaten? Is ze interessant genoeg? (dus niet alleen leuke afstamming, maar ook voldoende eigen prestaties)

Ik heb ook een atactische merrie (dit als 13 jarige geworden door een klap van een ander paard). Merrie was altijd al fokmerrie, had haar kroon predikaat al op zak en inmiddels preferent ook (had er graag nog een ABOP bij gezien, maar dat was geen ramp, in ons stamboek zijn er hooguit een handje fok fokmerries die een ABOP gelopen hebben).
Ik heb er sinds die tijd nog 4 veulens van gefokt. Maar wel met aangepaste training. In het land zetten om te groeien en te moederen is er niet bij, dan mist ze de kracht om het veulen uit te dragen en op te voeden. Een keer of 3 in de week, wat voor werk hing er vanaf hoe ver ze in haar dracht zit (op het laatst rustig aan de lange teugel en balkjes stappen, eerder onder het zadel en voor de wagen op ong L nivo).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 20:04

Maar waarom moet er met elke merrie die niet meer bereden kan worden wel gefokt worden? Voegt de merrie wat toe? Heeft ze een bijzondere prestatie verricht? Predikaten? Bloedlijn, moederlijn? Enz enz.

Mlous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 20:57

Onze merrie is met 3 jaar zadelmak gemaakt, daarna even getraind, maar wordt al ruim een jaar niet meer gereden i.v.m. de diagnose. Ze is nu 5 en wilde haar na de diagnose echt even de tijd geven om aan te sterken. Het zit trouwens bij haar in haar halswervel, dus ik verwacht dat ze het lichamelijk wel aan kan, maar voordat ik eraan begin laat ik haar absoluut nakijken door onze dierenarts.

@Sammie ik heb veel contact met verschillende fokkers en zij adviseren mij juist om met haar te fokken, omdat ze een mooi papier heeft (veel predikaten erachter) en super loopt...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 21:01

In deze tijd? Ligt er ook nog eens aan wat voor ''fokkers'' t zijn. Ken er helaas genoeg zelfbenoemde die een geit en een ezel nog niet uit elkaar weten te houden.

Nou dan ben ik wel benieuwd naar dat papier :D

Mlous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 21:26

Ja in deze tijd kun je je afvragen of het verstandig is om te beginnen met fokken...
De fokkers waar ik veel contact mee heb, daar heb ik absoluut vertrouwen in. Eén ervan is met zijn fokproduct kampioen geworden van CK Zuid-Holland en kampioen op de NMK in Ermelo..

Die van ons is een Vivaldi.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 21:28

Dat zegt niks.. dat het een Vivaldi is. Daar lopen er tig van rond en aangezien de hengst nog steeds dekt zullen er nog veel meer bij komen. Het gaat om het papier, de moederlijn, de predikaten, sportprestaties van de familie. Dat is interessant voor een fokker en/of koper . :)

Nu heeft de merrie zelf geen (eigen) predikaten, dus dat is een blanco plek, maar is de moeder bijv. keur prestatie of elite preferent. Wat zit er verder achter, welke stam is het?

Mlous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 21:50

Ik weet wat interessant is voor een fokker en/of koper..
Zit eigenlijk nog met de vraag of er iets op het paspoort en/of papier komt te staan van de merrie en eventueel het veulen, als dat namelijk het geval is dan wordt het een stuk minder interessant voor de fokker en koper..

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 21:51

Dat antwoord heeft Sammie je allang gegeven.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 21:59

Op het papier komt niet te staan dat je merrie afgekeurd is.

Mlous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 22:01

Thanks caro29

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:14

Op het papier komt niks te staan over afkeuring. En waarom is iedereen hier zo negatief over fokken met deze merrie. De ataxie is door een trauma dus niet erfelijk. Dus bij een veulen hoef je ook niet te zeggen dat de merrie afgekeurd is voor de sport. En als de merrie echt interessant gefokt is en zelf een correct exterieur heeft, zie ik niet waarom je daar niet mee zult fokken. Je kunt altijd nog naar een stamboek keuring voor een predikaat. Als iedereen (behalve de toppers) nu stopt met fokken is er over enkele jaren geen betaalbaar paard meer te koop

Mlous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 22:19

@pillow: fijn jouw reactie!
Als we naar een keuring willen, dan moeten we haar nog wel in de verzekering laten staan, anders mag dat niet meer.. Daar moeten we dus nog even over nadenken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:20

Mlous schreef:
Thanks caro29

Graag gedaan :+

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 23:38

Mlous schreef:
@pillow: fijn jouw reactie!
Als we naar een keuring willen, dan moeten we haar nog wel in de verzekering laten staan, anders mag dat niet meer.. Daar moeten we dus nog even over nadenken.

Voor een stamboek keuring hoeft ze toch niet in de verzekering te staan? Dat heeft m.i niks met elkaar te maken. Als een paard voor de sport wordt afgekeurd door de verzekering is ze in principe van de verzekering. Je kunt haar dan vaak wel voor doodsprijs terug kopen , om er vervolgens mee te fokken. Dit heeft niks met het stamboek te doen.