Het fokken van extremen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Het fokken van extremen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 15:34

Je gaat het steeds meer zien.
Tinkers met extreem veel behang
Arabieren (en mini's) met extreme snoekshoofden
Extreme body builders bij de halter paarden (quarter)
Mini's met extreme zwanehalzen...

Discussiëren met liefhebbers, of fokkers, van het desbetreffende ras is vaak lastig, want hun hebben het als ideaal beeld en vinden het vaak schitterend. (let op "vaak", ik wil niet alles over 1 kam scheren).
Ik vraag me af in hoeverre een mooi plaatje voorrang heeft op paardenwelzijn. Maar goed, als ik dat aan iemand vraag die een dergelijk extreem paard heeft, is het standaard: Nee hoor, kan helemaal geen kwaad, het is gewoon mooi, en hij heeft er geen last van.

Toch heb ik bij een aantal dingen mijn twijfels. (overigens dit topic gestart nav het halterpaarden topic op WN-FA, maar aangezien ik het over meerdere rassen wil hebben, besloten een nieuw topic te openen).

Hoe ver moeten we gaan voor een "mooi plaatje" en een world champion?

Voorbeeld:
Een amerikaanse versie van het belgisch trekpaard.

Afbeelding

joyce83

Re: Het fokken van extremen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 15:38

Ik ben van mening dat behang nog niet zoveel uit zou moeten maken. Echter qua bouw is het wel belangrijk om goed op te blijven letten dat het geen kwaad kan voor de gezondheid.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 15:39

Extreem veel behang zorgt kan ervoor zorgen dat het paard minder kan bewegen, en denk daarnaast aan problemen als mok en mijt

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 15:39

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 08-07-25 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 15:44

stef schreef:
Ik vraag me af in hoeverre een mooi plaatje voorrang heeft op paardenwelzijn. Maar goed, als ik dat aan iemand vraag die een dergelijk extreem paard heeft, is het standaard: Nee hoor, kan helemaal geen kwaad, het is gewoon mooi, en hij heeft er geen last van.

dat is idd een standaard zin, net zoals die hondjes met die korte neuzen die ontzettend kunnen snurken.
En dan is het grappig want hij snurkt, lief he zeggen ze dan :\

Ik hoop toch dat de gezondheid op 1 staat bij het fokken.

capopjekop

Ik vind het toch wel zorgelijk als mensen zo doorslaan, straks krijg je hetzelfde als bij de rashonden (te kleine schedels, waardoor ze hoofdpijn hebben enz). Een mooi paard is mooi meegenomen, maar ik vind gezondheid en karakter toch altijd nog belangrijker.

anneliesdj

Té is natuurlijk nooit goed, een correct en vooral functioneel (voor zijn doel) paard zou altijd op de eerste plaats moeten staan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 15:46

maar dan het punt, wanneer is het té?

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 15:52

Té is in mijn ogen inderdaad als een dier niet meer ongecompliceerd dier kan zijn, dwz als zijn ademhaling belemmerd wordt door zijn bouw, als geboortes niet meer natuurlijk kunnen plaatsvinden etc. Maar, tevens valt m.i. onder té ook bijv een hoog percentage veulens geboren met dwerggroei en waterhoofden (en anderssoortige afwijkingen die men in de ouders niet ziet, maar wat bij verdacht veel nageslacht wel voorkomt). Dan gaat er iets mis in het evolutie proces denk ik.
Gezondheid zou altijd voorop moeten staan, dan karakter en dan pas uiterlijk. Als fokvoorwaarde.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 15:53

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 08-07-25 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 15:55

En wat vind jij dan een hoog percentage?
Dwergen zijn op zich te voorkomen door niet te fokken met dragers (en al helemaal niet met lijders). Maarja, zolang er geen test beschikbaar is, zal er eerst een lijder geboren moeten worden voor je erachter komt dat de ouders drager zijn.
Dat blijft dus een lastige.
Er zijn meer erfelijke aandoeningen die gelukkig wel te testen zijn, en die ook keurig vermeld worden bij ouder dieren dat ze dit of dat negatief zijn.

Maarja, LWO x LWO wordt ook nog steeds gedaan in de hoop op een gaaf getekend veulen (en dus kassa...)

user met alle cijfertjes: Maar wanneer krijgt een paard er last van? Want als ik aan een fokker van arabieren met extreme hoofden vraag of ze daar geen last van hebben, is het nee hoor, hebben ze geen last van, is allemaal onzin

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 15:58

Wat dacht je van "moderne dressuurpaarden in het vierkantsmodel" met zulke lange voorbenen dat ze niet makkelijk meer bij de grond kunnen om te grazen?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:01

Ik vind het bij Tinkers nog meevallen, het is niet dat de sok hindert. En het behang is niet zozeer erfelijk.. Maarja, je hebt bij alles wel extremen..

Dat Belgisch Trekpaard.. Ik vind het écht niet mooi. Ik woon in het dorp waar de eerste Belgische Trekpaarden ooit gefokt werden en sommige zijn hier werkelijk prachtig! Jammer dat zoveel mensen een ras moeten verzieken :n

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:01

stef schreef:
Extreem veel behang zorgt kan ervoor zorgen dat het paard minder kan bewegen, en denk daarnaast aan problemen als mok en mijt

Kijk dat is idd iets waar ik niet aan heb gedacht (geen ervaring met erg veel behang). Wel hebben wij een boxer, een ras waar ik ook vaker bij denk van jongens jongens fok die neuzen toch niet zo plat, let eens op erfelijke aandoeningen enz enz.

Fokken met extremen voor het uiterlijk welke schade voor de gezondheid hebben zou gewoon niet mogen.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:04

Stef daarmee bedoel ik bovengemiddeld. Ik weet geen percentages uit mijn hoofd. En ben ik ook niet in geïnteresseerd. Ik doel op fokken in het algemeen btw, maar dat kun je eenvoudig betrekken op paarden. wittepit bestaat dat echt? *kruip maar weer onder steen dan, heb ik blijkbaar alweer iets gemist..*
En Joyce er zijn maar weinig tinkers die geen last hebben van hun sok...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 16:06

wittepit schreef:
Wat dacht je van "moderne dressuurpaarden in het vierkantsmodel" met zulke lange voorbenen dat ze niet makkelijk meer bij de grond kunnen om te grazen?

Ok, ik zit niet zo in de dressuurpaarden, maar dit is een nieuwe voor me. Maar ik neem graag aan dat deze er tussen lopen.
Maar goed, als zo'n paard vervolgens geweldig presteert in de ring, is het dan geoorloofd?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 16:08

fanci_mike schreef:
Stef daarmee bedoel ik bovengemiddeld. Ik weet geen percentages uit mijn hoofd. En ben ik ook niet in geïnteresseerd

Maar goed, wat is dan bovengemiddeld? Want je post komt nu op me over alsof 50% van de mini's (en friezen en morgans) dwerg is, en dat is niet zo (mogelijk wel drager, geen lijder)

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:10

Hoe vaak komt het bij andere rassen voor?

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:13

Jeetje is dat een belg? Lijkt er niet eens meer op :/

Nee maar dit is inderdaad wel heel lastig. Ik vind dat het paard gewoon geen last mag hebben van de extremen. Het moeilijke is alleen dat het lastig vast is te stellen wanneer een paard er last van heeft en de fokkers dit natuurlijk eerder zullen ontkennen en toegeven. Eigenlijk is het gewoon zo krom. Als mensen willen we altijd zo gezond mogelijk zijn maar we fokken wel bewust dieren die al vanaf hun geboorte ongezond zijn (nu bedoel ik wel meer hondenrassen maar als die paarden steeds extremer blijven worden gaat het ook die kant op denk ik)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 16:13

Voor zover ik weet bij mini's, friezen en morgans, maar goed, hypp komt weer niet bij die rassen voor, hebben mini's zelden ocd, en zo heeft elk ras zijn eigen ding. Dus ik volg je punt even niet?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:14

fanci_mike schreef:
En Joyce er zijn maar weinig tinkers die geen last hebben van hun sok...

Idd, in die opzichte wel ja.. De mijt oid kan je jammer genoeg niet vermijden. Maar, dat is bij elk ras met sokken zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:15

Ik vind dat gezondheid op nummer 1 staat.
Tegenwoordig zie je idd steeds meer extremen,en ik vind het vreselijk.
Dan neem ik even deze arabier als voorbeeld:
Afbeelding

Wat ik me bij zo'n foto afvraag is waarom ze in godsnaam zo fokken? Om vanaf een kilometer afstand te zien dat het een arabier is? Omdat het zo 'mooi' is?
Ik vind verbeteren qua exterieur een goede zaak in het fokken,wat ze ook moeten blijven doen,maar om dan op zulke (in dit geval) snoekshoofden te fokken omdat het een rasstandaard is gaat mij veel en veel te ver. Zo'n dier kán toch nooit fatsoenlijk ademen? en al helemaal niet als het aan het werk moet...

Expres extremen fokken zodat het paard beter presteert of er 'mooier' uitziet wat ten koste van de gezondheid en het welzijn van een paard gaat,vind ik veel te ver gaan. Zolang ze er geen last van hebben is het prima,maar als het ten koste gaat van het dier vind ik het persoonlijk ongeoorloofd.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 16:16

Ik kan me er ook niks bij voorstellen dat iemand dit mooi vind?
Als het nou een veulen was ala, die willen weleens héél extreem zijn, maar dat trekt dan nog wel bij

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:18

xJitskee schreef:
Ik vind dat gezondheid op nummer 1 staat.
Tegenwoordig zie je idd steeds meer extremen,en ik vind het vreselijk.
Dan neem ik even deze arabier als voorbeeld:
[ Afbeelding ]

Wat ik me bij zo'n foto afvraag is waarom ze in godsnaam zo fokken? Om vanaf een kilometer afstand te zien dat het een arabier is? Omdat het zo 'mooi' is?
Ik vind verbeteren qua exterieur een goede zaak in het fokken,wat ze ook moeten blijven doen,maar om dan op zulke (in dit geval) snoekshoofden te fokken omdat het een rasstandaard is gaat mij veel en veel te ver. Zo'n dier kán toch nooit fatsoenlijk ademen? en al helemaal niet als het aan het werk moet...

Expres extremen fokken zodat het paard beter presteert of er 'mooier' uitziet wat ten koste van de gezondheid en het welzijn van een paard gaat,vind ik veel te ver gaan. Zolang ze er geen last van hebben is het prima,maar als het ten koste gaat van het dier vind ik het persoonlijk ongeoorloofd.

Klopt helemaal! Ben eigenlijk benieuwd hoe zo'n schedel van een arabier er wel niet moet uitzien :=

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:22

Mi als je dus weet dat er veel dragers van een bepaald(e) gen(mutatie) zijn, daar betere (of in het algemeen) testen voor ontwikkelen, ipv maar gewoon blijven gokken of er een gezond baby dier uitkomt. Voor Hypp zijn prima testen, nu nog een regelement om het gebruik van dragers/lijders aan banden te leggen. En als fokker je verantwoording te nemen.
Nu ben ik niet zover thuis in de waterhoofden/dwerggroei dus ik weet niet zeker of daar goede testen voor zijn, wel weet ik dat het vaak te maken heeft met een inteelt factor. OLW is ook een aandoening waarvan je op voorhand weet dat je er behoorlijk wat kans op maakt. Leg dit fokgedrag aan banden. Dat is mijn punt, want ook dit zijn extremen, waarbij ten koste van het uiterlijk verkeerd gefokt wordt.

Veel sokkenpaarden hebben aanleg voor CPL, chronisch progressief lymfeoedeem. Dit houd in dat het lymfestelsel niet optimaal is aangelegd. Waardoor er niet goed kan worden afgerekend met wondveroorzakers als mijt. De mijt is dus niet de oorzaak, maar een symptoom.