Veearts kosten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KArijntjuh

Veearts kosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 16:16

Ik ben bezig te sparen voor een paard en ik ben van plan iedere maand iets apart te zetten voor Veearts/dierenarts kosten. Hoeveel zijn jullie maandelijks/jaarlijks ongeveer kwijt aan dierenarts kosten voor je paard? En zijn jullie haflingers gevoelig voor kwalen en gebreken?

Ik ben benieuwd!

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 16:17

Hoeveel ik jaarlijks kwijt ben aan dierenartskosten ? Geen idee, want dit wisseld heel erg.
De afgelopen jaren(6) heb ik ruim 6000 euro naar de dierenarts gebracht.

_xwien

Re: Veearts kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 16:22

ik heb ook geen idee, aangezien ik minder jarig ben en mn vader de kosten regelt, wel hebben wij ons paardje verzekerd en k kan je vertellen, als we dat niet hadden gedaan waren we failliet hoeveel mijn haflinger al wel niet gehad heeft:
-hoefzweer
-cyste
-kapsel van het kogelgewricht verdraaid
-bronchitis
-hoefbevangen
-dubbele peesblessure

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 16:25

kheb in 2 jaar tijd al zo enorm veel kosten gehad.... en niet verzekerd
2 maal griffelbeen fractuur, veel wormen, luizen, influenza, een alergische reactie, bloedwormen, en ga zo maar door..... soms denk ik dat ik ze beter kan verzekeren, maar ik weet niet....

_xwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 16:27

gossa4ever schreef:
kheb in 2 jaar tijd al zo enorm veel kosten gehad.... en niet verzekerd
2 maal griffelbeen fractuur, veel wormen, luizen, influenza, een alergische reactie, bloedwormen, en ga zo maar door..... soms denk ik dat ik ze beter kan verzekeren, maar ik weet niet....

in zo'n geval zal ik niet eens meer twijfelen om ze te verzekeren
wij hebben er zo veel baat bij gehad :j

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 16:28

afgelopen 2 jaar alleen enten.
ter compensatie had ik er daarvoor 1 bevangen staan.

Ik heb niks verzekerd en dat wil ik graag zo houden, beslis graag zelf wat ik wel en niet doe/probeer. Ik spaar elke maand wat geld en tot nu toe gaat het prima. Met grotere klinieken is ook altijd wel een betalingsregeling af te spreken als het echt de spuigaten uitloopt.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 16:30

De afgelopen 8 jaar 1x veearts bezoek (95 euro) en verder alleen enten.. (klopt af) Het wisselt echt heel erg per paard. Ik heb geen verzekering en een paar duizend euro achter de hadn voor noodsituaties :)

Hoefsmidkosten zijn bij mij dan weer meer dan bij de meeste mensen met paarden, die van mij is bevangen geweest en zijn voeten groeien snel. Meestal moet de smid iedere 4 tot 6 weken langs komen.
Laatst bijgewerkt door Marieke_K op 07-08-12 16:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 16:30

In de afgelopen 2 jaar ben ik 60 euro aan veeartskosten kwijt geweest voor mijn merrie, ze is alleen geent. Verder heb ik geen veearts gezien (klopt dit heeel hard af!)

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 16:31

@zazalover,

aan de ene kant wel, maar aan de andere kant, als ze nu gewoon een beetje zonder VA kosten blijven vind ik verzekeren on nodig.... maar wanneer ze in de sport lopen vind ik het een ander verhaal, maar ze zijn beide nog maar 2 dus eigenlijk nog wel overbodig vind ik
nouja 2,5 bijna :)

KArijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 16:36

Dankjullie wel voor de snelle reacties! Wat een verschil zeg.

Wat betreft verzekeren, ik denk er nog over na, maar er zijn volgens mij weinig verzekeringen die alles dekken...

Marieke_K schreef:
De afgelopen 8 jaar 1x veearts bezoek (95 euro) en verder alleen enten.. (klopt af) Het wisselt echt heel erg per paard. Ik heb geen verzekering en een paar duizend euro achter de hadn voor noodsituaties :)

Hoefsmidkosten zijn bij mij dan weer meer dan bij de meeste mensen met paarden, die van mij is bevangen geweest en zijn voeten groeien snel. Meestal moet de smid iedere 4 tot 6 weken langs komen.

Ik ga ook extra apart zetten voor ik een paard koop, zodat ik een noodpotje heb.

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 16:37

bij ons waren de afgelopen 2 jaar de kosten netjes gezegt nog al hoog :o

merrie 1 heeft bronchitis en hoefbevangenheid gehad, veder heeft ze tijdens het veulenen haar blaas er uit geperst en dat was nog al en gedoe om dat allemaal weer op zen plek te krijgen, en nog een paar keer een antibiotica kuur gehad.

merrie 2 liet het nageboorte niet los en daar is de da bij geweest en veder niet echt iets bijzonders.

maar het het verschild per paard dus je kan nooit met zekerheid zeggen hoeveel je kwijt bent per jaar/maand

_xwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 17:48

gossa4ever schreef:
@zazalover,

aan de ene kant wel, maar aan de andere kant, als ze nu gewoon een beetje zonder VA kosten blijven vind ik verzekeren on nodig.... maar wanneer ze in de sport lopen vind ik het een ander verhaal, maar ze zijn beide nog maar 2 dus eigenlijk nog wel overbodig vind ik
nouja 2,5 bijna :)

oke ja snap ik hoor, is in iedere situatie weer anders

die van mij liep tot voor kort wel in de sport enzo ;)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 17:50

Mijn paard is 19 en bij 18 stopt geloof ik sowieso de verzekering.

Er zijn inderdaad weinig verzekeringen die alles dekken en vaak moet je altijd een X bedrag eigen risico betalen per jaar. Het is een beetje een afweging.

Sommige paarden hebben vaak ongelukjes of kleine dingetjes en dan is een verzekering wel fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 17:52

Ik heb mijn paard ook verzekerd, verzekering vergoed alles 100% enkel per behandeling €20,- eigen risico verder niks.

Maargoed ook want zit voor dit jaar wel al op €700,- DA kosten.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 17:55

Ik zet eigenlijk nooit iets opzij, ook ik ben zoals zazalover minderjarig, dus mijn ouders betalen dit.

het is wel verstandig voor iedere maand iets opzij te zetten, maar wat als het bedrag groter is dan je spaarpot? Heb je idd een fllink probleem. misschien is verzekeren ook iets voor jou

_xwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 17:58

Marieke_K schreef:
Mijn paard is 19 en bij 18 stopt geloof ik sowieso de verzekering.

Er zijn inderdaad weinig verzekeringen die alles dekken en vaak moet je altijd een X bedrag eigen risico betalen per jaar. Het is een beetje een afweging.

Sommige paarden hebben vaak ongelukjes of kleine dingetjes en dan is een verzekering wel fijn.

nee hoor, mijn paardje is 19 en verzekering loopt nog steeds, maar door omstandigheden gaan we dr af laten keuren bij de verzekering, doe je dit voor het 20ste levensjaar krijg je nog 90% terug van het bedrag wat je er ooit betaald voor hebt

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 18:08

Verschilt dan denk ik per verzekering :) Bij ons op stal stopte bij eentje de verzekering omdat het paard boven de 18 was.

Het is een keuze die je moet maken, eigenlijk hetzelfde als de keuze of jij je auto all-risk of WA verzekerd :+ En dat is altijd een lastige beslissing omdat je niet weet wat de toekomst je gaat brengen en tot hoe ver je wilt gaan.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 18:32

Er zijn paardenhouders die voor elke poep en scheet de DA laten komen.

Er zijn DA's die heel veel telefonisch afhandelen.
Dat doen ze dan bij de ervaren paardenhouders.

Er zijn ook DA's die gelijk in de auto springen als je belt voor een gevalletje wat nog een dagje aankijken waard is.

Daarnaast, je kan geluk hebben, weinig tot geen kwaaltjes bij je paard.
Ben je een pechvogel, dan blijft de DA komen.

Mijn grootste DA kosten zitten in:
De veulen fokkerij, opvoelen merries en tetanus prik veulen na geboorte .
Jaarlijkse entingen. (15 paarden)
Dat zijn dus de zaken die je niet kan verzekeren.

Daarnaast heb ik vorig jaar de pech gehad dat een merrie haar been openhaalde.
Bij elkaar ongeveer 1000 euro, hechten en tijdje op de kliniek staan.

Toevallig afgelopen week een merrie met een heel raar verschijnsel, denk dat de totale rekening nog geen 100 euro is.
Visite, 34 euro.
Onderzoek 20 euro ?
Medicijnen, 30 euro ??

Eerlijk gezegd valt het DA bezoek mee bij mij.
Ik combineer heel veel, moeilijke toestanden even verzamelen en dan vragen tijdens een DA bezoekje voor de drachtige merries en of veulen prikken of enten.

Heb gemiddeld 17 paarden op stal staan.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 07-08-12 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 18:35

Ik ben de afgelopen jaren alleen voor de entingen geweest en een paar echo's voor mijn merrie.
Je hebt natuurlijk ook nog de hoefsmid, maar dat is offtopic geloof ik.
Helaas loopt er nu een met zomerallergie, dus dat is weer een duur grapje. --.-'

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:55

Ik moet het afkloppen, maar meer dan een enting, een tubetje oogzalf en een gebitsbehandeling ben ik per jaar nog niet kwijt geweest aan mijn senior-haflinger sinds ik hem heb (nu het derde jaar), hij is nu 24. Dan heb ik het per jaar over max 130 euro aan dierenartskosten.

Hoefsmid komt gemiddeld om de 8 weken, in de winter halen we soms wel 10 of 11, in de zomer staat hij geregeld om de 6 weken op de stoep.

Gezien zijn leeftijd was verzekeren sowieso geen optie, boven de 20 is er geen verzekering die nog een nieuw paard opneemt.
Er staat wel wat opzij voor duurdere dingen, maar dat is eigenlijk dezelfde pot die ook garant staat voor een kapotte wasmachine oid. En dan idd maar hopen dat dat soort dingen niet tegelijk geld vragen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:57

nou,toevallig net een rekening gekregen van 85 euro :+

mijn pony had ontstoken ogen wat niet wegging.
dus toch even op de kliniek laten nakijken,dat en zalfjes en druppels kosten dus 85 euro.
altijd handig om wat reserve geld te hebben dus!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 21:00

Tja ik heb op het moment 5 paarden/pony's staan.
Eigenlijk nooit veel dierenartskosten gehad op 1 na die me al heeeeel wat gekost heeft.
En ja dat is meer als €3000.
Het is vaak het geluk of ongeluk wat je met een paard hebt.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 21:08

ellepel schreef:
nou,toevallig net een rekening gekregen van 85 euro :+

mijn pony had ontstoken ogen wat niet wegging.
dus toch even op de kliniek laten nakijken,dat en zalfjes en druppels kosten dus 85 euro.
altijd handig om wat reserve geld te hebben dus!

In dit geval had ik een tubetje opgehaald bij de winkel.
Chloor zalf.
Werkt dit niet, dan bel ik mijn Da en krijg voor weinig een ander soort tubetje.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 06:39

ik zal even kijken wat het precies was,maar de fluorescine test was dus 7 euro,dan kijken ze of er maanblindheid is enzo.
en de druppels waren 10 euro.
het onderzoek en de visitekosten waren gewoon zo ongelooflijk duur!!!!

KArijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 09:47

Wat een duidelijke reacties allemaal. Welke verzekeringen hebben jullie bij je paardje dan? Want ik vind alleen maar verzekeringen die uitbetalen als je paard in de brand vliegt ofzo.... En hoeveel per maand kosten die verzekeringen je?