Hengst voor United x Gribaldi STER PROK

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ptiteblue

Hengst voor United x Gribaldi STER PROK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 11:16

Hello,

We denken binnen korte aan een baby voor ons, ik zal dus voor maanden niet meer kunnen rijden en mijn vriend heeft een hekel aan mijn merrie.
Ik heb al 2 veulens gefokt uit mijn ander merrie, dus ik dacht waarom niet een vanuit die.
Veulen zou voor ons of voor verkoop zijn. Ik ben in Belgie en ik kan heel gemakkelijk de franse markt binnen (zo heb ik mijn eerste veulen verkocht) Frankrijk is altijd op zoek naar KWPN paarden en zeker dressuur.

Merrie is dus vos, 1m64 op haar papier maar denk ik ondertussen 1m66. Ze is 6 jaar oud.
Ze loopt momenteel een 6 jarige proef in Belgie, dus +- een Z proef. (schouders binnen, appuyementen, vliegende galopwissels)
Ze kent ook de keerwendingen (kurzkertz), contra galop.
Haar beste gang is de stap. Draf is goed maar zou meer schoudervrijheid kunnen hebben en meer duw. Galop is goed bergop maar soms beweegd ze met haar hoofd een beetje te veel.
In begin dat ik haar had was ze echt heel kijkerig, maar since we van stal veranderd zijn, kijk ze echt niets meer en loopt ze overal door. Op wedstrijd kijkt ze ook niets.
Ze mist punch, is een diesel, eens dat ze vooruit is loopt ze fijn, maar ze moet eerst altijd wakker worden gamaakt.

Ik zoek dus een hengst die punch brengt maar niet kijkerig.

Is dat te vinden? Heb echt nog niet gekeken voor haar...
Punten bij de keuring waren 7,5 voor stap, 7, 5 voor galop, 7 voor draf en 7,5 voor houding, 7,5 van gemiddelde.

Foto van de keuring

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs307.ash2/58783_420327489425_536199425_4910043_4018323_n.jpg

Fotos van nu.

http://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/561440_10150971207044426_1959909187_n.jpg

http://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/578796_10150986193604426_1165749572_n.jpg

Ah ja, ze heeft een heel moeilijke mond, heel gevoelig.

Bedankt!

Ketaki

Re: Hengst voor United x Gribaldi STER PROK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:11

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 20:31

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 08:58

Niemand een mening?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 09:03

nou dit is dus zwaar neerwaarts gebouwd op de foto.. is ze dat nog steeds?

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 09:22

Ik gooi er zomaar wat hengsten in

Jonge
Briljant
Cadans M
Charmingmood
chippendale
davino
diëgo

en wat oudere
Florencio
Negro
Lord Leatherdale
Oblisk
oscar
Uphill

Aaan de rest om te strepen of aan te vullen

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 12:58

tita schreef:
nou dit is dus zwaar neerwaarts gebouwd op de foto.. is ze dat nog steeds?

Ik zou het niet zeggen nee, ze is ondertussen wel gegroeid .

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 13:00

Ah ja, merrie is vrij van Jazz bloed, liefst zo laten, of dan heeeel ver.
Anders voor een volgende kruising, als er al Krack, Gribaldi en Jazz in het product staat, wordt het dan wel moeilijk om een ander bloed te vinden.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 08:15

zie lijstje, aan jou de taak te bepalen welke hengst het best bij je merrie zal passen!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 08:18

Wat is in godsnaam 'punch' ?

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 08:23

cjb schreef:
zie lijstje, aan jou de taak te bepalen welke hengst het best bij je merrie zal passen!

meestal onderbouwen bokkers hun keuze van hengst voor de aangeboden merrie. Waarom vind jij dat deze hengsten geschikte zijn voor de merrie? Wat voegen ze toe? wat je, aan de hand van de foto's en het commentaar van de TS, de verbeterpunten van deze merrie en wat wil je gewaarborgd zien? en welke hengst doet dit volgens jou?

TS helaas ben ik niet zo heel erg thuis is dressuur hengsten.

Op de foto's vind ik haar net als tita neerwaarts gebouwd.

Heb je zelf al bedacht welke kenmerken je gewaarborgd wilt hebben en wat je wilt verbeteren?

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 08:36

Maat geven want zo groot is ze ook niet.
Heb nooit echt gedacht dat ze neerwaarts gebouwd was, maar ja, hengst opwaarts mag natuurlijk ook altijd (zijn ze toch wel bijna allemaal)
Ze is mooi recht op haar benen dus een hengst die correct gebouwd is zodat het veulen correct blijft.

Dus hengst met maat, correcte beenwerk, schouder vrijheid, goede achterbeen, niet kijkerig en goed karakter en die energie doorgeeft.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 08:49

Negro zou eventueel een optie kunnen zijn. Al geeft die een een onvoldoende lang voorbeen. Aangezien jou merrie op de foto's wat neerwaarts toont is het misschien geen denderende combinatie.

hij is wel Jazz vrij. Wat hij met maat doet geen idee. Goed karakter iig.

http://www.stallionmatch.com/dekhengst.php?hengst=127

Houston

Karakter weet ik niet maar ook Jazz vrij. Geeft goede gangen en een goede draf en galop door en voldoende schoudervrijheid

http://www.bokt.nl/wiki/Houston

Er zijn vast mensen betere opties die meer thuis in de dressuur zijn. Zelf ben ik springen gericht. Maar wellicht is houston een mooie optie

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 08:57

Een vriend van mij had een Negro zoon, vond ik eigenlijk niets.
Natuurlijk is er nu Valegro... :D Maar ik heb al een paar Negro's gezien, en in het algemeen is de draf niet echt super.

Houston ken ik echt niet.

Bedankt voor jouw hulp.

Ah ja, ook als het mogelijk is, een hengst waar je niet te veel hoef betalen als de merrie gust blijft... _/-\o_ zo rijk ben ik ook niet, hihi!

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 09:06

Persoonlijk zou ik het belangrijk vinden om het front te verbeteren en het voorbeen te verlengen. Wil je echt Jazz vrij blijven dan laat ik het advies aan anderen over.

Persoonlijk zou ik bij zo'n merrie voor een hengst als Charmeur kiezen (Florencio x Jazz) of Desperado (Vivaldi x Havidoff x Ferro) Dan zit je wel met Jazz bloed bij beide maar niet direct in de eerste lijn. Bij die laatste heb je dan idd Jazz/Krack én Gribaldi bloed.

Als je echt Jazzvrij wil dan kun je misschien naar Duits gefokte hengsten kijken? Bij van Olst hebben ze fijne hengsten staan die Jazz/Krack C vrij zijn. Negro zou ik niet aanraden, die maakt het voorbeen niet langer waarschijnlijk, Chippendale/Lord Leatherdale/Everdale zouden volgens mij ook wel aardig kunnen verbeteren op jouw merrie.

Succes! Ben benieuwd wat je gaat kiezen!

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 09:25

ptiteblue schreef:
Een vriend van mij had een Negro zoon, vond ik eigenlijk niets.
Natuurlijk is er nu Valegro... :D Maar ik heb al een paar Negro's gezien, en in het algemeen is de draf niet echt super.

Houston ken ik echt niet.

Bedankt voor jouw hulp.

Ah ja, ook als het mogelijk is, een hengst waar je niet te veel hoef betalen als de merrie gust blijft... _/-\o_ zo rijk ben ik ook niet, hihi!

Kan je vaak ook nog afspraken over maken met de hengsthouder.

Ik heb toen gedekt met een jonge hengt en een keur merrie. hengst was nog niet bewezen en merrie had meerdere 1e premie en kampioenveulens gehad. Zodoende op het dekgeld etc kunnen afdingen. Nadeel is wel dat je met een jonge nog onbewezen hengst fokt en je niet weet wat ze door fokken. Persoonlijk vind ik zo'n gok wel leuk, maar het kan wel echt 2 kanten op.

Ik denk dat nien met duitse hengsten ook een goed idee aanhaalt

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:07

Marcella_e schreef:
cjb schreef:

meestal onderbouwen bokkers hun keuze van hengst voor de aangeboden merrie. Waarom vind jij dat deze hengsten geschikte zijn voor de merrie? Wat voegen ze toe? wat je, aan de hand van de foto's en het commentaar van de TS, de verbeterpunten van deze merrie en wat wil je gewaarborgd zien? en welke hengst doet dit volgens jou?

TS helaas ben ik niet zo heel erg thuis is dressuur hengsten.

Op de foto's vind ik haar net als tita neerwaarts gebouwd.

Heb je zelf al bedacht welke kenmerken je gewaarborgd wilt hebben en wat je wilt verbeteren?

Ik zou persoonlijk eens kijken naar cadans M. Ik denk dat deze qau model kan verbeteren, ook gezien het veulenrapport. Punt van aandacht is misschien de maat. (zo beter Marcella_e!!!!)

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 15:36

Bij duitse hengsten moet je inderdaad meestal alles betalen en dan heb je 50% korting het jaar daarna, maar als ze gust blijft, dan maak ik het jaar daarna geen veulen meer want dan zou ik opnieuw mogen rijden.

Merrie heeft niets bewezen en is alleen maar STER, dus ik weet niet of er afspraken mogelijk zijn met hengstenhouders, ze is nu niet bijzonder.

Ik hoop voor haar ook de sport dressuur predicaat binnen halen, maar ik weet niet of het zal lukken voor dat ze gedekt wordt, hangt natuurlijk af hoelang ik nog mag blijven rijden (en hoelang ikzelf neem om zwanger te raken,hahaha!)

Heb een paar weken geleden een mail gestuurd naar het KWPN om te weten of de preoven die ze dit seizoen heeft gelopen voldoende zijn, maar heb geen antwoord gekregen :(

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 15:41

ptiteblue schreef:
Bij duitse hengsten moet je inderdaad meestal alles betalen en dan heb je 50% korting het jaar daarna, maar als ze gust blijft, dan maak ik het jaar daarna geen veulen meer want dan zou ik opnieuw mogen rijden.

Bij die hengsten die ik opnoemde niet. Bij van Olst krijg je gewoon keurig geld terug als je merrie gust is.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 15:50

Ah OK, ik zal eventjes kijken dan.
Voor mij speelt het niet veel rol, veulen mag bij BWP worden ingeschreven als de vader niet KWPN is goedgekeurd.
Maar zou toch liefst een KWPN'er hebben.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 11:42

Ik zou voor Lord Leatherdale gaan, je kan mooi vroeg in het seizoen beginnen, vergroot, goed karakter, en mooie vrije lijn.

Fhantasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:02

fokfanaat schreef:
Ik zou voor Lord Leatherdale gaan, je kan mooi vroeg in het seizoen beginnen, vergroot, goed karakter, en mooie vrije lijn.

Goede keuze, Lord Leatherdale. Zeker gezien de toch wel tamelijk zwak aandoende bovenlijn en korte voorbeen van de merrie.

Verrichtingsonderzoek
Lord Leatherdale nam in 2006 deel aan het verrichtingsonderzoek van het KWPN.

Hij behaalde de volgende cijfers:

Dressuur
stap: 7,5
draf: 7,5
galop: 9
aanleg: 8,5

Verrichting Ermelo 2006 (13-03 t/m 19-05)
Lord Leatherdale is een eerlijke, werklustige en betrouwbare hengst met een goede instelling. De hengst heeft veel bereidheid tot werken en laat zich goed bewerken. De stap is zuiver, ruim voldoende van ruimte. De draf is goed van ruimte en voldoende gedragen. De hengst heeft in draf een goede voorbeentechniek, maar zou achter meer gesloten moeten blijven. De galop is goed van ruimte en krachtig met een zeer goede beentechniek. In beweging heeft Lord Leatherdale veel houding, veel balans en veel tot zeer veel souplesse. Als dressuurpaard heeft Lord Leatherdale veel tot zeer veel aanleg en geeft hij zijn ruiter een goed gevoel.

Stalgedrag:
Eerlijke betrouwbare hengst, makkelijk in de omgang en rustig op stal.
Veterinaire opmerkingen: Geen bijzonderheden.
Fokwaarden
2010: KWPN fokwaarde dressuur 134 31%
2009: KWPN fokwaarde dressuur 136 30%
Predikaten
Lord Leatherdale bezit geen predikaten.

Nakomelingenkeuringen
Afstammelingen 2007
(veulens)
Uniforme collectie ruim voldoende ontwikkelde rijtypische veulens die goed in het rechthoeksmodel staan. Op stand is de romprichting neerwaarts. Het hoofd is sprekend. De nek is goed van lengte. De hals is goed van lengte, vorm en bespiering en komt enkele malen diep uit de borst. De schoft is ruim voldoende van lengte en ontwikkeling. De schouder is goed van lengte en ligging. De rug is goed van lengte en bespiering èn gezonken. De lendenen zijn voldoende bespierd. De croupe is goed van lengte, ligging en bespiering met een enkele maal een hoge staartinplant. Het voorbeen is voldoende van lengte en enkele malen frans gesteld. Het achterbeen is lang, soms sabelbenig. Het fundament is ruim voldoende ontwikkeld en ruim voldoende van kwaliteit. De stap is goed van ruimte. De draf is bergop met een goed gebruik van het voorbeen. Het achterbeen wordt goed gebogen en treedt doorgaans ruim voldoende onder. De galop is ruim voldoende van ruimte met een goede balans. In beweging hebben de veulens een goed lichaamsgebruik.

Kort samengevat: Uniforme collectie ruim voldoende ontwikkelde rijtypische veulens die goed in het rechthoeksmodel staan. De draf is bergop. In beweging hebben de veulens een goed lichaamsgebruik.

Goedgekeurde nakomelingen:Chapter Leatherdale, 2007, mv. Negro, goedgekeurd bij het NRPS en AES
Chippendale, 2007, mv. Negro, goedgekeurd bij het KWPN
Dance 4 You, 2008, mv. Fruhling, goedgekeurd bij het ZfdP

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 14:22

Bedankt voor die mening :)

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 02:26

Is dit een Stermerrie?

Ze is neerwaarts gebouwd, op bepaalde foto`s staat ze onderstandig en zo nog wat meer.
Aan jou de keuze om een veulen bij haar te fokken. Als je het veulen wilt verkopen, lijkt mij het zeker verstandig om een KWPN-hengst uit te kiezen.

pullaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 08:49

Lord Leatherdale zal ze niet opwaarts geven,
meestal geeft hij ook een lang achterbeen.
Wel super karakter en beweging.