Wie fokt er nog meer met een oudere merrie 20+

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjarett

Wie fokt er nog meer met een oudere merrie 20+

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 10:25

Zelf heb ik dit jaar een 24 jarige merrie drachtig van Charmeur en proberen we ook nog een 26 jarige drachtig te krijgen.
Vorig jaar hadden ze allebei een veulen maar is het daarna niet gelukt om ze dragend te krijgen, dit jaar hebben we in ieder geval bij een dame meer geluk.
Ik wens niet een discussie te krijgen over of het wel of niet gezond is om te fokken met oudere merrie's. Deze dames zijn allebei in een zeer goede conditie, want anders zou ik er niet eens aan beginnen.

Ik ben heel benieuwd of er meer mensen zijn die met dames op leeftijd fokken en waarom en met welke hengsten.

sayenti

Re: Wie fokt er nog meer met een oudere merrie 20+

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 10:34

Ik, mijn is zondag bevallen van een leuk merrie veulen op leeftijd van 23jaar.
veulen was wel niet gepland maar merrie heeft er geen problemen mee gehad heeft wel al enkele veulens gehad.
Zij was C pony en hengst was een paard dat rond de 1.66-1.70m is.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 13:11

Oeps een ongelukje dus. Gelukkig dat ze het goed doorstaan heeft.
Geniet maar van je veulen.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 17:34

Niemand?? Jammer, ik had graag eens met anderen gepraat over hun merrie's.
Hoeveel veulens ze hebben gehad en of je merkt dat de bevalling met de jaren makkelijker of juist moeilijker gaat. En hoe makkelijk of moeilijk ze drachtig worden en wat je er eventueel extra voor doet of laat.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 17:38

Ik weet nog van de Arabieren fokkerij dat er een merrie was die meer dan 20 veulens heeft gehad. :7

Voor de insiders, de stammoeder van de bekende R lijn van HT.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 17:40

Onze spijkerharde Gelderse merrie van 21 is ook drachtig, van Rubus B. Haar veulen van dit jaar is jammer genoeg overleden aan hersenvliesontsteking. We hopen volgend jaar uiteraard op een gezond veulen! en als ze nog zo gaaf is, en goed hengstig wordt, gaat ze gewoon weer onder de hengst. Verder doet ze niks.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 17:41

Er was een merrie bij Zenith Arabians, Savanna, die heeft twintig veulens gekregen. Ze is volgens mij 32 jaar geworden. Een schimmelmerrie.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 07:38

Onze merrie bracht op d'r 24ste het laatste veulen, in totaal 19 gehad. Was 2 keer niet gedekt, met jaar of 9 en jaar of 16. Verder elk jaar in 1 of 2 keer drachtig, alleen toen was het gewoon op. De merrie was nog super in conditie, maar pakte niet meer op(5 keer gedekt). Toen mocht ze met pensioen.

Bevallingen gingen altijd simpel en super snel.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 11:33

@weule, dat herken ik. Onze 26 jarige is ook altijd heel makkelijk drachtig geworden. Ze heeft tot nu toe geloof ik 14 levende veulens gegeven. Drie jaar geleden heeft ze een miskraam gehad door de Rhino en dat jaar is het niet meer gelukt. Gelukkig het jaar daarop nog wel en nu heb ik een prachtige jaarling van haar lopen. Omdat ze nog in zo'n goede conditie is wilden we het dit jaar toch nog eens proberen.
Vanaf april wilde ze niet meer hengstig worden en wij dachten dat ze in de overgang zat.
Het zat me niet lekker en ik ben twee weken geleden begonnen met haar fertile mix te geven van Veba-Star. En het ongelooflijke is gebeurd, ze werd weer mooi hengstig.
We gaan het dus toch nog een keer proberen. Wie weet.....

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:39

mijn merrie is 25 en heeft een prachtig merrieveulen, wel de laatste nu. ik vind het mooi geweest :o

Sophie1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:24

onze merrie is 22,en heeft vorig jaar en dit jaar een veulen gegeven. Dit jaar proberen we sinds juni opnieuw, maar ze is nog niet drachtig... Deze keer wel diepvriessprema, de vorige jaren was het vers...telkens van de eerste maal gelukt, thuis geïnsemineerd.
Nu is ze voor inseminatie al 2 keer naar de kliniek geweest met haar veulen (enkele dagen) maar niet drachtig ... ik heb eergisteren het veulen eraf gehaald, de merrie verhuisd met een andere merrie naar een mooie weide wat verderop en slaag dus nu een cyclus over. Volgende cyclus zou rond 6aug moeten zijn, dan probeer ik nog 2 keer , maar deze cyclus kan vers sperma gebruikt worden (tijdelijk beschikbaar omdat de hengst even in Belgie terug staat)
Zij heeft nu 5 veulens gehad en heeft als jong paard goed gepresteerd bij de jonge paarden springen, heeft parcours 1.30 gelopen. Haar dochter springt nu ook parcours niveau Z, een andere dochter is 3 jaar, en begint nu aan haar opleiding...
Wij hebben nu 2 hengstenveulens van haar, maar we hadden heel graag een merrieveulen van haar gehad, zodat we haar lijn kunnen verderzetten..daarom proberen we nu dus een laatste keer...
De hengst nu is Hunter's Scendix...

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 17:45

Is er bij de merrie na de geboorte een baarmoederstaal genomen. Ik had vorig jaar bij allebei de merrie's bacterieen in de baarmoeder waardoor we ze niet drachtig hebben gekregen. Het heeft tot het einde van het seizoen geduurd om ze weer goed schoon te krijgen.
Juist met diepvries wordt de ene merrie makkelijker drachtig dan met vers. Soms is diepvries echt geen nadeel. Je hebt minder "vervuiling" door het zaad en de verdunning met diepvries. Mijn merrie reageert daar erg heftig op en maakt dan veel vocht aan.

Sophie1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 12:27

Toen we haar de eerste maal naar de paardenkliniek gevoerd hebben, was toch alles ok...
de laatste keer toen de veearts scande, zei hij inderdaad dat er wat vocht op de baarmoeder zat... Dit z van gebruik van diepvries kunnen komen dan? eerstkomende dagen zou ze hengstig moeten worden, en laten we met vers dekken, benieuwd...

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 13:11

Ja, ik hoop voor je dat het nog lukt.
Bij oude merrie's is het niet wanneer ze in het jaar drachtig worden, maar DAT ze drachtig worden.
De mijne is zowel met diepvries als met vers drachtig geworden. Maar diepvries heeft de voorkeur omdat je minder reactie hebt op de verdunner.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 13:23

Wij hadden een doruto merrie, die heeft op d'r 24 ste d'r laatste veulen gegeven. Daarna werd ze nog wel drachtig, maar het vruchtje bleef niet meer zitten. De baarmoederwand was niet goed genoeg meer. De merrie mocht toen met pensioen, maar heeft nog een paar keer een pleegveulen gehad {veulen waarvan de moeder dood was. Ze gaf natuurlijk geen melk, maar voedde de veulens wel keurig op}. De merrie is tot d'r dood bij ons gebleven {is probleemloos 34 jaar geworden}. Een dochter van de Doruto, een nakomeling van Roemer, heeft ook op d'r 24ste d'r laatste veulen gegeven. Die bevalling ging {voor het eerst} wat zwaar en toen hebben we d'r ook niet meer laten dekken. Ze heeft bij vrienden van ons tot d'r dood mogen grasmaaien {31 jaar geworden}. Uit de Roemer hebben we een Jazz, maar die is pas 11. Zij wordt elk jaar ook probleemloos drachtig en veulent ook makkelijk. Hopelijk gaat ze d´r moeder en oma achterna. We hebben ook nog een achterkleindochter en een achter achterkleindochter van de Doruto, maar die zijn pas 2 jaar oud.
Onze oudste fokmerrie op dit moment is 19 jaar en na 1 keer insimineren drachtig.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 16:05

Wat leuk dat jullie ook met een Doruto hebben gefokt. Vorig jaar heeft onze Doruto nog een veulen gehad. We dachten de laatste, maar omdat ze in zo'n goede conditie is hebben we het dit jaar toch nog geprobeerd. Jammer genoeg zonder resultaat. Ze is nu 26. Het is ook een super goede mama en altijd vriendelijk naar andere veulens.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 16:26

weule schreef:
Onze merrie bracht op d'r 24ste het laatste veulen, in totaal 19 gehad. Was 2 keer niet gedekt, met jaar of 9 en jaar of 16. Verder elk jaar in 1 of 2 keer drachtig, alleen toen was het gewoon op. De merrie was nog super in conditie, maar pakte niet meer op(5 keer gedekt). Toen mocht ze met pensioen.

Bevallingen gingen altijd simpel en super snel.

Onze oude merrie, is nu al weer heel wat jaren dood, kreeg ook haar 19e veulen op haar 24ste. Twee jaar achtereen, toen ze een jaar of 17/18 was kregen we haar niet drachtig en daarna heeft ze dus nog een aantal veulens gehad. De bevallingen verliepen ook altijd prima, nooit enig probleem gehad. Ze was het altijd het gelukkigst met een veulen en drachtig. Dan straalde ze altijd helemaal. Helaas is ze op haar 24ste aan koliek overleden. Er liep toen nog een jong veulen bij en ze zou weer gedekt worden.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:53

@ sjarett: Die Doruto's zijn taai! Het grappige is dat we in haar achterkleindochter en haar achter-achterkleindochter nog steeds dingen herkennen van d'r. Bepaalde karaktertrekken en gelaatsuitdrukkingen. Beetje pinnige merries, maar niet op een verkeerde manier. En bepaald niet dom! Ik ben nu bezig om d'r achterkleindochter van 3 zadelmak te maken. Ze doet het super inmiddels {4 keer opgezeten en draaft al hele stukken goed in aanleunig en balans}, maar de eerste paar keer longeren......ze was helemaal verbaast dat het mogelijk was dat iemand anders wel even zou bepalen hoe en waar ze moest lopen! {we noemen d'r ook hare majesteit....ze heeft nogal een uitstraling}. Echt precies Opoe!
Jammer dat het je niet gelukt is de merrie nog dragend te krijgen. Heb je nog wel nakomelingen van d'r?

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 09:17

Ik zelf niet, maar mijn broer heeft een oude fokmerrie (geen idee juist hoe oud maar ze is zeker boven de 20), heeft al 16 veulens gehad, waaronder goedgekeurde hengst en verschillende staatspremie merries (Oldenburg). Twee jaar geleden niet vol te krijgen door de vele cystes. Vorig jaar zonder al te veel problemen, en ook dit jaar lukte het zonder al te veel probs, dus voor volgend jaar verwacht ze weer een veulen. Dit jaar liep het wel bijna mis, omdat de merrie nogal een "hangbuik" heeft gekregen, duwde het veulen langs haar anus. Gelukkig was de DA er snel en is het allemaal goed afgelopen.
Ze is trouwens een Freiherr x Traumdeuter, niet zo bekend hier gok ik ;)

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 12:49

Leuk om te lezen dat ik niet de enige ben die het blijft proberen met oude merrie's. Freiherr ken ik nog wel maar de vader van de moeder niet meer, dat is echt oud bloed.

Mijn 24-jarige merrie is van Lurano, ook heel erg oud bloed. Ze heeft een BWP papier en de eerste twee generaties zijn Hanoveranen daarna weer KWPN. Ik heb haar twee jaar geleden op de foto laten zetten in de hoop op een goede PROK en dan overschrijven naar KWPN, maar jammer genoeg was ze op één achterbeen niet helemaal goed. Maar ach ze heeft zelf in de sport op het hoogste niveau gelopen en is nog nooit echt kreupel geweest. Voor mij is ze goed genoeg.

De Doruto heeft hier in de buurt veel nakomelingen lopen. Zelf heb ik 1 jaarlingmerrie van Charmeur van haar. Ze heeft bijna alleen maar merrie's gegeven. In Duitsland loopt wel een goedgekeurde hengst van haar.
De meeste doen het goed tot zeer goed in de sport. Ze geeft de merrie's haar fijne meewerkende karakter door en ze laten geen van allen ooit merken dat ze hengstig zijn. Het zijn geen simpele paarden en je moet ze echt in hun waarde laten, maar dan gaan ze allemaal stuk voor stuk voor je door het vuur.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:10

Wij hadden een merrie op stal staan, die is in 1981 geboren en in 2008 haar laatste veulen gehad, toen was ze dus 27 jaar oud. (groot paard, moeder van twee 1.60 int. springpaarden). ZO hebben wij op stal trouwens regelmatig fokmerries van ver boven de 20.....mits gezond en in goede conditie kan dit geen kwaad

Linn1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:55

Het is bij ons wel iets anders, maar mijn oude welsh B ponytje fokken we ook nog ieder jaar een veulen mee.
Ze staat echter gewoon bij een meisje in 'training' en ziet er verder top uit, is echt in topconditie!
Merrie is dit jaar 21 geworden en vanaf haar 16e ingezet als 'fokmerrie'

priske29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 14:04

denk dat het aan de conditie van de pony ligt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 17:29

Titsia schreef:
Ik zelf niet, maar mijn broer heeft een oude fokmerrie (geen idee juist hoe oud maar ze is zeker boven de 20), heeft al 16 veulens gehad, waaronder goedgekeurde hengst en verschillende staatspremie merries (Oldenburg). Twee jaar geleden niet vol te krijgen door de vele cystes. Vorig jaar zonder al te veel problemen, en ook dit jaar lukte het zonder al te veel probs, dus voor volgend jaar verwacht ze weer een veulen. Dit jaar liep het wel bijna mis, omdat de merrie nogal een "hangbuik" heeft gekregen, duwde het veulen langs haar anus. Gelukkig was de DA er snel en is het allemaal goed afgelopen.
Ze is trouwens een Freiherr x Traumdeuter, niet zo bekend hier gok ik ;)

FF off topic,
Ik heb dat ook gehad met de geboorte van mijn laatste veulen.
Het veulen lag heel diep in de buik van de moeder, de veeartse kon haar haast niet vinden bij de 6 maanden check.
Het is dat ik het volhield, er zit een veulen in, dus ze probeerde nog verder in de merrie te komen.
Merrie heeft ook zo'n hangbuik, maar de rug is nog wel redelijk.

Maar bij de geboorte stak dus het tweede beentje bijna door de anus wand heen.
Gelukkig zag ik via de stalcamera de geboorte beginnen en was er op tijd bij.
2de beentje goed gelegd en toen met wat helpen het hele veulen eruit gekregen.

http://www.mijnalbum.nl/Album=V4OFXMB4

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 19:13

Als dat mijn merrie zou overkomen, dan zou ik het denk ik niet nog een keer aandurven en de merrie niet meer laten dekken. Dat is wel eng. Gelukkig is alles goed afgelopen.