Kan merrie nog gedekt worden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xYesz

Kan merrie nog gedekt worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 10:47

Hallo,

Ik zoek even een paar meningen van andere mensen hier op bokt.

Ik heb een leuke actieve merrie van 16 jaar, het is onbekend of ze al eerdere veulens heeft gehad. Ze ziet er erg fit uit voor haar leeftijd en is ook lichamelijk helemaal in orde. De dierenarts heeft even gekeken, en weet geen reden om het niet nog te proberen om haar te dekken.

Het veulen word voor eigen gebruik, zodra het veulen groot is kan zij met 'pensioen'. We hoeven niet naar keuringen etc. dus het maakt niet uit als het veulen nog wat kleiner is volgend jaar zomer dan de anderen.
Ze heeft nu bij een jaarling gestaan die ze erg goed accepteert, beschermd maar ook zijn plek wijst. En bij een shetlandveulen die ze ook prima opvoedde.

Wat vinden jullie,
Is 16 jaar te oud om te beginnen met dekken?
Als ze uiterlijk begin augustus naar de hengst gaat, komt het veulen dan te laat?
Als ze dit jaar niet word gedekt, zou ik haar dan volgend jaar naar de hengst doen in het vroege seizoen en het dan proberen, of vinden jullie 17 echt te oud?

Dit is haar in de winter

Anoniem

Re: Kan merrie nog gedekt worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 10:52

Het is niet de leeftijd, maar eerder de vraag waarom je perse wil fokken. De paardenmarkt stroomt al over van paarden die niet verkocht kunnen worden, geef die dan een goed plekje ipv weer een veulen op de wereld te zetten. Ook al is het voor eigen gebruik... Dat is vermeerderen, niet fokken.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 10:53

Ik ben niet zo heel erg voor een late dekking. Het is niet alleen dat het veulen kleiner is dan de andere van datzelfde jaar. Het is ook dat een merrie hoog drachtig door de warmste maanden van het jaar heen moet. Dat wanneer ze eigenlijk volop gras zou moeten eten voor goede melk te produceren, ze dit met doen op einde jaars gras.
Voor een merrie die dit vaker gedaan heeft is dit makkelijker te doen, dan een merrie die dit allemaal voor de eerst keer moet doormaken.
Zou zou ik er ook niet aan moeten denken dat in alle nattigheid die we nu hebben, een klein veulentje geboen zou moeten worden en hele dagen in de regen zou moeten liggen. De andere oplossing is dan weer op stal te zetten, waar ik ook niet denk dat een veulen hoort.
Uiteraard is mijn visie er ene die nogal somber is. Het kan natuurlijk wel gewoon. Er zijn er genoeg die het doen. Maar als het mijn paard geweest zou zijn, dan zou ik het niet meer doen nu.
Als je haar de winter door lekker gezond houd, goed traint, zodat e in optimale conditie het nieuwe jaar begint en dan van het voorjaar vroeg haar laat dekken, dan denk ik dat het voor zowel merrie als veulen een prettigere ervaring gaat zijn.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 10:54

Als de da geen reden ziet om niet te dekken qua gezondheid dan lijkt me dat bokkers die ook iet zullen vinden...

ellenmarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 10:54

Je kan het rustig doen.
Ik heb ook met mijn merrie haar eerste veulen gefokt toen ze 17 was.
In de kliniek zeiden ze dat er veel oudere sportpaarden na het terug trekken uit de sport nog gedekt worden.
Alleen ze hadden 1 advies. Laat je merrie niet hengstig spuiten. Het kan je je paard en je veulen kosten.

Rascha heeft op haar 17e nog een super mooi veulen gebracht. Merrie is ook met pensioen gegaan toen de dochter daar oud genoeg voor was.
Dus ik zeg uit ervaring gewoon doen. Super leuk zo een veulentje van je eigen paard.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 10:55

Bizzybijtje schreef:
Het is niet de leeftijd, maar eerder de vraag waarom je perse wil fokken. De paardenmarkt stroomt al over van paarden die niet verkocht kunnen worden, geef die dan een goed plekje ipv weer een veulen op de wereld te zetten. Ook al is het voor eigen gebruik... Dat is vermeerderen, niet fokken.

Ik ben het met je eens. Maar DAT was de vraag van de TS niet.
Omdat andere mensen iets doen, hoeft dit niet te betekenden dat de TS haar mogelijkheden gelimiteerd moeten worden.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 10:56

Nou 17 jaar is echt niet te oud hoor,zeker niet als ze lichamelijk helemaal gezond is.
Ik ken wel oudere merrie's die in de 20 waren die een veulen kregen.
Ik zou zeggen;doen.Als jij graag een veulentje wil van jou merrie,zou ik het proberen.

ellenmarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 10:59

Helemaal mee eens.
De warmte hier in de zomer valt ook wel mee.
Meestal krijgen we pas aan het einde van de zomer mooi weer.

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:00

Zelf heb ik een merrie van 18 die nu elke moment een veulen kan krijgen. Is vorig jaar in augustus dus drachtig geworden. Wel heeft ze in het verleden ook veulens gehad.

Besef wel dat ene wat oudere merrie soms wat lastiger dragend word en wat wil je met het veulen gaan doen. Het is nl. momenteel best wel moeilijk om een beetje redelijke prijs te krijgen voor een veulen en voordat het veulen er is heb je over het algemeen al behoorlijk wat kosten gemaakt.

xYesz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 11:11

Bedankt voor de snelle reacties!

LecyTinker schreef:
Ik ben niet zo heel erg voor een late dekking. Het is niet alleen dat het veulen kleiner is dan de andere van datzelfde jaar. Het is ook dat een merrie hoog drachtig door de warmste maanden van het jaar heen moet. Dat wanneer ze eigenlijk volop gras zou moeten eten voor goede melk te produceren, ze dit met doen op einde jaars gras.
Voor een merrie die dit vaker gedaan heeft is dit makkelijker te doen, dan een merrie die dit allemaal voor de eerst keer moet doormaken.
Zou zou ik er ook niet aan moeten denken dat in alle nattigheid die we nu hebben, een klein veulentje geboen zou moeten worden en hele dagen in de regen zou moeten liggen. De andere oplossing is dan weer op stal te zetten, waar ik ook niet denk dat een veulen hoort.
Uiteraard is mijn visie er ene die nogal somber is. Het kan natuurlijk wel gewoon. Er zijn er genoeg die het doen. Maar als het mijn paard geweest zou zijn, dan zou ik het niet meer doen nu.
Als je haar de winter door lekker gezond houd, goed traint, zodat e in optimale conditie het nieuwe jaar begint en dan van het voorjaar vroeg haar laat dekken, dan denk ik dat het voor zowel merrie als veulen een prettigere ervaring gaat zijn.

Ja daar ben ik het ook zeker wel mee eens, zeker omdat er idd een grote kans bestaat dat het haar eerste veulen is. Ik train haar in de winter niet minder als in de zomer dus dan zou het niet moeten uitmaken als het veulen gewoon een jaartje later komt in een wat fijnere tijd voor moeder en veulen. Bedankt voor je reactie!

ellenmarina schreef:
Je kan het rustig doen.
Ik heb ook met mijn merrie haar eerste veulen gefokt toen ze 17 was.
In de kliniek zeiden ze dat er veel oudere sportpaarden na het terug trekken uit de sport nog gedekt worden.
Alleen ze hadden 1 advies. Laat je merrie niet hengstig spuiten. Het kan je je paard en je veulen kosten.

Rascha heeft op haar 17e nog een super mooi veulen gebracht. Merrie is ook met pensioen gegaan toen de dochter daar oud genoeg voor was.
Dus ik zeg uit ervaring gewoon doen. Super leuk zo een veulentje van je eigen paard.

Ja klopt, dat word ook gedaan met de moeders van de jaarlingen die hier staan op het land. Die komen uit de sport en worden dan pas gedekt.
Ik hoef haar sowieso niet hengstig te laten spuiten, als je haar naast een hengst zet word ze spontaan hengstig.
Bedankt verder voor de reactie!

ellenmarina schreef:
Helemaal mee eens.
De warmte hier in de zomer valt ook wel mee.
Meestal krijgen we pas aan het einde van de zomer mooi weer.

Ja klopt, en daarom zou het misschien minder uitmaken als het veulen pas laat geboren word. Zo dacht ik er ook wel over, maar een veulen houd dan wel maar 2 a 3 maanden over om weerstand op te bouwen...

Bonnelover schreef:
Zelf heb ik een merrie van 18 die nu elke moment een veulen kan krijgen. Is vorig jaar in augustus dus drachtig geworden. Wel heeft ze in het verleden ook veulens gehad.

Besef wel dat ene wat oudere merrie soms wat lastiger dragend word en wat wil je met het veulen gaan doen. Het is nl. momenteel best wel moeilijk om een beetje redelijke prijs te krijgen voor een veulen en voordat het veulen er is heb je over het algemeen al behoorlijk wat kosten gemaakt.

Ja klopt, ik heb natuurlijk geen idee bij haar. Ze kan flink hengstig zijn maar aangezien het al laat is in het seizoen moet het wel een beetje snel lukken... Daarom zou dan misschien weer vroeg in het volgende seizoen beter zijn.
Het is de bedoeling dat het veulen voor eigen gebruik word gefokt. De paardenhobby is sowieso erg duur, dus weten we ondertussen wel dat we altijd geld aan de kant moeten leggen voor eventuele complicaties. We hebben al een aardig kostenplaatje gemaakt voor we überhaupt begonnen met het nadenken over het dekken.

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:16

Ik zou het ook zeker doen. Mijn merrie was 17 jaar met haar eerste veulen. Is zelfs ook hengstig gespoten en was geen probleem. Ze heeft nu haar tweede veulen aan de voet lopen en is nu 18 jaar.

xYesz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 11:21

Merel_Claire schreef:
Ik zou het ook zeker doen. Mijn merrie was 17 jaar met haar eerste veulen. Is zelfs ook hengstig gespoten en was geen probleem. Ze heeft nu haar tweede veulen aan de voet lopen en is nu 18 jaar.

Okee, dan verkies ik nu denk ik liever een jaartje wachten en het dan in het vroege seizoen beginnen met het dekken. Dan is het misschien toch wat makkelijker voor haar in de zomer.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:30

Een merrie na haar 12e een eerste veulen laten krijgen verloopt zelden zonder complicaties. Daarom raden de meeste dierenartsen het ook af.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:13

Wat de meeste mensen vergeten is dat zomer is pas begonnen dus is het echt niet te laat voor een veulen. Een dekking nog deze maand (Juli) betekend een einde voorjaar veulen (Juni).
OK ik geef toe dat mijn voorkeur ook uit ga naar een Mei veulen vanwege de weide gang en gras die dan beschikbaar is voor de merrie en het veulen, en natuurlijk (in tegenstelling tot dit jaar) ook het betere weer. Een winter veulen (januari, februari, maart) vind ik zelf alleen nadelig wat betreft de ontwikkeling, onderhoud en gezondheid van het veulen ... je krijgt hier een 'stal' veulen.

Ik ken HEEL veel fokkers en merrie eigenaren die dit jaar nog rond deze tijd aan het proberen zijn om hun merries drachtig te krijgen. Het is een rampen jaar wat dat betreft ... de merries willen gewoon weg niet in hun cyclus komen en drachtig raken.

Als de merrie gezond is, en laat je DA haar onderzoeken dan weet je ook dat ze binnen gezond is (geen vocht of cysten op de baarmoeder), dan is de leeftijd zeker geen reden om het niet te doen.

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:24

Ik heb dit jaar een laat veulen, 23 juni en achteraf ben ik daar wel blij mee. Het weer is nog niet echt goed geweest.

Je hebt wel het voordeel dat er nu nog mooi weer aan gaat komen, dus misschien gewoon dit jaar nog proberen. Je weet natuurlijk ook niet of je merrie snel drachtig wordt of niet. Als je er besluit voor te gaan, zou ik het gewoon doen. In een jaar kan weer veel gebeuren namelijk!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 21:18

bij ons op stal hebben we de twee merries nu al voor de derde keer laten dekken. Ze willen maar niet drachig worden. Het worden inderdaad wel late veulens zo. De voorkeur gaat uit naar mei-veulens..

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:38

Je hoort het veel dit jaar. Merries willen slecht drachtig worden vanwege het weer.
Er komt mooi weer aan, dus wie weet...

xYesz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 10:08

Merel_Claire schreef:
Je hoort het veel dit jaar. Merries willen slecht drachtig worden vanwege het weer.

Ja dat is wel waar natuurlijk... Ik zit nu heel erg in tweestrijd. Dit jaar of volgend jaar hihi.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:27

xYesz schreef:
Merel_Claire schreef:

Ja dat is wel waar natuurlijk... Ik zit nu heel erg in tweestrijd. Dit jaar of volgend jaar hihi.

als je een goede deal kan maken met de HH nu nog doen :j
we hebben gisteren ook nog eentje die geveulend heeft , die gaat gewoon in augustus opnieuw bij de hengst

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:28

Wilawander schreef:
Een merrie na haar 12e een eerste veulen laten krijgen verloopt zelden zonder complicaties. Daarom raden de meeste dierenartsen het ook af.

heb nog nooit een DA gehad die deze stelling deelde ..
er zijn zoveel merries die na een sportblessure nog de fokkerij in gaan ..(en als jong paard geen veulen hebben gehad )
complicaties kan je altijd hebben zelfs met een 3 jarige merrie

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:35

Ben het met je eens Besita!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 13:24

qua leeftijd zou ik geen bezwaar hebben, kan nog prima.

qua tijdstip zou ik niet doen. Weideseizoen is namelijk afgelopen voordat het veulen afgespeend kan worden. Als je het in de opfok wil dan is het te jong als alle veulens ingeschaard gaan worden.

persoonlijk zou ik in het voorjaar beginnen. Dan heb je het hele seizoen om je merrie dragend te krijgen. Nu eigenlijk maar 1 kans en lukt het niet ben je een hoop geld kwijt. (en je hebt genoeg tijd om een hengst uit te zoeken mocht je die nog niet op het oog hebben).

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 13:34

dat laatste vind ik geen argument ..HH staan met zo'n slecht seizoen nog te springen om "betalen bij dracht "te aanvaarden ..kosten voor insimineren blijven hetzelfde of je dat nu doet of volgend jaar :+
en als je nu dekt heb je met wat geluk volgend jaar half juni een veulen ..dat lijkt me toch echt niet het einde van de wereld zeker niet met de zomers die we tegenwoordig hebben :+ ..kan ie nog lekker 4 maand met moeder op het land lopen

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 14:38

Inderdaad een goede deal afsluiten met HH en ervoor gaan. In een jaar kan veel gebeuren en als je graag een veulen wilt van deze merrie, zou ik het gewoon doen. Voor het mooie weer aan het begin van de zomer hoef je het niet te laten in ieder geval.

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 14:56

Ik ben het daar ook mee eens. Om de leeftijd en haar gezondheid kun je het zeker doen. Het tijdstip is een beetje lastig. Maar het weer/seizoen verschuift heel erg. Daar kun je tegenwoordig niet meer van op aan. En misschien krijg je wel een goede deal omdat je wat later in het seizoen zit.