Fries ontsokken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amaranth7

Fries ontsokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 14:43

Ik heb gezocht maar ik kon geen topic met duidelijke foto's vinden. Voor sommigen zal het waarschijnlijk klinken als heiligschennis :+ .. Maar ik zit er toch stiekem over te denken de sokken eraf te halen bij mijn fries. Ze heeft al niet veel, maar toch is het wel een grote stap om te nemen.. Je bent wel weer even bezig met teruggroeien als het toch niet zo mooi staat :'). Heeft iemand hier wel eens zijn fries 'ontsokt' en heeft hier foto's van? :)

MarliesV

Re: Fries ontsokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 14:45

Waarom wil je de sokken van je fries er afhalen?

Persoonlijk vind ik het niet mooi. Dan heb je een barok paard zonder sok, dat is voor mij hetzelfde als Sinterklaas zonder baard. Maar goed, over smaak valt niet te twisten....

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 14:45

Wel een belg, en die hebben pas echt sokken ;-)

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 14:48

MarliesV schreef:
Persoonlijk vind ik het niet mooi. Dan heb je een barok paard zonder sok, dat is voor mij hetzelfde als Sinterklaas zonder baard. Maar goed, over smaak valt niet te twisten....

_O-

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 14:51

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 14:55

Ik zou het gewoon proberen! Ze groeien vanzelf weer aan, mocht het je niet bevallen. Er is vaak sprake van een huidprobleem onder de sokken omdat daar nauwelijks lucht bij kan. De verzorging van korte sokken is beduidend eenvoudiger.
Succes met je beslissing!

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 21:47

MarliesV schreef:

De Fries is het enige barokke paard wat sokken heeft hoor, alle anderen (Andalusier, Lusitano, Lipizzaner etc.) hebben ze ook niet.

Ik vind je gedachten niet zo gek hoor. Ik vind friezen schitterend.. behalve hun sokken :+

Suena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 21:50

Lekker er aan laten zitten!!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 09:04

Mijn fries gaat sokloos door het leven :j Vind het veeeel chiquer staan, z'n benen zijn een kilometer langer erdoor :) Ik heb alles eraf gehaald omdat hij mijt had/heeft en dat is zonder sokken gewoon beter te behandelen. Nu heb ik ze uit voorzorg er af, ook omdat hij in de wei staat die wel eens modderig is en ik mok wil voorkomen.

Edit: zie dat mijn topic al voorbij gekomen is :))
Laatst bijgewerkt door Aranel op 18-07-12 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 09:05

Aranel schreef:
Mijn fries gaat sokloos door het leven :j Vind het veeeel chiquer staan, z'n benen zijn een kilometer langer erdoor :)
Zal even een foto zoeken.

Ik had je topic al geplaatst.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:21

Echt afschuwelijk... Zoals t topic wat voorbij komt, echt zonde....
T hoort bij t ras standaard, en naar mijn mening zonde er af te halen. Heb je beetje een nepfries....
Mja gelukkig ziet iedereen t anders

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:22

Zonde! Als je niks met sokken hebt, moet je geen Fries nemen :+

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:25

ik vind het ook 'fris' staan zonder sokken. en je zit niet met beestjes en schimmels die zich erin kunnen nesten. als je ze eraf wilt halen dan moet je dat gewoon doen, maar dan moet je het ook goed bijhouden, want anders lijkt het net of je paard gigantisch dikke benen heeft als ze weer aan beginnen te groeien.

aan de andere kant heb je dan geen fries meer, maar meer een zwart paard. het is net wat jij wilt natuurlijk:).

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:29

Ik zou het ook doen. Ik vind sokken niet zo mooi. Het is iig het proberen waard.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:29

Ik vind dat de fries staat om zijn behang, en sok, dat hoort er bij.

Zijn status is Dikke manen, staart, en zo veel mogelijk sok!
Die 2 jarige van mij heeft Giga sokken! Ik vind het prachtig.
Die merrie van mij heeft het minder.

Dus nee ik vind he vreselijk.

Veel succes met je beslissing.

PS als je paard mijt heeft en je wil zn sokken er af halen, dat hoef niet, je kan ook de binnenkant weg scheren, zo hou je een soort van gordijntje over.
Dit hebben wij vorig jaar gedaan met die 2 jarige die mijt had.
En om het te voorkomen kan je het eventueel zo laten.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:34

Laten zitten, tenzij het er echt af moet. Mijn Fries heeft niet zoveel sokken en wil best een beetje van je hebben.

Echt zonde als je het eraf haalt.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:37

enkel voor medische redenen zou ik eraan denken de sokken van mijn fries te halen..
meningen verschillen natuurlijk maar als je enkel een zwart paard wilt kan je altijd naar een ander ras kijken ook...

LiliaanX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:37

Cyrina schreef:
MarliesV schreef:

De Fries is het enige barokke paard wat sokken heeft hoor, alle anderen (Andalusier, Lusitano, Lipizzaner etc.) hebben ze ook niet.

Ik vind je gedachten niet zo gek hoor. Ik vind friezen schitterend.. behalve hun sokken :+

Nou, volgens mij zijn Irish Cob's ook aardig barok hoor? iig mijn verzorgpaardje wel! ;)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:42

Ik vind het erg sjiek staan :)

ik heb de sokken van mijn fries er ook afgehaald, tenminste de achterkant...haar achterbenen lijken nu mijlen lang..

Ik laat het weer aangroeien maar ik vind zonder ook erg mooi :)

x_Maybe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:48

Waarom zou je het niet doen? Een fjordenboog bij een fjord is toch ook een raskenmerk, maar je hebt genoeg fjorden met lange manen. Als de ts het mooier/makkelijker vind, dan zou ik het gewoon doen als ik haar was.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:54

WilmaBoy schreef:
enkel voor medische redenen zou ik eraan denken de sokken van mijn fries te halen..
meningen verschillen natuurlijk maar als je enkel een zwart paard wilt kan je altijd naar een ander ras kijken ook...

Ik neem aan dat je niet enkel een Fries hebt om zn uiterlijk?

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:55

LiliaanX schreef:
Cyrina schreef:

Nou, volgens mij zijn Irish Cob's ook aardig barok hoor? iig mijn verzorgpaardje wel! ;)

Barok om te zien misschien, maar dan is hij nog niet barok. Een barok paard heeft naast de uitelijke kenmerken (hoge ronden hals, weelderig behang, ronde vormen etc.) 2 andere kenmerken en dat is;1 het dragen van Iberisch bloed (lusitano/ andalusier) en 2 een geschiedenis waarin ze ontstaan zijn aan konings-/ keizerfokkerijen in de renaiccanse tijd.
Toen waren de Spaanse paarden de "must have" van elk koninkshuis en zijn ze dus gebruikt om op hun eigen stoeterijen te verbeteren/ veredelen.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 15:16

Wat leuk dat dit topic zo hard loopt! Dankjewel iedereen voor alle reacties! :) Dat fototopic is ook heel leuk om te zien!
Mijn paard heeft nogal korte beentjes, ik had het idee dat als ik de sokken er misschien af zou halen dat haar benen wat langer zou lijken. Verder is het ook een heel smalle, haar moeder is echt van het oude type en daar zou het nooit bij mij opkomen om de sokken eraf te halen :o. Haar moeder heeft hele brede, volle sokken.. Wat mijn beestje dus niet heeft.. Ik denk dat ik het binnenkort toch eens ga proberen, dan zal ik wel voor en na foto's posten. Mevrouw loopt nu ook de hele dag in de blubber (ze heeft een hele droge schuilstal, maar ze verkiest de modder :') ) dan zijn haar benen ook wat beter in de gaten te houden :).

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:23

MarliesV schreef:

Ach, sinterklaas is het grootste deel van het jaar een man zonder baard. Die sokken kunnen er best af - groeit wel weer aan.

Los van de discussie wat je wel of niet smaakvol vindt.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:42

om de benene langer te laten lijken kan je wel de sokken er aanlaten, ik doe het zelf een hand breedte boven de sok er aan, alles daarboven bijv, bij die eeltplekjes heb je vaak extra haar, dat scheer ik kaal, ook de oksels etc.. Maar de sok nooit!.