5jarige Friese hengst, kopen of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

blackbeatle

5jarige Friese hengst, kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 14:02

Ten eerste weet ik niet of dit goed staat hier, sorry daarvoor als het niet zo is.

Mijn hele leven heb ik al paarden gehad, van mini-shetlanders tot volbloeden tot fries.

Nu is mij dus een 5jarige Friese hengst aangeboden voor 1250,-..
De prijs is natuurlijk hartstikke goedkoop, maar dat is het hem juist.

Hij is door de dierenarts helemaal goedgekeurd op alle fronten.
Hij wordt verkocht omdat die te klein is als dekhengst en die man al 15 andere hengsten daar heeft staan van groter formaat.

Mijn vraag aan jullie nu is, zal ik hem nog helemaal door de scan heen laten halen (voor zo'n 1500,-) om zeker uit te sluiten dat er niets met hem aan de hand is, of erop vertrouwen dat de gewone keuring genoeg is?
Röntgen foto's waren ook gewoon goed.

Toch twijfel ik aan die prijs.

Mchll__

Re: 5jarige Friese hengst, kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:04

Wat wil je met hem gaan doen?

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:05

Tsja prijs is idd om over te twijfelen..
Misschien moet je eens vragen of je hem op proef mag?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:05

F-AM --> BKR

Omdat het om een fries paard gaat zullen hier de meeste antwoorden komen.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:09

Heb je hem al gezien? Kan me voorstellen dat er nogal wat alarmbelletjes gaan rinkelen.

Aan de andere kant, als hij er wel echt vanaf moet en jij kan goed laten checken dat hij niet rijp is voor de slacht/klophengst/onbetrouwbaar....Dan is het wel een mooie kans!

Sowieso zelf laten (volledig) laten keuren door je eigen dierenarts. Zelf goed kijken naar wat je ermee kan/wil doen en hem daarom eventueel kopen als alles je aanstaat. Niet kopen omdat hij goedkoop is, maar ook niet per definitie niet kopen omdat hij zo goedkoop is. Of je moet zwemmen in het geld en het niet erg vinden als je zelfs met 1250,- teveel hebt betaald.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:10

kan je hem niet op proef krijgen ? zodat je hem eerst leert kennen enzo

blackbeatle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 14:39

Ik krijg hem sowieso een maand op proef, maar dat wil natuurlijk niet veel zeggen.

Hij is gekeurd door onze eigen dierenarts, dus daar heb ik wel vertrouwen in.

Het is meer voor mij om weer de wedstrijdsport in te gaan, en dat zal prima kunnen, want het is een arabofries.

Ik heb hem zeker al gezien en het is echt een prachtbeest!

Twirrekwpn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:42

Friese paarden kosten tegenwoordig niet veel meer. En vooral de friese 'afgekeurde' hengsten, die dus geen dekhengst meer kunnen worden kosten al helemaal niks meer.
Als hij door de dierenarst goed is gekeurd dan zal het wel goed zitten.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:44

is hi zowiezo wel goed gekeurd als dekhengst ???

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:53

Voor die prijs zou ik van de keuring uit gaan, en niet nog voor een hele scan gaan.

Wel een erg lage prijs, maar goed, wellicht vind hij het belangrijker dat hij er vanaf is, en heeft geen zin in een hele rij kijkers.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:55

Lijkt mij niet dat je een goedgekeurde dekhengst voor 1250,- mee krijgt.

Ik zou hem wel helemaal door de scan laten halen als ik jou was. Vooral als je de wedstrijdsport in wil is het belangrijk dat alles klopt. Verder lijkt het me een goede kans! Zou hem wel laten ruinen als je er verder geen dekambities mee hebt (hij was te klein,toch?).

Wat goed dat je hem ook nog op proef mag. Dan heeft de eigenaar wel vertrouwen in je.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:57

Ik zou hem voor de zekerheid even op proef nemen als dit mogelijk is, dan komt er misschien naar boven dat het aan zijn karakter ligt :j

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:57

Peppertree schreef:
Lijkt mij niet dat je een goedgekeurde dekhengst voor 1250,- mee krijgt.

Ik zou hem wel helemaal door de scan laten halen als ik jou was. Verder lijkt het me een goede kans! Zou hem wel laten ruinen als je er verder geen dekambities mee hebt (hij was te klein,toch?).
Wat goed dat je hem ook nog op proef mag. Dan heeft de eigenaar wel vertrouwen in je.

Daarom vroeg ik het me af, of ie als dekhengst wel gekeurd is.. anders zou ik hem idd ook laten ruinen.. maarja, hij is al 5, zou het dan nog zinvol zijn ? misschien om het in de toekomst makkelijker te maken, maar wie zegt dat zijn hormonen er niet zijn ??

Snap je beetje wat ik bedoel ??

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:59

Ik lees alleen dat hij te klein is om mee te dekken (dus daarvoor keuren gaat geen zin hebben), maar dat hij klinisch is goedgekeurd? Of begrijp ik TS verkeerd?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:59

De hormonen blijven misschien wel, maar je hebt wel het voordeel dat hij dan die heerlijke hengstenuitstraling heeft :j Maar tegenwoordig smijten ze de paarden naar je hoofd alsof het honden zijn. Komt ook een stukje door de crisis en de stijgende stro- en hooiprijzen denk ik... Misschien moet hij er ook gewoon vanaf?

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:01

dan zou je hem kunnen ruinen ja, hij is idd goedgekeurd door DA van TS zelf..

dat ben ik met je eens Heleennn,

blackbeatle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 15:07

Ik laat hem sowieso niet ruinen, want werk graag met hengsten.

Overigens is die niet gekeurd als dekhengst, omdat die gewoon te klein is gebleven.
Heeft als veulen wel een ster-premie behaald.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:09

Rocky : Natuurlijk is het dan nog zinvol. Vijf jaar is nog een prima leeftijd om te castreren en het paard heeft veel meer mogelijkheden om lekker in kuddeverband op het land te staan.

Hormonen haal je weg met het castreren, dus daar heeft hij dan geen last meer van.

Ik las inderdaad ook alleen de klinische keuring. Als je echt fanatiek de sport in wil vind ik klinisch én röntgenologisch keuren heel verstandig, onafhankelijk of het paard nu 1000 of 10000 kost.

Puur om het feit dat je, wanneer blijkt dat er een ernstige bemerking is die niet door de klinische keuring is opgemerkt, sowieso nog slechter af bent. Dan liever nu alleen €1500,- (zo veel? dacht meer aan een bedrag tussen de €500,- en €1000,-)voor een grondige keuring kwijt waar hij niet doorheen komt, dan straks een bedrag van €1250,- +zadel+lessen+startkaart+een lange medische weg á €50,- tot €2000,- aan klinieken en operaties als blijkt dat hij toch niet helemaal 100% goed was.
Laatst bijgewerkt door Peppertree op 13-07-12 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:09

Waarom niet laten ruinen ? omdat je graag werkt met hengsten ??? hem hengst laten, en zijn gevoelens laten, maar niet laten dekken ?? houd in je achterhoofd dat je er later last van/mee kan krijgen..

edit,

idd zit je dan ook met het land, wedstrijd, stalling etc..

blackbeatle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 15:14

@peppertree; Hij is op beiden fronten goedgekeurd, ook röntgenologisch. Maar wil dan een MRI-scan laten maken en dat is minimaal 1500,-

@rOcky_lofz; Ik heb altijd hengsten gehad, dus dat zit wel goed ;)
Hij is 1.64 dus niet echt ontzettend klein, maar die man had gehoopt dat die 1.73cm ongeveer zou worden.
Als die het goed gaat doen in de wedstrijdsport en er is animo voor, mag hij wat mij betreft best ter dekking aangeboden worden hoor.

Land is geen probleem, er is land waar meerdere hengsten staan met houten omheining van 1.5m hoog.
Daar kunnen ze wel samen staan als je het wilt.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:17

Ook dat weet je niet zeker..

ik denk dat je hem eerst op proef moet nemen, en het daarna verder bekijken.. of staat hij al bij jou ?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:18

Het blijft natuurlijk een moeilijke keuze maar als je zelf vindt en weet dat je klaar bent voor een jonge hengst, dan moet je dit gewoon doen :j

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:21

Ok! Als je de mogelijkheid hebt om je hengst op een 'goede' manier te houden is er inderdaad helemaal niets op tegen. Kan alleen slecht tegen mensen die een hengst willen houden omdat het zo stoer is om een hengst te hebben en deze vervolgens in een hokje laten verpieteren omdat hij nergens het land op mag en al helemaal niet samen met anderen mag staan.

1.64m is inderdaad niet echt klein. Zou je hem zelf niet op de keuring aan kunnen bieden? Eventueel over een paar jaar.Wanneer hengsten het goed doen in de (hogere) sport is de kans vaak groter dat ze goedgekeurd worden.

Als je de middelen hebt zou ik wel voor de extra keuring(en) gaan. Liefst ook door een andere dierenarts als die van de eigenaar, al ken je die nog zo goed. Puur om enige belangenverstrengeling tegen te gaan.
Laatst bijgewerkt door Peppertree op 13-07-12 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:21

Hij is klinisch en röntgolisch goedgekeurd door je eigen veearts. Heeft de veearts het paard als sportpaard gekeurd? Wat zegt de veearts; vindt hij/zij hem geschikt voor jou?
Als dat allemaal ja is en jij vindt het een gaaf paard, wat houdt je dan tegen? Voor 1250 euro raak je hem wel weer kwijt, als hij niet aan jouw eisen blijkt te kunnen voldoen.

blackbeatle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 15:22

Heb al mijn hele leven hengsten gehad ingereden en al..

Jullie zijn waarschijnlijk nog jong als ik het aan jullie profiel zie, maar een hengst is niet veel meer dan een ruin of merrie ;) Je moet alleen overwicht hebben.