Hoeven van je haf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SuperLiesje

Hoeven van je haf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 13:09

Hallo mede haflinger liefhebbers :)

Ik heb zondag mijn allereerste paard gekocht, een haflingerruin van bijna 2,5 :) hij heeft wat brokkelige hoeven en staat achter iets laag op de verzenen, ik ga er vanuit dat dit met regelmatig bekappen nog wel iets beter gaat worden, maar nu ben ik benieuwd naar de hoeven van jullie hafjes!

Wat voor hoeven (en miss wel "hoefpfoblemen") heeft jou haf? En hoe verzorgen jullie de hoeven? Staat je haf op ijzers of lekker op de blote voeten?

Ik ben benieuwd, en foto's zijn ook altijd welkom!

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 13:40

Mijn oudste haf staat op blote voeten. Ze heeft behoorlijke platvoeten en vooral vooraan zolen die lager komen dan de wanden en deze zolen zijn dan nog eens extra gevoelig. Daarom rijden we buiten met hoefschoenen, dat is het enige dat werkt voor haar voeten. In de bak heeft ze nergens last van, haar hoeven zijn alleen niet zo mooi van vorm zowel voor als achteraan. Ze wordt elke 8 weken bekapt.

Mijn jaarling heeft mooie voeten, zij wordt ook elke 8 weken bekapt en dat lijkt voorlopig goed te gaan.

Edit: de oudste heeft ook duidelijk veel zachtere hoeven en deze gaan sneller brokkelen dan die van de jongste.
Laatst bijgewerkt door Ine23 op 10-07-12 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 13:47

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Waar komt hij vandaan?

Hier 13 blootvoets en 1 voor op ijzers voor de keuring. Wij hebben weinig problemen met slechte of brokkel hoeven. Ze gaan eens in de zoveel tijd naar de smid, en verder doen wij er niets aan (als het niet nodig is).

SuperLiesje

Re: Hoeven van je haf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 16:21

Ik heb hem gevonden op MP, dus bij een particulier vandaan :) Vader is Arend van de Halte, en de vader daarvan is Alacher :)

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 18:37

Hier ook snel last van brokkelhoeven
en aangezien we hier weinig bos en berm hebben moet hij vaak op de stenen lopen dus daarom 4 ijzertjes:

Afbeelding

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 18:43

Ijzers zijn hier niet aan de orde ivm 24/7 buiten en ze de jonge kuddeleden soms mooi op hun plaats moet zetten. We zitten hier ook op kleigrond, dus in de wei schuiven ze met ijzers zo onderuit. Daarom de hoefschoenen :j
Wij hebben ook geen bos en berm, zo zonde...

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 18:46

Toontredend. Word om de 8 weken bekapt of beslagen voor de wedstrijden. Geen probleem *klopt af* als de ijzers er weer onder weg blijven.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 18:56

Dat ziet er keurig uit zeg, de hoefjes van Tristan :)

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:28

Ziet er netjes uit!
Anjo staat vrij klompig op zn hoefjes en Stalker daarentegen juist wat platter van achteren. Door de elke 6 weken bij te vijlen en af en toe door de hoefsmid te laten controleren houd ik het toch wel netjes bij. :)
Maar mocht ik echt meer met Stalker gaan rijden, dan moet ik misschien toch op ijzers over omdat ze gewoon snel slijten en hij dus vrij plat staat..

x_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 21:18

Wayntje staat ook op 4 ijzers. Brokkelhoefjes die niet snel groeien. En aangezien ik veel buitenrijd is dat wel nodig

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 21:28

Hier ook brokkelhoefjes die niet snel groeien. Ik voer op aanraden van de hoefsmid al een tijd biotine bij en moet zeggen dat het brokkelen wel iets minder is geworden.

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 22:01

mijn hafje staat zowel voor als achter op ijzers, ik merk wel als ze er een kwijt is dat haar hoefjes wel snel acheruit gaan

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 02:13

Guusje staat zonder ijzers en gaat ongeveer om de drie maanden naar de smit. Ze heeft hele stevige hoeven.
Voor staat ze wel een beetje naar binnen met haar linkerhoefje, maar daar heeft ze verder geen last van. In het verleden (voordat de vorige eigenaresse haar had) heeft ze met die hoef in het prikkeldraad gehangen, dus heeft zich er een soort van litteken gevormd.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 02:57

Mijn Haf is inmiddels 19 jaar en heeft gelukkig hele goede hoeven. Heel wat jaren geleden toen ik hem kocht is hij voor op ijzers gegaan ivm scheuren, later kreeg hij wat gevoelige voorbenen dus dat is nu de reden waarom hij voor op ijzers staat. We zijn van gewone ijzers, naar ijzers met een opzetje, ijzers met een opzetje en zooltje met siliconen, naar cytek, naar duplo (kunststof beslag) gegaan en op dat laatste loopt hij nog steeds en dat werkt fantastisch voor hem ! Hij wordt natuurlijk bekapt en houdt daardoor een mooie dikke zool en straal wat zorgt voor een goede natuurlijke demping. Ook zorgt het kunststof beslag voor een betere werking van het hoefmechanisme en dus ook van de hoorngroei. Mijn hoefsmid zei dat ie duidelijk verbeterd is. Hij loopt bijna het hele jaar door in de wei wat ook beduidend beter is voor de hoeven. Zo af en toe vet ik ze in en kleine scheurtjes vijl ik zelf weg, hij gaat eens in de 6-8 weken naar de smid en meer hoef ik niet te doen. Rotstraal heeft hij nog nooit gehad.

edlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 17:52

Mijn verzorghaflinger staat op blote hoeven als ik met hem op straat loop gaan de hoeven afbrokkelen en komen er scheurtjes in. Als ik met hem op de weg ben geweest maak in zijn hoeven nat, dat helpt bij hem.

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 21:40

Marea staat op blote voetjes, ze heeft best sterke hoefjes alleen in linksvoor komt steeds een scheurtje :/. Ze gaan om de 10/12 weken naar de smid.

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 18:29

mijn haf heeft alleen voor ijzers, het liefst zou ik die er ook niet onder hebben maar hij loopt er gevoelig zonder ijzers helaas..

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 18:35

mijn haf had toen ze bij ons kwam erg slechte hoeven. scheuren en nog eens scheuren om van te huilen. het heeft me een jaar gekost om deze eruit te krijgen. achter hoeven viel wel mee maar de voor hoeven was echt diep triest. staat sinds dien ook op ijzers. vandaag met mijn smid erover gehad om ze achter eens weg te laten. was hij pos. over. voor is geen ooptie. ze heeft gauw last van brokkelige hoeven voor.en dus ook gauw scheurtjes. achter zelden tot niks aan de hand. als de ijzers er onder uit moeten achter gaan we eens zonder proberen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 18:38

Mijn haf staat er prima op. Heeft zomers wel wat last van brokkelhoefjes maar na het rijden telkens nat maken scheelt al heel veel. Daarbij een goede hoefsmid en regelmatig bijhouden en dan gaat het prima.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 19:25

die van ons stond op ijzertjes wegens slechte hoeven en het mennen.
ze had wel hoefproblemen namelijk zeer gevoelig op hoefbevangenheid. ze was niet vet zelfs bijna mager en als nog kreeg ze bevangenheid voor de 2e keer. helaas hebben we haar daarom moeten laten inslapen, dus ik ben nu voorzichtig met weides enzo maar dat hoeft niet bij jou hafje! veel plezier met je haf haha

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 19:38

Bedankt voor alle reacties al!! Ik ben heel benieuwd hoe het straks bij mijn hafje zal gaan :)

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 09:45

Mijn haf heeft altijd blootvoets gestaan, tot hij last kreeg van het doorlopende pad tussen alle weilanden wat bestaat uit puingrond (kan ik helaas niks aan veranderen)..
Dus als ze van weiland naar weiland gaan, of eruit moeten dan kreeg hij veel steentjes in zn hoeven..
Hierdoor kreeg hij kneuzinkjes, waar hij met buitenrijden ook steeds meer last van kreeg.
Nu staat hij voor op ijzers en gaat het prima!

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 19:20

Alle 3 mn oude hafjes stonden rondom op ijzers. Maar dit was meer om dat we veel op de straat kwamen. En 1 had een verkeerde hoef stand die gecorrigeerd werd met speciaal beslag.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 08:04

gisteren zijn de achter ijzers van de hoeven af gehaald, ben nu wel benieuwd hoe het zal gaan.
ze liep gisteren niet gevoeliger of zo.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 08:55

Allereerst veel plezier met je paardje!

Nandeau staat op blote voeten.
Dinsdag is hij door Jill (van Filipa Natural Balance hoefsmederij) bekapt en staat er super op!
Doel is om hem zo lang mogelijk zonder ijzers te laten staan.
Zal als het lukt van de week wel een foto maken!