Probleem: veulen alleen op stal breekt tent af

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle1980

Probleem: veulen alleen op stal breekt tent af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 09:37

Mijn veulen is nu ruim 6 weken oud en we willen weer met de merrie aan de slag, maar het lijkt niet mogelijk haar alleen op stal achter te laten.
We zijn begonnen met oefenen toen ze 2,5 week oud was (wilde liefst eerder beginnen, maar door omstandigheden is dit helaas niet gelukt).
We hebben het opgebouwd: even uit zicht en weer terug, weer uit zicht en weer terug, langer uit zicht en weer terug en dit een paar keer per week. Dit hebben we zowel gedaan als: merrie in wei houden, veulen mee naar stal, als samen in stal, alleen merrie mee naar buiten.
De merrie was in het begin heel heftig, maar doet het nu prima. Het veulen daarentegen breekt de hele tent af. Zolang ik erbij ben, gaat het nog enigszins, maar zodra ook ik uit zicht ben, gaat het mis. Ze steigert, werpt zich met een aanloop tegen de muur, heeft al vastgezeten op nu nèt die verkeerde plek tussen de tralies (uiteraard hebben we van tevoren de stal bekeken en de delen waar tralies was: overal kon ze prima tussendoor, behalve net die ene plek......het is uiteindelijk goed afgelopen en na deze enorme schrik hebben direct verholpen) en een ander paard ernaast op stal helpt ook niet.
Nu zijn we aan het oefenen door met de merrie in de bak te wandelen en het veulen in het midden vast te houden (als soort "menselijke paal"), waardoor ze leert dat ze rustig stil moet staan en dat moeders terug komt. Weer doet merrie het prima (maakt zich niet druk en hinnikt niet naar veulen), maar veulen staat behoorlijk te stuiteren. Met leiderschap proberen we haar dit te leren en ze lijkt het wel aardig op te pakken.
Desondanks zou ik heel graag willen dat ze ook alleen op stal kan staan.
Heeft iemand tips?

Jes

Re: Probleem: veulen alleen op stal breekt tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 10:00

Is jouw merrie de enige die een veulen heeft op stal?
Bij het eerste veulen van mijn merrie ging het op stal ook niet, kon haar wel in de wei laten met een andere merrie met veulen.
Op een gegeven moment was het zelfs zo erg dat ik het veulen alleen met mams mee kreeg naar stal als de andere merrie ook uit de wei was met haar veulen :+

Michelle1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 10:09

Hoi Saffier,

Ja, er zijn meerdere paarden, maar zij is de enige met een veulen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 10:27

Een veulen van 6 weken alleen op stal laten zou ik ook niet doen!
Afgezien van de blessure's die het kan oplopen is het ook niet goed voor het geestelijk welzijn van je veulen

Het beste kun je het veulen gewoon bij de andere paarden laten (mits je hekwerk veilig/hoog genoeg is)
eerst 5 minuten dan 10 min etc.
Ook helpt het om de merrie er eerst uit te halen dan dan naast de wei te poetsen zodat het veulen haar nog kan zien
Laatst bijgewerkt door unamie op 10-07-12 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Michelle1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 10:32

O, ok, ik dacht dat iedereen dat deed. Niet dat ik het doe, omdat iedereen het zo doet, maar omdat ik dacht dat dat de manier was en dat het een leerproces was dat zo'n veulen door moet.
Bij de kudde laten was idd ook een andere optie die ik al wel bedacht had, maar nog niet toegepast. 's Kijken of dat werkt. Thanks

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 10:36

heb je de mogelijkheid om een ander paard in de stal er bij te zetten?
of toch eventueel iemand er bij te laten blijven zodat het veulen rustiger is.
zorg voor wat afleiding in de vorm van hooi op stal,wat eten helpt vaak ook wel wat :j

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 10:43

Michelle1980 schreef:
O, ok, ik dacht dat iedereen dat deed. Niet dat ik het doe, omdat iedereen het zo doet, maar omdat ik dacht dat dat de manier was en dat het een leerproces was dat zo'n veulen door moet.
Bij de kudde laten was idd ook een andere optie die ik al wel bedacht had, maar nog niet toegepast. 's Kijken of dat werkt. Thanks

Veel mensen doen het idd ook maar veel paarden heben ook gedragsproblemen zoals verlatings angst weven etc.
Een veulen van 6 weken hoeft nog niet te leren dat het alleen kan

In een stal met een ander paard ernaast is ook nog een optie
al zou dat mijn keuze ook niet zijn maar het iig beter dan helemaal alleen laten

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 10:49

Toen ons veulen 2 weken oud was werd de merrie er langzaam aan steeds langer bij weggehaald.
Ons veulen deed eerst ook gek maar hoe vaker je ze bijelkaar weg haalt hoe rustiger het veulen word.
Gewoon doorzetten.
Na 3 weken werd de merrie al weer rustig aan gereden.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 10:52

Ooit was een topic van een veulen die ook niet allen kon zijn en die brak zijn been.Hoe gaat het als er een persoon in de buurt blijft?

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 10:53

Mijn ervaring is dat ze het best kunnen leren door het rustig op te bouwen, maar er nooit aan wennen, zeker niet als ze zo jong zijn. Het gaat namelijk totaal tegen de natuur in. Een veulen alleen voelt zich kwetsbaar en breekt de tent af om zijn moeder te laten weten van he, je laat me alleen, ik ben nu kwetsbaar! Ik zou het met kleine stapjes opbouwen, en hou ouder ze worden, hoe makkelijker het gaat!

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 10:54

Wij zetten de veulens wanneer de merries weer onder het zadel komen ook eerst het veulen alleen in een stal. Probleem met tralies is dat de veulens juist net daar steeds tegenaan springen. Nu zetten wij ze dus altijd in een stal met dekens voor de tralies. Mijn ervaring is dat het veulen dan veel rustiger is. Pas als die gewend is dat zijn moeder weer terugkomt, dan laten we ze in de wei, anders vind ik dat juist veel te gevaarlijk.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 10:54

Hier bleef er trouwens altijd iemand bij het veulen.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 12:48

Het beste is om het veulen gewoon in de wei bij de kudde te laten. Dat is het meest veilig en vertrouwd.
De afwezigheid van de moeder kun je dan in kleine stapje opbouwen. Dus de wei uit en bij de wei wat poetsen oid en weer terug. De volgende keer een paar meter verder weg, dan weer iets verder weg, dan even helemaal uit zicht, etc, en ook qua tijd opbouwen. Je zult zien dat het veulen als snel het vertrouwen krijgt dat het veilig is (bij de andere paarden), ookal is mams weg, en dat mams ook weer terugkomt.

FriesRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 13:10

Maar ik zit met het zelfde probleem. Mijn veulen is de eerste halve minuut rustig en stil ( beetje overrompelt denk ik ) en in die tijd heb ik mijn merrie op onze werk plek. Alleen dan begint hij te schreeuwen een te hinneken en daar wordt mijn merrie helemaal hysterisch van zolang de klein stil is is er niets aan de hand maar zodra hij begint te roepen wordt moeders helemaal gek en het veulen ook.
wat moet ik hier aan doen?? iemand tips ??

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 21:57

Het zal wel aan mij liggen hoor, maar is het nou zo moeilijk en lastig om die veulens wat meer tijd te geven om op te groeien? Ik snap echt niet waarom je aan een veulen begint en die dan op zo'n jonge leeftijd al bij de moeder weg wilt hebben.
Als het puur om het rijden in de bak gaat dat kan zo'n beestje er toch gewoon los naast lopen? En als je de merrie wilt poetsen, waarom mag het veulen daar dan niet een beetje los omheen scharrelen?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 08:51

Waarom heb je een veulen gefokt als je perse bijna gelijk weer wil rijden?
Als je dan wil rijden en het veulen maakt zich druk rij dan met het veulen erbij.
6 weken wat verwacht je van z,on diertje ?
Kun je je niet bedenken hoe angstig zo,n dier zich voelt, helemaal alleen in de stal terwijl je van nature in een groep leeft , snap niet hoe sommige mensen over paarden denken??
Een veulen van 6 weken zou ik ook niet zomaar in de kudde achterlaten die hoort bij zijn moeder.
probeer het eens als het dier een mnd of 3 a 4 is dan is het voor alle partijen beter ,

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 08:59

midgie schreef:
Waarom heb je een veulen gefokt als je perse bijna gelijk weer wil rijden?
Als je dan wil rijden en het veulen maakt zich druk rij dan met het veulen erbij.
6 weken wat verwacht je van z,on diertje ?
Kun je je niet bedenken hoe angstig zo,n dier zich voelt, helemaal alleen in de stal terwijl je van nature in een groep leeft , snap niet hoe sommige mensen over paarden denken??
Een veulen van 6 weken zou ik ook niet zomaar in de kudde achterlaten die hoort bij zijn moeder.
probeer het eens als het dier een mnd of 3 a 4 is dan is het voor alle partijen beter ,

Hier ben ik het compleet mee eens!!

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:12

Mijn dochter begon na een maand of 2-3 weer met rijden.
In het begin ging het veulen mee naar de bak.
Rende eerst wat met de moeder mee, na een paar keer deed ie dat niet meer, maar ging gewoon zelf wat wandelen en beetje staan kijken.
Toen ie wat ouder was, en we haalden zijn moeder op, bleef ie zelf al uit zichzelf in de kudde staan (hij had ook nog 2 halfbroertjes).
Nooit problemen mee gehad.
Mijn dochter ging zelfs wel (toen was hij een maand of 5 denk ik) een stukje langs de straat, gaf ie ook niks meer om. Bleef ie ook rustig en relaxed achter.
Alleen even af en toe een hinnikje, maar als ie geen antwoord kreeg was ie ook weer rustig.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:22

Je kunt na een week of drie-vier best weer op een merrie rijden hoor, wat dacht je van vroeger? De paarden van mijn ooms liepen na een week weer voor de schudder...............in de pauze even veulen zogen en hup weer aan 't werk. Je hoeft er geen watjes van te maken?
Na een dag of 3 gaat bij ons de merrie voor het eerst even bij het veulen weg of andersom; hoeft alleen maar even uit het zicht te zijn, en weer terug. Er blijft de eerste keren altijd iemand bij het veulen. Als je dit rustig uitbouwt kun je na 3 weken best ½ uurtje in de bak rijden, en dit dan verder uitbouwen. Het veulen zal toch een keer leren moeten dat zijn moeder weg gaat, maar ook ALTIJD weer terugkomt. Nooit alleen op stal, altijd tussen ooms/tantes in.
Bij meerdere veulens kun je ze ook lekker in de weilaten met hun kameraadjes.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:05

linky schreef:
Na een dag of 3 gaat bij ons de merrie voor het eerst even bij het veulen weg of andersom;

Belachelijk!

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:08

Mijn veulen deed het ook :j wel was ze toen al 4 maand oud. Heb je tralies tussen de stallen, dan kan je een paard in de stal ernaast zetten. Dat hielp bij de mijne wel :j

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:14

Wij halen ze altijd na een dag of 2 al even bij het veulen weg. En hier niks aan de hand, veulen gaat zelfs liggen slapen in de stal. Zo leer je een veulen al snel dat het niet erg is als moeders even weg is. En heb je er bij het afspenen minder last van. Want ze zijn er al aan gewend dat moeders zo nu en dan weg is. En dat is helemaal niet belachelijk. Merrie wordt na een dag of 10 weer aan het werk gezet. Vroeger was het zelfs zo dat de merrie in de pauze een veulen kreeg en 's middags weer aan het werk ging. En het veulen naast haar liep.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:40

linky schreef:
Je kunt na een week of drie-vier best weer op een merrie rijden hoor, wat dacht je van vroeger? De paarden van mijn ooms liepen na een week weer voor de schudder...............in de pauze even veulen zogen en hup weer aan 't werk. Je hoeft er geen watjes van te maken?
Na een dag of 3 gaat bij ons de merrie voor het eerst even bij het veulen weg of andersom; hoeft alleen maar even uit het zicht te zijn, en weer terug. Er blijft de eerste keren altijd iemand bij het veulen. Als je dit rustig uitbouwt kun je na 3 weken best ½ uurtje in de bak rijden, en dit dan verder uitbouwen. Het veulen zal toch een keer leren moeten dat zijn moeder weg gaat, maar ook ALTIJD weer terugkomt. Nooit alleen op stal, altijd tussen ooms/tantes in.
Bij meerdere veulens kun je ze ook lekker in de weilaten met hun kameraadjes.

We leven niet meer in vroeger , tegenwoordig weten we wel beter , waarom een veulen traumatiseren , er lopen al te veel paarden met een probleem rond en die worden zo niet geboren maar door de mens zo gemaakt,

Helaas zijn er nog te veel mensen die dus een veulen te vroeg weg halen, want het dier moet maar op eigen benen gaan staan, ik heb mijn veulens heel lang bij de moeder gehad en nooit gedwongen en 2 lopen er nog bij de moeder en zijn nu 6 en 8 en nooit geen problemen gehad, maar heb er de tijd voor genomen

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:02

midgie schreef:
We leven niet meer in vroeger , tegenwoordig weten we wel beter , waarom een veulen traumatiseren , er lopen al te veel paarden met een probleem rond en die worden zo niet geboren maar door de mens zo gemaakt,

Amen!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:16

Deken over tralies doen sowieso dat hij niet zomaar met pootjes ertussen kan.
Verder gewoon gaan rijden. Wij doen het al jaren (25 jaar) alleen meestal wel vanaf dag 1. Soms heb je zon gek ertussen die erg lang moeilijk blijft doen, niks veranderen zolang stal veilig is (dus geen tralie) en er iemand in de buurt is (maar niet de hele tijd erbij staat) kan het prima.
Uiteindelijk leren ze het wel en die van ons hebben er Ook geen trauma aan over gehouden hoor ;).
Geen opvoeding daar krijgen ze een trauma van. Ik heb veulens gehad die gewoon in de wei bleven omdat ze wisten dat ze anders Op stal moesten alleen en bleven dan in de kudde lopen terwijl ik met merrie ging rijden of op wedstrijd moest. En andere gaan weer in de stal liggen slapen.
Niet zo'n probleem van maken dus, veilige stal iemand in de buurt en gewoon gaan rijden die leert het vanzelf.