hoeveel dekgeld kun je max. vragen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jazen

hoeveel dekgeld kun je max. vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 23:57

hallo bokkers
ik ben net 15 geworden en heb 'hem' van mijn verjaardagsgeld zelf betaald .
ik heb dus een nieuw hengstje ,en hij is ook mijn eerste hengstje .
ik heb al een merrie ,maar geen mini .
het is het mini-appaloosa hengstje ,Magic blue four stars .

hij heeft denk ik nog nooit gedekt ,dus voor zover ik weet geen nakomelingen .

ik zou hem willen laten dekken ,zodat ik kan sparen voor een merrie'tje .

maar ,nog een vraagje .
-moet je hengst persé goedgekeurd zijn ?
want ik weet niet of je dat als gewone particulier kan ,want ik heb niet echt een hoeve . :o

Bulkl_kieta

Re: hoeveel dekgeld kun je max. vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 00:28

Hallo
Nee hoor mijn shetlander ook niet.
Zolang hij geen erfelijke afwijkingen heeft..
Mijn shetlander heeft 5 gezonde veulens te wereld gezet.
Heeft hij papieren?
zonder papieren kan je max 50 a 75 euro vragen.
Succes en veel plezier met je nieuwe hengstje.

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 00:33

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 00:36

Ik zou toch echt eerst even naar de keuring gaan met hem :) Het is een leuk ding en als hij is goedgekeurd is hij en zijn nakomelingen meer waard :) Daarbij is het gewoon beter om met een goedgekeurde hengst te dekken

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 00:39

Ja schrijf je volgend jaar in voor de NMPRS hengstenkeuring en zie vanaf daar of je met hem gaat dekken en wat je dekgeld wordt. Het is belangrijk, zeker met de huidige slechte markt dat er niet lukraak met ongekeurde hengsten gefokt wordt. De markt is al zo slecht en wordt zo alleen maar meer naar beneden geholpen. Ook niet geheel onbelangrijk dat hij bij een stamboek door een veterinaire keuring moet waarbij ze kijken of zn benen en gebit correct zijn. Je wil geen kromme bokken fokken

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 00:55

moet ik dan lid worden ,om hem te laten keuren ?
of hoe zit dat ?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 01:04

Hij staat al ingeschreven bij het NMRPS stamboek, je moet hem alleen opgeven voor de keuring van volgend jaar (de keuring is namelijk net geweest)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 01:08

Je wordt lid, paardje wordt overgeschreven op jouw naam en rond januari of februari kan je je inschrijven voor de hengstenkeuring in april. Daar ga je eerst naar de veterinaire keuring en als je hengst daardoor komt ga je door naar de premiekeuring waar je een 1ste, 2e, 3e of geen premie kan halen. Bij geen of een 3e premie krijgt je paardje een dekbeperking van max vijf merries per jaar

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 10:44

Zeker eerst naar de keuring voor je je hengst laat dekken!
Word hij niet goedgekeurd zeker laten castreren.

Sappos verteld al netjes hoe je moet gebeuren.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 10:48

Inderdaad eerst laten goedkeuren. Dat vergroot de kans dat zijn nakomelingen een fijn en lang leven tegemoet gaan op de huidige slechte markt. Daarnaast is het voor een echte fokker alleen aantrekkelijk om met een goedgekeurde hengst te fokken. Ten slotte kan je veel meer dekgeld vragen als hij wel is goedgekeurd en dat weegt zeker op tegen de administratieve kosten.

Bulkl_kieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 20:22

Dennis schreef:

Mijn paard zal nooit goed gekeurt worden omdat hij wat aan zijn achter been heeft door zijn verleden,
verder heeft hij 5 hele gezonde veulens op de wereld gezet

Waarom moet ik hem nu laten casteren als hij niet goed gekeurt word.
Is toch zielig als dat niet nodig is?
dan laat je hem niet dekken,
maar je hoeft hem niet gelijk dan te casteren

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 20:25

Als je een veterinaire verklaring hebt dat het probleem met het achterbeen door een ongeluk komt kan je hem alsnog laten keuren als hij verder rad loopt. Daarnaast is er helemaal niets zielig aan ruinen :n sterker nog, een hengst die amper mag dekken doe je een groot plezier door hem te ruinen. Hij kan daarna makkelijker bij soortgenoten op de wei, hij heeft lichamelijk en mentaal veel meer rust en het verhoogde risico op teelbalkanker is meteen afgedaan. Het castreren van een hengst die niet voldoende dekt om professioneel dekhengst te zijn is het beste dat je voor het dier kan doen.

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 07-07-12 20:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 20:26

Bulkl_kieta schreef:
Dennis schreef:

Mijn paard zal nooit goed gekeurt worden omdat hij wat aan zijn achter been heeft door zijn verleden,
verder heeft hij 5 hele gezonde veulens op de wereld gezet

Waarom moet ik hem nu laten casteren als hij niet goed gekeurt word.
Is toch zielig als dat niet nodig is?
dan laat je hem niet dekken,
maar je hoeft hem niet gelijk dan te casteren

Ik vind het eerder zielig dat een hengst niet moet dekken. Dat is spelen met hormonen... Een ruin heeft dat -mits op jonge leeftijd gecastreerd- probleem niet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 21:59

Eens, ik heb mijn shet ook meteen laten ruinen toen het kon. Hij heeft nu geen last met hormonen waar hij niets mee mag doen en het is veel makkelijker om hem nu samen met andere pony's te laten lopen, hij had anders niet bij mijn merrie's gekunt. Dus castreren zielig? Ik vind het zieliger en hem hengst te laten, vooral als hij dan alleen had moeten staan.

Verder eens met mijn voorganger, de markt is al zo slecht, ik zou enkel met hem gaan dekken als hij ook echt iets toe kan voegen aan het ras en dus goedgekeurd wordt.

Bulkl_kieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 22:06

gelukkig maar dat eerder zijn eigen mening kan hebben, zolang mijn paardje gelukkig is hou ik hem zo.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 22:17

Als jij hem bij andere hengsten/ruinen hebt lopen zal hij het ook vast goed voor elkaar hebben. Ik kon dat een hengst iig niet bieden, dus bij mij is ie ruin beter af. Plus ik wilde toch niet met hem gaan dekken, dus hij had niets aan zijn zakie :D

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 22:21

Bulkl_kieta schreef:
gelukkig maar dat eerder zijn eigen mening kan hebben, zolang mijn paardje gelukkig is hou ik hem zo.

Het is geen mening maar een feit dat een relatief hoge (vergeleken met merries en ruinen) testosteron een paard meer stress geeft en en meer fysieke spanning oplevert (imponeren, domineren, merries versieren etc.). Het is ook een feit dat een niet dekkende hengst of amper dekkende hengst een verhoogde kans op teelbalkanker heeft ;) Daarnaast is een paard een kuddedier, ook hengsten zijn paarden en ook hengsten zijn kuddedieren en niet helemaal op hen plek als ze alleen moeten staan. Misschien moet je je eerst even inlezen in hengsten en hormonen voordat je feiten afdoet als mening.

Bulkl_kieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 22:24

wat leuk dat mijn hengst geen van die dingen last heeft. heel relax paardje:)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 22:25

Goed, jij weet het overduidelijk allemaal beter :evaw:

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 22:32

Ik heb 3 hengsten waarvan 2 volwasen en een twenter en 2 ruinen bij elkaar staan. Altijd. Zijn onafscheidelijk. In t wild is niet elke hengst sterk genoeg on de leider van een kudde te worden. Deze hengsten vormen een bachelorgroep. Mijn hengsten vormen zo'n groep. Ze staan minimaal 200 meter van andere paardn, altijd buiten en krijgen als hengst alles wat ik ze als ruin ook kan geven. Toch zijn de volwasen 2 beide goedgekeurd en dekt een ervan ook. Dit geeft geen problemen in de groep omdat de hierarchie zo duidelijk is.
Ontopic waarom zou je met een ongekeurde hengst dekken? Wat heeft jouw hengst bij te dragen aan de fokkerij? Er zijn honderden en honderden hengsten goedgekeurd bij t NMPRS. Persoonlijk zal ik nooit een ongekeurde hengst voor mn merrie kiezen

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 22:33

Bulkl_kieta wat versta jij onder gezond? Het ademt? Ik wil een CORRECT gezond dier. Goed karakter + beweging + correct + bepaald type + kleur

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 22:34

Bulkl_kieta schreef:
ja ik ken mijn paard beter dan wie dan ook jaword je vriend zo vervelend dan als je hem geen sex geeft? _/-\o_

Moet jij maar eens in een sexy pakje voor je vriend langs gaan lopen terwijl hij niets met je mag doen. Weet zeker dat ie dat niet zo leuk gaat vinden :Y)

Bulkl_kieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 22:35

het gaat er om dat mijn paard gelukkig is hoe hij nu is,
samen met die andere hengst, die weet al helemaal niet dat hij hengst is dat kan gewoon bij een merrie en dekt niet eens

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 22:36

Mijn 7-jarige heeft nog nooit gedekt, is hij nu niet gelukkig? En hij is nog wel 1ste premie goedgekeurd. Als je hem met een merrie zet is hij lief en opgevoed en springt er niet gelijk bovenop maar staat eerst te tutten. Ik heb niet het idee dat ik hem iets ontneem omdat hij niet dekt

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 22:48

Heuy, Bokt is weer eens lekker Bokt :=
TS vraagt niet naar discussies volgensmij..

Als je hem niet laat keuren zal je max prijs inderdaad zo rond de 75 euro liggen.
Maar denk erom, als hij goed gekeurd wordt, zijn er nog veel meer goed gekeurde hengsten, de kans dat hij echt zijn boterham met dekken kan verdienen zit er niet altijd in.
Maar als jij voor elke dekking (makkelijk gezegd) 100 euro krijgt kan je na een aantal dekkingen al wel een leuk merrietje kopen! :j

Edit: Ik ben ook altijd een beetje van mening 'wat niet weet, wat niet deert' , daarnaast bevredigd een hengst zichzelf ook regelmatig als hij daar behoefte aan geeft. Ik vraag me af of het teelbalkanker verhaal dan nog correct is.. ik vraag me af of het voor de ballen een meerwaarde heeft waar in 'het' gebeurt :=