Waarom shetlander als gezelschap?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wispeltuur

Waarom shetlander als gezelschap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 02:23

Voor de leuk zit ik regelmatig mp en de bokt markt af te speuren naar allerhande advertenties, natuurlijk ben ik veel te vinden bij de paarden en pony rubrieken. Maar laatst viel me iets op en het begon toch te knagen..
Er staan zo veel advertenties van mensen die een maatje zoeken voor hun paard, opzich is dit natuurlijk super goed want een paard hoort niet alleen maar altijd word er gevraagd om een shet.. Begin me steeds meer af te vragen waarom mensen altijd perc een shet willen voor er bij, waarom niet gewoon een groot paard kopen? Denken mensen dat het goedkoper is of dat je er misschien niets mee hoeft te doen? Paard is een paard het enigste grote verschil is dat een shetje minder plek in neemt dan een groot paard en ietsje minder eet.

Is er nu echt een goede reden om een shet te nemen of heeft het te maken met het feit dat shets voor 50 euro op mp worden aangeboden en velen denken dat je ze als grasmaaier in de wei kunt dumpen?

Ben benieuwd naar de reacties, eigenlijk vooral van de mensen die om deze reden een shet hebben aangeschaft of hadden. :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 02:38

Tja:
1; de aanschafprijs is veel minder.
2; ze eten echt een heel stuk minder dan een (groot) paard.
3; ze nemen een stuk minder ruimte in.
4; zijn handzamer en daardoor ook leuker voor kinderen.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 02:41

Wij hebben er een week terug 1 gekocht als gezelschap. Inderdaad wegens de kosten en de ruimte. Ze eten veeel minder dan een groot paard en bv wormenkuur kan samen met andere pony.. al dat soort dingen schelen toch. Tevens is mijn pony hoefbevangen geweest, waardoor hij niet teveel gras mag. Hij staat nusamen met mijn paard maar deze heeft gewoon behoefte aan meer eten en dat gaat niet samen.. Het maakt mijn pony echt niet uit of er een groot paard of een kleine pony bij hem staat. Tevens is de schuilstal in de wei waar pony heen verhuist niet groot genoeg om een paard in te passen en is de omheining maar 1.10 hoog. be tere vraag; waarom geen shet? :+

Tevens vind ik het een beetje kort door de bocht om meteen maar aan te nemen dat al die shetjes als grasmaaier in de wei gedumpt worden.. ook met een shetje kun je een hoop leuke dingen doen, en ook een groot paard kun je in de wei dumpen en niets mee doen..
Laatst bijgewerkt door _suus19_ op 05-07-12 03:10, in het totaal 1 keer bewerkt

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 02:48

Ik heb ook liever een shet bij mn paard dan een grote kreupele reus van 180 hoor... :j

HTM

Re: Waarom shetlander als gezelschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 07:58

Wij hebben heel wat shetjes lopen, maar zijn er wel achter dat je niet elke shet bij elk paard kan zetten en dat sommige paarden behoefte hebben aan een paard van de zelfde hoogte. Hier kan wel 10cm verschil in zitten, maar geen meter.

Dus ik begrijp de vraag van TS heel goed.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 13:43

Ik heb zelf een mini dus daar kwam denk.mede de vraaf uit voort.
Misschien is het inderdaad kort door de bocht te zeggen dat ze als grasmaaier worden gebruikt, ik weet hoe veel je met de beestjes kunt doen, maar word dit ook gedaan vraag ik me af?

En ik ben het met htm eens dat sommige een maatje van eigen grote zullen verkiezen.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 13:50

Brainless schreef:
Tja:

Mag ik vragen in welke zin ze handzamer zijn en daardoor leuker voor kinderen?

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 13:52

WhySoWhite schreef:
Ik heb ook liever een shet bij mn paar
d dan een grote /3 kreupele reus van 180 hoor... :j

waarom zou hij dan k reupel zijn? snap niet :')

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:56

Wispeltuur schreef:
WhySoWhite schreef:
Ik heb ook liever een shet bij mn paar
d dan een grote /3 kreupele reus van 180 hoor... :j

waarom zou hij dan k reupel zijn? snap niet :')

Omdat de meeste grote paarden die als gezelschap worden aangeboden iets mankeren waardoor ze uit de sport worden gehaald en dan mensen er niks meer aan hebben. Ik denk dat ze dat bedoeld.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:59

En overigens zijn niet alle shetten leuk voor kinderen, in tegendeel ik zou liever een pony voor mijn kind kopen dat een shet, mijn ervaring is dat dat meestal veel beter gaat. Mijn shet die ik heb verkocht loopt nu in 2 span op marathons, er is genoeg te doen met ze!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 14:00

Ik vraag me dat ook vaak af. Ik red liever een grote vriendelijke kreupele reus dan een shet. De kosten neem ik er dan maar bij :) Een shet is voor mij geen waardige vervanger. Groomen wordt moeilijk door de hoogte etc.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 14:03

Wij hebben een shet als gezelschappaard voor de andere 2. Zo staan ze nooit alleen als we een keer met 1 paard op pad gaan. De shetlander gaat gewoon mee naar buiten en de post halen, en word ook gewoon geborsteld elke dag.

En waarom een shet ipv een groot paard?

Een Shetlander eet ten eerste minder. Een groot paard dat als gezelschapdier word aangeboden is vaak wat mis mee. Kreupel, oude blessures. De kans dit dat later parten gaat spelen en je alsnog met een kreupel paard zit sprak mij niet erg aan. (3 grote paarden onderhouden is financieel niet ideaal) En daarbij hebben ze ook gewoon wat vind ik, lekker ondeugend en eigenwijs. :D

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 14:04

Ik heb dit jaar helaas 3 shetten te koop gehad. En het is niet meer te tellen hoeveel mensen er gereageerd hebben dat ze een shet als gezelschap voor hun grote paard zochten, maar dan wel gratis. :roll:

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 14:05

DeMolenhoek schreef:
Ik vraag me dat ook vaak af. Ik red liever een grote vriendelijke kreupele reus dan een shet. De kosten neem ik er dan maar bij :) Een shet is voor mij geen waardige vervanger. Groomen wordt moeilijk door de hoogte etc.

Waarom zou een groot paard een waardiger redprojectje zijn dan een shet? Shet heeft toch ook recht op een goed/leuk leven?

Ik heb voor een shet gekozen omdat ze minder ruimte nodig hebben, over het algemeen zijn het sobere en sterke paardjes en dat vind ik fijn qua verzorging. Ze eten minder. Plus ik vind het karakter van de meeste shetten veel leuker dan die van grote paarden. Ze zijn lekker ondeugend en hebben humor (daar houd niet iedereen van, maar ik lig vaak in een deuk om de acties van Hans en Grietje.)

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 14:05

Dat Shets een slechte naam krijgen, komt doordat ze te vaak bij kinderen gezet worden die het maar samen uit moeten zoeken.
Licht dus niet aan de pony, maar aan de omstandigheden.
Onz Shet is super betrouwbaar en goed opgevoed (niet door ons) ze kwam op latere leeftijd bij ons.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 14:24

DeSa schreef:
Ik heb dit jaar helaas 3 shetten te koop gehad. En het is niet meer te tellen hoeveel mensen er gereageerd hebben dat ze een shet als gezelschap voor hun grote paard zochten, maar dan wel gratis. :roll:

Daar ligt voor mij dus het probleem, ik heb het idee dat het vaak een geld kwestie is. Veel van de advertenties vragen om een gratis maatje of voor zo min mogelijk, een shet is dan vaak een uitkost door de vaak lage prijzen. Maar het houd niet op bij de aanschaf natuurlijk mijn mini is wel iets goedkoper qua verzorging maar als er een va bij moet komen toch net zo duur.

Ben wel blij dat er mensen zijn doe gewoon voor een shet zijn gevallen als maatje! ipv het is goedkoop..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 14:32

Die mensen die voor een kwartje op de eerste rang willen zitten heb je helaas overal. Ik snap dat niet, want ieder dier kost nu eenmaal geld, klein of groot.

Hier zijn de shetten uitgegroeid van gezelschapspony's naar men- en rijpony's :D Ze vinden het hartstikke leuk om zo nu en dan aan het werk te moeten.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 14:35

Zie wel dat iedereen het hier heeft over of een shet of een groot paard, hier zit nog heel veel tussen he...
En idd mensen hopen vaak een shet gratis te krijgen, of denken dat het leuk is voor de kids.
Meestal is er een gebrek aan begeleiding waardoor deze 2 niet goed samen gaan.
Wij hebben een stuk of 10 shetten lopen, deze zijn allemaal gereden en betuigd, lopen marathons, dressuur en alles, maar ook de kinderen kunnen er veilig op rijden.

Belangrijk is gewoon dat een kind leert hoe er mee om te gaan, en ook een shet heeft een consequente ruiter nodig, en dit lukt met kinderen die geen begeleiding krijgen niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 14:37

Wispeltuur schreef:
Brainless schreef:
Tja:

Mag ik vragen in welke zin ze handzamer zijn en daardoor leuker voor kinderen?

Natuurlijk.. ;)
Voor kleine(re) kinderen is een shet makkelijker te verzorgen.
Ik bv heb een Fjord van ong 1.40 maar dat is nog best aan de maat voor een meisje van 4/5/6 jaar.
Die kan haar niet volledig zelf mee wandelen, borstelen en "opzadelen", ook mijn dochter van 8 krijgt het zadel er niet op.

Ik zelf zie shetjes echt als gezellige "rommel" pony's.
Mijn vriendin heeft een shet van (ruim) 1 meter en daar kunnen de kinderen zich volledig zelfstandig mee redden. (er is altijd een volwassene in de buurt, maar ze hebben geen hulp nodig).
En je kunt ze, omdat ze veel kleiner zijn de bermen ook nog laten kortwieken. :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 14:38

De shet wordt volgens mij ook gewoon vaak onderschat. Ze zijn maar klein, dus daar zul je weinig mee hoeven doen en ze zullen wel makkelijk zijn in de omgang. Maar mensen hebben dan niet door dat er vaak een groot karakter in dat kleine lijfje zit. Hier in de buurt zie je regelmatig dat mensen een shet voor de kids aanschaffen, terwijl ze er zelf geen verstand van hebben. Dan komen ze erachter dat de pony in een duiveltje veranderd en dan mag ie weer weg. Sneu vind ik dat altijd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 14:42

Wispeltuur schreef:
Ben wel blij dat er mensen zijn doe gewoon voor een shet zijn gevallen als maatje! ipv het is goedkoop..

Een gezonde shet koop je voor 100 E, een gezonde Fjord is 1000E.
Dan hou je 900E extra over oa voor de verzorging of een menkarretje met tuig.

@Capopjekop
Maar geldt dat niet voor alle pony's?
Ik heb een A-Welsh gehad en dat was ook absoluut geen kinderpony.
Mijn Fjord is ook geen echte kinderpony (ze is niet gevaarlijk, maar gaat gewoon rechts als kinderen links willen en stopt als ze gras ziet staan)..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 14:44

Geldt voor meer pony's, maar ik heb het idee dat hoe kleiner ze zijn hoe makkelijker mensen over ze denken. Hier worden vaak shetten voor kids gekocht, want ze hebben toevallig een stuk wei waar hij op kan staan. Welshjes zie ik zelden, tenzij het echt ouders zijn die de sport serieus nemen.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 05-07-12 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 14:45

capopjekop schreef:
DeMolenhoek schreef:

Waarom zou een groot paard een waardiger redprojectje zijn dan een shet? Shet heeft toch ook recht op een goed/leuk leven?

Ik heb voor een shet gekozen omdat ze minder ruimte nodig hebben, over het algemeen zijn het sobere en sterke paardjes en dat vind ik fijn qua verzorging. Ze eten minder. Plus ik vind het karakter van de meeste shetten veel leuker dan die van grote paarden. Ze zijn lekker ondeugend en hebben humor (daar houd niet iedereen van, maar ik lig vaak in een deuk om de acties van Hans en Grietje.)

Het is een feit dat de grote paarden waar er iets aan scheelt, moeilijker een thuis vinden dan een kleine lieve shet. Dus ik vind dat een waardiger project dan een shet, die vaak gezond is :)

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 14:49

Minder ruimte, goedkoper en daarbij vind ik ze ook heel leuk, de shet die wij nu hebben is enthousiast, leert snel, makkelijk in de omgang en door de grootte kan mijn zusje er ook nog wat mee... Het paard is namelijk veel te groot voor haar.
Het shetje wie wij hebben was anders waarschijnlijk ook bij de slacht beland, ze heeft geen papieren en dergelijke...
En mijn vader had er ook geen groot paard meer bij gewild :P

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 14:51

Brainless ook grote lompe tinkers kunnen bermen kaalmaaien hoor. :+ onze tinker wordt ingezet op stal als kantjes plukker om maaien te voorkomen.

Waarom een shetlander of kleine pony als maatje. Het eet idd veel minder. Als je ze in pension hebt kost het je minder stalgeld. Wormenkuren zijn goedkoper. Ok enten en hoefsmid zijn even duur maar bij medicijnen ben je wel goedkoper uit omdat je minder nodig hebt.

Het klopt inderdaad dat niet elk paard bij elke shet kan. Als ik kijk naar onze wei samenstelling nu. Onze tinkerruin stond eerst alleen samen met een paardenmerrie. Ons mannetje is een echte pony in gedrag ook al is hij 156. Ze vonden elkaar leuk maar de merrie bleef steeds wat onrustig en uit haar humeur. Een tijdje erna is er een klein a/b jaarling merrietje bij gekomen. Ook een echte pony in gedrag uiteraard.

Gaat ook goed met de paardenmerrie met verzorgen en spelen ed maar toch merk je nu aan de grote merrie dat sinds er een 2 e paardenmerrie is bijgezet ze totaal anders is in gedrag. Veel rustiger, de 2 grote dames zijn echt heel dikke vriendinnen. Gaan ook echt anders met elkaar om als toen grote merrie met kleine. Terwijl onze tinker een echt ponymaatjes dier is, hoe kleiner hoe beter. Hij heeft ook echte vrienden in paardenmaat gehad maar dat was toch minder hecht dan met de pony s.

Hij heeft een tijdje met een inimini shetlander hengstje samengestaan. Diertje was 72 cm of zomaar verzorgen en spelen ging meer dan goed. Connor bukte gewoon wat meer als hij zijn nek wilde laten verzorgen en ging desnoods erbij liggen.