Jaarling in kudde erg mager, normaal of wat mee doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

manubres

Jaarling in kudde erg mager, normaal of wat mee doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 08:17

Mijn jaarling staat nu ongeveer 2 maanden dag en nacht buiten in een grote kudde.
Ik ga er af en toe kijken en het valt me op dat hij erg mager is (geworden) vergeleken met de andere paarden.
Omdat het vooral 2 en 3 jarige paarden zijn weet ik niet of ik dit kan en mag vergelijken.
Zit te twijfelen of ik er wat mee moet of dat hij zo mager is door de groei? Voordat hij de kudde op ging heb ik hem ontwormd (normale pasta zonder lintworm).
Ze staan op een groot stuk land en er is gras genoeg....
Moet ik er wat mee of gewoon mager laten zijn?

aerdenhout1

Re: Jaarling in kudde erg mager, normaal of wat mee doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 08:26

Als hij momenteel een groei spurt heeft is het redelijk normaal, maar heeft hij die niet, dan zou ik hem wel in de gaten houden.
Het kan zijn dat hij te weinig rust krijgt in de groep en doorlopend word opgejaagd. Dan krijgt hij niet genoeg gras binnen en stress. Blijf eens een uurtje kijken hoe hij is in de kudde. Anders toch wat bij gaan voeren.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 08:34

Moeilijk te zeggen of hij een groeispurt heeft met de 2 -3 jarige ernaast vind ik dat moeilijk te zien...misschien effe keer een meetlint meenemen... In het begin werd hij niet echt geaccepteerd door de groep. Alle paarden zouden op een zondag gebracht worden en toen wij zondags aankwamen bleken de meeste al op zaterdag gebracht :? De kudde bleek toen al wat gevormd en mijn jaarling stond er helemaal buiten. Toen we een paar dagen later gingen kijken had hij wel een vriendje waar hij mee buiten de kudde liep. De keren daarop dat ik ging kijken liepen ze niet bij de kudde, de kudde liet hen wel gewoon met rust...maar tsja, langer dan een uurtje blijf ik ook meestal niet kijken. Bijvoeren is geen optie, het is een uur rijden van mijn huis. Als het echt niet gaat moet hij naar huis....

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 08:44

Het is normaal dat je jaarling schraler wordt nadat hij bij de groep is gevoegd. Kan best even schrikken zijn maar dit trekt meestal bij. Wat zegt de eigenaar van de opfok? Ziet hij wel af en toe hoe hij het in de groep doet. Bijvoeren zou ik om meerdere redenen niet doen wanneer je paard in de opfok staat. De kudde in en uit kan veel onrust geven en als hij al moeite heeft een plek te veroveren zou ik daar niet aan beginnen. Ik zou even navraag doen bij degene die er het meeste toezicht op heeft. Mocht hij niet bijtrekken, stel dan eens voor of hij een tijd in een kleiner groepje kan staan of bijvoorbeeld met nog 1 andere. Dit kan bij de een wel en de ander niet, ik weet niet hoe dit bij jullie is geregeld. Het kan inderdaad zijn dat hij zijn rust niet kan vinden en dat moet niet te lang doorgaan. Mag ik vragen waarom je hem niet thuis hebt staan, of zou hij dan alleen staan?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 08:51

een keertje extra ontwormen en wat vitamines geven?

verder niet te lang wachten. ik heb het eens 4 maanden aangekeken en schaam me dood als ik de laatste foto's bekijk!

(ps. ze leeft nog)

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 09:52

Ellie_F Hij is de kudde op gegaan omdat hij een enorm dominant ventje was die bij ons samen met een pony stond die hij enorm overheerste. De kudde was echt een "opvoedingsmiddel" en daarnaast hebben wij zelf niet zo'n groot stuk land en leek me het voor hem heerlijk om de ruimte te hebben en met leeftijdgenoten te leren om gaan. In een kleiner groepje gaat denk ik niet. Er zijn 2 stukken land die omgewisseld worden. Ik ken de eigenaar ook niet goed, omdat ik eerst naar een ander zou gaan maar die bleek op het laatst toch vol te zijn.

Amalarab...denk ook dat ik een keer ga ontwormen met pasta tegen lintworm en dan nog even aanzien. Zal even kijken of ik een foto kan uploaden...kunnen jullie hem zien...misschien vinden jullie het wel meevallen.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 10:00

Ongeveer een week nadat hij in de kudde kwam:
Afbeelding

Ongeveer 1,5 week geleden:
Afbeelding

Ik vind hem vooral in de flanken en achter de schoft ingevallen.
Schrikken jullie ervan...of valt het wel mee?

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 10:09

Hij is wel egt gegroeid, maar ik denk dat bijvoeren geen kwaad kan..
Je kan trouwens jonge beesten beter een beetje te dun hebben dan te dik, want als ze te dik worden, groeien ze niet.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 10:39

Ik zou hem bij leeftijdgenoten zetten, als hij daar het enige jaarling is heb je kans dat hij opgejaagd wordt.
Iig eruit halen en wat extra zorg geven zo wil je niet dat je jaarling eruit ziet

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 10:44

Candeletta schreef:
Hij is wel egt gegroeid, maar ik denk dat bijvoeren geen kwaad kan..
Je kan trouwens jonge beesten beter een beetje te dun hebben dan te dik, want als ze te dik worden, groeien ze niet.

Beste,

Vraag me toch echt af (no offense) hoe jij van die 2 foto's kan zien dat ie gegroeid is <<)

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 13:36

Candeletta schreef:

Het gaat er niet om of het beter is om je paard te dik of te dun te hebben. Beiden is niet goed. Ik zou me afvragen of hij daar wel op zijn plek is. Ik heb ook een keer een jong paard uit de opfok gehaald, was gewoon niet de beste oplossing en dan kun je beter ingrijpen. Het is misschien even puzzelen maar zoals hij er nu bijstaat zou ik niet te lang aankijken.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 15:01

Ellie_F Ik denk dat ik nog even ga overleggen met de dierenarts en eventueel nog een wormenspuit probeer, als dat geen effect heeft haal ik hem denk ik naar huis... Er staan in de kudde een aantal jaarlingen. Met een er van is hij bevriend en staan altijd samen wat afgezonderd van de kudde. Ik vind het ook wel sneu voor zijn vriendje om hem nu weg te halen...maar als het moet moet het natuurlijk.....

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 15:07

ik denk dat je beter een mestmonster kan meenemen ipv blindelings ontwormen.. het duurt misschien even voor hij mest ;) maar dan weet je het tenminste wel zeker. van te veel verkeerd ontwormen raken ze resistent en dan helpt het helemaal niet meer. vergelijk hem met de anderen, ziet hij er beduidend slechter uit haal wacht dan niet te lang, maar eerst zou ik mestmonster en evt bloedonderzoek doen

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 15:19

Moeilijk dit. Ik zou beginnen met een dierenarts erbij te halen. Vanaf een foto is het moeilijk beoordelen maar voor zover ik er wat van kan zie is hij niet broogmager maar mag hij zeker niet dunner worden.

Je dierenarts kan beoordelen of hij gewoon wat aan de magere kant is of dat hij misschien toch iets onder de leden heeft. Bij dat jonge spul kan het met meerdere factoren te maken hebben. Ziek, groeispurt, stress, wormen etc.

Direct erbij weghalen is misschien niet zo gunstig omdat dat weer een stressfactor is.

Ik geloof dat ik, naast de DA, zou gaan bijvoeren, mits dat natuurlijk kan in de kudde. De anderen gaan zich ermee bemoeien en je zal ze op afstand moeten houden en negeren.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 15:23

succes een groep jonge "wilde" paarden op afstand houden als er 1 eten krijgt :') :+
dat zou ik niet doen, ALS je hem bij wilt voeren moet hij zowiso uit de groep of de hele groep moet bijgevoerd worden. als je hem uit de groep haalt om alleen maar te eten en hij komt weer terug gaan ze zeer waarschijnlijk jagen om hem weer zijn plek te laten weten in de groep.. veel te veel onrust dus

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 15:31

Is het gebit goed? Ik heb een jonge pony gehad waarbij de kiezen scheef stonden waardoor er eten tussen bleef zitten wat ging ontsteken. Elke maand kwam de paardentandarts het schoonmaken en behandelen. Na het wisselen was het probleem opgelost maar toen was de pony inmiddels 4 jaar.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 15:31

Uit eigen ervaring weet ik dat je niet per definitie onrust hoeft te krijgen. Het ligt misschien ook heel erg aan het groepje en hoe 'wild' ze zijn en of ze al enige vorm van opvoeding kennen. Als ze goed gevoel voor rangorde hebben, kan je als mens heel goed als leider opstellen. Uit de groep halen en er weer terug inzetten zou ik niet doen omdat je dan teveel verandering maakt waar ze ook weer op kunnen reageren. Dan maak je er helemaal een circus van.

Edit: misschien is mijn tip toch niet zo'n hele goeie. Ik basseer het op 1 ervaring in een klein koppeltje van 8 (bekende) jonge 1-jarige hengsten. Mocht je wel besluiten te gaan voeren, wil ik niet op mijn geweten hebben dat het mis zou gaan. Toch eerst maar even in overleg met de DA zou ik denken. Succes in ieder geval.
Laatst bijgewerkt door _Anneruth op 02-07-12 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 15:39

paarden van jezelf zijn doorgaans nog wel opgevoed maar een gemengde groep waar paarden van andere mensen in staan en dan vooral jonge hengsten hebben het fatsoen nog niet dat als er 1 eten krijgt ze op afstand moeten blijven, ook heel logisch, weten die beesten veel.
ik snap dat je je als mens als leider op kan stellen maar dan moeten ze dat stukje ook al meegekregen hebben (of van de moeder of van de mens) maar het opvoeden van veulens gebeurd helaas maar heel weinig

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 15:41

@Essiesilly, ik heb mijn post net aangepast. Ben het met je eens.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 15:43

ik snap wel wat je bedoeld hoor :j ik voedt mijn veulens al super op en heb er zelf ook nooit problemen mee maar als ik in grotere groepen kijk op verschillende opfok stallen zijn ze veelal niet zo heel beleeft :P haha

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 16:23

Het is sneu voor zijn vriendje maar het gaat om jou paard. Ik vind niet alleen dat hij qua gewicht mag bijtrekken maar sowieso maakt hij (zo vanaf de foto) geen energieke indruk. Dat in en uit de kudde halen is echt onverstandig. Wanneer hij moet worden bijgevoerd, dan zou ik hem terug halen en zorgen dat hij weer goed betrekt. Misschien is een mest en bloedonderzoek op termijn niet verkeerd. Met de juiste voeding en ontworming denk ik eerlijk gezegd dat hij weer helemaal bij zal trekken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 10:06

Ik zou ook niet zo blij worden van zo'n beeld, dan bedoel ik mn de ruggegraat en achterhand waar geen bespiering en vet meer op zit. Dat je de ribben ziet is niet altijd verkeerd, ik kijk altijd naar de ruggegraat, croupe en hals, als ze mager worden zie je dat daar.

Ik zou wel even kijken hoe hij in de dagelijkse omgang is. Als hij gewoon vrolijk en energiek is zou ik het nog even aankijken. Als hij echt buiten de groep valt en is dat wss het probleem en dat lost zich ook niet zomaar op.
Misschien ergens anders een plekje zoeken waar hij in een kleinere groep terecht komt?

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 08:42

Hoe gaat het inmiddels?

Maghreb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 08:04

Enkele weken geleden ben ik bij een Franse fokkerij op bezoek geweest. De fokker had zijn jaarlingen, tweejarigen en driejarigen op een bergweide lopen. Daar was ook duidelijk te zien wat jij beschrijft; vele jaarlingen waren mager, terwijl de twee- en zeker de driejarigen er prima uitzagen. Hier was bovendien geen sprake van verhuisstress, of een nieuwe kudde.

Het lijkt er dus op dat het vaker voorkomt dat jaarlingen magerder zijn. Dan nog schrok ik er ook wel een beetje van hoor. Het hoeft blijkbaar niets te betekenen, maar toch zou ik ook proberen medische oorzaken / echte tekorten uit te sluiten.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 09:02

Even een update voor de belangstellenden. Het lijkt beter te gaan! Hij lijkt nu ook echt opgenomen in de kudde...Hij ziet er niet meer zo ongelukkig uit en is ook weer aangekomen in gewicht.

Afbeelding

Afbeelding