Welke hengst voor mijn gelderse merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Orchidee96

Welke hengst voor mijn gelderse merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 14:47

Ik zou graag onze merrie laten dekken. Het zou onze eerste veulen worden.
Ik weet ong wat het aanbod is van de gelderse hengsten, maar ik wilde graag wat tips hebben.
Het veulen is later voor eigen gebruik. Ik zou later graag alle kanten op kunnen gaan, dus allround. (is ook wel gelders eigen)

Onze merrie:
Orchidee van Landlust, 1.70, vos. Sport predikaat (ster niet gehaald, want ze maakte er een potje van op de keuring).
Z1 dressuur en L springen (springen kan ze super, alleen vond ze niet geweldig).

Afstamming: Walser x Goudsmid
Hieronder de link voor de verdere afstamming: http://www.gelderlanderhorse.nl/pedigre ... N=00001851
Ze is 100% gelders en dat zou ik wel graag willen houden, anders een leuke dressuurhengst.

De merrie heeft naar mijn idee een goede beenstand. Mooi karakter!

Wat ik wil verbeteren is; meer souplesse in het lichaam, meer ruimte in haar gangen ( ze kan heel mooi lopen, maar onder het zadel moet je haar wel écht aan het werk zetten ), ze galoppeert heel makkelijk maar moet meer sprong bevatten.
Ik vind dat ze qua bouw teveel naar het tuigpaard toetrekt.

Ze is al 2x gedekt geweest. Door Koss en Wolfgang. De ruin van Koss was te klein gebleven en de merrie van Wolfgang bleef ook aan de kleine kant, maar wel goedgekeurd en presteert nu ook in de sport (M dressuur).
Dus de maat is ook erg belangrijk, aangezien mijn merrie klein fokt!

Ik heb hier een paar foto's van de merrie
(geen idee hoe ik foto's moet toevoegen, dan maar even via linkjes)

Foto bij de oude eigenaar:
http://www.google.nl/imgres?q=orchidee+ ... ,s:0,i:102

Foto van het veulen van Koss:
http://www.google.nl/imgres?q=orchidee+ ... ,s:0,i:115

Foto van het veulen van Wolfgang:
http://www.google.nl/imgres?q=amaryllis ... 0%252520(2).jpg&w=500&h=336&ei=YlvoT-KSFYfH0QWFo63vCA&zoom=1&iact=hc&vpx=280&vpy=155&dur=531&hovh=184&hovw=274&tx=142&ty=89&sig=116937658911350957630&page=1&tbnh=140&tbnw=186&start=0&ndsp=20&ved=1t:429,r:1,s:0,i:72

Van Orchidee zelf weer:
http://www.facebook.com/media/set/?set= ... =3&theater

Ik hoor graag of iemand tips heeft!

Anoniem

Re: Welke hengst voor mijn gelderse merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 18:06

Als ze Z is, dan zou ze voor exterieur alleen 70 punten in Didam moeten halen om ster te worden... Interessante merrie hoor, zal eens wat beter naar je info kijken als ik niet op mijn telefoon zit want dit kijkt zo lastig

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 20:05

Om eerst even bij de Gelderse te kijken:

De eerste die mij te binnen schoot voor deze merrie is Vitens i.v.m. de maat, lengte, ruimte in de gangen en het front wat van mij wat meer vertikaal mag zijn en meer kap mag hebben.
Dan fok je echter wel zo'n beetje op alle kanten terug op het Goudsmid/Normann-bloed.
Beide vind ik erg mooi, maar dat moet je ook willen.
Ook bij Hoogheid vind je aansluiting.
Een goede standfoto van recht opzij ontbreekt, maar de merrie lijkt een wat kort voorbeen te hebben. Vitens geeft wel eens een wat langer achterbeen.

Wilson lijkt ook genoeg maat de geven en een mooi front, maar geeft ook best behoorlijk massa.
Ik weet ook niet of hij nou direct de souplesse verbetert. En het is dan verstandig te weten of je merrie op foto goed is, aangezien hij een C op de sprong heeft.
Ook hier fok je wel iets terug op Goudsmid / Normann. (iets minder vaak dan Vitens)

Chablis zal ook zeker het model/front van de merrie kunnen verbeteren en ik denk ook wel ruimte in beweging en souplesse toevoegen. Ik zou wel bij deze hengst een merrie met een goed actief, ondertredend achterbeen gebruiken.
Ik weet ook niet of het stammetje nou direct veel maat geeft, maar de hengst meet zelf toch 168cm..
En ook hier vind jet het Goudsmid/Normann-bloed terug.

Met WV Saron heb je niet het terugfokken op Goudsmid / Normann en Hoogheid.
Wel op Wachtmeester.
Ik denk dat hij wel souplesse zou kunnen toevoegen en ik vind dat hij bij de veulens die ik tot nog toe gezien heb ook het model behoorlijk verbetert.
Kwa beweging is nog even afwachten. Hij heeft echter wel internationaal gesprongen en is binnen no-time naar de ZZ-licht dressuur gereden, dus aanleg moet er zijn.

De moederlijn van Vitens ken ik (nog) niet zo heel goed, maar de moederlijnen van Wilson, Saron en Chablis zijn behoorlijk bekend om hun kwaliteit.

Ik heb voor de bloedvoering naar de eerste 6 generaties gekeken.
Totale outcross zal moeilijk zijn met deze merrie.

Je zou natuurlijk ook naar een RP-hengst kunnen kijken, waarbij je wellicht binnen het Gelders Type kunt blijven.

Orchidee96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 21:47

@ [***], ja we wilden misschien nog met haar naar Didam om haar ster te laten worden. Maar daar zijn we nog over aan het twijfelen, want een volle zus van haar bleek te ouwerwets te zijn voor het type Gelders paard. Dat was ook een grote grove merrie. En we wisten eigenlijk ook niet helemaal hoe het zat, maar als we idd alleen maar voor exterieur naar Didam hoeven te gaan is dat het misschien wel waard! Weet jij toevallig op welke site ik meer informatie kan vinden daarover?

@ MariekeA, ik zat zelf al met de hengst Vitens in mn hoofd. Ik vind het een erg mooie hengst en zijn bewegingen ook. Ook staat bij zijn fokadvies dat hij een merrie dat iets teveel naar het tuigtype neigt, wat kan veredelen.
Goudsmid vind ik een mooie grove hengst en eerlijk gezegd hou ik daar wel van. Wel vind ik het heel belangrijk dat ik geen dezelfde namen tegenkom in de stamboom (lijnteelt geloof ik?). Dat vind ik opmerkelijk bij Rubus B, die heeft dat namelijk wel en dat zou voor mij een reden zijn om niet met hem te fokken, terwijl het een gave hengst is!

Mijn merrie had wel een opmerking op de foto, namelijk in de schouder (maar ze heeft toch nog Z gelopen). Dat was nogal opmerkelijk, want alle fokproducten van de moeder werden goedgekeurd.

Als mijn merrie vrij beweegt dan zie je dat ze wel redelijk haar achterhand eronder zet, maar als dat vanuit nature meer zou zijn, zou ze veel makkelijker te rijden zijn geweest.

Saron was ook al 1 van mijn opties, alleen vond ik eigenlijk dat hij niet echt kracht in het achterbeen uitstraalde. Wat ik kon zien op een youtube filmpje. Maar aan de andere kant loopt hij hoog dressuur, dus dan zou die goed moeten kunnen lopen!

De keuze blijft erg moeilijk! Weet jij misschien wanneer er keuringen waar ik de hengsten een keer kan zien? Of wanneer het dag van het gelders paard is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 21:59

Kwpn.nl :) en dan bij regio's of bij merrieselectie

Voor de voorwaarden ster en sport kan je mss het [naam] even mailen met het kwpn

Staat ze op paardenfokken?

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 22:04

Hallo Orchidee,

Ik weet niet of je FB hebt, maar op die pagina wordt van alles aangekondigd.
Ook staan er foto's van nakomelingen van de verschillende hengsten, filmpjes etc.
Dag van het Gelders Paard is op 28 juli in Hengelo. Daar zijn meestal maar een paar hengsten aanwezig.

Wil je voor dit jaar nog dekken??
Als het voor volgend jaar is, kun je namelijk in het voorjaar nog naar de Gelderse Hengstenshow in Hengelo. Daar worden de hengsten namelijk wel (bijna) allemaal voorgesteld.
Datum voor 2013 is nog niet bekend.

Saron heeft wellicht niet het meest krachtige achterbeen van de Gelderse hengsten. Hij heeft echter wel al ontzettend veel gepresteerd en heel allround. Zijn beweging moet dus iig wel functioneel zijn. (Ik vind hem trouwens ook erg verbeterd sinds hij dressuurmatig getraind wordt) Hij heeft wel weer andere dingen te brengen.
Elke hengst heeft voors en tegens.

Zo zou ik niet direct voor Rubus kiezen, als je in minder tuigtypisch veulen wilt. Rubus is van Ahoy. Ahoy was eerst goed gekeurd voor de TP-richting. Natuurlijk niet voor niks.
(Begrijp me niet verkeerd. Ik heb zelf een Ahoy-merrie, dus ik vind het bloed heel mooi. Maar niet heel rijtypisch)

Als je geen lijnenteelt wilt (zelfde hengsten binnen de eerste 6 generaties) denk ik dat je geen enkele Gelderse hengst kunt gebruiken. Misschien (weet ik niet precies) de erkende Olivier, maar die staat in Amerika en is behoorlijk prijzig. (Verder kom je bijna altijd wel Amor, Hoogheid, Normann, L'Invasion etc. tegen)

In sommige hele bekende fokkerijen wordt juist heel bewust lijnenteelt gebruikt om de positieve eigenschappen te verankeren. Zo hebben we een week of twee geleden bij familie Hekkert (zeer bekende Gelders fokkers) kunnen horen dat ze juist graag terugfokken op het Normann-bloed.

Overigens kun je vanalles lezen over de verschillende keuringen en voorwaarden voor de Gelderse fokkerij via de website van het stambboek: http://www.kwpn.nl

Janne, ja ze staat op paardenfokken.

Edit:
Over keuringen: http://www.kwpn.nl/site/main/map?guid=8 ... 0c299e1a48
Over de IBOP: http://www.kwpn.nl/site/main/article?gu ... 0c299e1a48
Over de verschillende predikaten: http://www.kwpn.nl/site/main/article?gu ... 0c299e1a48

Orchidee96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 23:04

Ik weet niet wat paardenfokken is haha!
Natuurlijk heb ik FB, ik had al iets gevonden over het gelders paard.

Ik denk dat het volgend jaar wordt, want je ziet heel moeilijk wanneer ze hengstig is (eigenlijk nauwelijks).
Dus dat wordt volgend jaar erg goed op letten en ik kan me dan even veel beter oriënteren onder de Gelderse hengsten.

Rubus B was ook geen optie van mij, omdat het inderdaad teveel naar het tuiger gaat. Is wel heel mooi, maar heb er niks aan. Maar Rubus B was meer om aan te geven dat hij lijnteelt had en dat ik dat wilde voorkomen. Ik vind het eigenlijk zonde als je dat doet. Ik denk namelijk dat als je dat doet, dat je volgens mij de variatie van de genetica verstoort, waardoor je allemaal ziektes en gebreken kunt krijgen.

Ik heb Saron nog nooit in het echt gezien, dus ik hoop dat hij dan langskomt in Hengelo volgend jaar!
Vitens heb ik vorig jaar wel gezien en dat vond ik echt een geweldig paard om te zien. Maar het leek me wel een heethoofd :P of hij had gewoon hele erge looplust.

Eerlijk gezegd sprak Olivier me helemaal niet aan. Maar inderdaad je kunt niet alles ontwijken. En ik zou het eigenlijk helemaal zonde vinden als je van het Gelders afwijkt.

Laurentz leek mij ook een mooie hengst, maar denk dat hij wat té grove is voor mijn merrie..

In ieder geval al bedankt voor alle informatie!

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 00:16

Waarom neem je niet gewoon contact op met de Fokkers van jouw merrie, zij weten hoe de precies hoe de andere paarden uit deze lijn fokken, naast de ervaring met deze lijn hebben ze ook nog enorm veel verstand van het fokken van geldersepaarden. Maak gebruik van hun ervaring dan hoef jij niet de missers te maken die hun al hadden kunnen voorspellen.

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 00:32

ik heb eens zitten kijken bij je merrie en je verhaal.
mijn hengst is niet direct een gelderse maar wel goedgekeurd bij het IHW.
hij is rijtypisch, heeft een sterk en snel achterbeen en kan bij je merrie wat meer front doorgeven.
daarbij heeft hij ook nog een leuk kleurtje.
en/ of maar, ik weet niet hoe jij er in staat, hij heeft ook 25% fries bloed.

voor meer info kan je kijken of mijn website (zie onderschrift)

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 09:30

Ik denk dat je met Laurentz iig niet direct maat fokt.

Nogmaals: ik denk dat lijnenteelt niet te voorkomen is als je een Gelderse hengst wil gebruiken.

Stoffel, als (beginnend) fokker wil je toch ook je eigen keuze maken ipv alleen achter een ander aan te lopen. Dan is het toch juist fijn als meerdere mensen hun mening geven? Anders kom je nooit verder.
Wie zou jij gebruiken voor de merrie??

Orchidee96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 09:31

@nuka, het is echt een hele gave hengst! Maar omdat mijn merrie zuiver Gelders, wil ik zoveel mogelijk dat behouden. En het zou me ook heel gaaf lijken om met het gelders veulen naar de keuringen te gaan enz.

@stoffel, ik heb contact opgenomen met de fokkers en gevraagd of zij een goede hengst wisten. De enige tip die ik heb gekregen is, let erop dat de hengst niet te klein fokt. Verder hebben ze helaas niet meer gereageerd:(. Maar ik hou wel in de gaten welke hengst ze op de volle zus van mijn merrie zetten. Zij hebben 1x Alexandro P erop gezet, de rest gewoon RP.

Laurentz fokt zelfs klein heb ik ooit gelezen in zo'n verrichtingsverslag van het KWPN. Dat is wel erg jammer..

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 11:28

Persoonlijk zou ik het zonde vinden om met een merrie met dit bloed naar het IHW te gaan.

Orchidee96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 11:55

Daar ben ik het ook mee eens. het is wel een mooie hengst, maar niet voor mijn merrie.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 12:55

Een hele leuke merrie heb je.

Ik ben zelf erg weg van Saron. Ik heb hem nu een paar keer in het echt mogen bekijken en heb er nu ook een veulen van. Ga met het veulen ook naar de keuring. Mijn merrie is een Elegant/ Bazuin en doet ook wat ouderwets aan, hoewel ik dat prachtig vind, willen de meeste een moderner paard.

Orchidee96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 19:02

Het ouderwertse vind ik ook mooi, zo lang ze maar goed kunnen lopen. Van mijn merrie vind ik dat ze naar het
Ouderwetse type gaat maar er mag van nature wat meer beweging zitten in haar achterband.
Heb je toevallig al foto's van het veulen? Verder zijn er nog niet veel nakomelingen van saron toch?

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:38

AfbeeldingAfbeelding.
Ik heb overigens het zelfde probleem met mijn merrie naar de keuring te gaan. Het is voor mij nogal prijzig omdat ik zelf geen trailer auto met trekhaak en geen BE rijbewijs heb. Ik ga nu wel met het veulen omdat ik het toch allemaal een keer wil mee maken en ik voor het hele weekend een klein vrachtwagen kan huren en ik dat weekend hem nog een keer kan gebruiken. Waarschijnlijk ga ik ook toch volgend jaar met mijn merrie, maar dat weet ik nog niet zeker.
Overigens was dit ook voor mij het eerste veulen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:19

nuka schreef:
ik heb eens zitten kijken bij je merrie en je verhaal.
mijn hengst is niet direct een gelderse maar wel goedgekeurd bij het IHW.
hij is rijtypisch, heeft een sterk en snel achterbeen en kan bij je merrie wat meer front doorgeven.
daarbij heeft hij ook nog een leuk kleurtje.
en/ of maar, ik weet niet hoe jij er in staat, hij heeft ook 25% fries bloed.

voor meer info kan je kijken of mijn website (zie onderschrift)

Zou ik niet doen.
zonde van het mooie bloed in deze merrie. Lekker KWPN dekken. Zit toch ook nog eens Fries bloed in?

Vind de tip van Stoffel waardevol. Zo doe ik het ook altijd als er wat gedekt moet worden. Ik snuffel en snuffel naar hengsten en vervolgens dek ik daar waar de fokker van mijn paard zegt dat ik moet dekken.

Chablis zou ik niet doen. Je geeft aan dat de merrie wat klein fokt, Chablis komt niet uit een stam met heel veel maat. Zal wel het type verbeteren.

Laurentz kan ook kleintjes geven en Rubus zou ik om meerdere redenen niet doen maar maat en formaat kan daar ook een van zijn.

Vitens is denk ik wel een hele goede optie. mooie hengst, veel beweging en maat.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 00:04

Je merrie is reeds stamboek, je kunt haar dus nog opgeven voor Hengelo (sluiting inschrijving 7 juli).
De jury kan je dan precies vertellen wat er goed en minder goed is aan jouw merrie, tevens kun je een dekadvies vragen.
Aan de hand van deze foto's is een dekadvies onmogelijk, met het geen wat mij bekent is van de moederlijn zou ik denken aan Wilson of Vitens, welke het beste past zal liggen aan de rug en stand/gebruik van het achterbeen van jouw merrie.
Ik kan je echter wel heel stellig iets afraden, en dat is de keuze voor welke hengst dan ook, die is goed gekeurd bij een gelderse splintergroepering anders dan het KWPN. Deze merrie komt uit een goede lijn en zou ernstig te kort worden gedaan door haar anders te laten dekken dan binnen het KWPN.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 07:48

Dag van het Gelderse Paard is echt super leuk TS. Dat zou ik zeker doen.

Wilson is ook erg leuk. Heb laatst weer een jaarling van Wilson gezien en die is wel heel erg leuk.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 23:24

NatasjavE schreef:

Wilson is ook erg leuk. Heb laatst weer een jaarling van Wilson gezien en die is wel heel erg leuk.

Volgens mij heb ik die ook gezien :D
Erg braaf ook en behoorlijk aan de maat!

Orchidee96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 11:26

Stoffel, bedankt voor de reactie. Ik denk dat we voor vitens gaan. Haar achterbeek gebruik is opzich
Wel netjes, maar mag van nature wel meer zijn.
Ik denk niet dat ik de merrie meeneem helaas, maar ik ga zeker kijken bij de keuring en ga ook
Zeker kijken bij de dag van het gelders paard!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 12:07

MariekeA schreef:
NatasjavE schreef:

Volgens mij heb ik die ook gezien :D
Erg braaf ook en behoorlijk aan de maat!

Dat kon zomaar eens dezelfde zijn ja :D :j

Ja heel erg braaf. Maar dat schijnt typisch Wilson te zijn.

Al moet ik zeggen dat ik dat gedoe over dat Koss bloed kwa braafheid nooit begrijp. Mij Alexandro is ook super mak.
Tuurlijk zitten er ook niet brave tussen....het zijn paarden.

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 12:19

Misschien is dit vloeken in de kerk.

Maar zou de hengst Everdale niet veel kunnen doen op zo'n merrie?

Zit een hele flinke scheut Gelders bloed in, maar denk dat je dat wat moderner richting een rijpaard fokt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 15:02

Maar ze wil geen rijpaard, ze wil een Gelderse. Deze merrie is Z dressuur dus je kan er goed genoeg op rijden.

Orchidee96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 16:52

Ik wil idd heel graag een gelderse. Helaas heb ik zelf geen Z gereden met deze merrie, maar ze kan het wel. Verder rijd ik haar ook niet zo veel meer de afgelopen 2 maanden, maar mn zusje (van 10) rijdt haar zo nu en dan. Ik ben zelf druk bezig met het doorrijden van een jonge merrie van Florencio.
Ik denk niet dat Everdale een optie is.