Shetlander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vulpes_96

Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 17:17

Ik heb even een paar belangrijke vragen.
Ik heb besloten om weer shetlanders te nemen en ben een tijdje op zoek geweest.
De college van de moeder van m'n vriendin (jaja) vertelde dat hij nog 2 shetlanders had waar niks mee werd gedaan en hij die gratis aan mij zou wegdoen.
Nu denk ik bij gratis niet snel aan een kerngezonde, goeie pony. Maar ik ben gaan kijken en het zag er goed uit (aan de buitenkant dan), natuurlijk kan ik een DA meevragen maar dat kost volgens mij al een aardige portomonnee...

Een toekomstige plek hebben ze al, dus dat is geen probleem. Maar ik heb binnenkort een afspraak met die man, welke dingen zijn belangrijk om te vragen en hoe zit dat met een paspoort/papieren? Die moet ik toch wel hebben? Anders is het illegaal? Of hoe zit dat?

Alvast bedankt

dancer_

Re: Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 17:19

Als de pony's goed gekeurd worden door de dierenarts, mooi toch! Er gaan tegenwoordig veel gratis paarden 'de deur uit' wegens de crisis etc. die ook nog helemaal gezond zijn!

Vulpes_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 17:20

Ja, dat is natuurlijk wel zo en enorm fijn :)
Maar hoe duur zou een check van de dierenarts zijn?

Heike1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 17:25

Anders kan je eens op abouthorses.tv kijken? Ik heb daar de 'cursus' ' een paard kopen' ( of hoe heet dat ook alweer?) gevolgd en dan kreeg ik daar ook erg veel informatie bij. Ik heb alle vragen etc. gevraagd aan de verkoper en ik heb nu nog altijd geen spijt van mijn aankoop en ik wist ook perfect wat voor pony ik ging kopen! ( hoop dat het een beetje duidelijk is :o )
Maar het laten keuren door een dierenarts kost 500 euro geloof ik.

KickDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 17:26

Ik zou vooral naar de tanden kijken, voor de leeftijd. En checken of ze niet drachtig zijn, en voor de rest wat dancer_ ook zecht er gaan de laatste tijd kerngezonde paarden weg om geldgebrek van de eigenaren!

Vulpes_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 17:28

KickDaisy schreef:
Ik zou vooral naar de tanden kijken, voor de leeftijd. En checken of ze niet drachtig zijn, en voor de rest wat dancer_ ook zecht er gaan de laatste tijd kerngezonde paarden weg om geldgebrek van de eigenaren!

De tanden heb ik bekeken, ze zijn nog vrij jong, een jaar of 3/4. Verder zijn het ruintjes dus daar zal zeker geen veulen uitkomen :+

Vulpes_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 17:30

Heike1998 schreef:
Anders kan je eens op abouthorses.tv kijken? Ik heb daar de 'cursus' ' een paard kopen' ( of hoe heet dat ook alweer?) gevolgd en dan kreeg ik daar ook erg veel informatie bij. Ik heb alle vragen etc. gevraagd aan de verkoper en ik heb nu nog altijd geen spijt van mijn aankoop en ik wist ook perfect wat voor pony ik ging kopen! ( hoop dat het een beetje duidelijk is :o )
Maar het laten keuren door een dierenarts kost 500 euro geloof ik.

Oke, ik geloof dat ik daar al een keer iets van heb gezien. Ik zal eens kijken! :)
Tsja, 500 vind ik toch wel vrij duur eerlijk gezegd..

Bedankt!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 18:32

500€ :+ die is grappig :+ dat kost echt geen 500€ hoor ;)
Klinisch keuren kost ongeveer 125€. Maar denk dat een dergelijke keuring overbodig is. Wel kan je de VA even de hartjes en longen na laten kijken en hun tandjes en algemene gezondheid. Denk dat je dan met 100€ wel klaar bent hoor.
Bij 500€ kom je pas als je het paard Prok laat keuren incl foto's.

Papieren moeten met de pony's mee. Anders mogen ze de openbare weg niet op.
Kijk ook even na of ze ontwormd en geënt zijn. Ook even de hoefjes nakijken, oogjes en even onder de staart of het er normaal uitziet.

Vulpes_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 19:26

Evelli, bedankt! Daar heb ik zeker wat aan ;)
Verder is paspoort dus niet perse nodig? Dat is alleen als je ze wil later inschrijven bij het stamboek of als je er mee wilt fokken?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:31

Paspoort is wel nodig, dat moet je bij je hebben zodra je paarden mee de openbare weg op neemt.

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:39

Ook wel is gehoord dat je een boete kan krijgen als je poowny geen paspoort heeft....

?

Vulpes_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 19:40

Oké wel nodig dus. Papieren + paspoort? :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:41

Paspoort is verplicht, papieren heeft niet ieder paard, een paspoort als het goed is wel.

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:47

Paspoort ook alleen maar als ie gechipt is :j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:48

Ja maar dat is verplicht zodra je ze van je huis af wilt vervoeren. Ze zijn wel niet allemaal gechipt in de praktijk, maar het zou wel moeten. Of iig geregistreerd staan, dat kan ook met dna.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:52

Paspoort is gewoon verplicht, chip ook als je hem wilt vervoeren. Anders moet het DNA vastgelegd zijn en dat moet in het paspoort zijn aangegeven.

Papier = stamboom. Niet van alle pony's is de stamboom bekend/vastgelegd. Die is dus niet verplicht.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 20:01

even naar zijn beenstand kijken dat ze in x stand staan komt ook voor bij shetters en de tanden idd je kunt zelf wel voelen ruiken als er een over of onderbeet is of eventueel een diastase altijd even snuffelen is nooit verkeerd , maanexceem checken suc6

Vulpes_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 20:04

Oké ja ze moeten dus gechipt zijn en het het paspoort moet ik meekrijgen.

Oké bedankt iedereen! :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 21:10

Controleer ook of ze vaccinaties gehad hebben, hoe ze op de voeten staan, tandjes netjes op elkaar, logboek ivm wormenkuren, dus wanneer de laatste was en welke werkzame stof. Hoe goed/slecht ze in de vacht zitten (als ze nu nog wintervacht hebben is spoelworm besmetting mogelijk) En goed opletten hoe ze lopen, papierloze shetten hebben nog wel eens problemen met achterknieën (patella luxatie).

Vulpes_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 22:01

tamary schreef:
Controleer ook of ze vaccinaties gehad hebben, hoe ze op de voeten staan, tandjes netjes op elkaar, logboek ivm wormenkuren, dus wanneer de laatste was en welke werkzame stof. Hoe goed/slecht ze in de vacht zitten (als ze nu nog wintervacht hebben is spoelworm besmetting mogelijk) En goed opletten hoe ze lopen, papierloze shetten hebben nog wel eens problemen met achterknieën (patella luxatie).

Bedankt! Hier kan ik wel wat mee :)

Vulpes_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 01:32

Ik ga morgen (vandaag eigenlijk) weer kijken!
Ik heb een hele lijst met dingen die ik ga vragen en waar ik op moet letten.
Dus ik hoop dat alles goed is!

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 09:20

Ik hoop met je mee! +:)+ +:)+ *\o/*

Vulpes_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 11:31

Ik ben dus gister wezen kijken!
Ze zien er super uit, alles is goed. Ze mogen alleen wel iets meer beweging krijgen, want ze zijn iets aan de dikke kant :+ Maarja, welke shet niet?
Alleen 1 probleempje, ze zijn niet gechipt..
Dus ook geen paspoort, dus op de weg 'illegaal'.
Nu zegt hij dat het niet erg is, maar ik vind het gewoon wel fijn als ze een paspoort hebben en gechipt zijn.
Dus wil ik dat zelf nog wel aanvragen, maar weet iemand hoe duur dat is?

Hannemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 11:37

hee Judith,

toen wij ze kochten waren ze ook niet gechipt,
we hebben die week daarna de DA laten komen en toen kregen ze een chip.
het was bij ons 25,- pp + voorrijkosten :)

Vulpes_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 11:52

25? Oh dat is ook niet duur! En dan heb je paspoort ed erbij? Dat kan ik dan wel doen ja. :) Trouwens, ik hoef ze niet eens zelf op te halen, hij komt ze gewoon brengen als ik dat wil! Topservices haha

Foto's komen nog! :)