Een zeldzaam ras namelijk de..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Naima_72

Een zeldzaam ras namelijk de..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 16:04

Yakoet pony!

Hey bokkers!

Ik ben al een tijdje fan van de Yakoet pony! Dat zijn pony's die in de bergen van China en Mongolie, Tibet leven. Net zoals de Preswalski. Alleen de Yakoet pony heeft andere kleuren. En ze hebben heeeeeeel veel haar omdat ze in de kou moeten leven.

Maar je ziet super weinig plaatjes van Yakoeten.. das wel heel jammer want het zijn zulke leuke pony's :+

heb jij toevallig nog een Yakoet plaatje?

Thirty

Re: Een zeldzaam ras namelijk de..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 16:07

Google maar op Yakut pony, of Yakutian horse als je dat nog niet gedaan hebt.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 16:10

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 16:17

Neen, de Jakoet komt uit Jakoetië, een gebied in Siberië (ook wel Sakha/Sacha regio genoemd, aangezien de Jakoet zichzelf Sakha noemen). De paardjes worden ook "Саха ата" of Saxa ata genoemd, wat letterlijk Sacha paard betekent.

Google is je vriend, bijvoorbeeld:
Russische zoekterm voor Jakoetisch paard.

Daarnaast zijn er vanuit de Jakoetische autonome republiek diverse websites en onderzoeken gewijd aan dit ras. Er is zelfs een Jakoetisch onderzoeksinstituut dat uitgebreid onderzoek doet naar o.a. dit paardenras. Succes met googlen.

Naima_72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 16:42

Bedankt! haha later ga ik Yakoets fokken :D

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 16:47

Wat een ontzettende leuke paardjes, en wat een haar! Op veel foto's lijkt het een beetje model shetlander, op de ander meer fjord. Hoe groot zijn ze ongeveer, ben je daar al achter ts?

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 16:53

Op wikipedia staat 150 cm ?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:01

Naima_72 schreef:

Bedenk dan wel dat er tenminste drie subtypes bestaan en de export en transportkosten vanuit Siberië heel hoog zijn. Ook moet je je afvragen of je een dermate op extreme koude aangepast ras (temperaturen van 50 en 60 onder nul zijn daar heel normaal in de winter) wel naar Europa zou moeten willen halen. Transportkosten vanuit Moskou zitten al op 2000 à 2500 euro per paard over land en 5000 per vliegtuig naar Amsterdam. Dit is exclusief importkosten, veterinaire controles etc.

Om je een indruk te geven van waar Jakoetië ligt: zie googlemaps en als je uitzoomt zie je waar Moskou ligt. Over land is het enige betrouwbare vervoer de Amoer spoorlijn en ik heb echt geen idee hoe je via dat spoor paarden kunt vervoeren zonder dat de kosten extreem de pan uit reizen. Vervoer over ijs en wegen is ook ingewikkeld omdat er nauwelijks sprake is van een wegennet. Verder vervoer is voornamelijk via gecharterde of lokale vluchten (je huurt dan vaak zelf een vliegtuig). De hoofdstad Jakoetsk ligt op circa 6500 km van Moskou (en Moskou ligt op circa 2500km van Nederland, voor een idee van de immense afstanden).

Ik denk dus dat het eenvoudiger is die fokkerijdroom te laten varen. :(:)

De gemiddelde stokmaat van hengsten van het hoofdtype is 139. Omdat de Jakoet uit drie subtypen bestaat die nogal van elkaar verschillen loopt de stokmaat ook nogal uiteen (kleinere en grotere subtypen).

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:11

JoSav schreef:
Naima_72 schreef:

Bedenk dan wel dat er tenminste drie subtypes bestaan en de export en transportkosten vanuit Siberië heel hoog zijn. Ook moet je je afvragen of je een dermate op extreme koude aangepast ras (temperaturen van 50 en 60 onder nul zijn daar heel normaal in de winter) wel naar Europa zou moeten willen halen. Transportkosten vanuit Moskou zitten al op 2000 à 2500 euro per paard over land en 5000 per vliegtuig naar Amsterdam. Dit is exclusief importkosten, veterinaire controles etc.

Om je een indruk te geven van waar Jakoetië ligt: zie googlemaps en als je uitzoomt zie je waar Moskou ligt. Over land is het enige betrouwbare vervoer de Amoer spoorlijn en ik heb echt geen idee hoe je via dat spoor paarden kunt vervoeren zonder dat de kosten extreem de pan uit reizen. Vervoer over ijs en wegen is ook ingewikkeld omdat er nauwelijks sprake is van een wegennet. Verder vervoer is voornamelijk via gecharterde of lokale vluchten (je huurt dan vaak zelf een vliegtuig). De hoofdstad Jakoetsk ligt op circa 6500 km van Moskou (en Moskou ligt op circa 2500km van Nederland, voor een idee van de immense afstanden).

De gemiddelde stokmaat van hengsten van het hoofdtype is 139. Omdat de Jakoet uit drie subtypen bestaat die nogal van elkaar verschillen loopt de stokmaat ook nogal uiteen (kleinere en grotere subtypen).

En dan 20 jaar later zien wij hier een topic over haar kleine kudde zelfgefokte paardjes. ;)

Ik vind je uitleg erg interessant en het maakt het hele idee erg onaantrekkelijk, maar vergeet niet dat dromen werkelijkheid kunnen worden en haar droom moeilijk bereikbaar maar niet onmogelijk is. Ik zou persoonlijk nooit iemand letterlijk aanraden een droom te laten varen. Zeker niet omdat het iets persoonlijke is, en omdat je niet kan weten hoe de toekomst voor deze jonge persoon er uit gaat zien. ;)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:50

Lara_Silver schreef:
Ik zou persoonlijk nooit iemand letterlijk aanraden een droom te laten varen. Zeker niet omdat het iets persoonlijke is, en omdat je niet kan weten hoe de toekomst voor deze jonge persoon er uit gaat zien. ;)

Ik zeg ook niet dat ze dat moet doen, maar wel dat het eenvoudiger is, om te benadrukken hoe ontzettend moeilijk het is deze paarden te exporteren. Daarbij gelden ook nog diverse restricties, is het gebied moeilijk te bereiken en leven de paarden in grote taboenes (halfwilde kuddes) in onherbergzaam gebied dat het terrein is van tijgers, beren en wolven - niet van de mens. De bevolking die nog van de paarden leeft houdt ze als vervoermiddel (en in de drie maanden voorjaar/zomer doen ze graag aan races) en voor melk- en vleesproductie (waarbij alles gebruikt wordt, het hart een lekkernij is net als de gelei uit gekookte hoeven). Dat betekent bovendien dat de kosten om ze hierheen te krijgen vele malen hoger zal zijn dan ze hier in het Westen ooit zullen opleveren binnen een fokkerij. Het zijn namelijk allerminst kinderpony's, maar heel pittige, zelfstandige paardjes die zich moeten weren tegen een extreem landklimaat en grote roofdieren.
Het opzetten van een fokkerij hier (maar óók daar) zal dan liefhebberij zijn en dan moet je je afvragen of het liefde is als je ze uit een omgeving haalt waarvoor ze zich over vele duizenden jaren hebben ontwikkeld en ze van een extreem landklimaat met temperaturen van min 50 en 60 in de winter en 30 of 35 graden in de zomer naar een zeeklimaat als het onze moet willen halen. Dat is mijn mening, en TS mag daar uiteraard mee doen wat ze wil. Ik heb zelf bij mijn ras ook menig keer gehoord "laat die droom varen", maar heb volgehouden en enkele jaren geleden een paard uit het zuiden van Rusland geïmporteerd, waarvan ik nooit had gedacht het me te kunnen veroorloven met naar verluid gemiddelde exportprijzen van maar liefst 30.000 euro (ik geloof zelfs exclusief transport e.d.). Maar het importeren van een stel of zelfs maar 1 Jakoet paard is al helemaal geen gesneden koek. En ja, dan is het EENVOUDIGER die droom te laten varen. Of TS zich door dit alles laat weerhouden is een ander verhaal.

Maar je hebt absoluut gelijk en ik zou dromen zeker niet zomaar ontmoedigen, want zelfs onbereikbare dromen kunnen uitkomen. :j
In het verleden zijn er wel degelijk Jakoet paarden geëxporteerd. Deze zijn ingezet bij poolexpedities, maar daar is geen happy end aan verbonden, helaas.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:56

Nee daar moet je ook een Brit voor zijn, om ponies mee te nemen naar de Zuidpool 8)7

Interessante info JoSav, en ik denk ook realistisch. Maarre, TS... er is ook ooit iemand geweest die gedacht heeft: goh leuk wel zo'n IJslander, laten we die meenemen naar het vasteland.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 18:52

JoSav schreef:
Maar je hebt absoluut gelijk en ik zou dromen zeker niet zomaar ontmoedigen, want zelfs onbereikbare dromen kunnen uitkomen. :j
In het verleden zijn er wel degelijk Jakoet paarden geëxporteerd. Deze zijn ingezet bij poolexpedities, maar daar is geen happy end aan verbonden, helaas.

Dat is het enige wat ik probeerde aan te duiden. :) Zoals ik eerder al zei, het idee is (heel) erg onaantrekkelijk. Persoonlijk zou ik daar niet aan beginnen, ik vond het al een klus om mijn pony van Nederland naar Zwitserland te verhuizen en dat zijn maar zo'n 650 km. :')

Naima_72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 12:47

JoSav schreef:
Naima_72 schreef:

Ik snap die helft niet van wat je zegt.. maar ik ben pas 13 :P

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 12:54

Wat snap je niet TS, misschien kunnen we het uitleggen?

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 12:57

Fokken nog wel :D Je onderschrift zegt het al: droom lekker verder haha ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:02

NoName126 schreef:

Zo hee, met slechte zin opgestaan vandaag? Mocht je niet opgelet hebben in je les engels op school: Believe in your dreams betekend in je dromen geloven. Uiterst bizar dat dat voor jou geïnterpreteerd word als 'lekker verder dromen'. :=

Naima_72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 13:04

Lara_Silver schreef:
NoName126 schreef:

Zo hee, met slechte zin opgestaan vandaag? Mocht je niet opgelet hebben in je les engels op school: Believe in your dreams betekend in je dromen geloven. Uiterst bizar dat dat voor jou geïnterpreteerd word als 'lekker verder dromen'. :=

Bedankt dat je het voor me opneemt de hele tijd haha xD

Naima_72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 13:05

Annettu_ schreef:
Op wikipedia staat 150 cm ?

Maar ze vallen toch onder de minipony's

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:08

Naima_72 schreef:

Geen probleem. Ik bedoel laten we realistisch zijn, mocht je die paardjes echt willen fokken ga je het nog heel erg moeilijk krijgen! :+ Maar ik vind het altijd zo ongelooflijk raar als iemand een ander aanmoedigt haar dromen op te geven? Is toch iets heel persoonlijks. Waar is iedereen hier bang voor, net alsof jij morgen vertrekt om die paardjes proberen te halen. :')

Naima_72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 13:13

Lara_Silver schreef:
Naima_72 schreef:

Geen probleem. Ik bedoel laten we realistisch zijn, mocht je die paardjes echt willen fokken ga je het nog heel erg moeilijk krijgen! :+ Maar ik vind het altijd zo ongelooflijk raar als iemand een ander aanmoedigt haar dromen op te geven? Is toch iets heel persoonlijks. Waar is iedereen hier bang voor, net alsof jij morgen vertrekt om die paardjes proberen te halen. :')

Ja dat :+ Maar Als ik een veulentje hier geboren laat worden heeft ie het klimaat in Siberië nooit meegemaakt dus dan is het niet zo'n probleem met het klimaat enzo

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:22

Zo werkt het niet helemaal... De hele pony is gebouwd op dat klimaat. Net zo goed als dat kindjes van blanke ouders nogsteeds verbranden als ze in Afrika in de zon gaan lopen, ook al zijn ze daar geboren.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:29

Het aanpassings vermogen van paarden is waanzinnig groot.....die tempratuur is denk ik wel te overbruggen. Shetlanders doen het hier ook vrij aardig. En in de woestijn kan het vriezen en daarna 50+ worden....Arabieren doen het er goed.

Wat denk ik lastiger is....de bruikbaarheid voor de Nederlandse markt... Oneerbiedig gezegt....ze zullen er wel koddig en leuk uitzien....Maar wat moet je er mee? (Ik ben even de Advokaat van de Duivel he)
En er moet toch een bepaalde verkoopbaarheid zijn anders zit je binnen 20 jaar met een weiland vol van die pony's.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:37

*leest stukje van Josav over waar Jakoetie ligt*

Dat zouden hele dure pony's worden.

*Checkt pony* Ja leuke beestjes, mooie kleurtjes.

Naima_72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 20:38

Ja okey, maar ik zou ze verkopen aan maneges enzo, want ze zijn net iets groter als shetten en op bijna elke manege staat er wel een shet ;)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:44

ben voor je op zoek naar yakoets in nederland, ik zelf wil later wel Quarabs gaan fokken.