[KG] Veulen dood volgens Color Calculator?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maleficent

[KG] Veulen dood volgens Color Calculator?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 18:06

Vrienden van mijn ouders hebben hun Cremello Tovero merrie laten dekken door een Amber Champagne Tovero hengst, ik was nieuwschierig naar wat daar uit zou komen dus ik heb op de color calculator ( http://www.horsetesting.com/CCalculator1.asp ) gekeken wat er uit zou komen er stond dus

25% -LETHAL
12,5% -Gold Cream Champagne Tobiano
6.25% -Amber Cream Champagne Tovero
6.25% -Gold Cream Champagne Roan Overo
6.25% -Gold Cream Champagne Roan Tovero
6.25% -Silver Amber Cream Champagne Tovero
3.13% -Silver Amber Cream Cham. Roan Overo
3.13% -Silver Amber Cream Cham. Roan Tovero
3.13% -Gold Cream Champagne Roan
3.13% -Silver Amber Cream Champagne Tobiano
3.13% -Amber Cream Champagne Tobiano
3.13% -Amber Cream Champagne Roan Tovero
3.13% -Amber Cream Champagne Roan Overo
3.13% -Gold Cream Champagne Roan Tobiano
1.56% -Silver Amber Cream Cham. Roan
1.56% -Silver Amber Cream Cham. Roan Tobiano
1.56% -Amber Cream Champagne Roan
1.56% -Amber Cream Champagne Roan Tobiano

Het lijkt me echt verschrikkelijk als het veulen echt doodgeboren zou worden. Mijn vraag hierop dus zijn er meer mensen die met soortgelijke dingen zoiets hebben meegemaakt? ( sorry als het verkeerd staat ik had geen flauw idee waar ik hem anders moest zetten )
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 12-06-12 13:28, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd + titel verduidelijkt

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:11

Stekelharigheid X stekelharigheid heeft ook 25% lethale factor.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:14

OLWS Of te wel overo lethal white syndrome. Omdat Tovero : Overo + ? is en overo x overo olws risico geeft komt deze mogelijkheid uit je calculator. Op OLWS kan je laten testen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:16

Yep....hier een lethal white veulen gehad ooit op de stal. Overigens werd dit veulen levend geboren.
Destijds wisten we niet eens van het bestaan ervan af....Merrie had gelijk door dat het niet in orde was en deed er ook niks aan.
Veulen nog aan de merrie gelegd en met fles gegeven maar had geen zin omdat dus de darmen niet werken op het laatste gedeelte.
Veulentje is ingeslapen na bezoek van de DA

zodiacje

Re: Veulen dood volgens CC?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:18

:oo nog nooit van gehoord zeg!
Hoop voor je dat het goed gaat!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:21

Lang leve de kleurtjes fokkerij... :n
Ik hoop dat het voor dit veulen goed afloopt.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:23

Dit wist ik ook helemaal niet. Hopelijk gaat het goed met dit veulen!

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:24

Inderdaad, iedere kruising van 2 (frame) overo's geeft 25% kans op een lethal white veulen.
Zijn de paarden beide getest op lwo? Mogelijk draagt één van beide geen frame maar een andere vorm van overo zoals sabino of splash?

Ik vind het eigenlijk wel dat als je gaat fokken, je jezelf toch op voorhand wel wat mag informeren over zulke zaken...
Veel mensen denken hun kansen op de mooie overo-vlekken te vergroten door 2 dragers te kruisen, maar dit heeft geen enkel nut, dit blijft àltijd maar 50%

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:29

En volgens mij heb je ook de kleuren niet echt helemaal goed ingevuld?

Is de hengst homozygoot champagne? Anders zijn ook kleuren als palomino, buckskin, smoky black mogelijk. En de merrie draagt dan ook silver veronderstel ik?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:32

Ik vind dit best een interessant onderwerp, maar heb er weinig kaas van gegeten. kan iemand mij uitleggen waarom deze combinatie 25 % kans geeft op een dood veulen? is natuurlijk heel sneu en het was verstandiger geweest als die mensen dat van te voren hadden uitgezocht.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:35

Eirikur schreef:

Echt?
Gewone doodordinaire stekelharigheid? Daar heb ik nog nooit van gehoord.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:37

Klein beetje uitleg:

Het Overo Lethal White Syndrome (OLW-syndroom of OLWS) houdt in dat het laatste deel van de darmen, dat in verbinding staat met de anus, de zenuwbanen niet goed zijn ontwikkeld.
Daardoor is sprake van een verlamming van de darmen. Het gevolg is dat de peristaltiek,
welke zorgt voor het doorvoeren van de inhoud door de darmen, ontbreekt.
Het veulen lijkt normaal bij de geboorte, maar begint meestal binnen twaalf uur koliekverschijnselen te vertonen
als gevolg van het niet goed ontwikkelde darmstelsel.
Omdat OLWS altijd dodelijk is, worden Overo Lethal White veulens meestal meteen geëuthanaseerd.

Een Overo Lethal White veulen wordt wit of bijna helemaal wit geboren. Het veulen zal meestal binnen 24 uur koliekverschijnselen krijgen en zal binnen 48 tot 72 uur overlijden.
Wanneer er een heel wit veulen geboren wordt en het risico bestaat op OLWS, dan is het verstandig direct een dierenarts het veulen te laten nakijken.
Wanneer er sprake is van OLWS kan vervolgens besloten worden het veulen te euthanaseren

Het OLWS-gen is gekoppeld aan het Frame Overo patroon. De meeste Frame overo paarden zijn dus OLWS N/O (en dus drager)
Maar niet alle dragers hebben vlekken; solids, tobiano's en zelfs quarters kunnen ook OLWS-drager zijn.
En men heeft ondertussen ook ontdekt dat niet alle Overo-gevlekte paarden het OLWS-gen dragen.
Dus de vererving van het patroon is waarschijnlijk afhankelijk van meerdere genenparen.

Dragers hebben dus geen ziekte, maar in de homozygote vorm is het dodelijk. Hierdoor komt het dus dat er niet gefokt mag worden met 2 frame overo's.
Als beide paarden hun OLWS-gen doorgeven aan het veulen (25%kans), heb je een Lethal White veulen.

Daarbij worden de kansen op een overo-gevlekt veulen niet verhoogd door 2 dragers te kruisen, dit blijft maar 50%

Enkele foto's van lethal white veulens:
http://imageshack.us/photo/my-images/851/oohorse.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/219/olws.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/98/witveulen.jpg/

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:38

sheela schreef:
Ik vind dit best een interessant onderwerp, maar heb er weinig kaas van gegeten. kan iemand mij uitleggen waarom deze combinatie 25 % kans geeft op een dood veulen? is natuurlijk heel sneu en het was verstandiger geweest als die mensen dat van te voren hadden uitgezocht.

Via google vind ik dit:
http://www.bokt.nl/wiki/Overo_Lethal_White_Syndrome

Inderdaad interessant...

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:43

Sizzle schreef:
Eirikur schreef:

Echt?
Gewone doodordinaire stekelharigheid? Daar heb ik nog nooit van gehoord.

Nee niet gewoon stekelharigheid...
Roan x Roan geeft kans op lethale factor...

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:47

Interessant, hier wist ik niets van af.

Hopelijk loopt het voor het veulen goed af TS! Wel slordig van de fokkers om dit niet vooraf uit te zoeken overigens...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:48

Maar bij Roan sterft het vruchtje al vlug af, niet zoals bij OLWS dat er eerst een prachtig voldragen veulentje ter wereld komt dat als niet wordt ingegrepen een nare dood sterft...

Roan op Roan kan je dus best proberen alleen is er iets meer kans dan normaal dat de vrucht vrij snel afsterft, komt je merrie dus onregelmatig terug.

OLWS... ik hoop voor TS dat dit goed gaat aflopen.

Qua kleuren komen we overigens wel steeds meer aan de weet, er zijn meerdere kleuren die in de homozygote vorm problemen veroorzaken.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:49

Aangezien Tinniie het hele verhaal over Overo Lethal White al heeft gehouden scheelt dat wat getik := Dubbel creme is nooit homozygoot letaal, aangezien een cremello/perlino er twee moet hebben om cremello/perlino te zijn :P

Stekelharig is niet homozygoot letaal hoor, waar heb je die informatie vandaan Eirikur? Er zijn twee genen die een stekelharige uiting kunnen geven: de sabinogenen en rabicano. Rabicano is recessief en kàn alléén tonen als het in homozygote vorm aanwezig is. Aangezien we meerdere gezonde rabicanoveulentjes hebben gehad lijkt met het sterk dat het homozygoot letaal is. Lang niet alle genen die betrokken zijn bij sabino zijn bekand, maar de mutatie die bekend is is incompleet dominant, dus een homozygote heeft alléén een extremere uiting. In principe zijn er geen aanwijzingen dat andere sabinogenen homozygoot letaal zijn :n Misschien ben je in de war met een andere KIT mutatie?

Overigens zijn ook lang niet alle varianten van Rn homozygoot letaal, ik heb ergens nog een link van meerdere homozygoot geteste paarden, zal ff zoeken.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 11-06-12 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:51

Er zijn op bokt wat meer topics geweest over OLWS, allemaal de moeite om even door te lezen.
Een OLWS veulen hoeft tegenwoordig niet meer voor te komen, als de ouderdieren zijn getest en er correcte combinaties gemaakt worden.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:51

Bij Roan x Roan wordt het veulen weer geresorbeert, daar merkt niemand dus wat van. Vind ik toch iets anders dan een Lethal White veulen ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:52

s6801881 schreef:
Stekelharig is niet homozygoot letaal hoor, waar heb je die informatie vandaan Eirikur?

Stekelharigheid door het roan gen is homozygoot niet levensvatbaar. Sabino en Rabicano zijn twee genen uit de Overo groep. Is weer iets heel anders.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:53

Stekelharigheid is IMO dan ook géén roan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:54

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:54

s6801881 schreef:
Stekelharigheid is IMO dan ook géén roan.

En dat zien anderen anders.

Afbeelding

Rabicano/Sabino

Afbeelding

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:59

Het trekpaard heeft geloof ik een vorm van roan die niet lethaal is homo.

Ik doelde op het zilvergen, dat kan in homovorm oogafwijkingen veroorzaken, oa vastgesteld in Rocky Mountain horses maar er zijn aanwijzingen dat dat in meerdere rassen zo is.

En bij de appaloosa is de homozygote vorm vrijwel altijd nachtblind, ook iets om goed in het oog te houden.

stekelharigheid en roan zijn niet hetzelfde. Cassidy die eerste van die zwarte is volgens mij ook nog eens een appie, das dan weer een heel anders genetisch pakket. Wij hebben ook appaloosa's die je voor stekelharig of roan zou kunnen houden, of zelfs voor schimmel, maar genetisch heeft het allemaal niets met elkaar te maken.

Maar ik dwaal af.
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 11-06-12 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:00

Het kan een appie zijn, het kunnen ook littekens zijn want die komen bij een roan altijd zwart door.
Marmerbont bij appies ziet er vaak toch anders uit.