hoevaak dekken tot dracht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

olivia

hoevaak dekken tot dracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 12:16

mijn merrie is vorig jaar meerdere malen gedekt door de hengst maar bleek toch niet drachtig te zijn.
ze is dit jaar nu samen met haar haflinger maatje ook weer een aantal x gedekt (4 a 5 x ) maar elke keer als we bij de hengst komen tonen ze de hengstig heid dus plassen en met de vulva knipperen dus dan zou je zeggen weer niet drachtig maar hoe lang moet je door gaan en heeft het uberhoud nog wel nut.
zou het zo graag willen. maar op de een of ander manieren pakken ze niet de ene merrie heeft nog nooit een veulen gehad de ander wel. de da zei vorig jaar alles ziet er goed uit dus snap niet waarom ze niet vol raakt alles ziet er gewoon goed uit.dinsdag worden ze weer gedekt en na 3 weken dan weer kijken en miss weer dekken maar na july stop ik er mee

Ragdollcat

Re: hoevaak dekken tot dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:20

Als ze niet meer hengstig is en of geen interesse meer toont, dan kan je ervan uit gaan dat het raak is (meestal dan he).

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:22

Scan je de merrie(s) ook? En heeft de hengst meer merries gedekt en waren die wel bevrucht?

(En volgende keer graag hoofdletters gebruiken aan t begin van een zin, leest zoveel makkelijker....)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:26

Inderdaad, wordt de merrie gescand op dracht of alleen door te schouwen? Wat voor hengst is het? Heeft hij inderdaad meer gedekt en bevrucht? Hoe oud is de hengst? Heeft de merrie al eerder een veulen gehad?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:27

Inderdaad scannen, dan weet je wanneer het eitje weg is. Het is niet zo dat de hengstigheid stopt zodra ze dragend.zijn, zoals hierboven wordt beweerd. De hengstigheid gaat sowieso over, dat hoort bij de cyclus :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:46

Pletje123 schreef:
Inderdaad scannen, dan weet je wanneer het eitje weg is. Het is niet zo dat de hengstigheid stopt zodra ze dragend.zijn, zoals hierboven wordt beweerd. De hengstigheid gaat sowieso over, dat hoort bij de cyclus :)

Ah weer wat geleerd, ik heb altijd gedacht dat de hengstigheid overgaat als de merrie dragend is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:50

Natuurlijke dekking? Scannen, opvoelen etc. etc. Misschien is de baarmoeder wel vies ?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:50

Waar Bokt wel niet goed voor is :D ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:52

12 maanden hengstigheid. :oo Ik geloof dat er dan een stuk minder merries gehouden zouden worden :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 13:10

Scannen in de hengstigheid, zodat je weet hoe groot het eitje is, en alleen dekken op eisprong. Al die keren teveel dekken van te voren geeft alleen maar vervuiling van je merrie.
Mijn merrie wordt altijd op eisprong gedekt en is direct drachtig.

olivia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 13:32

De hengst dekt elk jaar zowie zo zijn eigen merries 4 stuks en zijn meestal elk jaar dragend.
Dit jaar was er maar 1 dragend maar door compicaties hebben ze het allebei niet overleeft .Maar die merrie had ook meerder veulens van hem gekregen en hij is een jaar of 9 .

mijn merries zijn gescant en alles zag er goed uit. De da begrijpt dus ook niet waarom ze niet drachtig raken ik laat ze pas weer scannen in july als ik klaar ben met het dekken zodat ik het zeker weet.
ik hou jullie op de hoogte

olivia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 13:33

o ja vorig jaar is ze zelfs hengstig gespoten 2 x en dat heeft ook niet geholpen

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 13:35

Dan zou ik eens gaan overwegen om een andere hengst te proberen :j

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 13:44

Veel dekken heeft geen zin. Heb je alleen maar kans op een beschadigde of vervuilde merrie.
Wij dekken als een merrie een paar dagen hengstig is. Liefst midden hengstigheid. Sperma blijft 48 leven dus het heeft geen nut om dezelfde dag of een dag later alweer te dekken.
Na twee dagen dekken we nogmaals als de merrie het toelaat maar als alles goed is en alles werkt zoals het zou moeten dan is het bijna zeker raak.
Scannen doen wij alleen om te bevestigen dat ze drachtig is na 19 dagen en om te kijken of het er wel 1 is en niet meer.
Voor de rest zorgt de natuur overal voor. Als het vruchtje wordt verloren of ze heeft niet gepakt dan wordt ze vanzelf weer hengstig.

olivia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 17:40

kan het ook niet zijn dat ze miss wel drachtig zijn maar dan toch de hengstigheid tonen bij de hengst.
vorige keer was het eerst schouwen voor het draad maya de haflinger deed gelijk piezen en knijpen met de vulva terwijl de fjord sjelle lekker gras bleef eten en niks deed. maar toen ze bij de hengst was wel weer toonde met plassen enzo. gister was het met sjelle ook weer twijfelachtig ze bleef echt lopen en stond niet stil maar doet dan wel haar staart omhoog en plast maar ging aan de wandel als hij erop ging terwijl ze vorige keer echt stil stond dus ja is moeilijk

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:01

Leonoor schreef:

Ik denk dat de manier van dekken en begeleiden al heel veel kan en zal schelen. :) Op de manier waarop het nu gebeurt kun je nl. niet de ''schuld'' bij de hengst neerleggen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:03

Leg ook niet het probleem zo direct bij de hengst hoor, kan ook goed aan de combinatie zelf liggen. Daarom zou je een andere hengst kunnen proberen. Maar waarschijnlijk is er al dekgeld betaald en dan wil je dat ook niet zo snel ;)

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:06

Scannen en een swap nemen om te kijken of ze wel schoon is.
Als 3 van de 4 merrie's niet gepakt hebben, dan kan de hengst wel eens wat bij zich dragen, lijkt me?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 21:34

Ik ben toevallig een goede vriendin van TS en kan enkele vragen van jullie beantwoorden.

Over de hengst deze dekt meerdere merrie's en alle raken drachtig van hem, behalve een eigen merrie maar deze pakt van geen enkele hengst.
Het is een natuurlijke dekking.

De merrie is vorig jaar twee keer gescant en toen niet drachtig bevonden, alles zag er wel goed uit, vorig jaar is ze ook twee keer hengstig gespoten, dit jaar word ze gewoon netjes hengstig.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 21:35

Sammie schreef:
Leonoor schreef:

Ik denk dat de manier van dekken en begeleiden al heel veel kan en zal schelen. :) Op de manier waarop het nu gebeurt kun je nl. niet de ''schuld'' bij de hengst neerleggen.

De mensen hebben al meer dan 40 jaar ervaring met dekken etc. en dit gebeurd ook op een nette manier.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 21:45

En komt de merrie wel daadwerkelijk tot een eisprong? Mijn eigen merrie kwam namelijk niet tot een eisprong, hardstikke hengstig, met schouwen zou ze zich ook laten dekken, alleen op het moment dat de eisprong zou moeten plaatsvinden verschrompelde het eitje. Ze werd gescand voor inseminatie, en zo is dit ook ontdekt. Gebeurde tot 3 keer toe, ook bij hengstig spuiten, en toen is ze op een kuur gezet. Daarna nooit geen problemen meer gehad, maar zonder deze kuur zou ze waarschijnlijk nooit tot een eisprong zijn gekomen, ook niet de jaren daarna. Haar lichaam had een zetje nodig.
Zolang je natuurlijk blijft dekken zonder te scannen weet je niet hoe je merrie ervoor staat.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 22:18

Neonlight schreef:
En komt de merrie wel daadwerkelijk tot een eisprong? Mijn eigen merrie kwam namelijk niet tot een eisprong, hardstikke hengstig, met schouwen zou ze zich ook laten dekken, alleen op het moment dat de eisprong zou moeten plaatsvinden verschrompelde het eitje. Ze werd gescand voor inseminatie, en zo is dit ook ontdekt. Gebeurde tot 3 keer toe, ook bij hengstig spuiten, en toen is ze op een kuur gezet. Daarna nooit geen problemen meer gehad, maar zonder deze kuur zou ze waarschijnlijk nooit tot een eisprong zijn gekomen, ook niet de jaren daarna. Haar lichaam had een zetje nodig.
Zolang je natuurlijk blijft dekken zonder te scannen weet je niet hoe je merrie ervoor staat.

Zoals gezegd is ze vorig jaar tweemaal gescand misschien wel drie maal. Maar hier is niks over gezegd, alles zag er goed uit.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 22:45

Ook op de eisprong, of alleen een keer van te voren om te checken of daarna om te kijken of ze drachtig is? Aangezien de TS in juli pas aan scannen wil denken geloof ik niet dat de merrie veelvuldig gescand is op wat er precies gebeurd tijdens de hengstigheid.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 22:53

Neonlight schreef:
Ook op de eisprong, of alleen een keer van te voren om te checken of daarna om te kijken of ze drachtig is? Aangezien de TS in juli pas aan scannen wil denken geloof ik niet dat de merrie veelvuldig gescand is op wat er precies gebeurd tijdens de hengstigheid.

vorig jaar in April en Mei gescand, voor het hengstig spuiten.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 22:54

Wat voor kuur is dat eigenlijk?