Imago KWPN Gelders paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Imago KWPN Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 09:37

Omdat er binnen de Gelderse fokkerij al veel over gediscussieerd wordt, ben ik benieuwd naar wat Bokkers nou eigenlijk voor beeld hebben bij het KWPN Gelders paard :)

Mijns inziens hebben veel mensen een klassieke tuiger voor ogen en dat is het Gelders paard al een hele tijd niet meer. Echter, dit heeft wel invloed op de afzetmarkt. Maar het kan natuurlijk zijn dat ik het te negatief bekijk. Vandaar mijn vraag.

Dus, aan wat voor paard denk je als je denkt aan een KWPN Gelders paard en wat voor mogelijkheden biedt dit type paard volgens jou?

NB, ik heb bewust het KWPN erbij vermeld. Stamboeken als het IHW waarderen vaak nog net een iets ander type namelijk ;)

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 09:48

Leuk uitgangspunt Pletje! Ben als fan en gebruiker van het Gelderse paard erg benieuwd naar reakties. Zowel positief als negatief, zo kom je te weten wat er gedacht wordt. +:)+

amenicora

Re: Imago KWPN Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 09:56

Ik heb zelf ook een gelderse en hij is een heerlijk allround paardje. :o
Kan leuk sprongetje maken, loopt voor de sulky, naast de fiets, kan makkelijk wat langere buitenrit volhouden (20 - 25 km) en hij kan aardig dressuur oefeningen lopen

Geweldige knuffel en behoorlijk slim (krijgt alle deuren open) en hij heeft mooie ruime gangen.
en echt klassiek 'tuiger' model heeft hij niet echt :Y)

Dus ik ben positief haha }>

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 10:12

Mijn oom en tante hebben gelderse staan(google ik haar naam zie ik dat ze genomineerd is voor fokker van het jaar, klein detail ;)). Als zij er niet mee zouden fokken zou ik waarschijnlijk ook hebben gedacht dat er geen fatsoenlijke proef mee te rijden valt en het alleen de typische tuigpaarden zouden zijn. De paarden die ik van hun zie als ik ze vergelijk met bijvoorbeeld mijn paardje. Dat ze er kwa bouw minder elegant uitzien voornamelijk meer massa(ook de stevigere benen) maar zodra ze gaan lopen ontbreekt het ze nergens aan. Maar de eerste indruk moest ik wel even doorheen.

Ook moet ik wel zeggen dat ik verder weinig hoor over het Gelderse paard, word in mijn omgeving verder niet over gesproken. Echte 'reclame' word er dus ook niet voor gemaakt. En zolang mensen er niet mee in aanraking komen zullen ze er ook niet naar opzoek gaan.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 10:16

Manny, ik denk dat de stelling onbekend maakt onbemind hier heel duidelijk op gaat :) maar dat is meer mijn ervaring uit de praktijk. Zou je zelf ook een Gelders paard willen hebben?

Ow en Bokkers die niet zo'n positief beeld hebben mogen zich ook melden :) dit topic is ter inventarisatie.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 10:18

Ik zou graag een Gelderse hebben :j

Momenteel moet ik het doen met een BWP'er met Gelders bloed (maar echt nog het oude type gelders) :)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 10:21

En waarom Quebelle? :) kan je je keuze voor een Gelderse ook nader toelichten?

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 10:22

Hier een reactie van een onervaren bokker met het KWPN Gelders paard.
Mijn beeld is puur gecreëerd op paarden die ik heb zien lopen.

Qua uiterlijk: paarden met body en een goede uitstraling. Vind het paarden die gelukkig niet zo iel ogen en wat meer vetjes hebben hier en daar en daar hou ik wel van. Vind het meestal ook prachtige paarden!
Qua lopen: toch het hoge opgooien van de tuiger. Niet zo hoog als de "echte" tuiger maar toch wel hoger dan de gemiddelde KWPNer. Natuurlijk heb je altijd uitzonderingen.
Qua mogelijkheden: ik denk dat een KWPN Gelders paard een heel allround paardje is. Dressuur zijn ze in mijn ogen geschikt voor maar ook voor springen en volgens mij zijn de meeste heerlijk braaf en vinden ze het leuk om een buitenritje te maken. Mijn beeld is ook dat ze voor de kar kunnen en dat ze daar misschien juist best wel geschikt voor zijn.

Hoop dat je wat aan mijn reactie hebt ;)

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 10:24

Pletje123 schreef:
Manny, ik denk dat de stelling onbekend maakt onbemind hier heel duidelijk op gaat :) maar dat is meer mijn ervaring uit de praktijk. Zou je zelf ook een Gelders paard willen hebben?

Ow en Bokkers die niet zo'n positief beeld hebben mogen zich ook melden :) dit topic is ter inventarisatie.

Toen ik vorig jaar opzoek was naar een paard heb ik ze niet direct opgezocht, ik zou ze niet overslaan. Maar mijn keuze zou er niet direct op gevallen zijn. Best raar maar dat is puur omdat ik te weinig weet van het Gelderse en het dan ook niet in mij op zou komen om er specifiek naar opzoek te gaan. (En ik durf ook niet te zeggen dat als ik in de toekomst weer zou gaan kijken om een paard of ik dan wel naar een Gelderse zou gaan zoeken.) Puur door het gebrek aan informatie.

En over hun kwaliteiten vraag ik me wel eens af of je er een leuke sprong mee kan maken, dressuur ben ik wel van overtuigd. Maar zijn er ook echte springtoppers?
Laatst bijgewerkt door Manny op 10-06-12 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 10:25

Ik heb zelf een Gelders paard gehad (Koss x Elegant).
Was een hele wakkere merrie, zag alles, maar bleef gelukkig wel 'koel in de kop'.
Maar wel heel veelzijdig, ik kon er dressuur mee rijden, springen, en veel buitenrijden.

Een vriendin van mij heeft nu een Gelderse merrie en die is ook heel wakker maar toch 'koel in de kop'.

Ik vind over het algemeen de Gelderse paarden fijne paarden, je kunt er eigenlijk alles mee.
Maar ik vind het geen beginnerspaarden, juist omdat ze zo wakker zijn en zich heel groot kunnen maken.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 10:28

Ik denk bij een Gelderse gelijk aan een fijn karakter. Werklustig en toch nuchter.
Zie soms wel steeds meer hengsten langskomen die heel erg beginnen te lijken op een standaard KWPN dressuurpaard, en dat sommige uiterlijke kenmerken verloren lijken te gaan.
Zag een tijd terug op wedstrijd een gelderse in de Z ring, paard was al iets op leeftijd, maar nog oh zo fit en hij ging in de passage om de ring heen. Wat zorgde voor een hoop kabaal, was een erg brede vos met nogal korte beentjes en enorme voeten :D maar wat een inzet!

Ik heb zelf een hengst die veel gelders bloed heeft, allemaal van moeders kant.
Zijn vader heeft veel volbloed, ik vind het zelf erg fijn als er ook basisbloed in de lijn zit.
Merk aan mijn paard dat hij erg heet en sensibel is, maar onwijs graag wil werken.
En ondanks dat hij hengst is, is het een onwijs betrouwbaar paard.

Ik weet het als ik weer op zoek ga met een paard!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 10:28

Dankjewel Yonker! :) er is geen goed of fout antwoord in dit topic mogelijk. Het gaat namelijk om je persoonlijke mening.

Manny, op internet kan je veel informatie vinden. Heb je al eens wat opgezocht?

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 10:29

Pletje123 schreef:
En waarom Quebelle? :) kan je je keuze voor een Gelderse ook nader toelichten?

Ik vind ze een geweldige uitstraling hebben,ietsje meer 'klassiek' dan de moderne BWP/KWPN'er.
Hoor veel goeds over het karakter,behoorlijk allround en ze komen veel voor in vos :+
Nee,echt ik vind het echt geweldige dieren.

Mijn paard heeft trouwes Zwier bloed in zich lopen,redelijk ver maar hij heeft toch wat trekken doorgekregen.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 10:31

Ik ben gek op gelderse paarden, heb zelf mijn Huugje, fotos zie topic in mijn onderschrift :)
Wat ik zo fijn vind is dat hij lekker cool in de kop is en ze zien er natuurlijk allemaal fantastisch uit. Kan het niet goed uitleggen wat het precies is, ik val gewoon voor de gelderse.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 10:36

Wat ik trouwens ben vergeten te melden!!
Ik heb ook altijd het beeld dat een Gelders paard flink aan de maat is. Wat ik persoonlijk niet erg vind. Maar of ze echt allemaal zo aan de maat zijn?? Dat weet ik eigenlijk niet maar dat is mijn beeld erbij :P
Ik zou trouwens als ik ooit een paard ga kopen ook echt wel in die richting willen kijken, vind het prachtige paarden.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 10:42

Ik heb bij Huugje heel lang gedacht dat hij klein zou blijven, op de fotos leek hij aldoor net een tekkellijfje met worstenpootjes :') Maar hij is nu toch wel flink groter geworden en als ik de topics zie van mensen die een ander gelders paard hebben, die zijn ook allemaal flink groot :)

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 10:42

Mijn Gelderse is 1.68... Vind ik een mooie grootte. En verder inderdaad heel wakker, hij ziet alles, maar ontzettend betrouwbaar en dapper. Als hij heet wordt, is hij alsnog heel goed bij je te houden en gehoorzaam. De mijne is er nog nooit vandoor gegaan en als hij schrikt is het een pas opzij en dan is het ook klaar.
Hij is overal voor in en wil graag werken, houdt wel van een grapje en heeft een heel sprekend hoofd.
Kortom, ik vind het een heerlijk beessie!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 10:49

Ben per ongeluk bevooroordeeld . Ben in het bezit van een prachtige gelderse merrie van Ahoy x Allegro , dus een tuig gefokte dame .Echter onder het zadel is het een heerlijk paard . Braaf en toch werklustig , ziet alles maar blijft koel .
Ook haar wil om te blijven gaan is wat mij vreselijk aanspreekt .
Ze is groot 171 cm met bot en massa .Ik heb een paard bij me zeg ik dan .
Ik heb een veulen bij haar gefokt dat is een kruising en moeder heeft al het goede van haar aan haar kind mee gegeven , maat , bot , massa , gangwerk . Beide dames hebben geen overdreven knie aktie .
Het volgende veulen dat ik fok wordt zuiver Gelders .
Nee , voor mij geen ander ras/type als het Gelderse paard .

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 10:54

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie paarden,. Is het toegestaan dat we hier ieder een foto plaatsen van ons paard? :)

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:00

Als ik aan Gelderse paarden denk dan zie ik een vos met minstens 2 witte benen voor een oogstwagen met op de bok
een koetsier met een blauwe overall met rode zakdoek omgeknoopt :D
Met een paar pakjes stro in de bak. :=

maar zo is het natuurlijk niet meer.
Dat het makkelijke paarden zijn ,is natuurlijk een fabeltje.
Het zijn absoluut geen dooie sukkels, imo verschilt het karakter gemiddeld nauwelijks van een rijpaard.
De mensen, vaak boeren, die in het verleden er mee werkten, konden met de werkwillige
en sensibele paarden omgaan.
Ze werden goed en consequent beleerd.
Het zag er daardoor erg gemakkelijk uit.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:00

Ik heb foto's in mijn profiel ;)

smiley91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:01

Waar ik aan denk bij een Gelders paard?
Eigenlijk heel eenvoudig aan alles wat het bij de richtingen rijpaard en tuigpaard niet haalt. En vooral aan vossen met hoge witte benen, blessen, een niet al te charmant hoofd en een plat kruis. Voor mijn gevoel is het Gelders paard tegenwoordig niet meer een echte richting en wordt van alles qua bloedvoering maar geaccepteerd om het voor de buitenwereld levend te houden. En zo afentoe is er dan een toevalsproduct dat het goed doet in de sport

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:04

Nickas, Kasper is idd een mooi paard :)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:13

smiley91 schreef:
Eigenlijk heel eenvoudig aan alles wat het bij de richtingen rijpaard en tuigpaard niet haalt.

Maar die paarden komen op de keuring ook niet bovenaan in de fokrichting GP.
Persoonlijk vind ik het jammer dat je tegenwoordig zon beetje alles kan aanbieden als GP terwijl je ook binnen het GP zelf hele luxe types kunt fokken.
Denk zelfs dat onze merries luxer zijn dan menig RP.
Laatst bijgewerkt door Albert op 10-06-12 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 11:14

Het is niet de bedoeling dat hier foto's geplaatst worden, tenzij ze echt een toegevoegde waarde hebben :) bijvoorbeeld om je mening te verduidelijken. Het is niet de intentie om anderen te overtuigen van het Gelders paard.