bles vraagje, ervaringen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

matasja

bles vraagje, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 22:09

hoi bokkers,
ik heb een nieuwe merrie gekocht na het overlijden van mijn oude maatje.
Nu ben ik op zoek gegaan naar de fokker omdat ik wel benieuwd was naar haar vader en moeder.
Ik ben met de fokker in contact gekomen en na het sturen van foto's wist hij zeker dat het om mijn merrie ging.

alle gegevens klopte ook qua datums, entingen en welke dierenarts er geweest was.

ik heb foto's gevraagd van hoe ze eruit zag als veulen. deze heb ik gekregen
op deze foto's heeft ze echter een hele brede bles, wel dezelfde witte beentjes en dezelfde uitdrukkingen in haar gezicht.
mijn merrie nu heeft een hele smalle bles, net een krijtstreepje over haar neus.

kan het dat een bles zoveel veranderd naarmate ze ouder worden?
de foto is van bailey 6 maanden oud, 2 jaar later is ze pas gechipt en is ze ingetekend in het paspoort, hierin is al vermeld dat ze een heel smalle bles heeft. het hele verhaal klopt, ze wisten ook aan wie hun destijds de merrie hadden verkocht, dit klopte ook precies.

toch blijft de twijfel, heb het namelijk nog nooit meegemaakt dat een veulen geboren word met een grote bles en deze daarna heeeeel smal word.
maakt verder niks uit, maar was gewoon benieuwd of hier ervaringen meee waren, en of iemand ook een pony heeft die een smalle of juist brede bles krijgt naarmate ze ouder worden

Bailey nu:
Afbeelding

wel is het zo dat toen ik haar kocht in januari haar bles toen wel breder was dan nu, ze was toen geschoren dus kan niet door de wintervacht komen dat hij breder lijkt... ben benieuwd, als het zo doorgaat heeft ze straks een zwart hoofd :P

foto van de winter, net boven de neus lijkt hij veel breder dan dat hij nu is, nu is het 1 rechte lijn omhoog
Afbeelding

meer bokkers met toverballen?
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 07-06-12 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: op verzoek foto's verwijderd

Grapjasjes12

Re: bles vraagje, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:24

Aan de hand van de verschillen tussen nu en winter, zou ik idd zeggen dat dit dezelfde merrie is. Maar als je me de foto van nu en de foto van 6 maanden had laten zien, dan had ik gezegd: Absoluut niet.

Wat apart, ik heb nog nooit gezien dat een bles zoveel veranderde. Wel een klein beetje, bijvoorbeeld een stukje smaller, of korter, maar niet zo extreem :)

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 22:27

nee he, vind het ook vreemd hoor, maar het hele verhaal van die mensen klopte wel... ook de data's van chippen en weggaan, dus het MOET wel om dezelfde merrie gaan. toch vind ik het een raar gezicht

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:31

nou zouden ze je misschien per ongeluk een verkeerde foto gestuurd hebben?? Dit kan haast niet dezelfde zijn...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:39

Erm.. Ik denk niet dat dit dezelfde is. Een bles kan wel degelijke kleiner worden, op het oog want het hoofd groeit en de bles blijft hetzelfde en trekt hier en daar wat anders. Maar de vorm van deze bles is zodanig anders, (de bovenkant en het gedeelte op de neus) dat ik eigenlijk voor 100% zeker kan zeggen dat dat veulen niet die merrie is. (wit bij de neusgaten verdwijnt zeker niet)
Laatst bijgewerkt door Sammie op 06-06-12 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 22:41

ik wacht inderdaad even op meer foto's, ze zegt er meer te hebben, ook van inrijden e.d dus ben benieuwd.
ze wisten wel naar welke familie ze was gegaan, dus het is wel de goede fokker, inderdaad wellicht een veulen van een ander geboortejaar. heb ze foto's gestuurd van hoe ze nu is, kijken hoe ze daarop reageren

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:42

Ik ben ook erg benieuwd TS :j Iets in mij zegt dat het wel kan, maar ik weet het natuurlijk niet zeker :)

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:43

Dit is echt niet hetzelfde paard. Een bles kan wel smaller ogen, maar als veulen loopt het wit door tot op de neusvleugels en bij het paard op de laatste foto niet meer. Als een bles zoveel zou veranderen heeft een veulen schetsen ook geen zin.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:43

Ook de aftekening van het achterbeen is anders dan die van jouw (even gespiekt in de profiel).
Ik kan met 100% zekerheid zeggen dat de veulenfoto's niet zijn van degene die jij nu hebt.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:46

Dit is absoluut niet hetzelfde paard.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:47

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:48

Aftekeningen op de benen vind ik altijd lastig, die kunnen bij veulens heel hoog lijken en als ze uitgegroeid zijn toch meevallen qua grootte. Wat me opvalt is dat het veulen op de foto wit tot aan de neusvleugels heeft, ik denk niet dat dit zo kan bijtrekken, althans ik heb er nog niet eerder van gehoord.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:49

Lijkt niet zo.
Bij het bovenste paard is de neus wit.
En bij de onderste alleen een klein streepje van de neus wit.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:50

wit op de neus(vleugels) is (gebrek aan) pigment. Dat kan dus inderdaad nooit zomaar opeens weer zwart worden.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:50

ik vind het verschil tussen de onderste twee foto's al bizar... maar aangezien er sinds jij haar hebt al zoveel verandering is zou ik denken dat het wel kan... aftekeningen van mijn bonte leken ook veel groter toen het paardje kleiner was.

En de fenotypen van dieren en mensen kunnen meer veranderen dan je zou denken. Bij biologie heb ik altijd geleerd dat ogen niet van kleur kunnen veranderen maar mijn ogen worden steeds lichter (waren eerst groen-bruin zijn nu meer grijsgroen) mijn vader heeft hetzelfde (vroeger groen-bruin, inmiddels grijsblauw).

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 22:55

mysterie is opgelost, ze hebben in 2005 en in 2007 een veulen gehad, zelfde moeder. die foto's waren van die uit 2005, toen zat die van mij nog 2 jaar in de planning ;) inderdaad de verkeerde foto gestuurd. vandaar dat de datums van het chippen wel overeen kwamen maar de foto niet. leek me ook al heeeeeel stug, maarja je weet nooit he. die foto van de zijkant weet ik niet want kan ik niks op zien.

wel blijft het een feit dat haar bles blijft krimpen, dus het pigment verhaal gaat niet helemaal op.
die winter foto is van januari, veel bredere bles boven haar neus met een uitschieter naar de rechter kant, nu is het een dun krijtstreepje en deze foto is van een week geleden

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:57

Dit is idd niet hetzelfde paard. Net wat anderen al zeggen, opties kan het lijken omdat een hoofd groeit, maar dit verschil kan niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:58

Ook op de neus groeit winterhaar. Bij die ouwe van mij is dat in de winter zelfs gewoon grijs :+ En ik ken er zelfs een die heeft s winters een witte haren snebje en zomers is die voetsie :+ (haren is wat anders dan pigmentvlekken, dat heeft het veulen overduidelijk) Die winter/zomer foto''s zijn uit een ander hoek genomen + de neusvleugels staan anders. Zo heel veel verschil vind ik daar dus niet tussen zitten.

maar goed het is dus een halfzus/broer van die van jouw?
Laatst bijgewerkt door Sammie op 06-06-12 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 23:01

ik wilde net vragen of ze niet twee zusjes door elkaar hebben gehaald, maar dat is dus ook het geval :D

toch apart dat er zoveel verschil zitten tussen de zomer en de winter foto, dat heb ik geloof ik nog nooit gezien.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 23:22

ze zijn inderdaad door elkaar gehaald qua foto's maar ze lijken ook wel heel erg op elkaar als je het blesje wegdenkt :j
verschil van zomer en winter is inderdaad vreemd he, ze kwam daar van een stal waar ze verwarming hadden, ze was dus geschoren en had totaal geen wintervacht. ze stonden daar met verwarmde stalling en ook nog eens een 300 grams deken erop :( toen ze bij mij kwam met inloopstal dus maar meteen wat 700 grams dekens aangeschaft, 500 had ik nog dus afbouwen kon wel mooi.
kan me dus niet voorstellen dat het echt wintervacht is op haar neus met zoveel hulpmiddelen om haar warm te houden

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 23:25

Is inderdaad niet hetzelfde paard ;)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:58

ik denk als je over een half jaartje een topic opent met de onderste twee en vraagt "zijn dit foto's van hetzelfde paard" je ook reacties krijgt met "ik weet 100% zeker van niet"

iloveukanho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 19:58

hoe meer de pony groet dan groot de huid van het paardje ook mee, het hangt er ook vanaf wat er groeit groeit de plek op de bles dan wordt hij breder en groeit de huid naast de bles mee dan krijg je meer zwarte haren, zoiets is het geloof ik, ik heb ook een toverballetje:) mijn pony heeft dat ook:)

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 22:01

Dat is waar maar ze is al uitgegroeid en de fotos zijn van februari en mei dus daarin al veel verschil.
De fotos als veulen stond de fokker op dus die heb ik laten verwijderen

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 11:31

Dit zijn 2 verschillende paarden.

Kijk maar naar de neus, de neusgaten. Het ene paard heeft ze veel langer en smaller :j De een heeft ook een dikkere snuit als de ander :)