Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
mizzpoez schreef:Heb je al gekeken op de website van het NMPRS?
http://www.minipaarden.nl/
Je kunt ze ook een email sturen, doe ik ook als ik vragen heb en krijg vaak snel antwoord terug.
Letsdunit schreef:Tja wat is goed, het is net wat je ermee wilt en je moet ergens kunnen beginnen.
Barflat 20th Century Boy is volgens mij een basishengstje
Diamand of Roinja zie ik ook tussen de basishengstjes staan
Vader van het veulen is dat Highlight vom Ellernbrook ? dat is volgens mij ook basishengst.
Basis wordt nog weinig mee gefokt binnen het nmprs, de meeste gaan toch over op luxe.
Het formulier kun je gewoon insturen, je veulen kan thuis gechipt worden of op de keuring.
Ragdollcat schreef:Zijn de veulens voor de verkoop?
Je gaf hier aan dat je er geen verstand van hebt, dan kan je beter niet aan beginnen, fokken is zo makkelijk en met welk doel en wat doe je ermee? Markt staat boordevol met schetjes en of ponytjes die te koop staan.
Ragdollcat schreef:Je kan eens rondkijken bij andere fokkers en er ervaring opdoen en vragen stellen enz. enz. enz.
als er al veel gratis zonder papieren te krijgen zijn dan wordt ook niet berijdbare ponys met papier lastig te verkopen. NMPRS is meestal te ielig en te klein om erop te rijden, kan je beter een schetlander nemen, die zijn sterker en meer in staat om een wagen te kunnen trekken.
Dennis schreef:Mijn ervaring is dat je voor de sport toch minimaal wel pony's met een beetje massa van minimaal 100 cm moet hebben.
Mijn brede NSPS merrie van 100 cm red het net, die van 103 die wat luxer is heeft er duidelijk veel meer moeite mee. Wil je wat voor het gebruik fokken zal je echt naar de boven maat toe moeten en het liefst met massa (en boven de 100 cm en fors gebouwd is niet echt het doel van het NMPRS).
Alles kan in principe voor de wagen. Maar als je een pony voor de wagen heb is het wel erg fijn dat je niet steeds tegen een grens aan loop van wat lichamelijk mogelijk is omdat ze maat en massa missen.
Bij het NMPRS zal ik niet basis gaan fokken omdat dat hun doel niet is.
Mijn basis kampioenshengst heb ik ook gecastreerd. Omdat ik voor het gebruik fok fok ik NSPS ipv NMPRS.
xElienx schreef:het gaat niet alleen om maat en masse wbt het mennen. karakter, werklust speelt een hele grote rol. minipaardjes (en dan bedoel ik niet de iniminimini's) kunnen makkelijk meekomen tussen de grote als ze maar willen.
maar om niet te veel van het onderwerp af te wijken; je zei "je moet toch ergens beginnen", maar daar gaat het vaak juist fout. Verdiep je in de materie, stel je doelen vast en ga dan pas over tot eventuele koop en fok.
Als er een papier bij zit, hoeft dit niets te zeggen, zelfs niet als het een topafstamming betreft.
xElienx schreef:maar wat is je toekomstperspectief met de veulentjes. Het is heel leuk als ze correct zijn, maar basis nmprs is niet erg gewild en ook niet heel erg gewenst binnen het stamboek. Een fokdoel gaat verder dan alleen correct en lief.
Persoonlijk ben ik van mening dat als je fokt, je moet streven naar het aller beste.
Ragdollcat schreef:Correct op de benen en correct in de rug heb je niet zoveel aan als je er niet op kan rijden.
Het zijn leuke diertjes voor de shows dan is een mooi uiterlijk meegenomen en of kleur.
maar je kan er niet echt mee aan t werk zoals serieus voor de kar en of rijden.
Er zijn hoe dan ook zat ponys met papieren die ook niet te verslijten zijn. Fokken is hoe dan ook vermeerderen/pretveulens, zeker op dit moment.