NMPRS

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Carmuh

NMPRS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 14:20

Beste bokkers,

Ik ben me wat meer aan het verdiepen in het fokken van nmprs paardjes..
Nou heeft mijn ene merrie een half papier, vader onbekend. Wel heb ik haar in 2011 laten dekken door mijn eigen dekhengstje jolyen lyscombepark forsyte.
Ik heb destijds de dekbon opgestuurd naar het stamboek en de overige 2 hier nog liggen. Nou heeft ze 30 mei een hengstveulen gekregen die helaas is overleden. Moet ik dit nog ergens aan het stamboek melden.

Nou heb ik vorige week mijn hengstje geruild voor een smokey black merrie met palomino hengstveulen die weer gedekt word. Mijn vraag is eigenlijk of dit een beetje een goede merrie is, de eigenaar zegt dat ze vol papier heeft, maar ik heb er dus eigenlijk geen verstand van. Moeder:Ulrieke v.d Twellaarshoeve Vader:Barflat 20th Century Boy moeders-vader:Diamant of Roinja....De vader val het veulen is de cremello hengst Highlight waardoor ze nu weer gedekt word.

Dan heb ik nog een vraag voor wat betreft het veulen. Ik wil hem graag registreren bij het stamboek. Hoe gaat dit precies in zijn werk, hoef ik alleen het registratieformulier in te vullen? Komt er dan iemand van het stamboek langs om te chippen etc?
Zijn er ook keuringen voor veulens bij het nmprs?

Ik hoop dat jullie me wat meer informatie kunnen geven. Heb al gezocht maar word er niet echt wijs van..
Alvast bedankt voor jullie hulp!!

mizzpoez

Re: NMPRS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:00

Heb je al gekeken op de website van het NMPRS?
http://www.minipaarden.nl/
Je kunt ze ook een email sturen, doe ik ook als ik vragen heb en krijg vaak snel antwoord terug.

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 18:19

mizzpoez schreef:
Heb je al gekeken op de website van het NMPRS?
http://www.minipaarden.nl/
Je kunt ze ook een email sturen, doe ik ook als ik vragen heb en krijg vaak snel antwoord terug.

Op de site heb ik gekeken...daar werd ik niet echt wijs van..dacht probeer het via bokt aangezien hier aardig wat nmprs fokkers op zitten, maar anders stuur ik ze een mail inderdaad.. bedankt voor je reactie..

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:29

Tja wat is goed, het is net wat je ermee wilt en je moet ergens kunnen beginnen.
Barflat 20th Century Boy is volgens mij een basishengstje
Diamand of Roinja zie ik ook tussen de basishengstjes staan

Vader van het veulen is dat Highlight vom Ellernbrook ? dat is volgens mij ook basishengst.
Basis wordt nog weinig mee gefokt binnen het nmprs, de meeste gaan toch over op luxe.

Het formulier kun je gewoon insturen, je veulen kan thuis gechipt worden of op de keuring.

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 18:34

Letsdunit schreef:
Tja wat is goed, het is net wat je ermee wilt en je moet ergens kunnen beginnen.
Barflat 20th Century Boy is volgens mij een basishengstje
Diamand of Roinja zie ik ook tussen de basishengstjes staan

Vader van het veulen is dat Highlight vom Ellernbrook ? dat is volgens mij ook basishengst.
Basis wordt nog weinig mee gefokt binnen het nmprs, de meeste gaan toch over op luxe.

Het formulier kun je gewoon insturen, je veulen kan thuis gechipt worden of op de keuring.

Bedankt voor de moeite!!
Ben weer wat wijzer geworden...
Mijn doel is vooral voor nu om te beginnen met veulentjes fokken, bewust met papier omdat ik klakkeloos veulentjes fokken onzin vind..
Wil me dus wat meer gaan verdiepen in de basishengstjes inderdaad en de wat luxere...wil dus ook wat meer keuringen gaan bekijken...

Vader van het veulen is inderdaad highlight vom ellernbrook...Er is dus ook een veulenkeuring?
Kan namelijk wel wat vinden over jaarlingkeuringen maar niks over de veulenkeuringen...zou daar wel graag heen willen om het mee te maken en er wat meer van te proeven...wat moet je daar zoal voor doen?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:38

Zijn de veulens voor de verkoop?

Je gaf hier aan dat je er geen verstand van hebt, dan kan je beter niet aan beginnen, fokken is zo makkelijk en met welk doel en wat doe je ermee? Markt staat boordevol met schetjes en of ponytjes die te koop staan.

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 18:40

Ragdollcat schreef:
Zijn de veulens voor de verkoop?

Je gaf hier aan dat je er geen verstand van hebt, dan kan je beter niet aan beginnen, fokken is zo makkelijk en met welk doel en wat doe je ermee? Markt staat boordevol met schetjes en of ponytjes die te koop staan.

Je moet ergens beginnen he als je wilt beginnen met fokken?!Elke fokker is ergens begonnen en om nou te zeggen dat er al genoeg te koop staan? Ja klopt veel te veel zonder papieren in mijn ogen. Ik fok bewust met papier. Ik wil luxe pony's gaan fokken die leuk voor de wagen kunnen.
Veulens zijn voor de verkoop inderdaad..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:03

Je kan eens rondkijken bij andere fokkers en er ervaring opdoen en vragen stellen enz. enz. enz.

als er al veel gratis zonder papieren te krijgen zijn dan wordt ook niet berijdbare ponys met papier lastig te verkopen. NMPRS is meestal te ielig en te klein om erop te rijden, kan je beter een schetlander nemen, die zijn sterker en meer in staat om een wagen te kunnen trekken.

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 21:46

Ragdollcat schreef:
Je kan eens rondkijken bij andere fokkers en er ervaring opdoen en vragen stellen enz. enz. enz.

als er al veel gratis zonder papieren te krijgen zijn dan wordt ook niet berijdbare ponys met papier lastig te verkopen. NMPRS is meestal te ielig en te klein om erop te rijden, kan je beter een schetlander nemen, die zijn sterker en meer in staat om een wagen te kunnen trekken.

Daarom plaats ik nu een berichtje op bokt om meer informatie te krijgen van andere fokkers van het nmprs.
Mijn nmprs merrie loopt ook gewoon voor de wagen en er zou ook best iemand op kunnen rijden. Helaas bij gebrek aan een klein passend ruitertje dat niet bang is is ze nog niet beleerd onder het zadel, maar om nou te zeggen dat een nmprs paardje niet geschikt is om te menne ben ik het absoluut niet mee eens.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:25

Mijn ervaring is dat je voor de sport toch minimaal wel pony's met een beetje massa van minimaal 100 cm moet hebben.
Mijn brede NSPS merrie van 100 cm red het net, die van 103 die wat luxer is heeft er duidelijk veel meer moeite mee. Wil je wat voor het gebruik fokken zal je echt naar de boven maat toe moeten en het liefst met massa (en boven de 100 cm en fors gebouwd is niet echt het doel van het NMPRS).

Alles kan in principe voor de wagen. Maar als je een pony voor de wagen heb is het wel erg fijn dat je niet steeds tegen een grens aan loop van wat lichamelijk mogelijk is omdat ze maat en massa missen.

Bij het NMPRS zal ik niet basis gaan fokken omdat dat hun doel niet is.
Mijn basis kampioenshengst heb ik ook gecastreerd. Omdat ik voor het gebruik fok fok ik NSPS ipv NMPRS.

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 22:39

Dennis schreef:
Mijn ervaring is dat je voor de sport toch minimaal wel pony's met een beetje massa van minimaal 100 cm moet hebben.
Mijn brede NSPS merrie van 100 cm red het net, die van 103 die wat luxer is heeft er duidelijk veel meer moeite mee. Wil je wat voor het gebruik fokken zal je echt naar de boven maat toe moeten en het liefst met massa (en boven de 100 cm en fors gebouwd is niet echt het doel van het NMPRS).

Alles kan in principe voor de wagen. Maar als je een pony voor de wagen heb is het wel erg fijn dat je niet steeds tegen een grens aan loop van wat lichamelijk mogelijk is omdat ze maat en massa missen.

Bij het NMPRS zal ik niet basis gaan fokken omdat dat hun doel niet is.
Mijn basis kampioenshengst heb ik ook gecastreerd. Omdat ik voor het gebruik fok fok ik NSPS ipv NMPRS.

Je hebt helemaal gelijk dat echt voor het sport mennen een nmprs vaak niet genoeg massa heeft..mijn merrie is 95 cm en best rank en daar men ik gewoon recreatief mee, gewoon omdat ik het belangrijk vind ze ook bezig te houden en ze het leuk vind..

Wat betreft basis ben ik nu dus een beetje aan het uitzoeken wat ik het beste kan gaan fokken, nou zijn ze voor volgend jaar allebei al gedekt door een basis hengstje maar voor in de toekomst zou ik er dan dus wat luxere hengstjes voor kunnen gebruiken, om de veulens nog luxer te krijgen.

Wat betreft het veulen, die is nu 2 weken oud dus ik moet nog zien hoe hij opdroogt. Ben er inmiddels wel uit dat ik hem bij de merriekeuring kan laten meelopen maar het moet dus wel de moeite waard zijn, ik wacht dus nog even af hoe hij over een paar weken is.
Is het bij de veulenkeuring gebruikelijk een veulen ook te toileteren of iets? Ben er wel achter dat je eerst je pony opstelt, dan een rechte lijn stapt van de jury af en weer terug en dan een rondje draf?

Dennis, bedankt voor je reactie in ieder geval, ben me langzaamaan wat meer aan het orienteren..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 23:07

Een volwassen mens op een kar met zulke kleine diertje voor, ik vind dat niet eerlijk tegenover het dier.

Een shetlander is daar meer geschikt voor en sterker.

Als je nog luxer wilt gaan krijgen/fokken dan is ie enkel leuk voor om mee te wandelen aan de hand en voor de shows/grasmaaier/kunstjes mee te doen, want dan is ie nog te iel en te fijn voor zwaardere gebruiksdoeleinden.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 00:44

het gaat niet alleen om maat en masse wbt het mennen. karakter, werklust speelt een hele grote rol. minipaardjes (en dan bedoel ik niet de iniminimini's) kunnen makkelijk meekomen tussen de grote als ze maar willen.

maar om niet te veel van het onderwerp af te wijken; je zei "je moet toch ergens beginnen", maar daar gaat het vaak juist fout. Verdiep je in de materie, stel je doelen vast en ga dan pas over tot eventuele koop en fok.
Als er een papier bij zit, hoeft dit niets te zeggen, zelfs niet als het een topafstamming betreft.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 08:52

Wat een onzin dat mini’s niet meekomen in de sport, ken genoeg voorbeelden die het heel best doen. Zie liever een leuke fanatieke mini dan een te dikke slome shet voor de wagen.
Fok liever direct iets goeds, even proberen betekend wel een levend wezen wat gemiddeld 25 jaar oud wordt. Kijk eens op marktplaats, vooral de mini shetlanders met en zonder papieren staan er in alle kleuren en maten op.

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 16:18

xElienx schreef:
het gaat niet alleen om maat en masse wbt het mennen. karakter, werklust speelt een hele grote rol. minipaardjes (en dan bedoel ik niet de iniminimini's) kunnen makkelijk meekomen tussen de grote als ze maar willen.

maar om niet te veel van het onderwerp af te wijken; je zei "je moet toch ergens beginnen", maar daar gaat het vaak juist fout. Verdiep je in de materie, stel je doelen vast en ga dan pas over tot eventuele koop en fok.
Als er een papier bij zit, hoeft dit niets te zeggen, zelfs niet als het een topafstamming betreft.

Bedankt voor je reactie.
Ik heb vorig jaar een mini merrie en hengstje gekocht, gewoon om dat ik ze toen aan huis kon houden en er niks weg moest....helaas is de situatie veranderd en woon ik inmiddels ergens anders...het hengstje moest dus weg, simpelweg omdat ik die niet op stalling mocht zetten....vandaar mijn besluit wel weer een merrie erbij te nemen als gezelschap voor mijn andere merrie...
Papier zegt niet altijd wat inderdaad...ik wil gewoon leuke veulentjes fokken die kwalitatief goed zijn, ik hoef niet de allerbeste etc te fokken...maar wil gewoon lieve veulentjes fokken die correct voor het stamboek zijn. Ik wil wel mee gaan doen aan keuringen met de veulens en misschien ook wel met de merries.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 17:26

Maar wat is je doel met fokken, leuke lieve veulentjes worden er al genoeg gefokt !

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 20:58

Letsdunit schreef:
Maar wat is je doel met fokken, leuke lieve veulentjes worden er al genoeg gefokt !

Ja ben ik mee eens, dus ik snap het niet helemaal. Waarom fokken als je toch niet weet wat je precies wilt en hoe het moet enz.

Er gaan er zat gratis weg en of naar de slacht.

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 21:57

volgens mij zeg ik duidelijk dat ik kwalitatief correcte veulentjes wil fokken, dus paardjes die correct op de benen zijn, correct in de rug etc en daarbij een leuk karakter hebben. Dat er genoeg veulentjes zijn die gratis weg gaan weet ik ook, ik ben me er van bewust waar ik mee bezig ben, ben geen meisje van 14 jaar.
Ik wil geen echte shetlanders fokken maar bewust nmprs basis...dus de iets luxere pony's..ik ben van plan om de zwakkere punten van mijn merries te gaan verbeteren met mijn hengstenkeuze, nu zijn ze al drachtig maar voor volgend jaar kan ik daar goed naar kijken.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:52

Correct op de benen en correct in de rug heb je niet zoveel aan als je er niet op kan rijden.

Het zijn leuke diertjes voor de shows dan is een mooi uiterlijk meegenomen en of kleur.

maar je kan er niet echt mee aan t werk zoals serieus voor de kar en of rijden.

Er zijn hoe dan ook zat ponys met papieren die ook niet te verslijten zijn. Fokken is hoe dan ook vermeerderen/pretveulens, zeker op dit moment.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:02

maar wat is je toekomstperspectief met de veulentjes. Het is heel leuk als ze correct zijn, maar basis nmprs is niet erg gewild en ook niet heel erg gewenst binnen het stamboek. Een fokdoel gaat verder dan alleen correct en lief.
Persoonlijk ben ik van mening dat als je fokt, je moet streven naar het aller beste.

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 17:59

xElienx schreef:
maar wat is je toekomstperspectief met de veulentjes. Het is heel leuk als ze correct zijn, maar basis nmprs is niet erg gewild en ook niet heel erg gewenst binnen het stamboek. Een fokdoel gaat verder dan alleen correct en lief.
Persoonlijk ben ik van mening dat als je fokt, je moet streven naar het aller beste.

Mijn toekomstperspectief is dat de veulentjes verkocht moeten worden, merries zou ik eventueel nog wat langer aan kunnen houden maar ik wil het echt bij 2 pony's houden aangezien ik nog een fries heb die ik fanatiek in de sport uitbreng en waar mijn meeste tijd gewoon naar toe gaat.. Ik hoef er ook echt niet rijk van te worden.
Dat je moet streven naar het allerbeste ben ik met je eens als je echt fanatiek en elke dag ermee bezig bent.
In mijn geval is dat niet zo, ik heb niet de mogelijkheden om meerdere merries en eigen dekhengstje te houden bijvoorbeeld, ik heb 2 merries erbij en met die 2 merries wil ik gewoon veulentjes fokken voor het stamboek. Ik ben niet elke dag met ze bezig, ik heb ze erbij voor de leuk en om af en toe een veulentje mee te fokken, het is niet zo dat ze bij mij elk jaar een veulen moeten geven. Ik weet niet zo goed hoe ik het verder duidelijk moet maken.

Maar we wijken van het onderwerp af van mijn vragen...ik wil gewoon met mijn 2 merries een veulentje fokken en misschien nog wel een keer, ik wil me gewoon wat meer verdiepen in het stamboek zodat ik ook wat met de veulens kan doen, dus naar keuringen etc. Ik ben niet van plan een fokkerij te beginnen of iets in die richting, mochten jullie dat wel denken.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 20:32

Als je voor de verkoop fok moet je er rekening mee houden als ze niet verkocht worden (waar laat je een hengstje als die niet binnen een jaar verkocht word?). Rijk worden, zeg maar gerust dat het bakken met geld kost (fokkerij kost mij meer dan de sport als fanatieke wedstrijd menner).
En ook toch wel duidelijk fokken naar iets waar vraag naar is (correct, luxe, goede beweging, interessante afstamming).

De laatste pony's die ik verkocht heb hebben allemaal lang te koop gestaan. Zwartbonte merrie met mooi papier en een super braaf bereden en betuigde stamboek merrie met wedstrijd ervaring (onder het zadel en voor de wagen). Je zou denken dat een brave kinderpony of een zwart bont merrieveulen toch wel redelijk te verkopen zou moeten zijn, maar nee.
De 3e die te koop stond is een kroon-prestatie-elite merrie die hoog in de sport loopt voor de wagen (ZZ dressuur, ZZ vaardigheid, enkelspan, 2span, tandem betuigd), braaf onder het zadel is en super makkelijk in de omgang. Daar is nog steeds niemand voor geweest.

Dus denk heel goed na over een fokdoel voordat je een gewoon leuk hengstje kies. Zorg dat je de ruimte heb veulens aan te houden waar nodig en dat je iets fok waar vraag naar is (bij het NMPRS is dat toch echt luxe, want basis word door veel mensen toch gezien als shetten die niet goed genoeg zijn voor het NSPS, bij het NSPS zijn de eisen veel strenger voor hengsten).

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:24

Basis paarden bij het nmprs zijn shetlanders voor 100%. Er zit daar echt geen vleugje ander bloed in. Tenminste dat zal niet mogen. Met papierloze gaat dat nog wel eens fout.

Destijds ben ik ook begonnen met een 100% shetlander (veulenpapier van nsps) maar ze was al te oud voor primering bij het nsps, Ik kon hiervoor nog wel terecht bij het nmprs.

Je kunt met je basis merries terecht bij het nmprs maar persoonlijk zou ik kiezen voor hengsten uit de luxe klasses en niet voor de basis hengsten. Met zo'n combinatie kun je erg leuke veulens fokken die ook heus nog wel voor het aangespannen werk gebruikt kunnen worden en sommige zijn ook wel geschikt voor onder het zadel. Dit kun je pas beoordelen als je het desbetreffende paardje ziet.

Als er kort door de bocht verteld wordt dat alle paardjes onder de meter nergens goed voor zijn dan enkel grasmaaier, zal ik die persoon graag willen uitnodigen om eens naar de nmprs show te gaan op 30 juni. En dan vanuit daar kommentaar te leveren. Of eventueel eens naar de icamh of eusam en mhce shows te kijken. Hier zie je heel veel leuke rubrieken waar aan kleine paardjes mee kunnen doen.

Mijn raad aan de TS ga naar shows en keuringen van het nmprs kijken en beoordeel zelf dan wat je wilt. de show en keuring voor 1 en 2 jarigen is op 30 juni en de merrie veulenkeuring is op 25 augustus. Beiden in bunschoten.
Indien je nog meer vragen hebt mag je me pb-en dan kan ik kijken of ik ze kan beantwoorden.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:25

en trouwens wat dennis hierboven vertelt is natuurlijk helemaal waar. De markt is momenteel erg slecht. Zelfs de hele goede blijven langer bij de eigenaar lopen.

naditaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:37

Ragdollcat schreef:
Correct op de benen en correct in de rug heb je niet zoveel aan als je er niet op kan rijden.

Het zijn leuke diertjes voor de shows dan is een mooi uiterlijk meegenomen en of kleur.

maar je kan er niet echt mee aan t werk zoals serieus voor de kar en of rijden.

Er zijn hoe dan ook zat ponys met papieren die ook niet te verslijten zijn. Fokken is hoe dan ook vermeerderen/pretveulens, zeker op dit moment.

Dat is ook weer niet waar. Ik heb een AMHA ruintje voor de wagen, en zo zijn er nog veel meer die met AMH's mennen. Enkelspan, of dubbelspan.
Dat je op een mini/amha niet kan rijden, wil niet zeggen dat ze overal waardeloos voor zijn.

Daarnaast ben ik het helemaal eens met wat Dennis vertelt.