[FJ] Wel of geen fjord

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

[FJ] Wel of geen fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 17:17

Ik had m net op het topic van kleuren.

En jaren lang dacht ik dat er een arabier doorzat omdat een man mij zo duidelijk kon vertellen dat hij een arabier door heen had.
Die man beweerde dat hij de hengst ook zou kennen, maar daar ben ik nu vanaf gestapt want dat geloof ik dus niet.

Maar, mensen zeggen dat meneer een gewone fjord is.
Rusty is een hengst van 1.38 hoog.

Hij heeft totaal geen fjordenbouw.. vind ik. Geen nek enzo.

Afbeelding
Zadel hebben we niet meer...hebben nu een ander zadel.
Afbeelding
Afbeelding

Hij is verder erg makkelijk in omgang, geen drammerd, niet druk, niet hyper maar erg relaxed.
Hij heeft ook een nakomeling van een fjorden merrie van 1.48, en het veulen lijkt wel erg op hem maar dan wat boller.
Hij loopt graag voor je maar is soms stront eigenwijs. Maar dat is zijn baas ook.
Voor de kar lopen vind hij echt tof.

Wie helpt mij er uit?

Greek

Re: [FJ] Wel of geen fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 17:19

Ik vind het wel een Fjord, eigenlijk :+

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 17:20

Ik zie er ook niks aparts aan behalve 1 en al fjord? En ja niet elke fjord heb een lange of korte of dunne of dikke nek, maar dat is bij elk anders. En arabier zie ik er totaaaal niet in sorry

Jasjee

ik vind het wel een fjord! :j :j

Azmay

Voor mij is het gewoon een licht gebouwde Fjord om te zien.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 17:22

Dit is duidelijk.... een fjord?
Mijn haflinger is ook slank, hoog, rank en lichtgebouwd, ook superlief etc maar dat is ook 100% haflinger?:P

dabbo19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 17:23

fjord gekruisd met misschien iests anders??

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 17:23

Lijkt me gewoon een Fjord, Fjordenkruisingen hebben doorgaans een andere kleur. Wel wildkleur, maar niet zo'n Fjordenwildkleur (thans, alle Fjordkruisingen die ik ken en dat zijn er best veel). Zou niet weten wat het anders moest zijn dan gewoon een Fjord.
Arabier kan ik er absoluut niet in zien.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 17:25

hij kan toch ook een kwart huis-tuin-en-keuken arabier zijn of zo? Ik vind de meeste fjordenkruisingen wel erg lijken op een fjord, en niet elke arabier is een ranke den.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 17:26

Ik heb alleen nog nooit een Fjordenkruising gezien die ook exact een Fjordenkleur had.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 17:29

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 17:32

Daar is dan ook duidelijk aan te zien dat het een kruising is. Dier van TS zie ik dat niet in, lijkt mij toch echt gewoon een Fjord.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 17:36

volgens de fjordenfokker op dat topic lijkt het precies op een fjord... plus een kruising lijkt soms nu eenmaal meer op de ene ouder en als die dan nog eens met een fjord gekruist is. Je weet het niet. Volgend mij kun je niet zeggen dat er absoluut niets anders in zit dan fjord, maar dat is mijn mening.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 17:38

Kijk eens naar foto's als hij ouder is, dier mist de typische meelsnuit bijv. Je ziet duidelijk dat er wat doorheen zit en bij die van TS zie je dat niet. Is mijn mening en ja, je kan het nooit 100% zeker weten, maar je kan ergens wel redelijk zeker van zijn ;)

Ik ken veel Fjordenkruisingen (ook met minder dan de helft Fjord), er zijn hele topics over op bokt, en geen ziet er exact zo uit als een Fjord.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 17:50

hij is nu 10jaar oud btw.

En is het normaal dat hij zo weinig nek en spieren heeft?

We laten hem dit of volgend jaar castereren met de hoop dat hij dan iets meer spier krijgt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 17:52

Zo weinig nek heeft hij toch niet? Hij heeft een korte nek maar wel een brede (wat je wel vaker ziet bij Fjorden). En bespiering kun je trainen natuurlijk. Ik vind het nog wel meevallen eigenlijk!

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 17:53

jij hebt een SPORT-gefokte fjord zo te zien. Mijn zus heeft er ook 1 , en ja, die hebben niet zo'n tankie bouw(zoals een fjord oorspronkelijk er uit hoord te zien) en zijn veel slanker qua bouw. ook zijn ze (meestal/vaker) Wat groter van stokmaat, en hebben niet zo'n gigantische nek er op zitten. Als je hem correct zou door trainen, zie je een heel andere fjord dan dat je nu hebt. Zekker als hij nu nog jong is. Hoe oud is hij?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 17:56

Ik vind hem ook gewoon heel veel op een echte fjord lijken hoor.
Het gedrag wat jij omschrijft past daar ook bij.
Hij is wat luxe gebouwd en heeft niet veel bespiering.

Dat wordt trouwens niet automatisch meer als je hem alleen maar castreert.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 17:59

castereen om meer spieren te krijge???.dan zou ik hem hengst laten en goed trainen
maralyn schreef:
hij is nu 10jaar oud btw.

En is het normaal dat hij zo weinig nek en spieren heeft?

We laten hem dit of volgend jaar castereren met de hoop dat hij dan iets meer spier krijgt

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:03

Toch bestaan ze wel. Ik heb een fjorden kruising FjordxIJslander. Qua uiterlijk denken de meeste dat t een gewone fjord is. Wat jou paardje is geen idee. Het kan een slanke fjord zijn. Of toch gekruist met iets anders...

Fiffill schreef:
Ik heb alleen nog nooit een Fjordenkruising gezien die ook exact een Fjordenkleur had.

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:04

Als hij 10 is zou ik hem niet meer castreren! zekker niet omdat hij zo rustig is!. Correct trainen en hij krijgt meer spieren hoor. Dat komt niet als je hem castreed gelijk.

monikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:08

Dit is duidelijk een fjord.
Het karakter klopt ook volgens de wiki beschrijvingen dus dit is 100% fjord!
Je kan misschien twijfelen omdat die er klein is voor een fjord en daarom snel aan een kruising van een kleinere pony denk maar op wikipedia staat Schofthoogte: 1,35 tot 1,50 m. Dus het kan gewoon. En dat verhaal van die arabier kan niet waar zijn dan had die niet zo'n mooi fjordenhoofd gehad.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:16

Fiffill schreef:

ze bestaan wel hoor. Mijn vriendins vz paardje is haflingerxfjord. Precies een fjord, alleen heeft ze een kol en een wit voetje. En de gangen beetje van haflinger.(en beetje de bouw) :)

Vin d8 dit paardje er trouwens ookwel een beetje op lijken, maar kan ook gewoon een (volle) fjord zijn. Idk :P
Laatst bijgewerkt door Eileen_ op 04-06-12 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:18

Laten we de kenmerken van de AV eens vergelijken met dit paard: Grote sprekende ogen? Nee. Hoge halsaanzet? Nee. Gewelfde hals met voldoende lengte? Nee. Lichte hoofd-hals verbinding? Nee. Brede neusgaten? Nee. Wigvormig hoofd? Nee. Ver uit elkaar geplaatste ogen? Nee. Daarnaast valt me op dat hij sokken heeft, wat ook geen AV kenmerk is. Ik zie hier geen herkenbare AV kenmerken in :n

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 18:24

Als een hengst geen veulens mag verwekken, vind ik het persoonlijk onnodig om hem hensgt te laten.
Vaak let hij niet op omdat hij een merrie in zijn neus heeft, is niet alert op mij. Maar wel rustig.
En als zijn energie gaat op aan zijn hensgt zijn.
Daar heb ik geen begoefte aan.

Veel mensen vertelde mij, dat verder na de casteratie meneer veel frisser, wakkerder en oplettender zou worden. En daardoor ook betere spieren aanmaakt.

Maar hoeveel mag mijn uk eigenlijk hebben?
Ben ik ook te groot voorhem?