Lijnteelt ja of nee? En met welke hengsten wel en niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Lijnteelt ja of nee? En met welke hengsten wel en niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 22:42

Tjah duidelijk genoeg?
Waarom ben je voor of tegen? Hoe bewezen is dat het succes heeft?
En over welke generatie gaat het dan? 2e, 3e, 4e of nog verder weg?
En met welke hengsten in het bijzonder? En met welke zeker niet?

In mijn geval gaat het om Samber, als iemand specifiek over hem nog wat kan melden dan graag.

NatasjavE

Re: Lijnteelt ja of nee? En met welke hengsten wel en niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:48

3e generatie en verder vindt ik prima. En dan methengsten waarvan je weet dat je bepaalde kenmerken kan verwachten.
Mijn merrie heeft 4 x Normann op het papier staan en mijn jaarling 5 x. Maar wel met voldoende generaties ertussen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:50

Samber weet ik niet veel van maar hij gaf wel erg goede karakters volgens mij. Gezondheid weet ik niets over.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 23:02

4x dezelfde? Hoeveel generatie's zitten daar dan nog tussen? Geen 3.

Maar van welke hengsten mag je wat verwachten? Dat vraag ik me dus af, wanneer weet je of het goed gaat?
Karakter doe ik het in dit geval niet om, de merrie is zo mak, daar kan de grootste draak nog op.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 10:10

Nee: lijnenteelt=inteelt, verkleint je genetische variatie en kans op negatieve effecten is net zo groot als de kans op positieve effecten (en bij veel inteelt word de kans op negatieve effecten steeds groter)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 10:19

Het ligt een beetje aan met wat voor hengsten lijnenteelt toegepast word. Het liefst heb ik de eerste 3 a 4 generaties toch wel vrij hiervan. Maar hengsten zoals Ladykiller xx, Ramiro-Ramzes enz. zie ik graag een keertje vaker en is ook succesvol gebleken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 10:23

Met lijnteelt kun je heel succesvol zijn. Maar wéét waarop je het doet en wat je er mee wilt bereiken.

Van Samber kun je zeggen dat hij mooi gefokt was, zijn tijd (toen!) ver vooruit was en zijn nafok nu weliswaar een tikkie onmodern aandoet maar het zijn nog altijd degelijke sterke paarden. Samber zelf is stokoud geworden; je mag hopen dat hij die genen ook mee heeft gegeven.
Ik zou zeker wel op Samber terug durven fokken om zijn bouw en instelling en gezondheid.
De kleur moet je verder maar van houden :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 11:12

Airborn schreef:
Nee: lijnenteelt=inteelt, verkleint je genetische variatie en kans op negatieve effecten is net zo groot als de kans op positieve effecten (en bij veel inteelt word de kans op negatieve effecten steeds groter)

Dat is ook altijd mijn idee erbij, het heeft wel een mooi woordje lijnteelt gekregen maar eigenlijk is het niet anders dan ooms met nichten en neven en nichten kruisen.

Dees; kun je ook specifiek dingen noemen die je van Samber mag verwachten?
Ik hoor veel over het goede karakter en ook geregeld over een traag achterbeen maar daar houd het ook op.
Ik ben vooral ook benieuwd naar de negatieve kanten, kan ik eens checken of die bij mijn merrie voorkomen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 11:28

Ik ken van Samber enkel zeer vriendelijke en werkgerichte paarden.
Maar hun ijver kan ook hun zwakte zijn. Bij beginnende ruiters zag ik het soms mis gaan omdat het paard TE hard probeert om het de ruiter naar de zin te maken wat tot stress kan leiden bij een onduidelijke ruiter.
Dat is altans zoals ik de nakomelingen ken.

Ik heb inteelt op Uniform gepleegd (Junior x Sultano x Uniform). Mijn merrie had een aantal exterieur en bewegingskenmerken die typisch Uniform waren en die ik graag wilde versterken.
Tegelijkertijd wilde ik niet nog meer 'bloed'.
Ik ben meer dan tevreden met het resultaat.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 11:36

Ja als je 't zo duidelijk voor je ziet dan snap ik de motivatie.
Maar dan moet je dus weten wat je kunt verwachten en ik kan weinig specifieks vinden over Samber.
Ik denk dat mijn merrie qua bouw weinig van Samber heeft.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 12:04

Het lastige van de nadelen van inteelt is dat je veel van de nadelen pas gaat zien na meerdere generaties. Je hoeft dus niet in het veulen al een probleem te zien. Maar bij kruisingen tussen inteelt dieren komen dan de problemen na voren. Dat maakt het ook zo verleidelijk om toch aan inteelt te doen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 12:14

Dus dan zou een paard met 3 of 4 keer dezelfde hengst in de 4e generatie meer risico geven dan een paard wat die hengst 2x in 2e generatie heeft?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 12:54

pfoe, die is lastig. Daar zou ik een rekenmachine bij moeten pakken, en daar ben ik eigenlijk te lui voor :P
Het gaat in feite binnen de populatie om de hoeveelheid verschillende genen die aanwezig zijn. Hoe meer dezelfde dieren worden gebruikt, hoe meer het genen pakket op elkaar gaat lijken (das best logisch).
binnen 1 dier gaat het erom of van 1 gen, er verschil zit tussen de allelen (en dat dan voor alle genen). Zie een gen als een hoofdstuk van een boek. Een dier heeft van ieder gen 2 versies, 1 van beide ouders. Hoe groter het verschil tussen die 2 versies, hoe meer informatie er is opgeslagen, en hoe groter de kans dat het dier zich ergens op kan aanpassen. Een voorbeeld wat goed laat zien hoe belangerijk het is dat je zoveel mogelijk verschil hebt is het afweer systeem. Het DNA wat een dier bij zich draagt bepaalt welke mogelijke pathogenen het afweer systeem kan herkennen. (ingewikkeld systeem, maar het lichaam heeft het DNA voor miljoenen verschillende combinaties in antilichamen. Er vind dan eerst een selectie plaats om ervoor te zorgen dat er geen antilichamen worden gebruikt tegen het eigen lijf, en de rest word in reserve gehouden voor een infectie, de antilichamen die dan op die infectie passen worden geactiveerd en je krijgt een afweer reactie) Hoe groter de diversiteit in je DNA voor antilichamen, hoe meer verschillende antilichamen je kan maken en hoe meer pathogenen je dus effectief op kan reageren. Bij dieren die een hoge inteelt coefficient hebben, is er minder variatie in het DNA, dus minder verschillende antilichamen. De kans dat die dieren niet adequaat kunnen reageren op een infectie is dus veel groter.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 13:04

JA natuurlijk, maar je geeft aan dat je negatieve gevolgen vaak pas zichtbaar worden bij kruisingen van inteeltproducten, dan zou dus meerdere keren in verdere generatie's meer risico geven dan minder keren dichtbij.
In mijn geval komt het papier er zo uit te zien: http://www.allbreedpedigree.com/voorbeeld4
Als ik het zo zie vind ik het een stuk minder schokkend dan het idee was :P

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 13:14

1/16 van genen pakket van samber van de ene kant, 1/4 van de andere kant. totaal 5/16 van de genen dan van samber afkomstig. Hoe erg je dat vind moet je zelf dan bepalen :) (ik denk dat het in dit geval wel meevalt trouwens, maar je ziet ook wel papieren van paarden die in hun afstamming in 5 generaties 1 hengst bv 5 keer hebben staan, een andere hengst 4 keer en dan nog een paar hengsten 2 of 3 keer, en dan krijg je wel heel erg eenheidssoep)

En ja, verderop geeft het meer risicos dan voor jou fokproduct nu. Maar heb je als fokker ook niet de verplichting om rekening te houden met de gezondheid van de volgende generaties, ipv alleen de gezondheid van je huidige fok product? (dat is een vraag, geen kritiek :P )

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 13:17

Ja zeker daar ben ik het wel mee eens hoor en dat is ook waarom ik er helemaal niet voor ben.
Maar als je bont wilt fokken heb je keus uit 4 en dat zijn allemaal nakomelingen van Samber of Ico Sun en dat is mijn merrie ook.
Maar ik zat te denken aan de 3e generatie maar als je uitgaat van het veulen zit het natuurlijk alweer een generatie verder weg.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 13:19

Je gaat eigenlijk altijd uit van het veulen idd. In dit geval zou ik dan ook dr niet heel moeilijk over doen. Hoewel het voor bonte paarden misschien interessant is om te kijken of er vreemd bloed kan worden gebruikt. (geen idee in hoeverre je bij bv volbloeden bonte paarden hebt, niet veel dacht ik) Juist omdat je idd wel bijna aan inteelt moet doen bij bonte paarden binnen het kwpn. Want als we dan een paar generaties verder zijn, is dit probleem nog steeds aanwezig als er geen vreemd bont bloed word gebruikt en dán heb je wel kans op problemen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 13:21

anneliesdj schreef:
JA natuurlijk, maar je geeft aan dat je negatieve gevolgen vaak pas zichtbaar worden bij kruisingen van inteeltproducten, dan zou dus meerdere keren in verdere generatie's meer risico geven dan minder keren dichtbij.
In mijn geval komt het papier er zo uit te zien: http://www.allbreedpedigree.com/voorbeeld4
Als ik het zo zie vind ik het een stuk minder schokkend dan het idee was :P

Vind dit niet schokkend. Samber is niet de minste verder zie ik geen inteelt. Zou dat wel durven doen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 13:27

Vreemd bloed is er wel maar dan moet je naar het buitenland, betaal je een hele smak meer en is er vaak weinig bekend over hoe de hengst fokt.
Dus dan is dit wel de makkelijkere oplossing.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:33

Dat is heel ver achterin Annelies, dat is echt heel weinig inteelt.
Ik zal wel een behoorlijk pittig paard verwachten op basis van dat papier trouwens.

Kijk eens naar de bouw van Samber, zijn moeder (tina toch?) en Pericles en probeer uit te vinden of daar positieve of negatieve aspecten aan zitten die je in je paard herkent en die je wel/niet wilt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 21:42

Hoe bedoel je pittig? Wat verwacht je?

Mijn merrie is een typische Opan; lang in alles, grootramig, bespiering mag wat royaler.
Wat ik weet van Samber fokt die net het tegenovergestelde.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:54

Pittig in de zin van: ik zou daar een type paard verwachten dat na 3 parcoursen nog wel zin heeft in een barrage :D
Ik ken echter natuurlijk de merrie niet, maar dat was mijn gedachte nav het papier.

Uiteindelijk weet je toch niet wat je krijgt. Als de hengst je aanstaat en je denkt dat het goed past dan zou ik me over lijnenteelt niet zo druk maken.
Bij mij riepen bepaalde mensen al voor de geboorte van mijn veulen dat ze het nog niet zouden durven aaien.
Het is echter een heel vriendelijk en pienter dier.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 22:07

Maar Samber geeft toch juist brave karakters?
Opan schijnt bekend te zijn om zijn dwarse karakter.
De merrie is heel mak, dikke knuffelkont, voorwaarts maar niets te.
Ze zou voor mij nog wel iets gretiger mogen zijn, wat pittiger.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 22:18

Braaf staat niet gelijk aan traag :D
Ik ken alleen maar erg werklustige Sambers die nogal eens te looplustig zijn.
Wat zou trouwens je overweging zijn voor de hengst die je op het oog hebt?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 22:28

In eerste instantie gaat het me er vooral om dat hij bont is.
Maar tot nu toe heb ik hem genegeerd omdat het een Samber is.
Ik heb nog niets besloten hoor, ik moet hem nog gaan bekijken dus het kan nog alle kanten op.
Het ging me er nu even om of het niet teveel Samber zou worden.