even van me afschrijven bah.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyDaily

even van me afschrijven bah.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 19:52

Sorry maar ik moet dit even van me afschrijven. En goeie raad krijgen.
Mijn merrie is zaterdag of zondag nacht 27 mei bevallen van een schitterend merrie veulentje.
Echt precies zoals ik had gehoopt, wel was ze wat aan de rustige kant.
De DA kwam smiddags rond een uur of half 4 om haar een spuit te geven, navel inspuiter en de Nageboorte bekijken. Alles was in orde ze dronk goed alleen had ze volgens mij nog niet gemest. Maar volgens de DA wel want er zat kruimels aan haar poeperd.
Dus ik dacht dat zal wel goed zijn, het veulen rende wel is maar lag over het algemeen veel te slapen.
Dit is mijn merries eerste veulen en ook die van mij, ze zit het veulen steeds achter na en beschermd haar goed. Ze is echt bezorgd om het veulen.
Maar nu kom ik vanavond naar ze toe en het veulen ligt weer eens en nog steeds had ik geen mest gezien. Voor dat ik ging eten (uur op half 6) was ik nog langs geweest en was ze aan het drinken maar was niet echt heel levendig.

Ik heb net de DA gebeld en die komt er straks aan, maar moet uit duitsland komen en is er dus pas met een uur ongeveer.
Bah wat ben ik bang! Net nog wezen kijken maar ze ligt nog steeds en reageerde weinig.

Het is dus wel meer als 24 uur geleden maar omdat ik dacht dat ze dus wel had gemest leek het me allemaal wel goed. Maar waarschijnlijk niet dus ;(

Sorry als het verhaal niet te volgen is maar moet he gewoon even van me afschrijven.
Ik weet niet of het ernstig is als een veulen erg rustig is en niet gemest heeft maar kan wel janken ik wil zo graag dat het veulen gezond rond huppelt.

ElSea

Re: even van me afschrijven bah.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:54

Ach da's vervelend. Ze houd het vast wel vol nog een uur!

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:58

maak je nog niet al te veel zorgen meid misschien valt het allemaal mee! soms hebben veulentjes wel eens wat buikpijn bij het afkomen van de darmpek dan gaat het wat moeizaam... ik hoop voor je dat het zoiets is! veel succes meid!

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:59

Sterkte! Goed dat je dierenarts weer hebt gebeld, die kan vast helpen je veulentje van zijn darmpek af te helpen. Duim voor je dat het helemaal goed komt met je veulen.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:02

Goed dat je de veearts hebt gebeld..
Met deze temperaturen zijn mijn paarden ook een heel stuk rustiger..
Sterkte! Mijn duimen draaien!

Nielsjee123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:09

Goed dat je gebeld hebt!
Dat komt allemaal terug in orde :)

teun01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:11

sterkte!! maar het komt vast goed!!

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 20:15

Dank jullie wel!!
Maar darmpek moet er toch binnen 24u wel uit zijn? Me vader ging net nog even langs en ze stond gelukkig te drinken en te plassen.
Ik dacht eerst bel morgen wel misschien heeft ze dan wel gemest, maar dan kan ik vanacht echt niet slapen en kijk ik wel 10 keer en dan zul je net zien dat het vanacht nog slechter gaat.

Maar ze kunnen dus wat sloom zijn van het weer? en omdat ze nog maar bijna 2 dagen oud is?

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:36

Zeker! Toen bij ons het veulentje geboren werd sliep hij heel veel!
Vooral de eerste dagen!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:40

Jonge veulens slapen de eerste dagen veel en met dit warme weer zijn ze nog wat sneller moe! Nooit verkeerd een keer de DA erbij hoor, dan kan hij haar even goed nakijken en slaap je vannacht goed. :)

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 22:16

Heel erg bedankt jullie adviezen!
De DA is geweest en ze heeft een laxerend goedje gekregen. En me vader kwam er net aanrennen en vertelde dat ze gemest heeft wat ben ik blij zeg!:D

Kan vanacht lekker slapen en van mijn veulentje genieten zonder problemen hopelijk.

Alle adviezen zijn welkom!

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 07:32

Lekker van gaan genieten en goed dat je het even hebt na laten kijken ;-)

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 08:00

Sorry voor mijn aanstellerij! Maar het veulen lag er echt zo rustig bij en ze is nu gelijk wat meer levendig na dat ze gemest heeft.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 08:03

Je stelt je absoluut niet aan. En de DA had bij jou eerste twijfel best een clisma mogen zetten.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 08:04

Absoluut geen aanstellerij, je hebt juist heel goed gehandeld!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 08:08

LadyDaily schreef:
Sorry voor mijn aanstellerij! Maar het veulen lag er echt zo rustig bij en ze is nu gelijk wat meer levendig na dat ze gemest heeft.

niks aanstellerij hoor!Je had het goed gezien :j
Dit had heel anders af kunnen lopen.
Goed gehandelt!Hoe in de gaten of ze genoeg melk binnenkrijgt.Kijk eens als ze drinkt of je ook schuim ziet.Drinken wil nog niet zeggen dat er ook wat uitkomt ;)

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 08:09

Aanstellerij is dit zeker niet. Als er inderdaad geen mest komt is dat niet goed. Gelukkig lijkt alles nu opgelost, maar je mag je veulen nog steeds goed in de gaten houden. Dat kan geen kwaad immers. Beter een keer de dierenarts teveel gebeld, als een keer te weinig.
Proficiat met je veulentje, en geniet ervan

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 08:10

Liever 1 keer te veel om raad vragen dan 1x te weinig ;) Zeker met een eerste veulen is alles zo nieuw en spannend..... Niks vreemds aan. Dat jonge spul is ook extra gevoelig en hebben nog geen reserves dus bij twijfel gewoon een DA inschakelen. Fijn dat het allemaal lijkt mee te vallen, en heel veel plezier vanje kleine mormel ;)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 19:01

Gelukkig goed nieuws! Maar blijf haar inderdaad maar goed in de gaten houden. Zeker ook wat geerke zegt. Ze kan wel drinken, maar misschien krijgt ze erg weinig binnen.

Enne, mogen wij een foto van je meisje zien? :)

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 19:05

Je bent zelf natuurlijk nu ook een beetje moeder en overbezorgd kun je nooit zijn. Geniet ervan en goed dat je zo gehandeld hebt.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:45

Goed gedaan hoor!! Die kleintjes kunnen zo weg zijn, dat moet je niet te lang aankijken. Ik heb een veulen gehad die ook heel sloom was, drinken, slapen, drinken, slapen, maar die had ook een reuteltje. Heb ook meteen de DA ingeschakeld en die zei ook dat het goed was dat ik zo snel had ingegrepen, veulen had melk in haar longen gekregen en had onherroepelijk een longontsteking gekregen!
Is het nog zwart wat eraf komt of zit je al in de caramelvla fase??
Edit: zie net dat het bericht al van 28 mei is..

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 15:38

Zal zo gauw mogelijk even fotos plaatsen op bokt!
Heb het laatste tijd nog al wat druk gehad met school, het veulentje(kennis opdoen enz) en werken

Vind bokt echt een fijne site vooral nu ik een veulentje heb. als ik even iets niet weet, kijk ik gelijk op bokt :P
Bedankt bokkers voor jullie goede raad!

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 20:25

Nu heb ik nog een vraag :o
Het veulentje(met de naam Bailey) wou ik gisteren ontwormen. De spuit in de mond en er in spuiten. Maar ik drukte per ongeluk zo hard dat het eruit spoot. En het veulentje deed wat raar met der mond. Nu weet ik niet of ik het er nou wel in de mond heb gespoten of er naast.
Ja ik was weer eens lekker onhandig bezig.
De merrie had ik trouwens 12 dagen voor de geboorte ontwormt.

Nu keek ik net en lag er mest van het veulentje. Eerst gewoon bruin/zwart achtig. En op het laatst zaten er heel veel wormen in. Niet levendig.
Moet ik er nu van uit gaan dat de ontworming er niet in is gekomen en dat ze nu dus wormen heeft of dat het er wel is in gekomen en ze er nu uit komen?

Ze is nu trouwens 10/11 dagen oud

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:28

oei, zou zeker hiervoor de DA bellen, overdoses kan een veulen aan overlijden, vorig jaar nog bij een bokker helaas gebeurt

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 20:31

Ze heeft geen overdosis gehad (de DA had mij een kleine spuit gegeven met ontwormingsmiddel, dus teveel kon ik niet geven)
Sorry als dat zo leek :o
Ik weet alleen niet of het er in zit of niet.