[TI] Ojee... sokken gewassen; dubbele dosering Sebacil

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

4leafclover

Ojee... sokken gewassen; dubbele dosering Sebacil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 21:08

Ik plaats dit berichtje in dit forum omdat hier de meeste gebruikers zitten van Sebacil bij hun tinkers. Mocht het toch fout geplaatst zijn, excuse me.

Het begon al goed, op weg naar stal besloot een fietser opeens de weg over te steken. Op een haar naar (gelukkig) gemist, op stal de fles sebacil laten vallen (ook nog een bijna volle grote fles... |o ), een deel over mijn hand heen. Gauw een oud flesje gepakt (wie wat bewaard heeft wat :D ) en via het zakje waar de fles in zat gelukkig nog wat op weten te vangen... Hup de drukspuit met water gevuld sebacil toegevoegd en sokken gaan behandelen. Na 1.1/2 been kom ik er achter dat ik de dubbele hoeveelheid sebacil in de spuit heb gedaan... De slang met water even op de benen gezet, helft uit de fles gegooid en weer de helft nieuwe water er in gedaan... en verder gegaan.

Hopelijk kan het geen kwaad. Wat denken jullie? Wat zijn werkingen naar aanleiding hiervan?

Caira

Re: Ojee... sokken gewassen; dubbele dosering Sebacil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:23

Ik doe er altijd gewoon een scheut in hoor, werk niet met maatbekertjes en mijn merrie is inmiddels 24...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:32

doe ik ook,maar er kan wel een allergische reactie optreden.

morgen even voelen of de huid erg warm is en of je duidelijk verdikking van de huid voelt.
maar denk dat het wel meevalt gezien je nog nagespoeld hebt :j

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 21:35

Caira schreef:
Ik doe er altijd gewoon een scheut in hoor, werk niet met maatbekertjes en mijn merrie is inmiddels 24...

ik had dus ook inderdaad een scheut gedaan. Denk dat het op neerkomt op ongeveer 1.1/2 tot 1.3/4 van normaal.
Gelukkig, jou merrie leeft ook nog :D dan zal het met mijn vriend wel goed komen.
Ik schrok er zelf een beetje van toen ik erachter kwam, er wordt nl. veel over gezegd over dat spul dat het zwaar chemisch en dat je je precies aan de hoeveelheid moet houden omdat het anders gevaarlijk kan zijn vandaar...

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 21:38

ellepel schreef:
doe ik ook,maar er kan wel een allergische reactie optreden.

morgen even voelen of de huid erg warm is en of je duidelijk verdikking van de huid voelt.
maar denk dat het wel meevalt gezien je nog nagespoeld hebt :j

Gelukkig nog een 'scheuter' :D
Dat wilde ik inderdaad ook even doen, morgen even goed de benen na voelen. Kijken of ik niks raars voel oid.

oh gelukkig... ik wordt al wat rustiger. Ik voelde me al zo schuldig naar hem toe. Schijnbaar was ik met mijn hoofd ergens anders of zo, geen idee ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:44

Kan in principe niet zon kwaad. Als je uitspoelt al helemaal niet. Hoe lang heb je het laten zitten? 30min.?

Een gevoelig paard zou er eventueel op kunnen reageren.

Persoonlijk kijk ik nooit zo nauw. Heb ook op een bedrijf geholpen en daar spoelden ze het niet eens uit.....Paarden hadden nooit last ervan...

Ik was de paarden met sebacil zonder handschoenen omdat ik de handschoenen irritant vind en ik het vaak gebruik. :o Nog nergens last van. En ik spoel ook gewoon mijn handen na.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:52

sebacil spoel je ook niet uit Chaos ;)

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 21:55

Chaos schreef:
Kan in principe niet zon kwaad. Als je uitspoelt al helemaal niet. Hoe lang heb je het laten zitten? 30min.?

Een gevoelig paard zou er eventueel op kunnen reageren.

Persoonlijk kijk ik nooit zo nauw. Heb ook op een bedrijf geholpen en daar spoelden ze het niet eens uit.....Paarden hadden nooit last ervan...

Ik was de paarden met sebacil zonder handschoenen omdat ik de handschoenen irritant vind en ik het vaak gebruik. :o Nog nergens last van. En ik spoel ook gewoon mijn handen na.

Oeps... ik heb het er nu al bijna 3 uur in zitten :D
Ik heb de sokken met water wat uit gespoelt toen ik het constateerde en daarna met opnieuw verdunde oplossing behandeld. Ik spoel de sebacil nooit uit.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:59

Hier doen we ook een scheut en niks precies afmeten, merrie loopt ook nog rond hihi

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:20

Hier idem hoor, gewoon een scheut op gevoel. En gebruik het ook zonder handschoenen. Wondjes op je handen schrijnen wat tijdens het aanbrengen, maar zijn vervolgens wel heeeeel snel verdwenen.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:24

Whahaha ik heb ook nooit handschoenen aan, maar dat heb ik met alles niet whahaha. Reinigt mij ook gelijk

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:25

Your horse will live ;) .. Ik gooi er ook altijd gewoon wat in..

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 09:32

hier nog 1, flinke scheut en ook zonder handschoentjes :D

en idd NIET uitspoelen

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 09:37

ik ook, scheut erin en zonder handschoenen. Water verdwijnt altijd in de handschoenen als je bezig bent.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 12:49

Caira schreef:
sebacil spoel je ook niet uit Chaos ;)

Sebacil laat je het beste een 30minuten intrekken en dan uitspoelen. Sebacil word vaak gebruikt bij erge mok en die paarden likken/kauwen meer aan de benen. Als er een dosis sebacil op zit is dat niet handig.

Bij mij is het afhankelijk van waar op het lijf ik het gebruik of ik het uitspoel, en afhankelijk waarvoor ik het gebruik. Mijten/schimmels/mok/...

Wij hebben op de praktijk veel paarden met erge mok die ik scheer en twee x behandel met sebacil. We zeggen de eigenaar ook altijd uit te spoelen mochten ze er zelf mee verder gaan.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:22

normaal moet je sebacil niet uitspoelen :n

ik heb eens een paard met luis met 10x de dosering gewassen :+
luis was iig goed dood, zijn zelfs geen neten meer uitgekomen nadien :+
maar dierenarts verklaarde me wel voor gek toen ze het hoorde, want kennelijk kunnen ze er wel zware koliek en andere nare reacties van krijgen :oo

dus wel voorzichtig mee zijn, maar 1 been met iets te hoge dosering wassen lijkt me geen kwaad te kunnen :n

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:28

het kan wel,bij honden enzo doen ze het ook uitpsoelen vanwqege het wassen,dan is het net wat veiliger.
maar er staat me wat bij dat dat dan de sebacil shampo is,die is net anders geloof ik.

maar sebacil is ook tegen luis,teken,vliegen en mijten.
dat je het bij een paard laat zitten komt omdat het dan nog lange nawerkt en je beter resultaat hebt.

maar toch altijd uitkijken,pasgeleden een merrie met sebacil oplossing behandeld op de hals onder de manenkam,vond haar erg kriebelig en ik dacht van ach het kan wel.
volgende dag de hele hals dik en ontstoken,waarschijnlijk dus toch een allergische reactie gehad op de sebacil

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:40

Daarom, Sebacil is niet zomaar een middeltje. Een beetje voorzichtigheid mag geboden zijn. Ik steek ook niet mijn vingers in mijn mond of ogen als ik ermee aan het wassen ben. :P

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:45

Ik werk al dik 10 jaar met sebacil, heb er talloze DAen over gesproken, en honderden tinkereigenaren die het gebruiken en jij bent werkelijk de eerste die over uitspoelen begint...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:47

haha,doe ik ook niet!
nou ik was aan het twijfelen of het wel van de sebacil kwam,maar je zag dat er een straaltje vanaf de hals naar beneden was gelopen en ook dat deel was dus ontstoken.
echt heel apart.
heb alles toen goed na gespoelt met lauwwater en het zo gelaten
gelukkig is het wel weer opgeknapt,maar blijft dan dus wel wat oppassen

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:51

Het kan ook heel lang goed Caira. :)

De kliniek hier raad overigens ook uitspoelen aan, en die werkt verder niet samen met de praktijk waar ik werk. :)

Ik heb enkele jaren op een Friezen stoeterij gelopen met veel verloop van paarden. Op elk plekje dat maar op schimmels/mijten of mok leek spoten we onverdunde Sebacil (hadden we standaard in spuit bussen al verdund klaar staan) en dat ging altijd goed........ Maar toch... :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:53

Tegenwoordig gebruik ik trouwens stronghold, werkt nog fijner.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 14:00

alleen zo jammer dat stronghild niet afdoende werkt tegen luis.
of onze( nou ja die van de paarden dan he) luizen zijn resistent :+

ik weet dat er van sebacil meerdere producten zijn,dus zal best er aan liggen wat je gebruikt.

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 14:37

Waar is Sebacil nog te verkrijgen dan?
En stronghold? Wat is dat precies?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 15:32

sebacil haal je bij de dierenarts,gaat wel vaak op recept!
en stronghold haal je daar ook,dat is tegen ongedierte bij huisdieren.