Hulp aankoop PRE regio Achterhoek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emma_s_girl

Hulp aankoop PRE regio Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 05:29

Beste bokkers,

Bij de zoektocht naar mijn eerste eigen paard ben ik, min of meer bij toeval, uitgekomen bij een jonge PRE merrie.
Ik had iemand die bij de aankoop met mij mee zou kijken, maar die is helaas afgehaakt.
Eerlijk gezegd durf ik het niet goed aan om een beslissing te nemen zonder de mening van iemand die er meer verstand heeft dan ik.
Het is toch geen pakje boter dat je koopt. Heb dus ook nog nooit de dingen eromheen (contract, keuring etc.) geregeld.
Heb het paard al een keer zien lopen en er zelf kort op gereden, en daar heb ik ook filmpjes van. Voor morgen heb ik een afspraak om het paard op buitenrit uit te proberen. De bedoeling was/is om komende week knopen door te hakken omdat wij die week daarna vakantie hebben.

Hebben jullie nog tips of ideeën wat ik zou kunnen doen of waar ik op zou moeten letten?

De bedoeling is om het paard recreatief te rijden. Dressuren in de bak en buitenritten maken.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 07:07

Neem je dierenarts mee om hem te laten keuren heb je gelijk iemand mee ook om te kijken ernaar

friesiszwart

Re: Hulp aankoop PRE regio Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 07:33

Inderdaad laten keuren voor je definitief beslist, eerst lekker genieten van de buitenrit morgen en als dat bevalt de afspraak maken voor de keuring en afhankelijk van die uitslag koop.
Veel plezier vandaag en probeer het paard goed te beoordelen. Waar kijkt hij naar, is het het paard dat je echt zou willen hebben, voel je je veilig met het paard etc etc.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 08:03

@cyclo86
Omdat mijn eerste eigen paard is heb ik nog geen eigen DA. Daarnaast woon ik 175 km bij het paard vandaan. Wil het paard zeker laten keuren, maar dat zal dan hoe dan ook met een onbekende DA moeten.

@friesiszwart
Bedankt! De dingen die jij concreet beschrijft kan ik idd. zelf ook beoordelen, maar hoe ze loopt en qua bouw en zo is voor mij lastig, want daar heb ik te weinig verstand van. Dat kan de keuring vast voor een deel ondervangen, maar desondanks had ik er zo graag iemand bij gehad. Vind het hele proces namelijk ontzettend spannend. De verkoper komt heel betrouwbaar over, daar ligt het niet aan. Meer aan het feit dat ik op sommige gebieden ervaring mis.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 08:24

Als je niemand hebt om mee te gaan zou je evt wat filmpjes kunnen maken en die door mensen laten bekijken en beoordelen, paard op stand, los in alle bewegingen, tijdens de verzorging en het opzadelen, tijdens het rijden...

En verder vooral zelf alles uitproberen, zelf poetsen, zelf opzadelen, kijken hoe het paard overal op reageert, voelen of de rug erg gevoelig reageert met poetsen en opzadelen, benen even navoelen op rare dingen, hoeven optillen en goed bekijken, etc...

succes!

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 08:26

Waar in de achterhoek moet je zijn?

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 09:53

@martina1
Doetinchem

@Nouvel
Filmpjes heb ik al gemaakt en naar mijn instructeur gemaild. Die dus om mij onbekende redenen afgehaakt is en ze niet beoordeeld heeft. Paard staand filmen zal ik morgen laten doen, en ook andere tips van jou meenemen. Bedankt!

Is een van jullie trouwens bekend met de DA in Vorden?

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:35

Vertrouw op je gevoel (wat je hart je in geeft). Ze zeggen wel eens dat een PRE jou uitzoekt ipv andersom. Let op of je een zgn "klik" hebt met haar. Die buitenrit die je gaat maken is een heel goede graadmeter voor het vertrouwen over en weer. Voelt dat goed en natuurlijk aan en krijg je dan een onbewingbaar verlangen om deze merrie mee naar huis te nemen, dan heb je het juiste paard voor jou gevonden (nog even los van wat er uit een keuring kan komen, want de keuringsuitkomst bepaalt natuurlijk ook). Probleem met paardendierenartsen in NL lijkt me dat de meesten geen of weinig ervaring hebben met dit ras maar X-ray foto's kunnen ze natuurlijk wel maken. Even voor jou informatie en ter geruststelling :-), ik heb mijn PRE alleen via een foto op internet gekocht, en wat achtergrond informatie van de bemiddelaar over zijn karakter en rijdbaarheid. Maar het is wel degelijk de juiste match voor mij gebleken. Ik kreeg hem ook niet meer uit mijn hoofd, en dat terwijl er genoeg keus in NL was, moest en zou ik toch die ene uit Spanje hebben. Zoals je ziet niet bepaald de meest logische en verstandige manier om een paard te kopen, maar toch heb ik wel de allerbeste match.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:41

Hoi staat het paard bij een stal of particulier? Ik woon vlakbij Doetinchem misschien dat ik het ken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:56

Let er ook even op of ze een Carta de Titularidad heeft.
Dat is bij het PRE stamboek heel belangrijk om te hebben, zonder kun je haar namelijk niet op jouw naam zetten.
Is een los papier bij het paspoort waar de eigenaar op geregistreerd staat.
Weet niet of je daar bekend mee bent? Is een hoop papierwerk namelijk.
Mocht je haar kopen moet ze binnen 13 dagen op jouw naam staan, als je er niet uitkomt mag je mij altijd PB-en. :)

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:24

Graafschap dierenartsen in vorden staat goed bekend.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:29

Heb zelf prettige ervaring met dierenartspraktijk zeddam qua paarden.
Succes hoop dat je eruit komt.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:40

neem anders contact op met de balingehof. Zij hebben heel veel ervaring met PRE's. Ze verkopen ze zelf maar geven ook bemiddeling als je ergens anders een PRE wil kopen. Misschien dat zij wat voor je kunnen betekenen.
Ik heb daar van de week mijn 1e PRE gekocht(ga hem volgende week ophalen, spannnend!!!!) Ben erg tervreden over de kennis en kunde daar.

Strohalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:52

martina1 schreef:

Is onze dierenarts voor zowel de huisdieren als de paarden. Super veel kennis en 100% betrouwbaar.

Succes!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 13:50

Wij hebben ook Graafschap; een aanrader!
Wij wonen vlabij Doetinchem en hebben weliswaar geen PRE maar wel een Lusitano en allebei al ruim 40 jaar paardenervaring. Mocht je advies willen kan je contact opnemen, tegen een kleine ( reiskosten) vergoeding willen we wel mee gaan kijken.
Als je meer info wil pb dan even of bel ( zie website; http://www.trailsend.nl/NL/ ).

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 13:52

martina1 schreef:

Ik zou wel nagaan of dat ook de vaste d.a. van de verkoper is. Ongeacht hoe goed, dan zou ik toch een andere d.a. kiezen i.v.m. onafhankelijkheid. Voorkom je ook de schijn van voorbeoordeeldheid.

ElCid schreef:
Wij hebben ook Graafschap; een aanrader!
Wij wonen vlabij Doetinchem en hebben weliswaar geen PRE maar wel een Lusitano en allebei al ruim 40 jaar paardenervaring. Mocht je advies willen kan je contact opnemen, tegen een kleine ( reiskosten) vergoeding willen we wel mee gaan kijken.
Als je meer info wil pb dan even of bel ( zie website; http://www.trailsend.nl/NL/ ).

Als ik een Iberiër bij jullie in de buurt zou gaan bezichtigen en niemand mee zou kunnen nemen, zou ik dit aanbod zeker serieus overwegen.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 17:43

Ik ben erg blij met alle reacties en kom er graag nog op terug. Bedankt alvast!!!
Eerst even gaan werken.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 17:46

Especial schreef:
Let er ook even op of ze een Carta de Titularidad heeft.
Dat is bij het PRE stamboek heel belangrijk om te hebben, zonder kun je haar namelijk niet op jouw naam zetten.
Is een los papier bij het paspoort waar de eigenaar op geregistreerd staat.
Weet niet of je daar bekend mee bent? Is een hoop papierwerk namelijk.
Mocht je haar kopen moet ze binnen 13 dagen op jouw naam staan, als je er niet uitkomt mag je mij altijd PB-en. :)

Let hier echt op :j

mocht je eventueel ooit willen fokken moet ze gekeurd zijn (kan vanaf 3 jaar) wie weet is dit al gebeurt, kan je navragen :) het heet apta

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 22:53

@just_kiki
Ze is reeds apta gekeurd!

@BrankaZ
Graafschap is niet hun praktijk!

@Especial
Ik stuur jou nog een PB, want heb idd. geen idee hoe het 'op naam zetten' werkt.

@ElCid
Ik stuur jullie een PB.

@Elbony
Ik zal morgen nog eens heel goed naar mijn gevoel gaan luisteren ;-). Dapper dat jij je paard op die manier hebt durven kiezen.
Laatst bijgewerkt door Emma_s_girl op 27-05-12 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:58

als je het paard koopt moet je een eigenaarsnummer (kopen) bij het stamboek, maar mocht je ooit dus een veulen willen (Aangezien ze goedgekeurd is) moet je een fokkersnummer nemen :)
als je de fokkersnummer niet hebt krijgt het veulen geen papier ;)
Ik raad dus meestal aan om een fokkersnummer te regelen, je weet maar nooit :+

je kunt ook het stamboek bellen voor hulp met het invullen van de (stapel :+ ) papieren ivm op eigen naam zetten

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 23:10

@just_kiki
Zo, er komt nogal wat bij kijken. Klinkt ook niet echt goedkoop ;-).

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 23:12

nee dat is het nadeel :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 23:16

is heel duur inderdaad, ik heb fokker + eigenaarsnummer, en met alle overschrijvingskosten erbij was ik dik 500 euro kwijt.
En dat was excl. de APTO keuring á 135 euro.. :+

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 07:18

Dat zijn geen grapjes ;-).

Maar goed, zo meteen eerst maar eens op weg naar het 2e proefritje ;-).

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:56

Maar een eigenaar en fokkersnummer is ook overbodig, 1 van de 2 is genoeg. Eigenaarsnummer is 50,- fokkersnummer is 200,-. Voordeel is dat een fokkersnummer eenmalig is, ook al neem je nog 100 PRE's je hebt die kosten nooit meer, alles wordt geregeld met dat nummer. Overschrijven kost wel ook nog iets van 60,-