Waarom 's nachts veulenen? keuze?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

Waarom 's nachts veulenen? keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 11:07

Ik vraag mij af hoe merries zelf kunnen 'kiezen' om 's nachts te veulenen...
Ik weet dat er uitzonderingen zijn, en dat merries soms ook overdag bevallen.
Maar waar ligt dit aan?
En kunnen ze zelf 'kiezen' wanneer ze gaan bevallen? (bv de mens kan het niet kiezen)

Wie heeft een verklaring?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:10

Is dat jouw ervaring dat ze voornamelíjk 's nachts bevallen of ergens gehoord/gelezen??
Wij hebben al heel wat veulentjes gehad, maar dat gebeurt 24/7 :P
Wel valt het me op dat ze vaak wachten tot het rustig is. Als er mensen zijn, gebeurd het zo goed als nooit..

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:11

Ze kiezen voor een rustig moment, dat hoeft niet persé 's nachts, maar 's nachts is het vaak wel het rustig. :) Kiezen kunnen ze toch wel redelijk denk ik, er zijn merries die net zo lang inhouden tot er echt niemand is. Hoe vaak hoor je niet dat een waker even bijv. het huis in loopt en de merrie op dat moment begint.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:11

Geen idee hoe ze dat doen maar ze kiezen zeker. Mijn merrie heeft gewacht todat alle paarden de stal uit waren naar het land en 2 minuten later was ze bezig met bevallen, toen ze opgehaald werd om naar d'r eigen landje te gaan. Die heeft echt gewacht tot de rest vertrokken was. Daarvoor vertoonde ze nog helemaal geen tekenen van een beginnende bevalling, gewoon gegeten, niet draaien of zweten en 15 minuten later lag ie er naast

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 11:15

Kentaro schreef:
Is dat jouw ervaring dat ze voornamelíjk 's nachts bevallen of ergens gehoord/gelezen??
Wel valt het me op dat ze vaak wachten tot het rustig is. Als er mensen zijn, gebeurd het zo goed als nooit..

Nee, niet echt mijn ervaring.
De meeste veulens die ik ken, zijn 's nachts geboren.
ik las dat ze meestal tussen 22.00 en 06.00 geboren worden,
daarmee eigenlijk mijn vraag :p

Ik vind het zo bijzonder dat ze het een beetje zelf kunnen kiezen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:17

Merries zijn gewoon raar :+.
Mijn ene merrie stond dit jaar nog geen kwartier binnen (rond kwart voor 8 's avonds) en toen lag haar veulen er al naast. Ik had rustig binnen gezet, ze kegelde, maar stond rustig haar brokjes op te eten. Dus ach, zal vanacht wel komen, eerst nog maar ff rustig dingen klaar zetten en me klaar maken voor een lange nacht. Mooi niet, alarm ging, ik rennen en toen was hij er al.

Ik heb al veulens op alle tijdstippen gehad. Een paar 's avonds tussen binnen zetten en mijn bed tijd. Een aantal begin van de nacht (tussen 12 en 2), een paar tussen 4 en 6 's ochtends. Maar ook rond 9 uur 's ochtends, rond 11 uur 's ochtends, rond 2 uur 's middags.
Meeste zitten wel begin of eind van de nacht is mijn ervaring.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:21

Het lijkt af en toe wel of ze er een sensor voor hebben...... Jaren terug bij m'n verzorgpaarden. We hadden een merrie waarbij het nog nooit gelukt was haar drachtig te krijgen. Ze stond net bij ons en ze was drachtig!! De eigenaar vond het natuurlijk extra leuk om daar bij te zijn. Continu werd er 'gewaakt' Toen gingen ze even een patatje halen (ik was als enige nog op stal) en wat denk je...... Ja hoor, mevrouw ging liggen..... (was maar goed dat er iemand bij was ook. Ze ging met haar kont tégen de stalmuur aan liggen... Ze snapte er echt niets van)

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 11:22

Mijn vraag is ook, omdat de merrie van de staleigenaars hoogdrachtig is,
ze was uitgerekend voor gisteren. Ze dachten al 2 nachten dat het misschien ging gebeuren, maar het veulen is er nog steeds niet.
Op de fokstal waar de merrie nu staat, zijn de eigenaars op wedstrijd vandaag. Er loopt wel iemand rond om controle te houden.
Daarom vroeg ik mij af of het kon dat ze vandaag zou bevallen overdag...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:24

Absoluut mogelijk!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:26

Wij hebben thuis alleen nog maar veulens overdag gehad :') Zoals zoveel fokkers eigenlijk...
Overdag moet een merrie wel rust hebben en dat hebben de meeste gewoon simpelweg niet :(:)

Muzefee schreef:
Hoe vaak hoor je niet dat een waker even bijv. het huis in loopt en de merrie op dat moment begint.

Heb ik vroegah ook wel eens gehad... Even naar het toilet, bevalling gemist :')

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:26

Ze kunnen elk moment bevallen er is niks wat ze tegenhoud om het overdag te doen maar sommigen vinden het dan te druk

annastasia

Re: Waarom 's nachts veulenen? keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 12:57

Hier een veulen om 06.00 's ochtends.
1tje om ca 21.00 en 1tje om ca 20.30
Zijn wel fijne tijden.

Maar de meeste paarden wachten inderdaad tot het voor hun rustig is. En dat kan ik best wel begrijpen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:00

Ik geloof niet dat het een bewuste keuze is. Het bevallen wil pas goed als er rust is, dat geldt niet alleen voor merries, maar ook voor vrouwen :) anders zet het niet echt door.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:02

ikkebenhier schreef:
Kentaro schreef:

Nee, niet echt mijn ervaring.
De meeste veulens die ik ken, zijn 's nachts geboren.
ik las dat ze meestal tussen 22.00 en 06.00 geboren worden,
daarmee eigenlijk mijn vraag :p

Ik vind het zo bijzonder dat ze het een beetje zelf kunnen kiezen

Grappig dat je dat zegt Kentaro. Mijn vorige merrie ging pas liggen toen ze mijn auto hoorde (een vriend van mij kon haar volgen via de cam) :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:12

Dat vind ik wel heel speciaal!!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 18:04

PercyLeen schreef:
Mijn vorige merrie ging pas liggen toen ze mijn auto hoorde

Dan betekende dat dat ze jou heel goed vertrouwde :j

Schimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 18:07

Vaak wacht een merrie tot het rustig is, en ja, dat is meestal snachts.. :P
In tegenstelling tot "mijn" Juul, die was wat aan het wiebelen snachts (zagen we op de camera) en toen ik bij haar in de box kwam was het 1 blik "oh, je bent er!!" Plof, liggen, en pootjesblaas was er vrijwel direct. 5 min later lag het veulen ernaast. Die heeft echt gewacht tot we erbij waren, maar ze is ook in de omgang enorm mensgericht.. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 18:57

Veulens geven volgens mij zelf het signaal om geboren te worden, merries kunnen het wel iets rekken maar als het komt dan komt het... Ik heb ze op alle tijdstippen gehad, rustig en niet rustig

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 19:00

Vaak gebeurt het bij dieren als t rustig is. Op drukke stallen is dat vaak pas's avonds laat.
Maar het kan 24u per dag komen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 19:09

Echt bepalen kunnen ze het ook weer niet. Ze proberen een rustig moment uit te kiezen, bij voorkeur als er niemand op stal is. Maar als het komt dan kunnen ze het echt niet te lang tegenhouden.
Hier overigens ook veulens op alle tijdstippen van de dag, maar van de 7 zijn er maar 2 's nachts geboren, die zijn ergens tussen 00:00 en 7:00 geboren. Verder eentje rond 10 uur, eentje rond 15 uur, 2 rond 21 uur en dit jaar is het veulen precies om 12:00 geboren, midden op de dag dus.

2 jaar geleden trof ik mijn merrie zwetend op stal aan, staleigenaar was voor haar stal bezig manen te trekken bij een pony. Ze werd er echt door gestoord en heeft zich in staan houden. We hebben haar in de wei gezet, ze liep 10 passen en toen kwam de pootjesblaas. Ze hield het ook echt geen moment langer geloof ik.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 19:11

zebra's bevallen ook voornamelijk snachts omdat het overdag gewoon te gevaarlijk is met roofdieren in de buurt die zien dat je aan het bevallen bent.
waarschijnlijk zit het bij paarden ook nog in de genen?

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 07:36

Het s'nachts bevallen zit er toch in vanuit hun natuurlijk instinct, rust en veilig. Met uitzonderingen uitgesloten dan :-)

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 19:48

Ik geloof zeker dat er meer veulens 's nachts worden geboren dan overdag, inderdaad instinct. Tijdens een bevalling is een merrie, en een veulen, natuurlijk enorm kwetsbaar!
Die van mij zijn allemaal 's avonds of 's nachts geboren.
Rekken kan ook wel, mijn merrie stond op een avond ineens bij het hek te drammen, die wilde naar binnen!!! Ook niet even aan de hand grazen, maar in één streep naar de stal. 10 minuten later had ik er een veulen bij. Merrie wilde duidelijk in de stal bevallen!!
Maar weet weer niet hoe lang ze zoiets kunnen rekken!

Je hebt natuurlijk de uitzonderingen die het gewoon overdag doen in bijzijn van allemaal mensen, maar het gros niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 19:52

Meeste zoogdieren (inclusief mensen) bevallen 's nachts. Dat heeft te maken met het hormonale dag-nachtritme. Daar ligt dus een fysiologische reden aan ten grondslag. Oa cortisolspiegel is op z'n laagst om 4 uur 's morgens, en ook andere hormonen zijn dan laag of juist hoger. Die balans maakt dat in de kleine uurtjes bevallingen gebeuren, maar ook mensen en dieren overlijden.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 16:21

Hier ook veulentjes op alle tijdstippen van de dag.
's morgens vroeg, midden op de middag en savonds.
Maar ik ben er ook van overtuigd dat ze het tot een bepaald punt tegen kunnen houden.

Ook ik had een merrie die echt al de hele nacht onrustig zelfs zwetend op stal. Wij waren er echt als voor middernacht van overtuigd dat ze zou bevallen.
De volgende ochtend stond ze echt te drammen dat ze naar buiten wilde. In draf naar buiten en nog niet fatsoenlijk op de paddock toen de pootjesblaas er al uithing.
Ze wilde echt buiten bevallen, dat had ze dat jaar ervoor ook al gedaan midden op de dag.