merrie per ongeluk gedekt, wat nu?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xClaudiaaL

merrie per ongeluk gedekt, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 16:31

Hee allemaal

ik heb geen idee of het goed staat, maar het leek me de meest logische plek, zou anders een modje het topic willen verplaatsen?
Vrijdag toen ik op de manege was, heb ik te horen gekregen dat mijn leasepaard waarschijnlijk per ongeluk is gedekt.
Ze staat naast een hengst, en het tussenschot was open gegaan, waardoor ze dus de hele nacht (woensdag op donderdag) bij elkaar hebben gestaan. Mijn merrie was toen heel erg hengstig, dus de kans is heel groot dat die hengst erop heeft gezeten.
Ik heb die donderdag gewoon intensief gereden en vrijdag heb ik met d'r gesprongen. Kan dit erg veel kwaad voor het vruchtje? En wanneer merk ik dat ze echt drachtig is?

Merrie is trouwens een KWPN'er die gedekt is door een 2-jarige friese hengst, ik ben niet heel blij met de combinatie en ook niet blij dat ze gedekt is, maar ik kan er zelf vrij weinig aan doen, omdat ze niet van mij is.

Iemand enig idee wat ik alsnog kan proberen om het vruchtje toch niet tot uiting kan laten komen, of wat te doen als ze toch drachtig blijkt te zijn?

Alvast bedankt,

Groetjes Claudia

aikon

Re: merrie per ongeluk gedekt, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 16:35

Je kan de DA laten komen/ er naar toe gaan en laten scannen/opvoelen. Als ze drachtig is en je wilt het niet kan je het vrucht laten afspuiten. Daar kan de DA je alles over vertellen.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 16:38

Amo?
ik zou de Dierenarts bellen, die kan je daar meer over vertellen!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 08:06

Als de eigenaar ook geen veulen wil kan de DA de merrie 5 a 7 dagen na ovulatie weer hengstig spuiten, hierdoor wordt een eventuele vrucht ook afgestoten.
Mochten ze een eventueel veulen willen houden kan je het vruchtje met 18 dagen al goed op een scan zien.
Het rijden e.d. ligt echt geheel aan de merrie en aan wat ze gewend is.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 13:37

Eigenaar maakt het niet zoveel uit of het veulen blijft. Het probleem bij naar de DA gaan is dat ik de kosten dan moet betalen, terwijl het niet mijn idee of schuld is, hier moet ik dan even over hebben.
Merrie is gewend om 5 keer gereden te worden, waarvan 1 keer springen en 1 keer minder intensief, de andere dagen wordt ze gelongeerd of heeft ze een dag rust.

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:43

wie zet er nu een hengst naast een merrie met alleen maar een schut ertussen ?????

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:48

Als jij een paard least en de eigenaar wil het paard drachtig houden, moet je maar snel iets op papier zetten dat kosten voor rekening eigenaar zijn!! ook als je straks niet kan rijden. je gaat toch niet betalen voor iets waar je niks aan kan doen en niks aan hebt? Tenzij je het veulen mag houden en dat ook wilt

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:51

Ik gok, neem me niet kwalijk als ik het mis heb, maar de eigenaar van de hengst is verantwoordelijk voor de "schade" die het paard aan andere paarden/mensen toebrengt. dus volgens mij kan je alle kosten van de dierenarts op de eigenaar van de hengst verhalen. maar nogmaals, dit moet je wel even goed uitzoeken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:51

Leasemerrie is niet je eigen paard, maar anders zou ik het wel weten: zo snel mogelijk merrie weer hengstig laten spuiten, zodat er geen vruchtje in kan nestelen. Maar aangezien het je eigen paard niet is ben je afhankelijk van de beslissing van de eigenaar.

Wat eerder is geopperd in dit topic: zet alles op papier voor wie de kosten zijn, en dat je er eventueel mee stopt als je alleen maar moet betalen en niet kunt rijden. Dat je gewoon hebt gereden na de dekking is het probleem niet. Maar wil je geen veulen, dan moet je NU actie ondernemen, en niet wachten tot de dracht via scan bevestigd is, dan ben je te laat.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:52

Een dergelijke kruising zou ik persoonlijk al nooit willen. Als je geen veulen wilt gewoon laten wegknijpen of inspuiten. Daar zou ik graag de DA kosten voor over hebben, je zit tenslotte niet te wachten op een veulentje. Die kosten zijn best te overzien.

En wat betreft een hengst naast een merrie dandir: je weet niet wat voor schot het is dus je weet niet of het kwaad kon. Elk schot kan losraken per ongeluk. Er is niet gezegd dat het ondeugdelijk was...

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:39

Als de eigenaar van de hengst zijn verantwoordelijkheid neemt zal hij de DA kosten op zich nemen.
Ik doe het als hengstenhouder wel, ik bied de merriehouder de keuze (mocht een van de hengsten onbedoeld een merrie dekken) 1: of er komt een DA om het ei af te spuiten 2: veulen geboren laten worden en dat ik deze overneem tegen een bepaalde prijs 3: dat ze zelf het veulen houden.
Hoop dat je er uitkomt met de hengst eigenaar.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 17:41

dandir schreef:
wie zet er nu een hengst naast een merrie met alleen maar een schut ertussen ?????

De stalhulpen -O-
ik ben/was er ook niet echt heel blij mee, ik had al zo'n vaag vermoeden dat het zou gaan gebeuren.

Lynn_Nikita schreef:
Als jij een paard least en de eigenaar wil het paard drachtig houden, moet je maar snel iets op papier zetten dat kosten voor rekening eigenaar zijn!! ook als je straks niet kan rijden. je gaat toch niet betalen voor iets waar je niks aan kan doen en niks aan hebt? Tenzij je het veulen mag houden en dat ook wilt

Dit vind ik een hele goede, ga ik ook maar even achteraan.

Patrss_ schreef:
Ik gok, neem me niet kwalijk als ik het mis heb, maar de eigenaar van de hengst is verantwoordelijk voor de "schade" die het paard aan andere paarden/mensen toebrengt. dus volgens mij kan je alle kosten van de dierenarts op de eigenaar van de hengst verhalen. maar nogmaals, dit moet je wel even goed uitzoeken.

De eigenaar van mijn merrie, is ook de eigenaar van de hengst (manege), dus de kosten zijn allemaal voor hem zelf.

ElCamino schreef:
Een dergelijke kruising zou ik persoonlijk al nooit willen. Als je geen veulen wilt gewoon laten wegknijpen of inspuiten. Daar zou ik graag de DA kosten voor over hebben, je zit tenslotte niet te wachten op een veulentje. Die kosten zijn best te overzien.

En wat betreft een hengst naast een merrie dandir: je weet niet wat voor schot het is dus je weet niet of het kwaad kon. Elk schot kan losraken per ongeluk. Er is niet gezegd dat het ondeugdelijk was...

ik ook niet, ik ben ook totaal niet van deze combinatie en ben er zeker ook niet van gecharmeerd, als het nou nog een goede KWPN hengst was geweest, had ik wel willen overwegen om het veulen te laten zitten.
De tussenwand is een (zo ongeveer) 2 à 2,5 meter hoge houten wand.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 17:54

Ik denk dat je als leaser niets in te brengen hebt, helemaal niet als zowel merrie als hengst van dezelfde eigenaar zijn.
Bespreek even met hem wat zijn plannen zijn, en als hij het veulen wil laten zitten, zou ik op zoek gaan naar een ander bijrijdpaard.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 18:00

Opzich vind ik het dan geen probleem om het veulen te laten zitten, maar dan ga ik wel met hem een contract opstellen over de kosten qua scannen en eventueel overlijden van de merrie of wat dan ook. En ook over de maanden dat ik niks met d'r kan

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 18:04

Je least die merrie toch. Dus als de merrie dood gaat, heb jij daar geen kosten van. Je betaald de lease per maand, en officieel is het zo dat als je een paard least, de verleaser een ander paard tot beschikking moet stellen als deze bijv. kreupel zou worden.

Het wordt een ander verhaal als je een paard huurt. Daar betaal je ook per maand de huur voor, maar de eigenaar van het paard heeft geen verplichting je een ander paard ter beschikking te stellen als dit paard kreupel zou worden of zou komen te overlijden.

Op het moment dat je least of huurt en het paard kan niet meer bereden worden en er staat geen ander paard voor je klaar, zou ik bedanken en op zoek gaan naar wat anders.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 18:36

Ja, dat klopt helemaal. Als het paard kreupel wordt, krijg ik inderdaad als het goed is een ander paard tot m'n beschikking, in ieder geval, zo gaat het wel bij de andere leasers die een kreupel paard hebben.

In ieder geval, iedereen bedankt voor de informatie, ik ga er werk van maken. :)

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 21:45

Gister heb ik te horen gekregen dat m'n merrie wéér met de hengst heeft samen gestaan, weer in de nacht, en het schot was weer open gegaan.
De hengst staat nu wel een stal verder op, dus ik hoop dat het voorbij is.
Binnekort ga ik even naar de eigenaar toe, om te vragen of hij het zelf überhaupt wel weet en wat we er aan kunnen doen en of we het veulen willen houden ja of nee.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:02

Dat het één keer gebeurt, naja, dat kan... maar 2x...?! Ben erg benieuwd hoe dit verder gaat...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:52

Nickas schreef:
Ben erg benieuwd hoe dit verder gaat...

Weer een vuilnisbakkie *\o/*

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 22:53

ceasario schreef:
Nickas schreef:
Ben erg benieuwd hoe dit verder gaat...

Weer een vuilnisbakkie *\o/*

idd _O-
jammer genoeg :n

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 23:13

Jij least het paard dus het is niet jouw verantwoordelijkheid dat dit zo gebeurd.
Als de eigenaar dat wil moet hij dat zelf maar weten maar je gaat allicht niet betalen voor een merrie die op rust staat of voor dierenarstkosten voor scannen oid.

Ik zou even overleggen of hij het echt wil houden of evt. dierenartskosten wil betalen om de merrie weer hengstig te laten spuiten maar ik zou me er verder niet te druk om maken.

Voor nu kun je rustig blijven rijden zoals je altijd doet, pas de laatste 3 maanden stop je met springen maar je kunt tot enkele weken voor de bevalling nog gewoon doorrijden, de laaste weken kan recreatief lang teugeltje wat beweging geven ook.
Mits je natuurlijk de merrie in de gaten houd, het verschilt per paard hoeveel last ze ervan hebben, meestal valt het erg mee en in beweging blijven is juist goed voor de merrie.

Maar als hij het veulen wil houden zou ik de lease opzeggen 3-4 maanden voor de bevalling, vanaf die tijd zijn er dingen die je niet meer (zo vaak) kunt doen of ga je merken dat ze minder conditie heeft ed. Dus dan neemt je rijplezier af en zou ik er niet meer voor willen betalen.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 11:56

@ anneliesj, maar gaat het tegenwoordig dan alleen maar om rijden? kijk dat is wel leuk! maar het verzorgen er rond om is ook leuk, ik zie steeds meer dat het alleen maar om rijden gaat.. alsof dat alleen belangrijk is,
(geldt niet voor jou hoor Clau!)
en als ze het veulen houden, dan is het toch leuk om daarvoor te zorgen alst eenmaal geboren is?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 11:58

CupCakes_ schreef:
@ anneliesj, maar gaat het tegenwoordig dan alleen maar om rijden? kijk dat is wel leuk! maar het verzorgen er rond om is ook leuk, ik zie steeds meer dat het alleen maar om rijden gaat.. alsof dat alleen belangrijk is,
(geldt niet voor jou hoor Clau!)
en als ze het veulen houden, dan is het toch leuk om daarvoor te zorgen alst eenmaal geboren is?

Ik kan me voorstellen dat als je een paard least om op te rijden, dat je dan baalt als je niet kan rijden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 12:01

Diertjec schreef:
Opzich vind ik het dan geen probleem om het veulen te laten zitten, maar dan ga ik wel met hem een contract opstellen over de kosten qua scannen en eventueel overlijden van de merrie of wat dan ook. En ook over de maanden dat ik niks met d'r kan

Niks? je kan wandelen, poetsen longeren etc?
het gaat toch niet alleen om rijden? :Y)
Maar als je echt gericht traint (wedstrijden ed) dan snap ik wel dat je flink baalt. :(:)

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 12:06

MarlindeRooz schreef:
Diertjec schreef:

Niks? je kan wandelen, poetsen longeren etc?
het gaat toch niet alleen om rijden? :Y)
Maar als je echt gericht traint (wedstrijden ed) dan snap ik wel dat je flink baalt. :(:)

Wel heel makkelijik.. Een leasepaard kost vaak een flink bedrag per maand. Vor dat bedrag maag je toch verwachten dat je kunt rijden.
Een longeer/poets paard is overal te vinden, daar hoef je geen bedrag voor neer te leggen.
Ik kan me voorstellen dat de TS een zeer gereduceerd bedrag zou moeten betalen als ze er niets mee kan.