[TI] Ik word gek van haar baard!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LecyTinker

Ik word gek van haar baard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 09:51

Het kan niet anders zijn dat sommige van jullie hetzelfde hebben.
Mijn Irish Cob heeft een baard waar menig motormuis blij mee zou zijn.
Nou heb ik hier nooit zoveel moeite mee gehad, maar sinds een korte tijd word ze aan het werk gezet door mij en zit die baard dus constant in de weg.
De neusriem gaat moeilijker dicht en haar baard en sik zit er ook steeds tussen. Ik moet echt op mn handen slaan om het niet allemaal af te knippen.
Dus nu vroeg ik me af ofdat dit wel of niet gaat schelen in de punten op een ics-nl keuring, als ik het eraf haal?

Kaatastrof

Re: Ik word gek van haar baard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 09:59

Mijn merrie heeft ook een grote baard, maar ik heb er geen problemen mee.. Ik doe mijn neusriem gewoon één gaatje losser. Over de ics-nl keuring; Geen idee? Zou flauw zijn van wel..
Afbeelding

tinker6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:03

zonde of niet, ik knip de baard ook bij.
z'n hoofd komt er dan veel beter in uit en je zit dan niet met de riempjes te klooien.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:03

Ik had m dr afgehaald, vind t echt vre-se-lijk :+

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:04

SaBiNa_S schreef:
Ik had m dr afgehaald, vind t echt vre-se-lijk :+

Echt? Vind 'm geweldig! Trouwens, ik mag er NOOIT een schaar in zetten van mijn moeder, ze is er dol op :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:06

Oh gelukkig,want ik heb de baard van Rogan er ook van de week afgeknipt en ik zei nog. Zal het maar niet op bokt zetten,dan wordt ik gevild

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:18

Blingh schreef:
Oh gelukkig,want ik heb de baard van Rogan er ook van de week afgeknipt en ik zei nog. Zal het maar niet op bokt zetten,dan wordt ik gevild

Jouw paard, jouw keuze, toch? :D Bij sommige tinkers vind ik een baard erg mooi staan, bij andere staat het weer beter als je het eraf haalt. Sommige mensen vinden het handiger om de baard eraf te halen, anderen hebben er geen last van.
Bij mijn tinker haal ik het niet weg, maar ik zit er dan ook nooit mee in de knoop. De neusriem heb ik sowieso vrij los.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:39

Tja, hier ook twee baarden. Neusriem snoer ik toch nooit aan :+ en zo heel veel last heb ik er ook niet van. Ja het is wat gepruts af en toe, zeker als ze hun 'winterbaard' hebben. Maar het hoort bij ze. Beiden hebben ook niet zo'n popperig hoofd dat het zonder baard 'beter uit zou komen' :+
Nee hoor, ik heb gekozen voor paarden met overvloedig haar, daar hoort een baard ook bij.

_Clocloken_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:49

Wij laten hun baarden ook gewoon voor wat ze zijn, ik stoor me er ook niet echt aan en vind het wel iets hebben.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 12:30

Ik snoer ook niet aan, maar mijn neusriem zit al op het ene laatste gaatje. Wil hem niet losser doen, omdat ik met het longeren ( ze wordt niet bereden) wel wil dat ze wat gevoeliger is qu bit en ik dus niet moet gaan hangen. wil haar mondje wel beschermen.
Maar met het vastmaken van de neusriem zit ik dus in een bos haar te zoeken naar het korte einde van een neusriem. Buiten dat vind ik dr baard gewoon helemaal niet mooi staan, maar respecteer haar genoeg om ervan af te blijven. Het longeer werk ik nu maar voor een paar weken, tot de keuring en dan mag ze weer lekker lui in de weide hangen een hele dag.
Maar nu wordt ik wel lichtjes dol van die baard. Hij zit ook steeds klem tussen ALLES! Als ik het halstertouw aan het halster wil klipsen, dan zit er een halve baard tussen om dan nog maar nog niet te spreken over al het eten wat ze erin bewaard! _O-
Ik heb nog maar twee dingen aan haar geknipt, waarvan 1 haar oren is (daar bleek werkelijk alles in hangen. Dus heb alleen de overige plukken wat weggeknipt, dus je ziet geen verschil, alleen minder troepjes die erin blijven zitten) en de ander durf ik niet te bekennen, want dan weet ik zeker dat ik van sommige commentaar ga krijgen. Maar als je het niet weet, dan zie je het ook niet.
Heel toevallig heb ik ook van de week een stuk van haar staart moeten afknippen. Ze stond er steeds op, dus nu sleept hij niet meer over de grond. Alleen met het achteruit stappen dan stapt ze er heel soms nog op, maar iig niet meer zoals voorheen.
Maar iig, die baard blijft me wel dwars zitten. Ik heb alleen zo iets van... wat als ik het niet netjes genoeg knip, of spijt krijg... hoe lang gaat het duren voordat hij weer helemaal terug is. 1 of 2 jaar? Langer?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:33

Een neusriem heeft niets te maken met gevoeligheid op het bit en kunnen gaan hangen. Ik heb jarenlang mijn merrie gereden zónder neusriem en die was op minder dan je pinken te rijden ;)

Als je last hebt van haar baard dan knip je hem af, simpel zat. Hoe lang het duurt voordat hij terug is gegroeid weet ik niet, denk niet zo heel lang.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 12:36

Berdien... wel ivm de neusriem. Ik ben van mening dat het bij mijn merrie wel degelijk een verschil maakt. Als ik geen neusriem doe, of losjes, dan beweegt het bit VEEL meer dan wanneer hij gewoon correct vast zit. Dan ligt het bit stil en dan is ze vele malen rustiger.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:40

Hoe stil het bit ligt is afhankelijk van de hand die aan het bit zit. Wat ik al aangaf, mijn merrie is jaren zonder bit gereden en dat lag stil in de mond. Ik zat er ook gewoon niet aan.
Mijn ruin kauwt nog heel veel en is veel met het bit bezig. Ondanks de neusriem, want die zit dusdanig los dat hij gewoon met het bit bezig kan zijn en het bit niet opgesloten ligt in zijn mond.

Maar goed, wat ik al zei. Jouw paard, haar baard, als jij hem eraf wilt dan haal je hem er toch af?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 12:42

Berdien schreef:
Hoe stil het bit ligt is afhankelijk van de hand die aan het bit zit. Wat ik al aangaf, mijn merrie is jaren zonder bit gereden en dat lag stil in de mond. Ik zat er ook gewoon niet aan.
Mijn ruin kauwt nog heel veel en is veel met het bit bezig. Ondanks de neusriem, want die zit dusdanig los dat hij gewoon met het bit bezig kan zijn en het bit niet opgesloten ligt in zijn mond.

Maar goed, wat ik al zei. Jouw paard, haar baard, als jij hem eraf wilt dan haal je hem er toch af?

Ik denk dat longeren weinig met een rustige hand te maken heeft he? Er staat dan altijd wat meer druk aan 1 kant van het bit, dus als je dan een los bit in een mond hebt hangen, dan geeft dit veel meer beweging, dan wanneer het bit netjes op zn plek wordt gehouden voor een dichte mond.

Wat betreft de baard... tja... ik weet het niet. Gaat mij nu meer uit het oogpunt van de keuring, of ikd e stap wel of niet ga wagen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:46

Als je zeker wilt weten hoe het stamboek daar over denkt zou je even met hen contact op kunnen nemen :j Dan heb je sowieso zekerheid daarover.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 12:52

Berdien, uiteraard... gelukkig zitten er genoeg van het stamboek hier op bokt en ken ik er ook een aantal persoonlijk. Maar het ging mij meer een beetje over de meningen en hoe ze ontvangen werden.

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 13:01

Hier wordt de baard ook geschoren, is vaak na een maand of 3-4 weer ver bijgegroeid.

karla60

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 14:04

hier knip ik ook altijd de baarden af zomers vind het makelijker en mooier maar dat is ieder voor zich.
bij de keuring is hij zelf sterruin geworden zonder baard(ICS).
zelf de sokken moet ik bij knippen want hij staat erop ,en alles groeit zo weer aan :j

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 16:01

Wat betreft de keuring zou ik inderdaad gewoon even het stamboek bellen. :j
Gipsy heeft dan niet zo'n erge baard maar ik zet er ook wel eens de schaar in. Knip hem zeker niet helemaal af, maar knip het net ietsjes bij zodat ik zo'n uitstekend stuk haar door de sperriem wel voorkom. :j Wat je laat maar zeggen op de foto van Jackytje ziet (sorry :+ maar op jou foto zie je het zo duidelijk, mooi voorbeeld).
Sokken knip ik ook, alleen zodat hij er niet op gaat staan. :j En als hij een plek erge mok heeft ben ik ook niet zuinig, dan knip ik zo halverwege de sok een stuk haar volledig weg. Geen gezicht maar dan kan ik er bij en het groeit zo weer aan. Ik knip ook alle haren weg in de kootholte zodat het daar niet broeierig kan worden (om mok te voorkomen).

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 16:42

steffyentom schreef:
Hier wordt de baard ook geschoren, is vaak na een maand of 3-4 weer ver bijgegroeid.

Alleen die van Chayenne mag blijven zitten bij je, jeuj! :)) haha

Hier laat ik dus ook alles groeien...

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 16:50

Bij mijn bijrijd-tink met een flinke baard vouw ik de haren onder de neusriem gewoon naar achter. Ik heb nooit gemerkt dat de haren ergens achter of tussen blijven hangen terwijl ik hier wel altijd op controleer. Ik heb er wel wat handigheid in moeten krijgen :)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 16:51

Die van sil zit er ook nog gewoon vol trots op.
Ik heb er zelfs alleen maar profijt van, ideaal een paard met handvat :+

Neusriem heb ik ook geen last van (heb ik niet :+ )
Verder zou ik gewoon voor het aan halen van de neusriem gewoon de haren naar voren (naar de kin) of naar achteren strijken zo lijkt mij het dat je er dan geen last van hebt
Er af halen zou ik enorm zonde vinden (maar goed is persoonlijke mening)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 19:19

_Roosmarijn_ schreef:
Wat je laat maar zeggen op de foto van Jackytje ziet (sorry :+ maar op jou foto zie je het zo duidelijk, mooi voorbeeld).

Geen probleem hoor dat je mijn foto gebruikt als voorbeeld ;) Ik strijk de baard altijd zo, meestal zit ie dan ook automatisch goed :')
Laatst bijgewerkt door Kaatastrof op 20-05-12 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 19:21

Wintervacht weg = schaar in de baard! Ik vind het vreselijk haha..
Ze is een merrie.. en heeft al zo'n groot hoofd haha.

Dit met baard is geen porum;
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 19:24

Diaz je hebt echt een prachtig meisje!
Roogs is ook lekker baardloos en van de week ga ik die oor haren er ook wegknippen