Welke hengst voor mijn IHW merrie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Welke hengst voor mijn IHW merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 00:52

Voor mijn lieve IHW (zwaar warmbloed) merrie van 8 jaar zoek ik een Andalusische of Lusitano hengst.
Ik wil het veulen voor mijzelf 'fokken' en een beetje 'best of both worlds' krijgen.
Mijn merrie is 75% Groninger/KWPN en 25% Arabier.

Afbeelding Afbeelding
(in de zomer -nu- is ze lichter van kleur en heeft ze niet meer zo'n buikje en meer spieren :o )

Haar vader is een zwarte hengst, haar moeder bruin en de vader van de moeder is een schimmelkleurige arabier.
Zelf is ze bruin met zwarte manen en staart.
Ook ben ik van plan het veulen te houden. Momenteel ben ik mij aan het verdiepen in de genetica maar misschien dat jullie hier ook wel het een en ander mij kunnen vertellen.

Ik heb een prachtige, mooi bewegende Andalusische hengst gezien, Palomino en zo rond de 1.65 en ik verwacht daaruit een valk-kleurig veulen.
Maar de hengst heeft zich nog niet bewezen in de sport.
OF een beeldige Lusitano hengst, schimmel en Z2 dressuur. Heb een vos/wildkleurige nakomeling hier van gezien.

Ik vraag mij af wat ik uit beide hengsten zal fokken, er zit bijvoorbeeld ook al schimmel in mijn merrie haar bloedlijn, maar haar moeder had dus niet het dominante gen hiervoor.

Natuurlijk is een kleurtje mooi, maar het belangrijkste is natuurlijk dat het veulen gezond is!

anneliesdj

Re: Welke hengst voor mijn IHW merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 01:02

Lijkt me lastig om voor haar een goede barokke hengst te vinden, ze heeft het type er niet zo voor vind ik.

Wbt de kleur: uit jouw merrie komt geen schimmel TENZIJ de hengst ook schimmel is.
Kun je de afstamming van jouw merrie en beide hengsten geven? (de kleuren dan vooral)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 01:12

Van de hengsten moet ik navraag doen, heel vervelend maar op de website wordt er niets vermeld over de afstamming van beide hengsten.
Heb je nog meer nodig dan de afstamming van mijn merrie die ik in de OP genoemd heb?
In de zomer ziet ze er wel 'anders' uit, je ziet duidelijk de arabieren-lijn er in maar is desondanks ook compact en gespierd. Ze heeft een stevig gespierde nek, lang en smal hoofd en (helaas) niet al te lange benen. Ze is heel sterk en heeft een uitstekend uithoudingsvermogen.
Ik wil gewoon een leuk fokproductje voor mezelf met wat barokke elementen.

Maar een bruine merrie en een schimmel hengst kan dus wel een schimmel geven? Aangezien de hengst een vos/wildkleurige nakomeling heeft is hij dus niet kleurvast?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 01:16

Met een schimmelhengst kan het idd wel, als hij al een nakomeling zonder schimmel heeft (kan ook op latere leeftijd nog komen hoor) is hij niet homozygoot voor schimmel.
Watvoor kleur zit er onder het schimmelgen?

Wat zit er achter je merrie? Vader is zwart maar zijn ouders? Zitten daar vossen of bruinen bij?
En aan moeders kant, weet je de basiskleur van de vader van de moeder? En de moeder van de moeder? Zitten er daar nog vossen achter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 01:20

Ik ga dit uitvragen en even in de papieren kijken, ik kom er dus op terug :)

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 09:19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 10:39

Hé dat is grappig! Dat klopt, dat is mijn merrie! Alleen, de moeder klopt niet,
De moeder is de bruine merrie Nadja maar Ixion is wel de vader van Nadja :)
Voor de rest klopt hij helemaal, ook de rest van de afstammeling.
De moeder van mijn merrie is dus 'bruin' en niet schimmel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 10:47

Aan vaders kant zijn de paarden dus zwart, aan moeders kant schimmel en vos

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 10:52

Als je met de schimmel dekt heb je 50% kans op schimmel. Met de palomino heb je wel kans op valk maar het kan ook bruin worden (en palomino of vos).

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 10:53

Hmm merrie heeft weke rug en korte hals , en dan met zulk bloed erop , krijg je geen betere. Hals blijft kort , rug kan week blijven misschien licht verbeteren.

Zou eerder naar Arabisch bloed neigen zoals kharamel GF , Rhashyd , Nizar VS

mocht je toch voor PRE willen gaan besef je dan dat dit niet mooi uit kan vallen maar dan zou ik voor Don Enamorado gaan , lengte in hals en mooie rug.
http://link.marktplaats.nl/542089246

Bacardi II VDL hebben we zelf veulens van grote kwpners met super karakter en super exterieur.

( Allen van Marktplaats )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 17:44

Nou, ik vind de standfoto wel iets vertekenen. In het echt ziet ze er veel mooier uit en staat haar hoofd niet zo recht er op -als je begrijpt wat ik bedoel-

Deze hengsten heb ik gevonden waar ik heel lyrisch over ben;

http://link.marktplaats.nl/543303719
Dit is geen PRE en ik gok op wat meer arabische invloeden, desondanks een prachtig paard!

http://link.marktplaats.nl/555719927
(het gaat om de schimmel) Geweldig krachtig dier

of;
http://link.marktplaats.nl/556886689
Maar ik vind deze ietwat te klein.

Wat ik wil 'verbeteren' een mooi barok-getint paard, dressuur-aanleg en een lekkere gespierde nek :)

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 19:07

Eerste vind ik persoonlijk mooiste kwa type

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 19:31

Ik vind hem ook heeeel mooi, de vader van de Andalusier is wel een PRE, ook palomino en 1.65, ik gok er op dat deze dus groter doorfokt.

De lusitano's vind ik ook prachtig en een grote kans op een schimmel, plus de hengst heeft zich bewezen in de dressuur.

Ik vind het heel moeilijk :)

Afbeelding
Dit is een oude foto van haar, toen ik haar pas had (ik rijd er niet op, dat is Bamorka@bokt)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 09:55

pas op, als je gaat voor 'best of both worlds' , kun je ook het slechtste van beide krijgen he. Met hoe meer rassen je mengt hoe minder je weet wat je kan verwachten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 11:27

Ja daar ben ik mij tendege van bewust, daarom vraag ik hier ook advies. Het veulentje is zeer gewenst en ik heb geen commercieel belang.

Ik vraag me wel af hoe het gaat met merries die niet heel zichtbaar hengstig zijn. Merrielief staat met 2 andere merries en bij mijn eigen paard kan ik gewoon niet echt merken dat ze hengstig is, ze is niet overdreven aanhankelijk. Enige dat ik wel eens merk is dat ze wel eens heel nukkig is en er geen land mee te bezeilen valt.
Maar heb haar wel eens hengstig gezien alleen laat ze het gewoon niet vaak zien.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 14:20

De rug en hals is ook waar ik op doelde, je moet een hengst met lengte en een sterke rug hebben, die zul je bij barokke paarden niet snel vinden.

Ik denk dat jouw merrie van moeders kan ook een vosgen heeft meegekregen dus als je met die palomino gaat fokken heb je vrij grote kans op een palomino.
Van een schimmel kun je weinig zeggen als je niet weet watvoor kleur hij onder dat schimmel heeft, met een hengst die uit 2 schimmelouders komt heb je wel grotere kans dat jouw veulen ook schimmel wordt.

Ik vind de hengst die Tantjaahtjuh noemt de beste optie van alle hengsten die nu genoemd zijn.
Jammer dat ze bij geen van alle een goede standfoto hebben.
Ik denk dat je nog beter voor een kruising kunt gaan, dan heb je meer zekerheid.
Maar persoonlijk zou ik met deze merrie niet fokken, het is goedkoper een leuk veulen uit te zoeken van MP.

Dat je haar nooit hengstig ziet is geen probleem, grote kans dat ze dat wel wordt als ze bij de hengstenhouder op stal komt en anders kun je altijd nog hengstig spuiten.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 23:51

Waarom blijf je niet binnen het IHW of een Groninger hengst? Ben bang dat als je hier wat 'exotisch' op zet eerder het slechtste van beiden zult gaan krijgen dan het beste.

Edit; zie dat je graag een schimmel wilt, van Tristan (zie onderschrift) is nog diepvries, wellicht is dat een optie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 13:07

Nou, ik heb een mooie Pools Oldenburger gezien (ingeschreven bij IHW) maar ik vind ze dan te grof en te zwaar. Ik heb een freestyle-instructrice en die denkt dat een Spaanse kruising wel leuk kan worden. Ze is zelf al rijpaard-type gefokt, niet naar een zwaar warmbloedtype.
Misschien dat een Lusitano-kruising een te grof hoofd krijgt en te gedrongen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:13

Wat is er mis met zwaar? Ik denk juist dat een wat grovere hengst heel mooi zal combineren met haar, lengte erin, sterke rug, mooiere hals.
Je merrie is zelf redelijk luxe maar heeft wel bot, ze mist alleen in de verbindingen.

Als je nu ook even noemt watvoor hengst dat is die je gezien hebt?
En wat wil je met het veulen gaan doen? Wat is je fokdoel?
Heb je meer foto's van je merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 14:02

Ik heb een paar posts hierboven een paar linkjes gegeven en ik denk dat ik de eerste hengst het leukst vind.
Ik wil graag een leuk dressuurpaard, gewoon voor mijzelf.

Er is niks mis met zwaar, maar vind het voor mijzelf niet mooi/ideaal.
Meer foto's zal ik maken/plaatsen. Ze heeft alleen nu een heel dikke buik, slappe buikspieren o.a

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:11

Je bedoelt die palomino? Daar ga je geen dressuurpaard mee fokken, enige wat hij heeft is een mooi kleurtje en je hebt maar 50% kans dat hij dat doorgeeft.
Hij is wat lang en week in de rug en hoog in het kruis, icm jouw merrie moet je dat zeker niet doen. De gangen en lichaamsgebruik zijn niet wat je bij een rijdpaard wilt zien, ik raad het je sterk af.

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:21

hoi, ik heb geen pre, maar wel een bonte prestatiehengst van het IHW.
hij is zeer werkwillig, goed exterieur, goede gangen.
hij heeft een sterke rug en gespierde hals, en het voordeel is dat je blijft binnen het IHW

al je meer info wil mag je altijd even een PB sturen of kijken op mijn website Link in onderschrift)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:22

wat moet ej doen op prestatiehengst te worden?

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:34

fokfanaat schreef:
wat moet ej doen op prestatiehengst te worden?

hoge punten halen :D
hij heeft 82,5 punten en dan ben je een prestatiehengst

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:36

punten op de IHW keuring?

aan de hand of ohz voor de kar oid?