PRE onrustig buiten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

loversyl

PRE onrustig buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 14:30

Ik heb een 5 jarige PRE en sinds April heb ik hem verhuisd, omdat hij op zijn vorige stal nooit naar buiten mocht.
Hij is daar alleen wat onrustig, weet iemand iets?
Hij komt regelmatig buiten (sochtends van 8 tot 1 ongeveer en smiddags tussendoor en savonds geef ik hem beweging)
We hebben hem geprobeerd met andere in de bak te zetten, dat ging in het begin goed maar later werd hij een beetje het pispaaltje.
Sindsdien zetten we hem buiten met een lijntje ertussen, dat gaat erg goed en hij geniet ook meer.
Op het moment dat hij in de wei word gezet, blijft bij bij de ingang/uitgang heen en weer lopen (tot zware gleuven toe), hij doet dat ook als hij alleen in de paddock staat.
Soms halen we hem ook zwetend uit de wei.
Hij is ondertussen ook een stuk afgevallen terwijl hij onbeperkt kuil krijgt en voldoende krachtvoer.
Verder heeft hij het heel erg naar zijn zin, als ik er ben is hij lekker met een bal aan het spelen in de paddock en hij voelt zich de man van stal.

Maar weet iemand wat we kunnen doen zodat hij niet meer zo heen en weer gaat lopen?
Want de hele wei en bak loopt hij kapot.

We zijn nu aan het proberen om hem niet gelijk te voeren nadat hij buiten is geweest, zodat hij naar binnen gaan niet ziet als eten.

Pentax

Re: PRE onrustig buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:40

April is wel erg kort nog. Kan soms wel een jaar duren.

dirkus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:43

Komt je paard uit Nederland of is hij geimporteerd uit Spanje?
Mijn PRE komt uit Spanje en was helemaal niet gewend om in de wei of in een paddock te staan. Ik heb gehoord dat het in Spanje niet ongebruikelijk is dat hengsten veel op stal staan en niet of nauwelijks los komen.

Zoalng ik bij mijn paard bleef in het weiland of paddock was er niets aan de hand. maar zodra ik wegging sloeg accuut de paniek toe, ook als er wel andere paarden waren.

Mijn oplossing was langzaam laten wennen: eerst een half uurtje op het land, op een afgezet klein stukje, samen met één ander paard ernaast in een ander klein stukje. Als dat goed ging steeds verder uitbouwen: iets langer laten staan, iets groter stuk land, extra paard ernaast.

Mijn paard is nog steeds geen enorme weiland- of paddockliefhebber maar inmiddels kan hij wel 6 tot 8 uurtjes op het land zonder in paniek te raken. Dat heeft wel twee weideseizoenen geduurd.

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 14:47

dirkus schreef:
Komt je paard uit Nederland of is hij geimporteerd uit Spanje?
Mijn PRE komt uit Spanje en was helemaal niet gewend om in de wei of in een paddock te staan. Ik heb gehoord dat het in Spanje niet ongebruikelijk is dat hengsten veel op stal staan en niet of nauwelijks los komen.

Zoalng ik bij mijn paard bleef in het weiland of paddock was er niets aan de hand. maar zodra ik wegging sloeg accuut de paniek toe, ook als er wel andere paarden waren.

Mijn oplossing was langzaam laten wennen: eerst een half uurtje op het land, op een afgezet klein stukje, samen met één ander paard ernaast in een ander klein stukje. Als dat goed ging steeds verder uitbouwen: iets langer laten staan, iets groter stuk land, extra paard ernaast.

Mijn paard is nog steeds geen enorme weiland- of paddockliefhebber maar inmiddels kan hij wel 6 tot 8 uurtjes op het land zonder in paniek te raken. Dat heeft wel twee weideseizoenen geduurd.

Hij is geimporteerd uit Spanje, zag daar inderdaad niks anders dan de stal.
Ik heb hem nu ruim een jaar, hij stond daarvoor op een andere stal maar zoals ik al zei kwam hij nooit buiten, alleen in de zomer, 2 uurtjes in de wei maar ook daar liep hij heen en weer.
Nu bouwen we alles rustig op, kort met touwtje ertussen, enz maar het lijkt niet echt verbetering te hebben.
Hij staat het liefst op stal, behalve als er iemand is dan vind hij het niet erg.( maar dan ook echt bij hem, niet stal mesten ofzo)

dirkus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:05

Heel herkenbaar...

Mijn paard stond en staat ook nog steeds het liefst op stal. Hij is ook veel meer gericht op mensen ( op mij in het bijzonder) dan op andere paarden.

Ik raad je toch aan om vol te houden met korte periodes en dan langzaam opbouwen...nadruk op langzaam. Bij mijn paard heeft het ook echt lang geduurd maar het is uiteindelijk wel gelukt. Al zal het nooit een paard worden die je gelukkig maakt met 24/7 weidegang.

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:06

Em met 1 paard erbij in de wei? In de bak is toch wat anders dan in een wei.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:31

Ik denk ook dat opbouwen het beste is. Het paard is opgegroeit met het idee dat hij op stal woont, en dan is die grote wereld buiten ineens wel echt heel groot en er is dan ook veel te zien. In de wei met een ander paard lijkt mij ook de eerste stap. Dan zien ze het andere paard eten, en kans groot dat ze dat wel gaan oppakken en meedoen. Tijdens het eten (hoofd laag) kunnen ze geen stresshormoon aanmaken, en zullen het al snel als rustig en veilig gaan ervaren.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:35

Denk dat je antwoord wel al gegeven is hé. Je paard heeft eigenlijk nog nooit buiten gestaan en slaat nu in paniek door de wijdse wereld rondom hem. Die weide is zijn huisje niet, de stal is zijn veilige thuishaven (in zijn hoofd). Hierboven werden reeds goede tips gegeven.

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 15:36

Angela schreef:
Ik denk ook dat opbouwen het beste is. Het paard is opgegroeit met het idee dat hij op stal woont, en dan is die grote wereld buiten ineens wel echt heel groot en er is dan ook veel te zien. In de wei met een ander paard lijkt mij ook de eerste stap. Dan zien ze het andere paard eten, en kans groot dat ze dat wel gaan oppakken en meedoen. Tijdens het eten (hoofd laag) kunnen ze geen stresshormoon aanmaken, en zullen het al snel als rustig en veilig gaan ervaren.

Hij is buiten geweest met een touwtje tussen de andere.
De 1e keer liep hij te stuiteren en ging daarna eten.
De 2e keer ging hij gelijk eten.
En sinds de 3e keer loopt hij maar heen en weer.
En omdat we bang zijn dat hij de wei helemaal kapot loopt (omdat het echt hele diepe gleuven zijn) hebben we geprobeerd de andere in de wei en hem in de paddock (is aangrensend) maar dan loopt hij daar gleuven in

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 16:06

Best jammer, een paard wat niet weet hoe hij paard moet zijn. Goed van je dat je probeert hem weer lekker naar buiten te doen. Dit kan inderdaad best een tijdje duren voordat het weer wat normaler wordt. Wat je al goed doet is hem niet voeren als hij weer op stal komt. Misschien kan je juist proberen hem te voeren in de paddock of wei met iets wat hij super lekker vind. En dan niet voeren als hij zo heen en weer rent uiteraard want dan beloon je dat gedrag. Misschien kan je hem een tijdje meteen als hij in de paddock gaat voeren met iets lekkers en dan vrij snel daarna er weer uit halen, maar nooit op een moment dat hij zo heen en weer loopt te dralen. Ik zou zeggen wacht tot hij even stil staat of misschien net even gaat grazen en haal hem er dan uit. Probeer op die manier de tijden dat hij er in staat steeds langer op te bouwen en haal hem er telkens uit als hij zich rustig gedraagt. Als hij erg van poetsen houd zou je dat ook in de paddock kunnen doen. Verder zou ik er een paard naast proberen te zetten die normaal ook in de box naast hem staat. Ook zou het misschien wel werken hem te rijden voordat hij in de wei of paddock gaat zodat hij al wat energie kwijt is. Dit alles kost natuurlijk wel wat tijd en geduld, maar levert hopelijk wel wat sneller resultaat en je voorkomt dat hij zichzelf stuk loopt. Succes!

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 16:14

morelia schreef:
Best jammer, een paard wat niet weet hoe hij paard moet zijn. Goed van je dat je probeert hem weer lekker naar buiten te doen. Dit kan inderdaad best een tijdje duren voordat het weer wat normaler wordt. Wat je al goed doet is hem niet voeren als hij weer op stal komt. Misschien kan je juist proberen hem te voeren in de paddock of wei met iets wat hij super lekker vind. En dan niet voeren als hij zo heen en weer rent uiteraard want dan beloon je dat gedrag. Misschien kan je hem een tijdje meteen als hij in de paddock gaat voeren met iets lekkers en dan vrij snel daarna er weer uit halen, maar nooit op een moment dat hij zo heen en weer loopt te dralen. Ik zou zeggen wacht tot hij even stil staat of misschien net even gaat grazen en haal hem er dan uit. Probeer op die manier de tijden dat hij er in staat steeds langer op te bouwen en haal hem er telkens uit als hij zich rustig gedraagt. Als hij erg van poetsen houd zou je dat ook in de paddock kunnen doen. Verder zou ik er een paard naast proberen te zetten die normaal ook in de box naast hem staat. Ook zou het misschien wel werken hem te rijden voordat hij in de wei of paddock gaat zodat hij al wat energie kwijt is. Dit alles kost natuurlijk wel wat tijd en geduld, maar levert hopelijk wel wat sneller resultaat en je voorkomt dat hij zichzelf stuk loopt. Succes!

Bedankt voor de tips.
Dat voeren in de wei/paddock ga ik wel even uitproberen, en poetsen.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 16:47

Is hij nog hengst? Is er veel beweging in en om de stal?
Als hij nog hengst is en er is veel beweging (paarden binnen halen en weer buiten zetten, rijden etc) dan kan het ook zijn dat hij de boel in de gaten wil houden en "controle" wilt uitoefenen. Mijn jonge hengst (altijd buitengestaan, ook in Spanje) heeft dat ook wat, als hij naast de weide van de buren staat, waar bijna elke dag andere dieren opstaan. Oplossing voor hem was om hem uit het zicht te zetten van die andere paarden waar zo veel verloop in is. Ik heb nog twee andere hengsten dus hij staat zeker niet alleen, maar mijn eigen kudde blijf stabiel en dat gaat makkelijker.

edit: ik zie in je profiel dat het een ruin is, dus mijn advies gaat niet op :D

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 17:24

Haha ja het is een ruin.
De stal ligt gelegen tussen een snelweg en een spoor maar daar geeft hij eigenlijk geen kick om.

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 09:49

Kan hij het niet goed vinden met de rest van de paarden? Mijn merrie kan ik slecht alleen laten in de paddock, zodra ze het idee heeft dat ik wegga raakt ze al in paniek. Maar als er een maatje bij staat kijkt ze me haast weg :P

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 12:10

XshaartjeX schreef:
Kan hij het niet goed vinden met de rest van de paarden? Mijn merrie kan ik slecht alleen laten in de paddock, zodra ze het idee heeft dat ik wegga raakt ze al in paniek. Maar als er een maatje bij staat kijkt ze me haast weg :P

Haha hij staat er pas net en we zijn alles rustig aan het opbouwen, de wei gaat al een heel stuk beter.
Ik moest hem pas gaan vangen want meneer wilde de wei niet uitXD

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 16:35

Normaal gesproken zou je daar van balen maar nu zeg je *\o/* hij vind het dus leuk!!!
Vik van mij had gelukkig direct een klik met de oude shet van de eigenaar van de stal/boerderij dus dat scheelde een hele hoop.. maar als ik het zo hoor gaat het denk ik wel goedkomen ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 16:47

Heeft hij wel hooi in de paddock of gras in de wei? Anders kan het soms wat saai zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:04

Als hij ruin is moet er een mogelijkheid zijn om hem een vaste maat te geven met buiten zijn, hij kan dus moeilijk alleen buiten staan...ook al is bij pispaal, wil niet zeggen dat er niet 1 paard is waar hij vriendjes mee kan worden..ga gewoon proberen kan een stuk ouder paard zij of een jongere...gewoon proberen

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 08:55

Mijn merrie had dat ook: heb ze (terug) sinds november. Vanaf vorige maand doet ze eigenlijk normaal op de wei of paddock.
Ze wou steeds terug binnen, altijd maar naar die stal toe!
Ik gaf de eerste maanden eten buiten, gevolgd door hooi , samen met haar vriendje. En dan terug binnen, namiddag terug buiten.
Heeft heel veel werk en tijd gekost. ~Maar nu kan ze de hele dag buiten en zelfs naar een andere wei zonder paniek.

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 09:21

Hij is nu echt super goed buiten, hij heeft gisteren van half 9 tot 5 uur buiten gestaan zonder gek te doen:)
Ben er erg blij mee.
Heb nu alleen het volgende probleem weer dat hij hele erge last/jeuk van zn manen heeft

Nynkee94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:33

kan het zijn dat die maan en staart ecseem heeft ?

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 15:49

Denk het niet.
Denk teveel suikers.
Hij staat 8 uur per dag op gras en krijgt brok en wortelen, dat is teveel voor hem denk ik.
Heb nu brok verminderd en wortels niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 09:52

Voor een pre is dat rijkelijk voeren....eiwitten uit het gras met de brok....krijgt hij nog hooi?

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 10:31

russel schreef:
Voor een pre is dat rijkelijk voeren....eiwitten uit het gras met de brok....krijgt hij nog hooi?

Ja hooi ook.
Ik heb nog wel brok staan voor sobere paarden, misschien dat ik dat dan beter kan voeren ipv sportbrok

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:36

ga hem buiten voeren misschien helpt dat ook wat en ja wat kun je er aan doen.ik zou je geen verdere tips kunnen geven.of toch kijken voor een maatje voor hem een zeker maar wel lief paard