Welk ras geschikt voor moeder en dochter van 11 jr?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Selena77

Welk ras geschikt voor moeder en dochter van 11 jr?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 23:07

Ik ben na vele jaren pony's en paarden verzorgen voor andere toe aan een eigen paardje. Mijn dochter van 11 jaar rijd vanaf dat ze 7/8 jaar is op de manege. Sinds vorig jaar hebben we ook een vaste leasepony voor haar, maar ik wil dolgraag een paardje voor ons samen zodat ik ook weer kan rijden. Mijn dochter ziet dat uiteraard ook helemaal zitten (anders had ik nog wel wat jaren gewacht tot ze uit haar lease-pony is gegroeid.

Onze wensen:
We willen graag recreatief dressuur rijden, evt. als m'n dochter wat verder is wil ze wedstrijdjes rijden.
Ik ben gek op buitenritten, dus een koel karakter
Af en toe een sprongetje is ook gewenst
En qua karakter: koel in 't koppie, geen hittepetitje, maar mag best gevoelig of ondeugend zijn.
En qua bouw: min. 150 hoog omdat ik niet een heel ielig vrouwke ben... lees ik weeg 75kg. Een beetje robuust, maar geen heel sterk trekpaard type want m'n dochter is nog niet zo erg groot en sterk.

Nu komt eindelijk mijn vraag... :P Welk ras zou goed bij ons aansluiten? Ik heb wel een paar rassen in m'n hoofd maar wie weet wat jullie nog voor suggesties hebben.

Mjetterd

Re: Welk ras geschikt voor moeder en dochter van 11 jr?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 23:11

Haflinger/Tinker :D

OomaaikeoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 23:13

Ja dat is ook het eerste wat ik dacht

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 23:14

Een sportieve Haflinger is ook het eerste wat in mij op komt.
Wat voor ras lease pony heeft je dochter nu?

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 23:16

Een barok stevige type, gewoon gaan zoeken er zijn ook leuke kruizingen te vinden als je goed zoekt

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 23:17

Ik zou niet persé voor een ras gaan als ik jou was maar meer voor een type.
Met 75 kilo moet je eigenlijk niet meer op een pony van 1.50 willen gaan zitten tenzij het echt, echt een robuust type is de je ook nog eens goed in training houdt qua spieren. Of je gaat blijvend een kilo of 10 afvallen, dat kan ook. Bedoel ik niet banketstaaf, ik zit zelf ook op een permanent dieet om 65 kilo te blijven om op een pony van 1.50 te kunnen. Sorry, hier is veel discussie over maar het is echt wetenschappelijk onderzocht en bovendien kan je het verschil merken aan je paard als je er met 65 of 75 kilo op gaat zitten. Ik hoop dat je daarin echt eerlijk naar jezelf en je paard toe durft te zijn.

Ik lees hier alweer neem een haflinger, maar de gemiddelde haflinger van tegenwoordig is helemaal niet meer zo robuust. Bovendien vind ik het persoonlijk absoluut geen kinderpony's. Ze kunnen vaak zeer sterk, lomp en eigenwijs zijn. Dat laatste geldt ook voor fjorden.
Ik zou als ik jou was eerder gaan kijken richting type welsh cob en dan eerder richting richting de 1.55. Of type tinker of ouderwetsere New Forest. Of een lekker grove, klein gebleven KWPNer, die heb je ook van rond de 1.50.
Gewoon lekker zoeken! :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 23:19

Ik denk dat je een 'ras' uit je hoofd moet zetten, ik ken zat haflingers die absoluut niet geschikt zijn als kinderpony... Ga opzoek naar een karakter, niet naar een ras...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 23:20

IJslander, het grotere type.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 23:22

Waves schreef:
Ik lees hier alweer neem een haflinger, maar de gemiddelde haflinger van tegenwoordig is helemaal niet meer zo robuust. Bovendien vind ik het persoonlijk absoluut geen kinderpony's. Ze kunnen vaak zeer sterk, lomp en eigenwijs zijn. Dat laatste geldt ook voor fjorden.
Ik zou als ik jou was eerder gaan kijken richting type welsh cob en dan eerder richting richting de 1.55. Of type tinker of ouderwetsere New Forest. Of een lekker grove, klein gebleven KWPNer, die heb je ook van rond de 1.50.

Natuurlijk is niet per definitie elke haflinger geschikt. Maar bij ons op stal hebben wij veel haflingers staan, waarvan je meer dan de helft er zo met een kind op kan laten weg rijden. Geen enkele haflinger is hetzelfde :).
Helaas zijn er op dit moment niet veel robuuste, grote en brave haflingers te koop. (zelf ook op zoek :+, vandaar dat ik dat weet)
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 08-05-12 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

eidi12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 23:23

waarschijnlijk is het inderdaad niet zoeken naar een ras maar gewoon naar een braaf paardje, eentje die al lekker gereden is in het bos dus niet te jong, misschien een leuke fries. Het belangrijkste is denk ik wel dat jullie er allebei een klik mee hebben en dan heeft ras er niks mee te maken, succes met zoeken

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 23:47

ik zou op internet en rondom gewoon op zoek gaan naar een braaf paard met jou wensen. Zou niet op ras zoeken. Je hebt namelijk bomproeve KWPN'rs maar ook hete haflingers.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 23:47

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 23:54

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 00:00

mijn dochter van 11 jaar en ik hebben samen onze haflinger gedeeld.
dat ging perfect!!
ze is wegens vervelende omstandigheden te koop, voor meer info pb
voor foto's zie mijn profiel.

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 00:02

Waves schreef:
Ik zou niet persé voor een ras gaan als ik jou was maar meer voor een type.
Met 75 kilo moet je eigenlijk niet meer op een pony van 1.50 willen gaan zitten tenzij het echt, echt een robuust type is de je ook nog eens goed in training houdt qua spieren. Of je gaat blijvend een kilo of 10 afvallen, dat kan ook. Bedoel ik niet banketstaaf, ik zit zelf ook op een permanent dieet om 65 kilo te blijven om op een pony van 1.50 te kunnen. Sorry, hier is veel discussie over maar het is echt wetenschappelijk onderzocht en bovendien kan je het verschil merken aan je paard als je er met 65 of 75 kilo op gaat zitten. Ik hoop dat je daarin echt eerlijk naar jezelf en je paard toe durft te zijn.

Nou ik zit met mijn 1.74m en 70 kilo toch ook echt op een pony van plus/minus 1.50m. Daarbij is het een kruising ArabierxNewForest en dus totaal geen robuust typje. No problem, alleen voor het plaatje minder mooi.

Het ras lijkt me verder niet zo belangrijk. Een leuke kinderpony waar je zelf ook nog op wilt is niet te iel maar ook zeker niet te grof qua bouw. Verder moet hij gewoon braaf, eerlijk en veelzijdig zijn. Let wel, zulke pony's zijn moeilijk te vinden en vaak nog best prijzig. Enige voordeel dat je hebt is dat je in de E-maat kunt gaan zoeken, en dat dat minder geliefd is als wedstrijdpony. Mijn pony zou waarschijnlijk perfect zijn, maar helaas is die niet te koop ;-) (helemaal niet egotripperig bedoelt).

In ieder geval succes!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 00:04

Ik zou in eerste instantie zeggen een tinker, maar kijk ook eens naar friezen of een andalusier. Bij beide heb je uiterste, maar velen zijn absoluut koel in de kop, fijn voor dressuur/recreatie, en ook nog een prachtig om te zien. De iets kleinere versies zijn over het algemeen ook nog wel betaalbaar.

Selena77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 00:10

Waves schreef:

Ik woog een paar maanden geleden nog 93 kg, ik ben nu op een heel streng dieet en de kilo's vliegen eraf. Ik moet nog een paar kg, ik heb als streefgewicht 70kg. Ik denk dat een gemiddelde E-pony of paard daar echt geen moeite mee hoeft te hebben (als er geen gezondheidsklachten meespelen) Ik sta onder begeleiding van een dieetist, en met mijn lengte van 1,73 is 70kg een gezond gewicht. Ik heb geen idee of er dan nog wat overbodig vlees op m'n lijf zit :D Als er meer af kan, zal ik dat zeker proberen, maar ik ben niet van plan om af te vallen tot ik m'n ribben kan tellen.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 07:50

All eens gedacht aan een quarter of paint ?
Zij zijn compact en stevig gebouwd en de meeste hebben een rustig, cool karakter.
Kijk eens op www.aqha.com voor het quarter stamboek en www.apha.com en www.dutchpainthorseclub.com voor het paint stamboek.
Wil je kennis maken met deze paarden bezoek dan eens een western wedstrijd of een westren stalling.

Selena77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 10:45

Ja, daar heb ik zeker aan gedacht. Ik vind quarters heel erg leuk, maar de prijs voor een wat oudere ligt voor mij veel te hoog.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 10:47

Selena77 schreef:
Ik woog een paar maanden geleden nog 93 kg, ik ben nu op een heel streng dieet en de kilo's vliegen eraf. Ik moet nog een paar kg, ik heb als streefgewicht 70kg. Ik denk dat een gemiddelde E-pony of paard daar echt geen moeite mee hoeft te hebben (als er geen gezondheidsklachten meespelen) Ik sta onder begeleiding van een dieetist, en met mijn lengte van 1,73 is 70kg een gezond gewicht. Ik heb geen idee of er dan nog wat overbodig vlees op m'n lijf zit :D Als er meer af kan, zal ik dat zeker proberen, maar ik ben niet van plan om af te vallen tot ik m'n ribben kan tellen.

70 is alweer wat anders dan 75. Een gemmiddelde e-pony of paard zal daar idd geen moeite mee hebben. Een pony van 1.50 is echter net D-pony af en dan moet je wel echt een robuust type hebben. Een gemiddelde pony van 1,50 merkt het echt wel of er 65 of 75 kilo op zijn rug zit (bij gelijke rijkunsten), daar kan je lang of kort over discussieren, het is gewoon zo.
Ik bedoel maar te zeggen: je hebt nu de keus, neem dan gewoon een paardje waarbij er geen twijfel over bestaat of hij het aankan en waarbij je ook nog eens 5 kilo aan kan komen zonder dat je gelijk in de twijfelzone. Dat is gewoon niet fijn voor jezelf ook om je steeds af te moeten vragen of het wel écht prettig is voor je paardje.
Ik merk het zelf gewoon, steeds op mijn gewicht moeten letten en dat het allemaal maar net aan kan is gewoon niet fijn.

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 10:50

Haflinger?
maar ik zou meer gaan kijken naar het karakter,
want je hebt natuurlijk hele lieve en brave haflingers die nooit een stap verkeerd zetten,
maar ook ongdeugender die wel houden van een bokje ofzoiets. (:
Een vriendin van mij heeft een 5 jarige Draver, en dat is echt een superleuk beestje!
Hij is echt heel erg leergierig, en pakt alles heel erg snel op!
En het inrijden was ook totaal geen probleem,
en hji heeft nog nooit een stap verkeerd gezet,
en het zijn toch wat grotere paardjes,
En zo ken ik meer mensen die een jonge Draver hebben,
en allemaal superbrave leuke en lieve paardjes die het leuk vinden om voor je te werken.
maar voor de rest zou ik het niet weten, maar gewoon meer naar het karakter kijken! (:
succes!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 10:56

Wat dacht je van een arabier? :) Heel fijne paarden voor kinderen, goudeerlijk. Bovendien erg veelzijdig. Zijn er in alle soorten en maten, zou in jouw situatie kijken voor een russisch gefokte (of frans/pools) die zijn vaak wat groter en sowieso robuuster gebouwd dan bijv egyptische arabieren :)

Of een Welsh cob?

amenicora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:38

amyz schreef:
Wat dacht je van een arabier? :) Heel fijne paarden voor kinderen, goudeerlijk. Bovendien erg veelzijdig. Zijn er in alle soorten en maten, zou in jouw situatie kijken voor een russisch gefokte (of frans/pools) die zijn vaak wat groter en sowieso robuuster gebouwd dan bijv egyptische arabieren :)

Of een Welsh cob?

Mee eens, hoewel een grote new forest ook goed zou kunnen!

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:42

Een tinker kwam als eerste bij me op:)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:43

[HK] Wie heeft er een merens?!
Op blz 127 staat een brave merens te koop, wellicht iets voor jullie. Wij hebben al jaren veel plezier van onze merens. Met beiden is met succes dressuur gereden en ze zijn super en braaf in de omgang. Ze blijven braaf als ze overdag of 's nachts naar buiten mogen en je moet ze sober houden
Je gewicht is geen probleem want ze zijn zo sterk!