Haflinger,, groot iemand erop kunnen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SuzanH

Haflinger,, groot iemand erop kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 21:11

Hee!
Ik had een vraag,
Wij (mijn ma en ik) willen heel graag een haflinger kopen. Ik zal er dan het meest op rijden.
Maar wij zijn allebei aan de grote kant maar willen heel graag een haflinger..
Ik ben: 1.85m en ben 70 kilo.
M'n ma: 1.78 en is 75 kilo.
Zou dr een haflinger zijn die bij ons past?
Alvast bedankt, en hou het lief. Ik wil niet oneerlijk zijn tegen over het paardje zelf dus daarom vraag ik ook wat jullie denken!
Ik had al mijn twijfels toen ik 1.75m was, toen vond bokt het makkelijk kunnen, maar nu ben ik weer 10cm groter...
Laatst bijgewerkt door SuzanH op 05-05-12 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Re: Haflinger,, groot iemand erop kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 21:14

Wat denken jullie zelf?

Is een Tinker niet beter? die kan je groter kopen, ze zijn sterk.

Maar iemand die lang is past nog op een haflinger, dat heeft met de bouw te maken van een persoon en of van het dier.

Het is kijken en uitproberen.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 21:22

Ragdollcat schreef:
Wat denken jullie zelf?

Is een Tinker niet beter? die kan je groter kopen, ze zijn sterk.

Maar iemand die lang is past nog op een haflinger, dat heeft met de bouw te maken van een persoon en of van het dier.

Het is kijken en uitproberen.

Wij denken dat het misschien nog wel lukt als we een haflinger van 1.55 hebben met het oude type. Maar daarom vragen we het ook ;)
Wij vinden een tinker niet zo,, een fjord wel maar die zijn meestal nog kleiner. Een fries lijkt ons wel gaaf maar daar hebben we alle twee nooit op gereden, ik heb hiervoor 7jaar op een manege gereden en daarna een jaar mijn eigen Kwpn'er gehad.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 21:26

ieder paard rijd anders, waarom zou een fries dan een groot probleem zijn??
Ik zelf ben 1.73, reed op een kleine haflinger van 1.39 . Zijn eigenaar is groter dan mij (schat 1.80) hij was niet het oude type maar ook niet het nieuwe type haflinger, er tussen in.
Denk dat een haflinger tussen de 1.45-1.55 en dan niet de slankere types, maar de iets forsere wel zou moeten passen.

Wij hebben overigens een Fjord opstal gehad van 1.55 ;) grote fjorden zijn er wel, maar minder.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 21:28

..
Laatst bijgewerkt door SuzanH op 05-05-12 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 21:29

EliseXJoelle schreef:
ieder paard rijd anders, waarom zou een fries dan een groot probleem zijn??
Ik zelf ben 1.73, reed op een kleine haflinger van 1.39 . Zijn eigenaar is groter dan mij (schat 1.80) hij was niet het oude type maar ook niet het nieuwe type haflinger, er tussen in.
Denk dat een haflinger tussen de 1.45-1.55 en dan niet de slankere types, maar de iets forsere wel zou moeten passen.

Wij hebben overigens een Fjord opstal gehad van 1.55 ;) grote fjorden zijn er wel, maar minder.

Bedankt voor je reactie! idd fjorden vind je niet snel in grote maten en meestal zijn ze dan niet te koop.. We denken dat een fries totaal anders rijd dan bijv een Kwpn. (Of valt dat wel mee?)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 21:32

Haflinger moet zeker wel passen hoor, zeker gezien jullie niet zwaar zijn voor je lengte.
Ik zou wel voor een grotere gaan > 1.50 zodat je, je benen nog een beetje kwijt kunt.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 21:32

vosje456 schreef:
Bedankt voor je reactie! idd fjorden vind je niet snel in grote maten en meestal zijn ze dan niet te koop.. We denken dat een fries totaal anders rijd dan bijv een Kwpn. (Of valt dat wel mee?)

Een fries is heel anders dan een KWPN, netzoals een fjord of een haflinger dat is. Wat zoek je precies voor paard/pony dan?

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 21:40

_Bitje_ schreef:
vosje456 schreef:

Een fries is heel anders dan een KWPN, netzoals een fjord of een haflinger dat is. Wat zoek je precies voor paard/pony dan?

We zoeken eigenlijk een leuke haflinger, we zijn alle twee echt fan van ze. :Y) gewoon lekker een stevig paardje. Beetje eigenwijs maar niet te snel zijn en niet te grote ruimen gangen hebben.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 21:40

Lieke schreef:
Haflinger moet zeker wel passen hoor, zeker gezien jullie niet zwaar zijn voor je lengte.
Ik zou wel voor een grotere gaan > 1.50 zodat je, je benen nog een beetje kwijt kunt.

Bedankt voor je reactie!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 21:42

vosje456 schreef:
We zoeken eigenlijk een leuke haflinger, we zijn alle twee echt fan van ze. :Y) gewoon lekker een stevig paardje. Beetje eigenwijs maar niet te snel zijn en niet te grote ruimen gangen hebben.

Dan is een haf over het algemeen wel een goede keuze. Gewoon even goed rondspeuren naar een wat ouderwets gebouwde
vorse haf. Die zijn er echt wel :) Een fries is dan iig niets, want die hebben over het algemeen ruime en bewegelijke gangen. :)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 21:59

Volgens mij kan dat zat. Ik ben ook 1.80m en ik heb een Haflinger van 1.42m/1.45m.
Gewoon even voor jezelf beslissen hoe je het eruit vindt zien als je een Haflinger gaat proefrijden.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 22:06

Chasey schreef:
Volgens mij kan dat zat. Ik ben ook 1.80m en ik heb een Haflinger van 1.42m/1.45m.
Gewoon even voor jezelf beslissen hoe je het eruit vindt zien als je een Haflinger gaat proefrijden.

Ben bang dat ik er dan voor gek sta als de pony veelste klein is en dat de pony het er moeilijk mee heeft om mij op m'n rug te hebben :o

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 00:08

Voordat je erop stapt kun je al een inschatting maken ;)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 00:45

Hallo TS,
De pony zal geen moeite hebben met jullie gewicht/lengte hoor :)
Zie geregeld staan 'ouderwetse type' maar ik weet niet zo goed waarom.
Mijn haflinger is 1,50 geen ouderwets type en ik ben 1,75 en weeg 69 kilo.
Asra houd me makkelijk , hij zit nergens vast door 'mijn gewicht of lengte' , nooit negatief commentaar van juryleden / tegenstanders gehad.
Dus waarom ouderwets weet ik niet , maar ook het luxere type kan best.
Zie wel geregeld mensen zitten op een kleine haf met hun 1,85 dat is voor het oog niet mooi inderdaad .
Maar jullie zijn niet zwaar voor jullie lengte en een haf van 1,50 (+) kan dus best.

Edit:
[RIJ-ITP] In het heerlijke zonnetje trainen.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 00:55

Of het past, vast wel. Waar je vooral ook op moet letten is je rijstijl. Iemand van 90 kilo die netjes zit, meegaat met het paard en het paard nageeflijk en ontspannen rijdt, is altijd nog beter als 60 kilo aardappels hotseklotsend en bonkend op een rug.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 01:42

Eens met Elma :)

hollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 09:30

Als jullie fan zijn van een haf moet je daar gewoon voor gaan. zelf ben ik ook niet de lichtste en rijd alleen maar Haflingers.
Ook ik heb hier nooit commenaar op gehad. Ook niet van jury's
Er zijn haflingers genoeg succes met je zoektocht

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 09:36

Ik heb een HaflingerxFjord van 1.43, zelf ben ik rond de 1,80 en weeg ik 70 kg. Dat gaat ook nog prima

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 11:46

Elma_ schreef:
Of het past, vast wel. Waar je vooral ook op moet letten is je rijstijl. Iemand van 90 kilo die netjes zit, meegaat met het paard en het paard nageeflijk en ontspannen rijdt, is altijd nog beter als 60 kilo aardappels hotseklotsend en bonkend op een rug.

Bedankt voor je reactie, het is raar om van jezelf te zeggen dat je netjes rijd maar ik zit niet te hotseklotsend op het paard, haha. Als ik het zelf zeg: mijn benen houd ik netjes stil, heb mezelf netjes geleerd om altijd op het goede been licht te rijden, ik kan goed op mn kont zitten in de galop, en ik plof niet in het zadel tijdens het opstappen of tijdens het licht rijden, houd mn handen stil en rijd meer met mn zit dan met mijn handen,,ik zal 2x per week les hebben dus mijn houding word alleen maar verbetert!
Laatst bijgewerkt door SuzanH op 06-05-12 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 11:46

hollie schreef:
Als jullie fan zijn van een haf moet je daar gewoon voor gaan. zelf ben ik ook niet de lichtste en rijd alleen maar Haflingers.
Ook ik heb hier nooit commenaar op gehad. Ook niet van jury's
Er zijn haflingers genoeg succes met je zoektocht

Dankjewel!

Equiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:51

Ik ben zelf 1.71 en heb een haf van rond de 1.40/1.45 ( het ''oude'' type ). Gewoon even goed zoeken, heb wat berichten gelezen en ik denk ook dat een Haflinger best zou kunnen! :j

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 11:55

Ragnildje schreef:
Ik ben zelf 1.71 en heb een haf van rond de 1.40/1.45 ( het ''oude'' type ). Gewoon even goed zoeken, heb wat berichten gelezen en ik denk ook dat een Haflinger best zou kunnen! :j

Bedankt voor je reactie!

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 14:22

vosje456 schreef:
Elma_ schreef:

Bedankt voor je reactie, het is raar om van jezelf te zeggen dat je netjes rijd maar ik zit niet te hotseklotsend op het paard, haha. Als ik het zelf zeg: mijn benen houd ik netjes stil, heb mezelf netjes geleerd om altijd op het goede been licht te rijden, ik kan goed op mn kont zitten in de galop, en ik plof niet in het zadel tijdens het opstappen of tijdens het licht rijden, houd mn handen stil en rijd meer met mn zit dan met mijn handen,,ik zal 2x per week les hebben dus mijn houding word alleen maar verbetert!

Dan ben je prima op weg hoor. 2 x per week les hebben de meeste niet eens! dit geld gewoon voor elk paard. Een paard van 1.80 zit je ook in de weg op die manier alleen ben je dan wat minder zwaar. Nu wil ik natuurlijk nooit beweren dat je dan maar op elke pony kan maar dit scheelt zeker wel! En een haflinger met een goeie rug kan heel wat hebben! :j

horsie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:30

Jij past er prima op!
Ik ben 1,90 en weeg 65 kilo en heb een haflinger van 1,50.
Het staat absoluut niet verkeerd.