eerste paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

elieneke_1

eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 20:27

heet er iemand ervaring met als eerste eigen paardje een arabiertje ?
als je daarvoor nog niet met een arabier hebt gereden ?
(is voor een vriendin die geen bokt heeft)

Esmee_RS

Re: eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:28

Een arabier kan gewoon druk zijn... Dus je moet sowieso wel ervaring hebben met drukkere paarden lijkt mij, ik zou geen arabier kopen als je daar dus geen ervaring mee hebt :P

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:30

Mijn broer heeft Arabieren gefokt en altijd op stal was er een oase van rust en die paarden waren ook super rustig. Hij zelf ging ook heel relaxed met ze om en dat werkte dus. Mooie en fijne paarden.

ThePast03

ED --> AV

gr_roos

Ik en ik heb hem inmiddels al bijna 18 jaar. Is soms niet makkelijk geweest, maar achteraf gezien viel het best mee en was het eigenlijk een heel mak beest die af en toe even stout moet zijn (op 21 jarige leeeftijd det hij dat nog steeds)

Als jou vriendin van zichzelf al een vrij druk, scheurderig en ongeduldig persoon is, is het misschien niet de meest handige combinatie.

elieneke_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 20:32

dus het hangt geoon wat af van arabier tot arabier ?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:35

Dacht je dat het hele ras hetzelfde was? :)
Arabieren spiegelen mensen heel snel, dus als je zelf rustig bent zijn zij vaak ook rustig. Hangt ook van de opvoeding af natuurlijk.

elieneke_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 20:37

nee ik eet ook wel dat elk paard verschild maar ik wist niet dat ze eigelijk een beetje de mens weerspiegeld ik dacht dat het gewoon typisch was dat ze druk e.d. waren

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:40

elieneke_1 schreef:
dus het hangt geoon wat af van arabier tot arabier ?

Dit geldt gewoon voor ieder paard, ieder ras heeft uitzonderingen en wat Aleeneh zegt, arabieren pakken snel de gemoedstoestand van de mens op. Dit geldt ook voor paarden en pony's die een hoog percentage ox voeren (90% of meer).

Arabieren krijg je met een knip van je vinger wakker, maar ga je er verder niet op door en zoek je meteen de rust dan zullen zij dat ook doen. Mijn ervaring met mijn oudje is wel dat ik niet 2 keer op eenzelfde pad hard moet galopperen, want dan blijft hij het hele pad hopen dat hij hard mag, maar dat kan ook gewoon het aard van het beestje zijn.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:47

Een eerste eigen paard is altijd een kwestie van 'wennen', of dat nou een AV, KWPN, of wat voor kruising dan ook is. Het is toch heel anders dan bijrijden en totaal verschillend van manegepaarden rijden in een les.

Het basistype van de AV moet je wel liggen, het is ook mijn eerste eigen paard en ik wil niks anders meer.

Twinkelsstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:49

Av spiegelen wel meer. Denk dat het voor je vriendin handig is om naar haar eigen karakter te kijken. Verder proefrijden en kijken of het klikt.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:52

Mijn eerste (en laatste) paard is 3/4 arabier en het is een druktemaker en daar moet je mee leren omgaan. Daarentegen is ze goudeerlijk en totaal geen streken. Maar voor elk paard geld dat je ze moet leren kennen en soms duurt dat een poos.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:56

Waarom niet?

Het heeft net als ieder ander paard 4 benen een hoofd en een staart.
Een hele hoop AV paarden lopen zelfs met zeer jonge ruiterjes op hun rug.

Mensen moeten niet te spastisch denken om woord Arabisch volbloed .
Kruisingen zijn vaak zoals je veel kan lezen net wat pittiger.
AV staat gewoon heel dicht bij zijn baasje...

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 21:01

Ik was 10 toen ik mijn 1 jarige av hengst kreeg en met ups en down zijn we bijna 13 jaar later nog heel gelukkig samen :D

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 21:08

Niks mis mee hoor :) Enige is wel dat een Arabier vind je super, óf je hebt er niks mee. Ik wil niet anders meer :D Maar idd aantal keren proefrijden, even kijken of het ras je ligt. :)

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 11:24

mijn eerste eigen paard is ook een arabier.
Hier op stal staan alleen warmbloeden en moet toch zeggen dat de mijne veel sensitiever is en meer spiegelt dan de warmbloeden. Het is geen heel nerveus paar op zich maar ook geen makkelijke. Volgens mijn lesgeefster die allerlei paarden les geeft heb ik een leuk maa moeilijk paard.
Bij de aankoop was hij heel lief en rustig. Maar dat zegt ook niet alles.
Ik zou hem voor geen goud meer willen missen maarals ik het nog een te doen had zou ik toch voor een rustiger(ouder en ervarener) paard gaan. Of dat nou een arabier zou zijn of niet
succes bij de keuze

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 12:07

Ja, mijn eerste paard was een arabier. Ik was 12, mijn zus 13 en de merrie 10 maanden ;) We waren er niet specifiek naar op zoek maar het paard kwam op ons pad en bleek super geschikt. Inmiddels zijn we een aantal jaren verder, is het paard een aantal keer geshowd, heeft een tweede premie ontvangen, is western beleerd en heeft al goede resultaten behaald op een aantal wedstrijden. Sinds twee weken is ze moeder van een hengstveulen. Had je me dit een aantal jaren geleden verteld, dan had ik niet geloofd dat we dit met ons 10 maanden oude merrietje allemaal zouden bereiken ;) Kijk gewoon of het paard bij je past, of je er een klik mee hebt en of het geschikt is voor jouw doeleinden. Enne... eens een arabier, altijd een arabier :D

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 12:24

t eerste paard van mn vriendin was een arabiertje, ze kon haar van dag 1 was de dochter van t paard van dr opa... ze heeft altijd op de manege gereden en had dus wel iets van ervaring met paarden. Het ging prima, het was allemaal recreatief en idd ze kunnen wat druk en springerig zijn als t niet de eerste x is dat ze paardrijd en al ervaring heeft op de rug van t paard zie ik t probleem niet zo

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 15:32

Als je het niet weet gewoon eens kijken of je ergens kennis kan maken met het ras!
Het zijn geen moeilijke of drukke paarden over het algemeen. Ze zijn wel intelligent en gevoelig. Ben je zelf snel nerveus/geen goede leider voor je paard of schiet je makkelijk uit je slof, dan kan het zijn dat je paard een moeilijk karakter lijkt te hebben omdat ze inderdaad erg spiegelen.
Ik denk dat je eigen karakter belangrijker is dan leeftijd of ervaring.

Mijn eerste paard was geen AV, mijn 2e paard wel. Ik had op dat moment niet heel veel ervaring met het ras, heb wel een aantal AV's gereden (een paar keer maar) of in handen gehad. Ik heb mijn AV bij een fokkerij gekocht en ook daar alleen maar zeer rustige, brave paarden op stal en in de hand. Mijn paard heeft daar een fijne basis meegekregen en ik denk dat dat ook belangrijk is.

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:17

Mijn eerste (en nog steeds huidige) paard is ook een arabier.
In het begin was het wel echt moeilijk, want je kan ze niet zomaar opdragen iets voor je te doen. Je moet veel respect voor ze hebben!
En als je dat niet gewend ben kan dat best nog wel eens botsen. Maar als je eenmaal weet hoe je met een arabier om moet gaan heb je ook een trouwe vriend voor het leven! Maar blijf altijd goed op ze letten, want soms gaan ze zelf voor hun eigenaar over hun eigen grenzen heen.

Ik ben super blij met de keus die ik heb gemaakt, en ik zou nooit meer anders willen!

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:27

Geen probleem, men eerste paard was een halfarabier, en heb hem nog steeds, we kenden beiden niets, hij was 5 maand, we hebben samen veel geleerd van anderen en van elkaar! Dus zou er voor gaan als het met dat paard klikt!
En ben bij de arabjes gebleven!

mvg Glenn

jacqueline_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 15:01

Mijn eerste paardje is ook een arabiertje, was verliefd op het ras en moest en zou een arabier als eerste eigen paardje hebben. bij verschillende particulieren gekeken en uiteindelijk bij een arabisch volboed stoeterij uitgekomen, daar heb ik mijn mannetje gevonden! het clickte meteen en tot op de dag van vandaag gaat het super! het beeld dat sommige mensen hebben van arabieren geldt niet voor alle arabieren, die van mij is super relaxt, mijn zusje van 10 rijdt ook op hem, om maar een voorbeeld te geven. als haar voorkeur uitgaat naar een arabisch volboed zou ik zeggen ga lekker op zoek!! :)

Nazran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 22:20

Mijn eerste paardje was een Russisch Arabisch Volbloed van 1,53mtr, écht een geweldig dier! Ik kon met mijn "Meisje" lezen en schrijven, en ik was zelf een beginner en absoluut geen held op paardengebied... Ja, ze kon goed heet zijn, maar ze was altijd heel koel in haar hoofd. Ik heb er heerlijke tijden mee gehad, veel van geleerd. Op stal wilde mensen die daar op bezoek waren niet geloven dat het echt een AV was, zo relaxed kon ze zijn! Op buitenritten wilde ze wel altijd minimaal een neuslengte voor lopen, ze had vroeger nl. een paar races op de baan gelopen. Het maakte niet uit hoe groot of snel de andere paarden waren, ze won altijd! Ik liet haar dan altijd maar lekker gaan, want ze was dan toch niet te stoppen, maar aan het einde van zo'n stuk was ze altijd prima weer terug te krijgen en helemaal gelukkig! Er waren toen bij ons op stal Z ruiters die er niet op durfden, maar naar mijn mening was ze echt véél betrouwbaarder dan de Jazz en Crack afstammelingen die daar op stal stonden!

Heb na mijn arabiertje een uitstap gemaakt naar een KWPN'er, maar dat was geen succes.... Heb nu Lusitano's en kan gelukkig opnieuw zeggen: héérlijke paarden. Absoluut temperamentvol, maar ook weer koel in het koppie!

En tenslotte: ik ben dus geen held, stiekem van binnen soms een zenuwachtig type (dat ziet overigens niemand aan mij: "jij bent altijd zo rustig") en zie/voel ook wel eens kabouters die er niet zijn. Dat spiegelen alle paarden/dieren perfect, en dus is een paard van welk ras dan ook over het algemeen ook net zo 'koel' als jezelf bent....

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:44

Wij hebben onze eerste arabje 18 jaar uit Amerika laten komen van mijn tante.
Het was het liefste, beste en makste paard wat ik ooit gekend heeft. Helaas is ze ingeslapen op 24 jarige leeftijd door een gebroken heup.
Nu weer een arab, gekocht als net 4 jarige, (ondertussen bijna 13 jaar) meer temperament dan de eerste maar nu rijd er ook een meisje van 6 jaar op! Ze is een heel gevoelig type paard.
Haar zoon hebben we ook in bezit en dat is nu een 3,5 jarige hengst. Zo mak als het kan, niet snel onder de indruk en heerlijk om mee te rijden. (inrijden gaf geen enkel probleem)
Meen wel dat Russen en Polen iets rustigere types zijn maar kan hier ook naast zitten.

Een stalgenoot had ook een arabiertje gekocht, harstikke mak beest alleen zij was een fanatieke ruiter die veel energie uitstraalde. Uiteindelijk werd het arabiertje een "fris" beestje. Weer die weerspiegeling van de mens ;)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:52

mijn eerste eigen paard was een AV van 5 jaar die nog niet helemaal doorgereden was, heb er de eerste 2 jaar wel moeite mee gehad af en toe. ik was jong en lekker eigenwijs en dat was pony ook dus af en toe botste dat :')
nu 8 jaar later heb ik hem nog steeds, en we kunnen zo goed als alles samen. het is echt mijn grootste vriend geworden :+: