Shetlanders VS Minipaarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Shetlanders VS Minipaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 16:49

In een ander topic hier op Bokt werd de volgende opmerking gemaakt:

Citaat:
De prijzen van minipaarden liggen toch heel anders dan van shetlanders.
Wellicht zijn de eigenaren van minipaarden eerder bereid om iets meer te betalen voor een passende set beenbescherming?

Deze opmerking kwam na een post van mij waarin ik alles onder de 1.08 voor de gemakkelijkheid even schaarde onder de noemer "shetlander" omdat ik even geen tijd had om alle stamboeknamen e.d. uit te zoeken.

Vond het een bijzondere opmerking en wel een leuke voor een topic.

Mijn eigen mening:
Een minipaard, hoe duur dan ook in aanschaf, is geen haar beter als een shetlander. En deze zogenoemde hogere aanschafprijs zou ook geen invloed moeten hebben op het aanschaffen van passend materiaal. Want elk paard heeft recht op passende spullen :) hoeveel hij/zij ook gekost heeft bij aanschaf.
Kreeg een beetje het gevoel dat een minipaard eigenaar beter zou zijn voor zijn paard als een shetlandereigenaar. Dat shetlandereigenaren minder zouen besteden aan hun pony's omdat ze in aanschaf vaak iets goedkoper zijn.

Hoe denken jullie hierover?
Het gaat mij niet om het karakter van de beestjes, of de ene nu leuker of beter is als de ander.
Maar puur om het feit dat er wordt gesuggereerd dat minipaarden bereid zijn om meer uit te geven omdat de aanschafprijs van de pony hoger ligt.
Laatst bijgewerkt door Keet op 27-04-12 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

x_ankieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 17:01

Ik ben het helemaal met je eens, ik vind zelf eigenlijk Shetlanders nog leuker, want die hebben zo'n leuk karakter,
en van die minipaardjes hebben een soort van 'hoogmoed' .

Rennie89

Re: Shetlanders VS Minipaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 17:04

Wat wel zo is is dat je minipaarden vaak (dus niet altijd) tegenkomt bij mensen die er de (men/show) sport mee in willen en shetlanders vaak toch in een weiland belanden of voor de kinderen zijn :) Natuurlijk niet altijd, maar een shetlander word makkelijker aangeschaft dan een American Miniature Horse omdat de prijs toch ook veel lager ligt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 17:07

Nou weet je, dat moet je een beetje in perspectief zien. Ik begrijp de opmerking wel.
Maar dat wil niet zeggen dat Shetlanders minder zijn. Er is hier ook iemand die heel serieus met Shetlanders bezig is en ook ermee sport, volgens mij voor de wagen. Die wil echt wel goede spullen voor de shet.
Maar meestal zijn de shetjes meer voor de hobby en zijn de minipaardjes meer voor de serieuzere sporters/fokkers. Is niet gezegd natuurlijk maar er zit een kern van waarheid in de opmerking over de prijs en de mate van investering in zo'n diertje.
Maar goed, er gaan ook mensen met een goudvis naar de veearts.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 17:07

Ik denk dat dit in sommige gevallen wel zo is.
Veel kindjes of mensen die maar een shet voor 10 euro ergens vandaag plukken,
en dan in een weitje dumpen want dan kan hij daar grasmaaien.
Of een leuk penny meisje die zn pony in de wei dumpt en geen geld heeft voor de DA of dure spullen
er zijn natuurlijk ook mensen met shetten voor de sport, en die krijgen dan wel alles wat ze verdienen,
maar er zijn er niet veel die zo gehouden worden.
Wij krijgen er regelmatig bij mijn vriend op stal en daar wordt je bang van.
Kapotte benen, mager, klitten, hoefbevangen, wormen en ga zo maar door.
Maar nog nooit zo een mini paardje gezien.

Zo iemand kom je zelden tegen met een paardje van 1000 euro. Mensen die het geld hebben om zo'n paardje aan te schaffen,
hebben waarschijnlijk ook meer dan genoeg geld om zo'n paard te onderhouden omdat hij veel meer waard is.
Dit is niet alleen met zulke paarden zo,
maar bijvoorbeeld onze pony ben ik ook minder zuinig mee, en gaat ook zo de wei op zonder beenbescherming etc.
Maar als ik totilas bij mij had staan nou now way dat die bij ons in de weide kwam hoor.

dus ik denk wel dat de aankoop prijs iets met het onderhoud van de pony's te maken heeft.

Verder vindt ik minipaardjes ook 10000x leuker, omdat ik niet van die eigewijze shetlanders houdt,
maar dat heeft er verder weinig mee te maken.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 17:09

(minipaardjes kunnen ook aardig eigenwijs zijn hoor :)) )

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 17:09

Er zijn zo veel shetlander eigenaren die er ook mee mennen, in de sport en recreatief. En niet alleen mennen, maar ook OHZ, aan de lange teugel en in de vrijheidsdressuur.

De meeste shetlandeigenaren die ik ken, zijn zeer serieus met hun ponys bezig en investeren in de beste materialen voor hun ponys. Ken er weinig die ze alleen op het weiland hebben of voor de kinderen. Meeste staan goed in het werk.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 17:10

Denk dat er gemiddeld wel evenveel wordt uitgegeven, maar mensen met een shetje en kinderen kopen vaker / meer maar wel goedkopere spullen, terwijl mensen met een minipaard eerder chique en dus ook duurdere spullen aanschaffen.

Denk dat iedereen wel graag passende spullen koopt voor zijn paard of pony, en de aanschafprijs van een paard / pony daar niet zo veel toe doet.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 17:11

lifaya schreef:
(minipaardjes kunnen ook aardig eigenwijs zijn hoor :)) )

Klopt maar ik ben echt tegen koudbloeden en helemaal voor warmbloeden,
aangezien we bij mijn vriend nog nooit een koudbloed hebben gehad die niet eigenwijs was en overal maar doorheen ging.
En ik houd echt meer van gevoelig en chique.

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 17:14

Shetten warmbloeden? Serieus? En op minipaardjes kun je toch niet rijden? Heb zelf een shet en vind m super, heb m al 4,5 jaar en gaat niet meer weg, maar wel een èchte shet :P

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 17:17

carmenbrum schreef:
Shetten warmbloeden? Serieus? En op minipaardjes kun je toch niet rijden? Heb zelf een shet en vind m super, heb m al 4,5 jaar en gaat niet meer weg, maar wel een èchte shet :P

op minipaardjes kun je niet rijden,
ze kunnen wel voor de kar en op shows.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 17:20

Elke pony heeft recht op een goede verzorging met bijbehorende spullen.

Nu gaat men ervan uit dat elke minipaard duurder is dan een shet, dit geldt echter alleen voor de zorgvuldig gefokte dieren met bijbehorend uitmuntend papier, anders is het gewoon een pony net als een shetlander zonder papier.

Helaas kun je idd. shetten kopen (of kleine pony's) voor 100,00 of minder, maar ik ben momenteel op zoek naar een goede stammoeder (shet) en dan kom ik toch op aanzienlijk hoger bedrag uit (4 cijfers voor de komma)

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 17:22

Ik heb een volle shet wel papier loos (jongste), kosten met de koop 40 euro.
Mijn ander een kruising shetlander amerikaans minipaard koop 0,00 euro (mijn oudste) (diegene wou hem niet meer en ik maakte als grapje voor 50€ neem ik hem mee kreeg hem toen voor niets)

Kosten euh, genoeg.
Ze zijn te verwend elk 4 dekens de jongste de oudste nu een stuk of 6 voor elk seizoen.(jongste sloopt gemiddeld 3dekens per jaar)
Mijn jongste shet in utrecht laten castreren, elk jaar komt tandarts, oudste staat rondom op ijzers, Krijgen luxe voer(mijn oudste is kieskeurig en staat aardig vaak voor de wagen) , staan op een pensioenstal.

Dus tja ik geeef genoeg uit aan mijn vuilnisbakkenshet en shet kruising.
Ik men recreatief met ze niets geen wedstrijden.
En mijn kids hobbelen afentoe op ze rond.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:29

Ik denk dat shetten meer kunnen hebben dan een minipaardje (voor mijn gevoel iig) en dat er daarom ook mede voorzichter mee gedaan wordt. Die van mij krijgen echt geen beenbescherming om, mits we serieus met ze gaan springen. Ze hebben het niet nodig. Zadeltje en tuig is gewoon van goede kwaliteit en passen goed. Hoe goedkoop de pony ook is geweest in aanschaf, het is een levend dier dus ze moeten er geen hinder van ondervinden. Dekens hebben shetten niet nodig.

Ik denk dat eigenaren van minipaardjes toch serieuzer met showen bezig zijn dan de meeste shetlandeigenaren. Bij dat showen hoort een beetje bling bling en dat nemen ze mss ook mee in andere zaken?

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 22:21

shetten hebben wel een deken nodig als ze geschoren zijn ;)
DDie van mij scheer ik anders kan ik niets doen met ze in de winter en met mennen is dat niet handig als ze binnen notime in het zweet zitten

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 23:47

Ben ermee eens dat een mini niets beter is dan een shet.
En daardoor een shet slechtere spullen heeft.

Idd elk paard hoe groot of klein ook, hoe duur of goedkoop heeft goede passende spullen nodig.

Zo kan ik ook pissed worden als mensen zeggen: waarom heeft je shet een deken, hebben shetlanders niet nodig.......

Nou jou paard ook niet als je gewoon zn vacht laat groeien. Maar misschien omdat ik ook geen vacht wil omdat mijn pony meer is dan een grasmaaier..... Of misschien ivm gezondheid van mn shet heeft deze hem wel nodig....

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 23:50

carmenbrum schreef:

Dacht toch echt dat shets onder koudbloeden vielen

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 23:52

En die minipaardjes zijn naar mijn mening ook duur omdat er nog niet veel zijn hier in nederland.
Als daar net zo een overschot aan komt als shets, zijn zij ook niet veel meer waard.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 00:11

Ik heb bewust voor een shetlander gekozen, omdat deze tegen meer weersomstandigheden kunnen.

Mijn shet krijgt net zoveel als mijn rijpaard. Goed passend spul, 24/7 weiland met schuilstal, goed hooi, beweging en net zoveel aandacht (als het al niet meer is, omdat ze die goed kan opeisen :P ).

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 07:33

MiniLoe schreef:
carmenbrum schreef:

Dacht toch echt dat shets onder koudbloeden vielen

Ja ik ook, maar in de post voor de mijne, stond warmbloeden! Toen wou ik m quoten, maar was die opeens verwijderd! Dus toen heb ik t maar zo gedaan, dacht al huh?

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 21:12

Persoonlijk vind'k een Shet zelfs beter dan een Miniatuur..
Op een Shet kan gereden worden, is algemeen toch wel sterker op alle vlakken.
Ik gebruik de Shetters hier ook voor de show en ze worden hier goed aan't werk gezet.
Ik let wel op het geen wat'k koop, maar ze krijgen wat ze nodig hebben.

Vaak vind'k wel dat mensen met Miniatuurpaarden er niet tegen kunnen wat ik hierboven heb gezegd.
Dus ik zeg het ook niet vaak :-)

Soms vind'k Miniatuurtjes wel leuk, dat kan ik zeker niet ontkennen, soms echt een leuk hoofdje en kleur, maar vaak ben ik echt niet voor de bouw te vinden...Zo iel..

Nuja, daar zullen altijd wel meningsverschillen over zijn, maar 'k vind een Shet zeker niet minderwaardig...
Ik vind het zonde wanneer ze gewoon als grasmachine dienen, aangezien ze zoveel meer kunnen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 21:16

wat is nou eigenlijk het verschil tussen een shet en een miniature? kunnen de mini's ook voor de kar of bereden worden ed?

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 21:20

Mini's zijn luxer gebouwd en horen er uit te zien als een groot paard, maar dan in't klein, ze kunnen in de koets, maar over het algemeen kunnen ze niet bereden worden, omdat ze hier voor te smal zijn.. ( Als ik het fout heb, verbeter mij maar).

Vele mensen vergeten wel dat er in veel Miniatuurpaarden ook Shetlander gekruist zit..

xChiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 21:24

Er zijn genoeg shetten die ook op de keuring staan en hoog voor de kar lopen? Nogal onzin vind ik.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 18:07

wow , wat een kortzichtigheid hier zeg.
" op een minipaard kan niet gereden worden "
" zijn minder goed bestand tegen slechte weersomstandigheden "

Wat een gebral zeg :')
Ook op mini's word gereden & ook staan er zat mini's 24/7/12 rondom buiten en deze lijden daar niet onder.
En zoals Chary_xX ook al zegt, in heel veel minipaarden zit shetlandbloed, ook al in dat bij sommige misschien generaties terug.

Evelli, ik denk dat jij je een beetje aangevallen voelde, en dat dit door de plaatster van het bericht zo helemaal niet bedoelt is.

Persoonlijk denk ik dat het wel degelijk uitmaakt in sommige gevallen welke aanschafprijs het dier heeft gehad.
Het zou niet mogen uitmaken en ook zeker niet in alle gevallen van toepassing zijn, dat ben ik met je eens. maar zo rondom mij heen gekeken in de paardenwereld is het mij zeker wel eens opgevallen.

Mensen die bereid zijn of de hogere aanschaf al kunnen betalen, hebben vaak ook de middelen om dat niet enkel aan de aanschaf uit te geven maar ook aan het materiaal.
En of dat nou om een dure nmprser, amha , of npsper ( ja want ook die zijn er wel degelijk, al hoewel ik die wel in mindere mate zie ) gaat maakt naar mijn inziens niets uit.