De merrie is al aardig aan de maat, al wel 1.75 denk ik, groter hoeft dus niet. Ze heeft zelf al een heel mooi model, mooie lange benen, en ontzettend ruime gangen. Haar hals is wel wat ielig en horizontaal, die mag wel wat zwaarder met een wat mooiere kap. Ze heeft een zeer goed karakter en dit willen we graag behouden.
Dus het ''eisenlijstje'': - niet te grote hengst, 1.70 is groot zat - sterk achterbeen dat goed wordt onderbracht - mooi front met zwaardere hals - goed karakter - donker kleurtje is mooi meegenomen - niet te duur +/= 1500 max, jonge hengsten zijn ook prima!
We zaten zelf al aan Vivaldi bloed te denken, maar ben benieuwd naar jullie suggesties! Foto's zou ik morgen kunnen maken.
Negro geeft een goed sterk achterbeengebruik door, fokt niet al te groot, is mooi donker en valt binnen het bedrag dat je uit wilt geven aan een hengst.
Negro is een mooie optie idd,Vivaldi bloed gaat absoluut geen goed en krachtig achterbeen gebruik geven.. Houston is ook een optie,al kan die wel wat brutale nakomelingen geven.
Als je wat wilt experimenteren met jonge hengsten dan zou je kunnen denken aan Diego,Bodyguard en Chippendale.
Dees
Geplaatst: 24-04-12 21:11
Op een Florencio zou ik zelf geen Vivaldi gaan zetten. Dan blijft er geen paard over, waarschijnlijk meer iets wat op een hertje gaat lijken. Maar als je dan toch Vivaldi-bloed wilt, dan een grote zoon als Desperado.
Ik geloof wel in Ferro-bloed voor Florencio. Af en toe zie je een Florencio x Houston en dat zijn vaak wel heel geslaagde paarden. Misschien lukt het ook andersom. Gezien je wensenpakket (niet te groot, achterbeen en front en dan ook nog niet te duur) zou keurhengst Houston je wellicht kunnen passen. Aankomende zaterdag hengstshow bij Veninga
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga het aan de eigenaar doorgeven en zal morgen wat foto's maken
essiesilly
Geplaatst: 24-04-12 23:29
zo op je wensen lijstje lijkt dreamboy heel mooi te passen! vivaldi x ferro. zeer goed achterbeen, 1.68 zwart en veel talent!
Dees
Geplaatst: 25-04-12 08:05
essiesilly schreef:
zo op je wensen lijstje lijkt dreamboy heel mooi te passen! vivaldi x ferro. zeer goed achterbeen, 1.68 zwart en veel talent!
Dreamboy is smal van bouw en erg hoogbenig. Ik denk juist daarom dat hij niet past: het risico dat je een 2-dimensionaal paard fokt ligt op de loer (wel hoogte en lengte maar geen breedte).
Contango is al weer een aantal jaar geleden overleden, heb geen idee of er nog diepvries beschikbaar is? Don Tango is een mooi gefokte hengst, maar heeft een bemerking op zijn spronggewricht. Het is natuurlijk niet zeker dat hij dat doorfokt, maar voor mij is dat een reden om deze hengst te laten staan er zijn meer dan genoeg hengsten zonder röntgen bemerking.
Dat is inderdaad jammer van die bemerking van Don Tango...
@Pletje123: Dat ze nog wat neerwaarts in de romp is, is natuurlijk logisch, ze is nog erg overbouwt en nog niet uitgegroeid. Tango ga ik ook even naar kijken!
Ze lijkt zich enorm op te waarderen in de draf,maar ik ben wel benieuwd hoe haar galop is? en op dit moment zou ik een hengst kiezen die de bovenlijn kan verbeteren.Rug lijkt idd wat kort en het kruis sterk hellend,achterbeen hoeft ook niet steiler te worden.Tango is zo gek nog niet op deze merrie denk ik,ben wel benieuwd of ze genoeg souplesse heeft?
Kies een hengst met veel front. Deze merrie is 3 jaar oud. Ze zal misschien nog iets omhoog komen aan de voorkant, maar overbouwd zal ze blijven en haar voorzijde zal neerwaarts gericht blijven. Ze lijkt op deze standfoto eerder een quarter dan iets anders. (Lancet? die was ook zo neerwaarts gebouwd). Beweging lijkt goed, ik zou me dus concentreren op een hengst die het type sterk verbetert en daarbij beweging dus iets los laten.
Ze zou inderdaad wel wat meer souplesse mogen hebben, ze beweegt enorm ruim, maar wel met lange halen zegmaar. Veel front dus, Chippendale werd al genoemd, die heeft redelijk wat front toch? (zoveel verstand heb ik er nou ook weer niet van) Zit Negro ook weer achter en LL vind ik ook wel interessant
pullaar
Geplaatst: 25-04-12 21:32
Chippendale zal ze ook niet opwaarts geven denk ik.
De merrie is van een fokker waar ik de paarden voor rij, hij wil dit jaar graag dekken, en dan kan ze in het najaar de EPTM test lopen en dan weer een jaartje de wei in, volgend jaar veulen en dan de sport in.
Dees
Geplaatst: 25-04-12 22:20
Bij nader inzien geloof ik niet in Ferro-bloed voor deze merrie. Haar type is imo te neerwaarts gebouwd. Ferro's zonen geven mooie bovenlijnen maar dikwijls ook iets korte voorbenen en dan komt het geheel dus nog steeds niet omhoog van voren.
essiesilly
Geplaatst: 25-04-12 22:28
Contango zelf heb je niet heel veel kans er is nog alleen voor dit jaar sperma en nol is selectief op de merries die hij dekt want een hengstveulen is de helft van hem. Je hebt maar 2x de kans te dekken dus je moet een merrie hebben waarvan je weet dat die normaal gesproken goed drachtig word.