[KG] bonte paarden genetische fout??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ra_chel

[KG] bonte paarden genetische fout??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 18:56

volgens een kennis van mij zie je weinig bonte paarden in de topsport , met name in de hogere dressuur, omdat deze paarden dat domweg niet kunnen vanwege hun kleur.
zij beweert dat bonte paarden aanvankelijk zijn ontstaan door een genetische afwijking/fout , en men is daar vervolgens mee door gaan fokken.
door die genetische afwijking zouden de paarden dus onvoldoende kunnen presteren ,ongeacht de verdere afstamming.
mij klinkt dit eigenlijk ongeloofwaardig in de oren , echter het valt wel op dat je geen/nauwelijks bonte paarden in de echte topsport ziet.(bij de dressuur dacht ik eigenlijk dat het voorkeur vd jury is, en dan is bont om een of andere reden benadeelt,of zou dat om bovenstaande reden zijn?)

wie weet hier meer over? of kan me dit duidelijk uitleggen?

edit ;excuses als dit verkeerd staat , had geen idee waar het zou horen te staan.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 24-04-12 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

opisop_shop

Re: bonte paarden genetische fout??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:57

bont komt natuurlijk sowieso niet veel voor als je vergelijkt met vos/bruin/zwart.
Dan is het natuurlijk logisch dat er bijzonder weinig tot geen bonte paarden in de topsport lopen.
Maar dat is puur statistisch bekeken, kan me niet zorgen dat het foutjes zijn ;)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:00

Tabiano komt maar erg weinig voor in de "sportlijnen", voor een deel omdat het heel lang lelijk werd gevonden. Consequentie: je ziet geen bonte paarden in de topsport. Dat is menselijke selectie en heeft helemaal niets te maken met dat Tabiano een slechte bouw of een dom paard veroorzaakt. Zo zie je bijvoorbeeld in de western sport voldoende paints (bont van kleur, is daar zelfs wenselijk) die hoog in de western meelopen! ;)

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 19:02

opisop_shop schreef:
bont komt natuurlijk sowieso niet veel voor als je vergelijkt met vos/bruin/zwart.
Dan is het natuurlijk logisch dat er bijzonder weinig tot geen bonte paarden in de topsport lopen.
Maar dat is puur statistisch bekeken, kan me niet zorgen dat het foutjes zijn ;)

ben ik met je eens dat er minder bonte zijn in verhouding ,maar dan nog , zou de bewering kloppen?

(mijn eigen bonte maatje wordt er niet minder waardevol door hoor!)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:03

Ja en nee.
Bont/vlekken komen doorgaans enkel voor bij domesticatie omdat ze het in de echte natuur niet redden.
Met de sport heeft dat niet veel te doen. Bonten zijn er ten eerste gewoon minder vaak, zijn vaker minder zorgvuldig gefokt (kleurfokkerij) en worden doorgaans ook niet door topruiters gekocht vanwege de kleur.
Samber was een bonte GP hengst, op de bokt nieuwspagina staat een bonte volbloed.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:05

Het enige en grootste nadeel van bonte paarden is dat iedereen bij de bontjes kan zien hoe smerig zijn eigen bruine paard eigenlijk is.

:7
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 21-04-12 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:05

Lijkt me niet... ik zie er ook weinig valk, isabel, appaloosa en dergelijke. Je ziet vooral veel vos, bruin, zwart en schimmel omdat er daar natuurlijk de meeste van zijn. :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:07

Kleur en of bont of niet heeft niks met het kunnen en of prestatie te maken.

Wel is het zo dat bont over het algemeen niet mooi gevonden worden, ik zelf hou er niet van. Er is zelfs een bonte volbloed arabier en ik moet zeggen dat ik het geen gezicht vind maar dat neemt niet weg dat ik het dier niet leuk vind, ik vind het juist grappig en schattig.

Wel klopt het dat witte paarden en of schimmels een soort foutje is (valt veel te veel op als prooidier) maar men vond het zo mooi dat er mee is gefokt, die kleur worden de huid en haren vroeg oud en dus zie je ook veel tumoren bij de witgekleurde paarden.

Maar of het ook geldt bij bonte dieren, dat weet ik niet, dat lees ik hier voor t eerst.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 19:10

Sizzle schreef:
Ja en nee.
Bont/vlekken komen doorgaans enkel voor bij domesticatie omdat ze het in de echte natuur niet redden.
Met de sport heeft dat niet veel te doen. Bonten zijn er ten eerste gewoon minder vaak, zijn vaker minder zorgvuldig gefokt (kleurfokkerij) en worden doorgaans ook niet door topruiters gekocht vanwege de kleur.
Samber was een bonte GP hengst, op de bokt nieuwspagina staat een bonte volbloed.

maar wat is dan de reden dat een bont paard het in de natuur niet zou redden?
Samber is mij bekend.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:11

omdat het teveel opvalt denk ik ?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:12

Ragdollcat schreef:
Wel is het zo dat bont over het algemeen niet mooi gevonden worden, ik zelf hou er niet van. Er is zelfs een bonte volbloed arabier en ik moet zeggen dat ik het geen gezicht vind maar dat neemt niet weg dat ik het dier niet leuk vind, ik vind het juist grappig en schattig.
.

Dat is een maximum sabino, nooit een bonte, of het is geen volbloed. Tabiano/overo komt NOOIT voor in de zuivere AV lijnen ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:16

Weet ik niet precies wat de reden is, de kleur denk ik.
Bij wolven en vossen is het ook zo. Al na de eerste generatie domesticatie begin je al vlekken te zien.
Men denkt dat het genetisch wel aanwezig is, maar dat een roedel de 'vreemdeling' niet wil, terwijl die dior mensen juist vaak als extra 'schattig' gezien worden en daar dus positief op geselecteerd worden.
Dat appaloosa niet echt normaal is zie je ook wel door de slechte haarstructuur die ze vaak hebben en het veelvuldig voorkomen van nachtblindheid. Daarentegen was de appaloosa knapstrupper sonny of hojmark wel een GP dressuurpaard.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:26

Daarnaast kunnen de kleur afwijkingen ook nog een verkeerd gen meedragen.
Blauwe ogen bij katten, doofheid.
Gunner, een bekende paint quarter hengst, zo doof als een kwartel.
In de trekpaarden wereld zit een afwijking door kleur die veulens geeft die na een paar maand dood gaan.
Cremello X cremello, groot risico dat het veulen het niet overleefd.

Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:33

Heel lang werden bonte paarden als onheils beesten gezien, voortekens van de goden.
Er werd gedacht, als je een bont paard dood,dat je meer onheil voorkomt.
In de Arabische landen worden bonte paarden nog steeds als duivelse beesten gezien.

Bovendien zijn bonte paarden niet symetrisch, terwijl dat wel belangrijk is in de dressuur. Gewoon voorkeur jury.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:34

EdkingHill heeft internationaal gesprongen met WOut-Jan van der Schans en Danielle Keur heeft met haar Penotti Primo S op Grandprix niveau gereden!

Het probleem is de KWPN "knoesten"die bepalen welke hengst of veulen en merrie het stempeltje opgedrukt krijgen en aangezien die hun van mening zijn dat bonte paarden niet in het goedgekeurde circuit terecht behoort te komen en dus ook daardoor bonte talentjes tegenhouden zie je weinig bonte in de topsport.

Heeft er mee te maken dat de fokkers die commercieel fokken naar wat het kwpn wil zien dan ook geen bont fokken en hun hengsten laten berijden door topsporters.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:36

je ziet ook steeds minder vossen op concours;-)....want ja als je de advertentie's leest met wat mensen zoeken is het iig geen vos...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:36

Ik neem aan dat je kennis het over Engels rijden heeft en niet over Western? Daar lopen genoeg bonte paarden mee in de topsport... ;)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:39

Maar wat is mooier dan een bonte merrie, die 10 uur na de geboorte van haar veulen de bak in mag.

Afbeelding

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:40

s6801881 schreef:
Ragdollcat schreef:
.

Dat is een maximum sabino, nooit een bonte, of het is geen volbloed. Tabiano/overo komt NOOIT voor in de zuivere AV lijnen ;)

Ok, weer wat geleerd, ik heb niet zo'n verstand van die bonten en of kleuren, bedankt.

nynk_char

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:42

Ik denk dat het komt omdat de rassen die in die sporten voorkomen gewoon niet bont zijn.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:44

Ook het AQHA stelt een eis aan het maximale wit zijn op de Quarter.
Op de voetjes en onderbenen tot een maximale hoogte.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:45

Zo zie je ook weinig paarden met hoge witte benen witte bles omdat "men" dit niet mooi vond en van mening waren dat die zwakkere benen en hoeven zouden hebben,echter bij de tuigpaarden zie je bijna niks anders en die moeten toch helemaal hard op de benen en hoeven zijn.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:47

Ariebren schreef:
Ook het AQHA stelt een eis aan het maximale wit zijn op de Quarter.
Op de voetjes en onderbenen tot een maximale hoogte.

Ooit gehoord van het paint register? Erg veel paints doen het toch leuk in de westernsport, en zeer kenmerkend voor paints zijn... Een bont patroon ;)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:48

Paddenpad schreef:
Zo zie je ook weinig paarden met hoge witte benen witte bles omdat "men" dit niet mooi vond en van mening waren dat die zwakkere benen en hoeven zouden hebben,echter bij de tuigpaarden zie je bijna niks anders en die moeten toch helemaal hard op de benen en hoeven zijn.

Ook dat is weer een fabeltje. Paarden met witte hoeven hebben geen slechtere hoeven dan paarden met zwarte hoeven. Daarnaast wordt dat patroon meestal veroorzaakt door sabino. Erg lang is dat onwenselijk geweest, nu wordt er bij sommige stamboeken door sommige fokkers op geselecteerd.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:51

Ik denk dat aparte kleurtjes het over het algemeen wat minder doen op hoog niveau, omdat ze meer op kleur zijn gefokt en minder op prestatie. In de basissport is dat verschil nauwelijks merkbaar.

Zelfs in de western zie je dat de echte toppers bijna allemaal quarters gebruiken, en nauwelijks paints.

In die zin zou je dus kunnen zeggen dat over het algemeen bonte paarden op bepaalde vlakken genetisch misschien wat minder zijn, maar genetisch fout zou ik het zeker niet willen noemen. Bovendien geldt het ook niet per se voor élk bont paard.
Laatst bijgewerkt door LindyH op 21-04-12 19:53, in het totaal 2 keer bewerkt