Na wat opstartprobleempjes welkom mooie kleine man nr. 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yinnar

Na wat opstartprobleempjes welkom mooie kleine man nr. 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 11:27

Uit mijn andere topic over Adonis [KS-ITP] Welkom mooie kleine man werd al duidelijk dat hij zeer welkom was maar ook zeer onverwachts. Ik heb toen besloten om de andere twee merries ook maar in de gaten te houden want de ontsnapte hengst Eros kon wel eens flink zijn best hebben gedaan in korte tijd.

Ik besloot elke ochtend vroeg voordat ik naar mijn werk ging even te checken of er wat was gebeurd en op 16 maart zag ik in het weiland een klein hoopje naast zijn mama liggen. Hij was nog nat en het was erg frisjes. Ik heb de kleine opgepakt (14 kilo, het weegt niets) en in de inloopstal lekker warm tussen hooi en stro neergelegd. Ik heb direct de ambulante kliniek gebeld om het veulen te laten controleren. Ondertussen heb ik het kleintje geholpen met opstaan maar hij was erg wankel en viel telkens om. Niets om je zorgen over te maken dacht ik in eerste instantie. Maar ik kreeg het wel een beetje benauwd. Hij moet toch een keertje biest van zijn mama krijgen? Ondertussen gooide hij al liggend zijn darmpek eruit en hij deed een plasje. Dat luchtte wel iets op. Op een gegeven moment heb ik hem nogmaals opgetild en proberen aan te leggen en dat lukte. Maar ja hoe weet je of hij wat binnen krijgt? Ik was toch wel blij dat ik de veearts had gebeld.

Gelukkig was daar de veearts. Het was snel bekeken. De kleine had een ondertemperatuur van 34,4 en zijn moeder gaf geen melk. Kortom het ventje moest met spoed worden opgenomen anders zou hij de avond waarschijnlijk niet halen. Direct de veewagen gepakt, veulen en moeder erin en op naar de faculteit.

Daar aangekomen stond er al een team klaar. Hij werd in folie gewikkeld, er werd bloed afgenomen en een kraantje voor een tweetal infusen aangelegd waaronder plasma. Hij werd van top tot teen onderzocht. Het zag er somber uit volgens de veearts. Bepaalde bloedwaarden waren zeer slecht. We spraken af dat zolang er een sprankje hoop was op herstel ze dit zouden aangrijpen. Indien het een verloren zaak zou zijn dan zouden ze dit ook aangeven.

Na een slechte nacht met een behoorlijk kritiek moment is Little Joe er toch helemaal bovenop gekomen. Met dank aan de mensen van de veulenbrigade van de faculteit diergeneeskunde te Utrecht die in shifts 24/7 naast hem zaten en hem in de gaten hielden. Zonder hun goede en liefdevolle zorg had het mannetje het in mijn ogen niet gered. Elke twee uur werd hij gesondeerd met in eerste instantie koebiest daarna melk, bloed afgenomen, hartslag, pols, temperatuur gemeten...etc etc etc. Mama werd elke twee uur gemolken om de melkproductie op gang te krijgen. Ik ben de mensen van de veulenbrigade, de artsen en dierverzorgers dan ook enorm dankbaar voor alles wat ze hebben gedaan! _/-\o_

Een kleine foto impressie van dit stoere kereltje;

Lekker "warm" in de inloopstal;
Afbeelding

Wankel maar toch een poging om bij mama te drinken;
Afbeelding

In de kliniek;
Afbeelding

In folie om op termperatuur te komen;
Afbeelding

Op de IC

Zo moe en ziek;
Afbeelding

Tussen twee kussens zodat hij rechtop bleef liggen;
Afbeelding

Nog steeds zooo moe, maar kleintjes hebben ook veel slaap nodig;

Afbeelding

Na 4 dagen van de IC af. Hij deed het steeds beter;
Afbeelding

Stiefmama heel blij :D
Afbeelding

Little Joe een week na zijn geboorte op zijn tijdelijke adres waar hij een lekker warm stalletje voor de nacht heeft;
Afbeelding

Het is een eigenwijs ventje;
Afbeelding

Mama pesten;
Afbeelding

Spelen met zijn nieuwe vriendje;
Afbeelding

Treintje spelen ;)
Afbeelding

En zelfs lachen voor een foto doet hij met gemak :+
Afbeelding

Het is een heerlijk en stronteigenwijs kereltje. Als mama links gaat gaat hij rechts. Hij moet nu het nog zo koud is 's nachts op stal. Als ik de stal in loop met zijn mama en ik draai me om dan is meneer doorgelopen en loopt overal te snuffelen. Daar krijg ik volgens mij nog een stevige dobber aan. :D

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 11:32

super joh leuk ding goed gedaan

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 11:33

Wat een geweldig ding.... eigenwijs koppie en heel fijn dat hij goede zorg heeft gehad.
Heel veel geluk met hem

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 11:34

pfff zo he wat een verhaal . deze kleine heeft heel veel mazzel gehad,
Petje af voor de goede zorgen van jou en de kliniek .
wat een geweldig knap mannetje is het . Gefeliciteerd

benangelique

dat zal zeker heel spannend zijn geweest!
is er een reden waarom hij zo'n moeilijke start heeft gehad? weet je dat?

Punz

Zo.... wat een indrukwekkend verslag, en geweldig dat het dan uiteindelijk zo goed afloopt! Melkproductie bij de moeder ook op gang gekomen, drinkt het veulen nu bij de merrie ? ( zou geweldig zijn!)

Super dat je het zo professioneel aan hebt laten pakken, anders had deze kleine het waarschijnlijk niet gered! Top van je!
Laatst bijgewerkt door Punz op 21-04-12 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 11:35

Wat een schatje! Hoewel je wat opstartprobleempjes had, is het een mooi en leuk kereltje zeker weten!!! Fijn dat hij toch zo sterk bleef:)

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 11:36

Wat een wondertje zeg!!
En wat een geluk met zo'n baasje!!

Je hebt erg goed werk gedaan, denk dat als je wat later was geweest, je hem niet meer had gehad!

Respect!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 11:40

Wauw, wat een sterk veulen, zich zo terug te vechten.
Super hoor. Ik vind de kliniekfoto's erg indrukwekkend. Chapeau voor de veulenbrigade.

lesleygjof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 11:41

Oooh wat lief!!

rebecca1997

Re: Na wat opstartprobleempjes welkom mooie kleine man nr. 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 11:46

Nou hij weet al dat die een hengst is zo te zien ;).
Echt een schatje! Geniet er lekker van!

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 11:48

Bedankt voor jullie lieve reacties.

@benangelique Waarschijnlijk de kou icm geen biest? Ze dachten eerst dat hij te vroeg geboren was omdat uit bloed bleek dat o.a. de longwaarden niet in orde waren.

@riagr Zijn mama geeft zelf melk ...sterker nog ze heeft me een paar t**ten waar je u tegen zegt! :wow: De melkproductie kwam geleidelijk op gang door het melken.

@Loran Dat klopt. Ze zeiden dat hij het heeft gered omdat ik er snel bij was. Ondanks dat het behoorlijk kritiek is geweest de nacht na zijn geboorte.

De laatste 5 foto's zijn overig geschoten tijdens een fotoshoot. Met dank aan Aurora Fotografie! +:)+

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 12:08

Ach goss, wat een klein zielig hoopje was hij :(:)
Maar zo te zien heeft hij een behoorlijke sprong vooruit gemaakt, gelukkig!

Maar eeh... begrijp ik het goed dat Eros tijdens zijn ontsnapping twee veulentjes heeft verwekt?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 12:25

Ach gossie wat een wondertje.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 12:46

Cynthia82 schreef:
Maar eeh... begrijp ik het goed dat Eros tijdens zijn ontsnapping twee veulentjes heeft verwekt?

Yep, en gezien de periode die tussen de beide veulens zit vraag ik me nu serieus af of hij niet nog een keer is ontsnapt en de boer het vergeten is te vertellen.
Hij heeft wel toverballen denk ik. :P Twee zulke verschillende veulens qua kleur. Moeders beiden vos en hij donkerbruin. Maar ach ik ben een leek op dat gebied.
Binnenkort gaat zijn klokkenspel eraf. Jammer want ik vind dat hij mooie veulens verwerkt. Ik hoef echter geen veulens meer.
Die andere merrie is zeker weten niet drachtig. Die was giga hengstig twee weken terug. Dus geen verrassingen meer!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 13:12

het is ook wel heel koud nu natuurlijk, veel kouder dan vorig jaar. 's nachts zit het tegen het vriespunt aan! met je natte vachtje heb je zo ondertemp natuurlijk.

gelukkig is het een dapper en sterk manneke!

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 16:22

fijn dat het allemaal goed is gekomen! lekker genieten nu van dit mooie kleine ventje!

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 17:30

Tjee, wat een verhaal!!
Wat super dat het goed is gekomen en dat hij nu vrolijk naast zn mammie huppelt!!
Heerlijk genieten van je 2 baby mannen ;-)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 17:32

Heftige foto's hoor, zo'n kleintje in de kliniek. Gelukkig is hij opgeknapt. Veel succes!!

Oukjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:17

Wat een schatje! Ik zie hem elke dag in de wei staan, mijn paard staat daar namelijk ook!!

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 18:21

oukje_odette schreef:
Wat een schatje! Ik zie hem elke dag in de wei staan, mijn paard staat daar namelijk ook!!

Wat een brutaaltje is het hè? Maar oh zo lief en een zeer hoog knuffelgehalte.
Ik ben geen vaste pensionklant daar dus ik ken niet iedereen. We zullen elkaar vast wel een keer tegengekomen zijn. ;)

Edit; ik zie het al, het baasje van Boas...prachtig dier!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:25

Krijg er bijna tranen van in nijn ogen! <3 Een verhaal met een prachtig einde. Mooi kereltje zeg! Gefeliciteerd.`

xnien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:28

Wat een mooi ventje <3

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:33

Wat een lieverd, de foto's waar hij onder het dekentje ligt ontroeren me echt, hij is er echt goed bovenop gekomen, groot verschil !

_Rozanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:52

Ach wat een onwijs leuk kereltje <3 En wat een goede zorg van de faculteit, misschien sta ik daar volgens jaar ook wel, haha! :D