Fries paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nachtwens

Fries paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 22:27

Hallo, ik ben van plan eind dit jaar of volgend voorjaar een paard aan te schaffen. Ik ben helemaal weg van Friese paarden en de Mérens. Maar ik lees vaak dat Friese paarden zorgenkindjes zijn wat betreft de benen en de huid. Ik ben op zoek naar een sterk paard met goede benen, ik ben een stevige meid van ruim 75 kilo. Zijn die zorgen waar en is het verstandig om als eerste eigen paard een Fries te nemen?

Nachtwens

BabbieB

Re: Fries paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 22:33

Hier een eigenaar van een fries die erg gevoelig is voor mok. Hij heeft er al twee keer einschuss door gehad, geen pretje. Paarden met dikke sokken zijn sowieso gevoelig voor mok. De sokken wateren prima af als water van boven komt, maar als het water van onderen komt (als ze in natte ondergrond staan) houden ze het water vast en maken de huid week. Veel paarden met dikke sokken hebben daarnaast ook schurftmijt. Deze graven gangetjes in de huid waardoor de narigheid die zich in modder etc. bevindt makkelijker een weg naar binnen kan banen. Schurftmijt is heel lastig te bestrijden en zeker een aandachtspunt bij bijvoorbeeld een Fries.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 22:38

ED --> BKR

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 22:39

Zoek uit of je aankoop last heeft van zomerexzeem. Qua beenwerk vind ik het persoonlijk wel meevallen. Zoek een fijn paard uit, laat het keuren en zomerexzeem heeft. Koop je paard dus niet in de winter want dan zie je er niets van en tuin niet in de smoes, zijn haren zijn afgevreten ofzo.

Laat je goed informeren wat voor soort type paard je wilt, niet alle Friezen zijn kalm en braaf. Ook Friezen kunnen druk en onrustig zijn. Sommige afstammelingen zijn daar gevoeliger voor dan de anderen.

Succes!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 10:35

Daarnaast: heb je al wel een op een fries gereden? De meeste friezen voelen anders aan als andere paarden kwa gangen, en dat moet je wel liggen. Verder inderdaad eerst veel kijken, en dan pas kopen. Een paard met zomerexceem is goedkoper (en je krijgt kwa de rest van het paard dus meer waar voor je geld), maar geeft ook veel zorgen, afhankelijk van de mate waarin ze daar last van hebben. Mocht je daarvoor kiezen, lees je dan echt heel goed in. Verder moet je paarden met sokken inderdaad heel goed controleren. Kijk dagelijks hoe de huid onder de sokken eruit ziet, zodat je er op tijd bij bent als het toch mis gaat.

Verder zijn de karakters van de friezen heel verschillend. Ik ken brave, onverstoorbare friezen, maar ook die daadwerkelijk overal bak en buitenrij kabouters zien lopen. Voorwaartse en slome friezen, aanhankelijke en afstandelijke friezen. Door goed te kijken en te vergelijken leer je het meeste :j

Voor een eerste paard: Als je al snel denkt "het" paard gevonden te hebben, vraag een week bedenk tijd, en kijk in die week bij heel veel verschillende andere paarden. Blijft je hoofd bij "het" paard hangen, dan is de kans groot dat je de juiste keuze maakt.

Verder altijd klinisch laten keuren door een eigen DA, ook als er al een keuring bij zit van een eigen DA. Rontgen ook doen als je een hoger budget hebt (vanaf zo'n 5000 euro zou ik daarvoor kiezen).

Als je een zadel mee kunt kopen: fijn, maar laat deze wel even controleren door een zadelpasser of het ook daadwerkelijk een passend zadel is. Kost een paar tientjes, maar kan voorkomen dat je daarna alsnog een ander zadel moet kopen :)

bb260

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 10:47

Hallo nachtwens,

Ook ik heb een fries, de mijne heeft gelukkig niet echt veel last van mok maar ik ken er vele die echt vreselijke mok hebben en dat dit ook niet tot lastig weggaat. Zoals angela ook zegt, er zijn heel verschillende friezen ook ik ken brave friezen die zeer aanhankelijk zijn maar ook dominante zeer lastig te rijden paardjes.

Wat ik vooral mee zou nemen in je keus is hoe het paard zit, want een fries zit echt heel anders dan een kwpn'er ik heb hierdoor wel echt last van me rug gekregen denk ik. En idd het moet je liggen veel mensen ligt het niet. Ik zou vooral dus kijken naar het karakter van het paard en hoe je het vind als je erop zit. Natuurlijk ook door keuringen even laten checken zoals ookal gezegd is!

Veel succes met je zoektocht!

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 12:58

nachtwens, hou je er rekening mee dat de enige overeenkomst tussen een fries en een merens de kleur is?
In het bewegen, karakter en omgang kan nogal een verschil zitten.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 13:00

Hier ook een Frieseigenaar. Geen last van huid en benen. Zomers krijgt hij oa appelazijn door t voer en staat 24/7 op de wei, ook bij nat weer. Ik heb tot nu toe geen last gehad van mok. Mok komt ook vooral van binnenuit, een goede weerstand en een goede darmflora helpt al een hoop.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 14:50

Hier nog 1 met een fries. Alleen lichte ze, maar voor de rest niks aan de hand. Nog nooit problemen gehad.

Ik ben idd ook wel benieuwd of je al eerder op een fries hebt gereden en of je al ervaringen met friezen hebt.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 14:54

Als ik jou was, zou ik niet gelijk afgaan op 1 bepaald ras.
Kijk een wat rond op het internet of vraag desnoods rond.
Maak wat mij betreft een lijstje waar jou eerste paard aan moet voldoen.
Over Friesen gesproken: Ja, veel zijn gevoelig voor mok, maar dat komt denk ik door de sokken, maar die kun je afscheren ik hoop niet dat ik nu heel Bokt over me heen krijg??

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:23

moelly schreef:
Over Friesen gesproken: Ja, veel zijn gevoelig voor mok, maar dat komt denk ik door de sokken, maar die kun je afscheren ik hoop niet dat ik nu heel Bokt over me heen krijg??

Afscheren? >;) dat in 1 zin noemen met Friese sokken is bijna een doodzonde ;)

Daarbij hoef je ze niet af te scheren. Als de kootholte goed vrij blijft kun je al veel voorkomen. Die knip ik altijd uit in de zomer. Dan hou je volle sokken en kan de kootholte toch luchten. Ik knip ze ipv scheren om stoppels en irritatie te voorkomen. Goede voeding doet de rest.

Nachtwens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 15:36

Bedankt voor alle reacties! Ik heb inderdaad geen ervaring met Friesen. Ik heb er weleens op gereden met manege lessen toen ik klein was, maar ik kan me daar eigenlijk nog weinig van herinneren. Ik heb de laatste zeven jaar alleen met Arabieren en KWPN'ers gewerkt. Ik vind Friesen er adembenemend uit zien, maar ik zoek gewoon een sterk en stevig paard, voor de recreatie. Mijn voorkeur gaat altijd uit naar zwart, dat is iets persoonlijks :).

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:40

Nachtwens schreef:
Bedankt voor alle reacties! Ik heb inderdaad geen ervaring met Friesen. Ik heb er weleens op gereden met manege lessen toen ik klein was, maar ik kan me daar eigenlijk nog weinig van herinneren. Ik heb de laatste zeven jaar alleen met Arabieren en KWPN'ers gewerkt. Ik vind Friesen er adembenemend uit zien, maar ik zoek gewoon een sterk en stevig paard, voor de recreatie. Mijn voorkeur gaat altijd uit naar zwart, dat is iets persoonlijks :).

Ga dan gewoon kijken naar een paard wat je aanspreek, afstamming en in welke lijn het dier is gefokt is niet een pre. Het paard moet je gewoon passen en het moet klikken!

Mijn paard heeft nog nooit last gehad van mok ondanks dat ze 24/7 buiten staat, ook met die regen en sneeuw afgelopen winter en geen frummeltje korst te vinden. Het zijn sobere paarden die je niet te veel hoeft te voeren anders worden ze toch snel wat dikkig. Er zijn Friezen die best "vlak" rijden en ook Friezen die je zo'n beetje opgooien tot de nok van de rijhal ;-) Probeer gewoon lekker veel uit of ga eens langs iemand die een Fries heeft zodat je het kunt uitproberen! Op het friespaardenforum kun je ook veel informatie vinden en zijn ze doorgaans erg aardig om je een handje te helpen!

Veel succes en plezier met je zoektocht!

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:47

Zilfstar schreef:
moelly schreef:

Daarbij hoef je ze niet af te scheren. Als de kootholte goed vrij blijft kun je al veel voorkomen. Die knip ik altijd uit in de zomer. Dan hou je volle sokken en kan de kootholte toch luchten. Ik knip ze ipv scheren om stoppels en irritatie te voorkomen. Goede voeding doet de rest.

Hahaha, dacht ik al :P
Ach, vind het er niet eens lelijk uitzien. Kootholtes uitknippen kan natuurlijk ook.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:48

Pfoeh lastig zeg.... Alle friese paarden die ik ken zijn totaal anders... Zo hebben wij een merrie op sta staan die heel rustig en relaxed is, schrikt nergens van etc. Die van mij (kruising met gelder) daar en tegen is toch best pittig! We hebben ook een wat oudere ruin staan, die is heel rustig, maar houdt er wel graag van om zo af en toe een grapje uit te halen. Ik denk dus niet dat je het karakter van 'het friese' paard zo makkelijk kan omschrijven. Die van mij heeft in ieder geval geen last van exzeem, die merrie wel, hij heeft ook niet echt last van mok, wel af en toe wat schilfertjes, maar dat gaat zo weer over, de merrie ook niet. Dusja, geen pijl op te trekken dus :+
De merrie op stal heb ik een hele tijd bijgereden, ik ken paarden die hoger opgooien := Ook dat verschilt weer heel erg per paard en welke bouw het heeft. De ene heeft nog de echte ouderwetse barokke uitstraling met veel behang, de andere is een wat modernere 'sportfries', met wat minder grote sokken.

Kortom: een fries kan prima bij jouw omschrijving passen, maar een ander paard net zo goed. Als jij helemaal valt voor het uiterlijk is er altijd wel een fries paard dat jou aanspreekt en graag meegaat in het bos :)

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:54

EllaBellaah schreef:
Pfoeh lastig zeg.... Alle friese paarden die ik ken zijn totaal anders... Zo hebben wij een merrie op sta staan die heel rustig en relaxed is, schrikt nergens van etc. Die van mij (kruising met gelder) daar en tegen is toch best pittig! We hebben ook een wat oudere ruin staan, die is heel rustig, maar houdt er wel graag van om zo af en toe een grapje uit te halen. Ik denk dus niet dat je het karakter van 'het friese' paard zo makkelijk kan omschrijven. Die van mij heeft in ieder geval geen last van exzeem, die merrie wel, hij heeft ook niet echt last van mok, wel af en toe wat schilfertjes, maar dat gaat zo weer over, de merrie ook niet. Dusja, geen pijl op te trekken dus :+
De merrie op stal heb ik een hele tijd bijgereden, ik ken paarden die hoger opgooien := Ook dat verschilt weer heel erg per paard en welke bouw het heeft. De ene heeft nog de echte ouderwetse barokke uitstraling met veel behang, de andere is een wat modernere 'sportfries', met wat minder grote sokken.
Kortom: een fries kan prima bij jouw omschrijving passen, maar een ander paard net zo goed. Als jij helemaal valt voor het uiterlijk is er altijd wel een fries paard dat jou aanspreekt en graag meegaat in het bos :)

Die van mij vindt ik wel een barokke uitstraling hebben, maar heeft weinig sokken dus ook dat verschilt weer.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:00

Citaat:

Ben ik helemaal mee oneens. Mijn paard krijg prima voeding, maar heeft echt niet genoeg aan uitgeknipte kootholtes. Zijn 'mok' zit op het hele onderbeen.

Mijn Fries heeft doorlopend kale pootjes, ik neem het risico niet dat hij straks weer einschuss heeft. Bovendien zijn zijn sokken zo dicht behaard dat je gewoon niet kan voelen wat er aan ellende onder zit zodra het haar langer wordt dan een cm. En mijten zitten overal, niet alleen in de kootholte.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:06

Citaat:
Die van mij vindt ik wel een barokke uitstraling hebben, maar heeft weinig sokken dus ook dat verschilt weer.

Haha dat bedoel ik! Die van mij heeft wel heel veel beenhaar, maar zijn sokken stellen weinig voor... Toch ontdekte ik gisteren wel wat schilfertjes. Het ziet er niet meteen uit als mok, maar echt goed zal het niet zijn, even in de gaten houden dus :) Maarja ookal koop je een paard met helemaal geen sokken, die kan net zo goed mok krijgen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 18:32

Zilfstar schreef:
moelly schreef:

Tsja, als je een raskenmerk verkiest boven gezondheid ben je ook verkeerd bezig denk ik. De sokken van mijn fries gaan er komende week ook weer af, hij is niet gevoelig voor mok maar voor mijt, die ook in de sokken zitten. Het zit er nu weer en de dierenarts heeft ook gezegd dat de sokken eraf halen eigenlijk de enige manier is. Dan maar de sokkies eraf hoor, staat nog chiquer ook vind ik ;)

Wat betreft de rug: veel ellende kun je voorkomen door te keuren door een dierenarts. Let er heel goed op of de rug mooi recht is en niet doorgezakt, dat duidt vrijwel altijd op een weke rug.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 19:05

Aranel: als de gezondheid in het geding is.... Ja tuurlijk. Dan gaan ze er hier ook af. Gelukkig heeft de mijne tot op heden ( afkloppen....) geen last van mijt of mok gehad. Zelfs bij nat weer en 24/7 weidegang.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 14:46

Pfoe, gelukje dus :D
Die van mij is geloof ik niet zo mokgevoelig, maar wel voor mijt dus helaas..

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 15:13

ik heb verschillende friese paarden en buiten de kosten van (dekking en de jaarlijkse enting) nauwelijks medische kosten.

zie mijn website; www.fanerberveld.nl
Wegens inkrimping enkele paarden te koop, van jong en onbeleerd tot 9 jaar en goed doorgereden en verkeersmak.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 15:19

ik heb 2 (volwassen) friezen. waarvan beide een goede rug, en beide geen last (meer) van mok.
1 had wel mok, omdat ze door ondervoeding een slecht immuunsysteem had dus sneller kans op mok (kan he). dus was duidelijk bij haar de reden want nu heeft ze het niet meer. ze heeft wel volle sokken dus wat ze hier al schrijven dan heb je eerder kans op mok.
mijn andere fries heeft weinig sokken, rent in de winter gewoon door de blubber heen (viespeuk) en heeft nog nooit mok gehad.
het veulen heeft nog nooit mok gehad, ik weet eerlijk gezegd ook niet of dat zo vroeg al kan voorkomen?

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 15:23

Friezen zijn in principe harde en gezonde paarden. Inderdaad wil mok/ en schurft wel omaandacht vragen.Maar als je er elke dag nog geen 5min tijd aanbesteed, zal het normaal gesproken niets bijzonders zijn. En onthou: Hoe meer sok, hoe meer mok. En inderdaad je kan de kootholte bij mokgevoelige friezen uitscheren. Hier zie je aan de buitenkant niets van, maar het voorkomt eventuele probleempjes.
Maar ik zou nooit geen fries nemen omdat hij last van mok kan hebben. Elk ras heeft wel eens wat. Zo hebben KWPNers met witte voeten ook vaak last van mok, hebben ze veelal peesproblemen enz enz.

Dat friezen anders rijden deel ik eigenlijk niet helemaal. Elk paard is anders, dus ook elke fries. Sommige zitten zo lekker dat je vrijwel geen beweging voelt, en andere zitten gewoon niet. Maar dit heb je net zoo goed bij KWPNers of andere rassen. Je hebt brede paarden, smalle paarden, grote en kleine paarden. Dus ook heb je dit verschil bij de fries.

Succes!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 15:26

en sowieso, mocht je er 1 op het oog hebben, rijdt je er eerst op neem ik aan (als je een bereden fries wilt kopen) en dan weet je snel genoeg of je het lekker vind zitten of niet!