veulen mee laten lopen onder longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wilmatj

veulen mee laten lopen onder longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 17:40

hallo,

ik zou graag weer gaan beginnen met het longeren van mijn merrie, nu vind ik alleen mijn stal niet veilig genoeg om het veulen alleen in achter te laten.
nu vroeg ik me af of het voor het veulen slecht zou gaan als ik haar mee laat lopen, of haar vast houd in de bak als ik mijn merrie longeer.
in het begin zou het namelijk toch los zijn door de bak heen zonder bijzet.

als ik bijzet om wil gaan doen dan wil haar niet meer mee laten lopen, dat vind ik te gevaarlijk.
maar is het slecht voor een veulen om +/- 10 minuutjes mee te draven/galoperen??

de stal ga ik aanpassen zodat ze later veilig alleen in kan, maar dat kan nog wel even duren en zou zo graag nu beginnen met mijn merrie:P

nina023

Re: veulen mee laten lopen onder longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 17:42

Nee hoor kan makkelijk!

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:13

Ik kon kiezen tussen een hysterisch niet meewerkende merrie plus veulen of mee laten lopen met longeren. Ik heb het veulen mee laten lopen en hij vond het iedere keer weer een feest. Bouwde gelijk conditie op. let wel op dat het veulen aan de buitenkant loopt en dat daar ruimte voor is anders heb je hem steeds in de lijn. Veulen stopt wel als hij moe wordt.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:03

Ik zou lekker wachten met het longeren tot je een veilige box hebt. Qua trainen heeft je merrie niet zoveel aan tien minuten zonder bijzet en voor je veulen wordt het al snel te veel.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:05

Zou niet met longeerlijn en loslopend veulen in de bak bezig willen zijn.
Veel beter is om te wachten tot je box veulen proof is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:10

Niet doen. Veulen wil bij zijn moeder blijven en door de moeder te longeren put je hem meer uit dan gezond voor hem is. Het argument dat hij vanzelf wel stopt als hij moe wordt houdt geen steek.

Als je voor een veulen kiest (of soms een drachtige merrie koopt) kies dan voor het veulen, en niet voor het rijden van wedstrijden, of ueberhaupt voor rijden. Laat de merrie alle tijd en energie in het veulen stoppen, en ga pas weer met rijden beginnen als het veulen gespeend is, en dat hopelijk na een half jaar. Vorm en conditie van de merrie is snel genoeg weer opgebouwd.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:13

Moet makkelijk kunnen hoor!

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:15

Ik ga met Cassidy mee!!

Heb het ook al vaak genoeg fout zien gaan... Zou het dus niet doen...

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 08:59

Het ligt denk ik ook een beetje aan je merrie en je veulen.
Ik heb het vorig jaar ook gedaan terwijl ik het normaal nooit deed, ging ook echt tegen mn princiepes in.
Maar ik moest de merrie wel trainen voor de keuring en liet dus het veulen meegaan naar de bak..
Maar die was zo bijdehand dat ze lekker haar eigen weg ging en ik kon rustig met mams aan de slag

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 09:28

Ik heb laatst een stukje in een paardenblad gelezen. Voorheen zou ik ook hebben gezegd kan makkelijk. Maar in dat stukje stond, dat het voor een veulen (jonger dan 2-3 maanden of zoiets) erg slecht is om teveel te bewegen, en dan doel ik op "verplicht" bewegen. Zelfs een veulen alleen in de stal achterlaten (terwijl je de moeder bijv. longeert of rijdt) schijnt erg slecht te zijn. Een veulen is er niet op gemaakt om langer dan 5 tot 10 minuten achter elkaar te bewegen. Een veulen in de natuur, die rent even, gaat stil staan of liggen.
Een veulen alleen in de stal zonder moeder blijft vaak druk doen en rennen, draaien tot dat de moeder terug is (er zullen vast uitzonderingen zijn). Ook met longeren moet een veulen "verplicht" blijven lopen en rennen. Het schijnt heel slecht voor de benen te zijn als ze zich zo overbelasten. Sinds ik dit gelezen heb, doe ik er toch maar gewoon voorzichtig mee. Mijn merrie kan ik straks weer zo lang en vaak rijden als ik wil. Maar als het veulen al een slechte start heeft, weet je niet wat voor gevolgen het voor later heeft.
Uiteindelijk bepaal je natuurlijk altijd zelf hoe je het doet ;)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:56

ik zou het ook niet doen,ik gun de merrie graag ook wat "zwangerschapsverlof",al begrijp ik het wel hoor dat je graag weer aan de slag wilt! Maar voor mij is/was dat niet het belangrijkste.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:59

Ik zou het ook niet doen. Wel apart dat men een tweejarige aan de longe vaak niet vind kunnen, maar een veulen mag wel mee rennen?
Ik zou persoonlijk wachten tot je stal veulen proof is en dan rustig aan de gang gaan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 13:02

Waarom moet alles snel snel snel weer aan de gang gaan (oppakken rijden/longeren/in vorm brengen)? je koos zelf ervoor dat de merrie moeder wordt en of drachtige merrie gekocht, dan weet je dat je geduld moet hebben en ze een "zwangerschapsverlof" gunnen.

Het is maar 6 maanden en dan is je veulen 6 maanden oud en kan het gespeend worden.

en wat Lottie84 zegt, ben ik ook mee eens. waarom zou een veulen wel mogen en een 2 jarige niet, geloof me; wat slecht is voor een 2 jarige is het nog veel schadelijker voor een veulen.

Maar je moet het helemaal zelf weten, het is jouw veulen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 17-04-12 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 13:03

misschien kun je er dan beter op gaan zitten, dan zit je niet met de lijn en je paard heeft een langer stuk rechtdoor. dan zou je bv gewoon een kwartier kunnen stappen, met een beetje draf.
dan zijn het namelijk niet allemaal rondjes, en stappen is voor een veulen dan toch altijd beter als in een box staan.
maar het is al een beetje gezecht, dit is niet echt training, dus je schiet er niet zo veel mee op.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 15:57

uhmm de mensen die zeggen hier heb je voor gekozen, nee heb ik niet:p was een foutje!

maar daarbuiten, ik hoor verschillende meningen, vind lastig om nu een beslissing te nemen.
en ik hoorde 1 x het is maar 6 maanden, dat is lang!!!!! vooral omdat ze voor het veulenen al lang stil stond omdat ze het niet meer aan kon.. ze stond al 3 maanden of wel meer stil. dus wordt bij elkaar 9 maanden.. dan is me jaar bijna om...

lekker voer in gepropt, stro gebruikt, hooi gegeven en ja tuurlijk krijg veulen voor terug maar zou zo graag weer wat doen met mijn paard.. daarvoor heb ik haar!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:02

Nou TS, dan had je beter een hobbelpaard kunnen kopen..Kost niets in onderhoud en als je er normaal mee omgaat, gaat ie ook niet kapot..

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:07

Cassidy schreef:
Niet doen. Veulen wil bij zijn moeder blijven en door de moeder te longeren put je hem meer uit dan gezond voor hem is. Het argument dat hij vanzelf wel stopt als hij moe wordt houdt geen steek.

Als je voor een veulen kiest (of soms een drachtige merrie koopt) kies dan voor het veulen, en niet voor het rijden van wedstrijden, of ueberhaupt voor rijden. Laat de merrie alle tijd en energie in het veulen stoppen, en ga pas weer met rijden beginnen als het veulen gespeend is, en dat hopelijk na een half jaar. Vorm en conditie van de merrie is snel genoeg weer opgebouwd.

In alle 2 de argumenten ga ik in mee :j
Overigens vind ik het ook nog ontzettend onhandig, dat veulen loopt maar in de weg :Y)

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 16:07

Zammie schreef:
Nou TS, dan had je beter een hobbelpaard kunnen kopen..Kost niets in onderhoud en als je er normaal mee omgaat, gaat ie
ook niet kapot..

vind niet erg dat wat kost,, maar ja zou zo fijn zijn als je er wat mee kan!!!
en ik vroeg gewoon of het kon.. krijg je gelijk reacties dat er zelf voor gekozen heb..
maar dat verhaal licht dus al anders! :Y)

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 16:08

wilmatj schreef:
Zammie schreef:
Nou TS, dan had je beter een hobbelpaard kunnen kopen..Kost niets in onderhoud en als je er normaal mee omgaat, gaat ie
ook niet kapot..

en ik vroeg gewoon of het kon.. krijg je gelijk reacties dat er zelf voor gekozen heb..

oh ja wat nog vergeten ben te zeggen, als haar longeer doe dat om conditie op te bouwen, als ze nu een rondje rent in het land met het veulen is ze al bek af.!!!
en laat haar los door de bak lopen.. dus geen last van een longeerlijn

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:09

wilmatj schreef:
Zammie schreef:
ook niet kapot..

Tja, daar gaat het toch niet om..het antwoord van jou was echt dat je je paard alleen hebt om te berijden..Tja, dan kun je zulke antwoorden krijgen..
Ben wel benieuwd wat je nu gaat doen met het veulie..Ga je longeren of niet?

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:08

Wat is 9maand op pak weg gemiddeld 20jaar?

Je kan beter een rondje erop stappen (en dan ook maar max 5a10min rijden) dan longeren ivm lijnen etc.
Als je zo per se wilt rijden,jij hebt niet om het veulen gevraagd maar andersom net zo.
;)

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:13

bheb je geen stukje land naast de bak of een longeer rondje, dat die mams kan zien en horen en niet in de weg loopt en rustig staat...

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:18

kan prima.. heb ik ook gedaan,
alleen het veulen wat in de gaten houden,
je ziet wel als ze moe word, dan moet je gewoon stoppen.

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:19

nog even op de reactie hier boven, dat zou ik niet doen, dan breekt het veulen uit en zijn er alleen maar meer kansen op verwondingen... heb je helemaal niets aan.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:19

Dav schreef:
Wat is 9maand op pak weg gemiddeld 20jaar? ;)

9 maanden is lang genoeg en ik kan het weten ;)
TS ik denk dat het wel kan hoor, die 10 minuutje gaat die niet dood van en om mee te beginnen
lijkt me de juiste oefening!
En is er niet eventueel dichtbij een ruimte waar het veulen de merrie gewoon kan zien, dit zou handiger voor zowel jou als het veulen als de merrie zijn! :)
Laatst bijgewerkt door deruijter op 17-04-12 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt